Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lasta kieltää menemästä ripille?

Vierailija
27.08.2019 |

Ei olla yhtään uskovaisia ja kuulutaan kirkkoon ihan vaan kun ei olla saatu aikaiseksi erota. Tytär itse sanoi kaikkien menevän ripille rahan takia ja inttää että hänellä on oikeus kun muutkin saavat. En tahdo tuhlata ihan turhaan mut seuraako siitä hirviöäidin leima?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olette luterilaisia jos ette ole yhtään uskovaisia?

Vanhempani kuuluivat kirkkoon ja minut kastettiin vauvana, jollen olin vielä syyntakeettomassa tilassa. Sitä vastoin olin 15-vuotiaana jo siinä määrin itsenäisenä että en mennyt rippikoulun, sillä minuun eivät pappien puheet upottanneet. Lukiossa uskonto oli helppo lukuaine, jossa minua kiinnosti lähinnä kirkkohistoria ja paavien seikkailut keskiajalla. Erosin kirkosta suunnilleen 19-vuotiaana enkä ole koskaan maksanut kirkollisveroja töissä olleessa.  Nykyisen minä ja jokseenkin kaikki saman ikäluokaa olevat sukulaiset ovat julkipakanoita, vaikka useimpien vanhemmat olivat luterilaisia.

Luterilaiseen kirkkoon ja muihin uskonnollisiin yhteisöihin ei pitäisi ottaa alaikäisiä jäseniä kasteen tai muun vastaavan toimituksen kautta, vaan ehtona piitäisi olla täysi-ikäisyys.

Vierailija
22/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkipakana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani kuuluivat kirkkoon ja minut kastettiin vauvana, jollen olin vielä syyntakeettomassa tilassa. Sitä vastoin olin 15-vuotiaana jo siinä määrin itsenäisenä että en mennyt rippikoulun, sillä minuun eivät pappien puheet upottanneet. Lukiossa uskonto oli helppo lukuaine, jossa minua kiinnosti lähinnä kirkkohistoria ja paavien seikkailut keskiajalla. Erosin kirkosta suunnilleen 19-vuotiaana enkä ole koskaan maksanut kirkollisveroja töissä olleessa.  Nykyisen minä ja jokseenkin kaikki saman ikäluokaa olevat sukulaiset ovat julkipakanoita, vaikka useimpien vanhemmat olivat luterilaisia.

Luterilaiseen kirkkoon ja muihin uskonnollisiin yhteisöihin ei pitäisi ottaa alaikäisiä jäseniä kasteen tai muun vastaavan toimituksen kautta, vaan ehtona piitäisi olla täysi-ikäisyys.

Tää. Vauvat naitetaan kirkon rahoittajiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:DDDDDDD

Vähintään 90% kirkkoon kuuluvista ei ole yhtään uskovaisia. He kuuluvat kirkkoon vain tavan vuoksi. Yleensä kuulumisen syitä on neljä: ristiäiset, rippiäiset, häät ja hautajaiset. Näiden aikaan ollaan "uskovaisia". Muulloin sitten eletään kuin pellossa ja veräjät auki eikä Raamatun oppien noudattamisesta tietoakaan.

t. kirkosta eronnut

Onko sulla esittää tästä jotain tutkimustulosta vai onko tämä vain sun oma oletuksesi? Miten voit tietää kenenkään uskosta mitään, vaisinkaan noin suuren määrän? 

Vierailija
24/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippileiri oli yksi kivoimmista kokemuksista nuorena, vaikkei uskonnollisia ollakaan. Minut jopa kastettiin siellä, että pääsen konfirmaatioon. Edelleenkään en ole uskonnollinen, mutta lapsi saa mennä jos haluaa. Mitään rahaa en muista tähän liittyneen, sain varmaan sitäkin mutta myös koruja jne. Näin oli ainakin 90-luvulla.

Vierailija
25/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko yksinkertaisellekin miten juhlien järjestäminen ja kirkosta eroaminen liittyvät toisiinsa?

En tiedä onko aloittaja hirviöäiti mutta äärettömän itsekäs ja typerä hän kyllä on. Oletko varma että raha on oikeasti motiivi? Kuulostat niin lannistavalta ja negatiiviselta ihmiseltä että nuori saattaa käyttää rahaa tekosyynä koska sun kanssa ei voi puhua järkevästi asioista ilman nälvintää ja halveksuntaa.

PS. yritä jaksaa, tollasesta huushollista teini häipyy omilleen heti kun laillisesti pystyy.  

Vierailija kirjoitti:

Et voi kieltää. Kun lapsi on kastettu ja kuuluu seurakuntaan niin ripille pääsyyn ei mitään vanhempien allekirjoitusta tarvi.

Rahan takia ripille meno on naurettavaa kuitenkin. Jos et juhlia halua järjestää niin eroa edes kirkosta. Mikään ole niin helppoa kuin netin kautta kirkosta eroaminen.

Vierailija
26/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIstä lähtien rippilahjaksikin on alettua antaa rahaa?

Vierailija
27/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi menossa ripille rahan takia ja vanhemmat haluavat pois kirkosta. Hienosti vedetään.

Vierailija
28/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rippikoulun käynyt ja konfirmoitu. En saanut lahjoja eikä ketään kutsuttu. Olen siitä tyytyväinen, kun pidän vaatimattomasta elämästä.

Vierailija
29/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:DDDDDDD

Vähintään 90% kirkkoon kuuluvista ei ole yhtään uskovaisia. He kuuluvat kirkkoon vain tavan vuoksi. Yleensä kuulumisen syitä on neljä: ristiäiset, rippiäiset, häät ja hautajaiset. Näiden aikaan ollaan "uskovaisia". Muulloin sitten eletään kuin pellossa ja veräjät auki eikä Raamatun oppien noudattamisesta tietoakaan.

t. kirkosta eronnut

Onko sulla esittää tästä jotain tutkimustulosta vai onko tämä vain sun oma oletuksesi? Miten voit tietää kenenkään uskosta mitään, vaisinkaan noin suuren määrän? 

Tee katugallup. Tulos on sama kadusta riippumatta.

Vierailija
30/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rippileiri oli yksi kivoimmista kokemuksista nuorena, vaikkei uskonnollisia ollakaan. Minut jopa kastettiin siellä, että pääsen konfirmaatioon. Edelleenkään en ole uskonnollinen, mutta lapsi saa mennä jos haluaa. Mitään rahaa en muista tähän liittyneen, sain varmaan sitäkin mutta myös koruja jne. Näin oli ainakin 90-luvulla.

Niin se aika kultaa muistot

Vierailija
31/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konfirmaatio on kuin mikäkin kaapurituaali.

Vierailija
32/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaduta yhtään etten mennyt ripille enkä saanut juhlia

Vierailija
33/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin aikoinaan rippikoulun kun luulin sitä pakolliseksi, porukat vaan sanoi, että pitää käydä vaikka ei olla ikinä oltu uskovaisia.... Rahan takia sen kävin :) Erosin myöhemmin kirkosta :)

t. Homo

Vierailija
34/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konfirmaatio on kuin mikäkin kaapurituaali.

Kivoja pakanahommia :D :D

Vierailija
35/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin porukoiden pakottamana isosena ja hyi olkoon sitä tekopyhyyttä

Vierailija
36/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten, kun tytär ei halua mennä ripelle? Kauhea vääntö asiasta, kun suku painostaa, uutta tyttöä ei yhtään kiinnosta. Onko pakko jos ei taho?

Vierailija
37/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sinun pitäisi tuhlata jos lapsi menee ripille?

No niihin juhliin tietenkin, että tytär saa rahaa lahjaksi:)

Juhlia järjestämään ei kukaan pysty pakottamaan, mutta saat hirviöäidin leiman kun et niitä järjestä.

Vierailija
38/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten, kun tytär ei halua mennä ripelle? Kauhea vääntö asiasta, kun suku painostaa, uutta tyttöä ei yhtään kiinnosta. Onko pakko jos ei taho?

No ei todellakaan ole pakko.

Vierailija
39/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä jäänyt mitään muuta käteen kuin sitä rahaa.

Vierailija
40/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä pakota. Tytär tykkää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi