Miksi nimenomaan leikkurin hoitajat tuntuu olevan aina jotenkin tosi erilaisia muihin sairaanhoitajiin verrattuna?
En osaa sanoa millä tavalla. Tuntuvat olevan jotenkin todella jämäköitä, ehkä jopa vähän epäkohteliaita (potilaita kohtaan kyllä varmasti kohteliaita) ja työnsä kyllä varmasti osaavat hyvin, ovat sen oloisia.
Kukaan muu huomannut?
Ja ne on melkeen aina semmosia hoikkia naisia jotka kävelee hirveen kovaa vauhtia ihan muutenkin sairaalan käytävillä ne kaikki vempeleet päässään.
Kommentit (54)
jos jollekki hoitsulle iskee mielenterveyteen liittyvä juttu, niin ne on aina just nuita leikkurin tyyppejä.
ja tämä on todettu monella osastolla.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan! Mut just tommoset tyypit sopiiki sinne leikkuriin. Se on oikeesti ihan oma maailmansa ja tosi erilaista työtä, siihen tarvii pitkän perehdytyksen. Tommonen jämäkkä nopeatempoinen tyyppi siellä pärjää.
Oon hoitoalan opiskelija ja oon ollu joskus kattomassa leikkausta. Hoitajilla oli kyllä keskenään tosi hyvä meininki ja kirurgilla myös, olivat hyvää pataa keskenään. Silti mun mielestä se työ oli jotenkin tosi ahdistavaa, ei kyllä yhtään mua varten. Älyttömän hienoja asioita siellä leikkaussalissa toki tapahtuu, muttei missään nimessä oma paikkani.
Ja esim. Instrumentoivana sairaanhoitajana ei tarvitse koskaan edes puhua mitään potilaiden kanssa. Ainoa joka potilaan kanssa puhuu alussa, on anestesiahoitaja. Anehoitaja hakee potilaan leikkaussaliin.
Jos joku vaikka hoitajakoulussa huomaa ettei ookkaan niin ihmisläheinen tyyppi niin kannattaa oikeasti harkita instrumentoivaa sairaanhoitajaa vaihtoehtona, sillä siinä ei puhuta kenenkään muun kuin kirurgin ja kollegoiden kanssa. Muutenkin tosi mekaanista hommaa, ei ollenkaan hoidollista. Erinomainen vaihtoehto hoitoalalla jos perinteinen hoivatyö ei kiinnosta.
Jos oisin hoitoalalla niin en ikinä haluis leikkaussaliin töihin 😣
Se leikkaussali jo ympäristönä tuntuu ajatuksena hurjalta. Ja se aseptiikka siellä on niin järkyttävän tarkkaa, että itteä alkais jo ahistamaan. Kaikki on niin steriiliä. En uskaltais edes hengittää siellä 😂
Upeata toki että siellä on porukkaa, leikkaussalissahan hoidetaan jengiä kuntoon ja tehdään upeita juttuja!
Missä ihmeessä te näette noita leikkaussalin hoitajia? Nehän on siellä leikkaussalissa?
Kyllähän tämä varmasti pitää paikkansa.
Joskus kuullut että psykiatrian puolelle hakeutuu myös tietyn tyyppiset ihmiset. Siis eri tyyppi kuin leikkuriin :)
Se duuni tekee varmaan väkisin tommoseksi, eihän siellä nyt mikään hidas ihminen pärjää. Ja eiks niiden tauot mee tosi paljon kirurgin mukaan? Kirurgi on ajan x tauolla ja hoitajat sitte sen saman ajan mitä kirurgiki. Ei muilla hoitajilla se tauolla olo oo samalla tavalla säädeltyä mut leikkurin porukan täytyy olla salissa ja kaikki valmiina kun kirurgi tulee takas ja uus leikkaus alkaa. Se ehkä selittää ton "kiiruhtamisen" :D
Vierailija kirjoitti:
Joskus kuullut että psykiatrian puolelle hakeutuu myös tietyn tyyppiset ihmiset. Siis eri tyyppi kuin leikkuriin :)
Minulla on sellainen mielikuva, että psykalla on pääosin aina tosi hyvä työilmapiiri ja jotenkin rentoa ystävällistä porukkaa? Pitääkö paikkaansa? Tuntuu, että aina puhutaan siitä miten psykalla on huomattavasti paremmat työyhteisöt kuin somaattisella. En siis tiedä pitääkö paikkaansa, ei kokemusta.
Kaikenlaisia hoitajia siellä leikkurissakin on. Ei ole vain ns. yhtä ihmistyyppiä siellä. Leikkuri on työympäristönä aika stressaava ja omassa sairaalassani leikkausosastolla on eniten sairaspoissaoloja sairaanhoitajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sellainen mielikuva, että psykalla on pääosin aina tosi hyvä työilmapiiri ja jotenkin rentoa ystävällistä porukkaa? Pitääkö paikkaansa? Tuntuu, että aina puhutaan siitä miten psykalla on huomattavasti paremmat työyhteisöt kuin somaattisella. En siis tiedä pitääkö paikkaansa, ei kokemusta.
En itsekään oo alalla, mutta kuullut että ilmapiiri om parempi nopeatempoisilla osastoilla.
Minusta tuo leikkurityö on mielenkiintoista, siinähän on hyvät mahdollisuudet lähteä ulkomaille. Onko ihmiset yleensä siinä työssä eläkeikään asti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykiatrisella on yleensä tasaisempi sukupuolijakauma ja ilmeisesti keskimääräistä nuorempaa porukkaa töissä. Yleensä nämä tekijät vaikuttavat positiivisesti työilmapiiriin. Toisaalta tiedän kaksi psykiatrista sairaanhoitajaa, joista toinen on persoonallisuushäiriöinen työpaikka- ja entinen koulukiusaaja, toinen taas ei muuten osaa suhtautua erilaisuuteen kovin rennosti ja näkee ongelmia sielläkin missä niitä ei ole.
Siellä on helppo olla hyväntuulinen kun ei tarvi kuunnella potilaiden ja niiden omaisten joutavaa marinaa.
Yksi leikkurihoitaja tuli aina työpaikkaruokalaan ne kertakäyttöessut päällään ja leikkussalipäähine päässään. Hanskat otti, ihme kyllä, pois. Välillä essu oli veressä, mutta se ei haitannut menoa. Ilmeisesti halusi oikein alleviivata, että kuinka hän on leikkurissa töissä. Muutenkin todella omituinen tyyppi.
Olin kerran leikkauksessa, ja juuri ennen nukahtamista kuulin, kun yksi hoitsuista alkoi haukkua minua. Olin käyttäytynyt ihan normaalisti, ollut ystävällinen kaikille kuten olen yleensäkin, enkä ollut mitään pahaa sanaa sanonut kenestäkään. Siksi tulikin yllätyksenä tuo haukkuminen, ties kuinka kauan sekin jatkui, kun minulta meni taju. Eli hoitajat: ennen kuin alatte haukkua potilasta, katsokaa edes, että tämä on nukahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Yksi leikkurihoitaja tuli aina työpaikkaruokalaan ne kertakäyttöessut päällään ja leikkussalipäähine päässään. Hanskat otti, ihme kyllä, pois. Välillä essu oli veressä, mutta se ei haitannut menoa. Ilmeisesti halusi oikein alleviivata, että kuinka hän on leikkurissa töissä. Muutenkin todella omituinen tyyppi.
Höpö, höpö! Kukaan leikkurihoitaja ei kulje verisissä suojavaatteissa missään. Kyllä saatetaan käyttää puhdasta suojatakkia leikkurin ulkopuolellakin, varsinkin jos on kylmä. Päähine päässä on tietysti aina työaikana, vaikka kävisi ruokalassa.
terv. leikkurin sh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan! Mut just tommoset tyypit sopiiki sinne leikkuriin. Se on oikeesti ihan oma maailmansa ja tosi erilaista työtä, siihen tarvii pitkän perehdytyksen. Tommonen jämäkkä nopeatempoinen tyyppi siellä pärjää.
Oon hoitoalan opiskelija ja oon ollu joskus kattomassa leikkausta. Hoitajilla oli kyllä keskenään tosi hyvä meininki ja kirurgilla myös, olivat hyvää pataa keskenään. Silti mun mielestä se työ oli jotenkin tosi ahdistavaa, ei kyllä yhtään mua varten. Älyttömän hienoja asioita siellä leikkaussalissa toki tapahtuu, muttei missään nimessä oma paikkani.
Ja esim. Instrumentoivana sairaanhoitajana ei tarvitse koskaan edes puhua mitään potilaiden kanssa. Ainoa joka potilaan kanssa puhuu alussa, on anestesiahoitaja. Anehoitaja hakee potilaan leikkaussaliin.
Jos joku vaikka hoitajakoulussa huomaa ettei ookkaan niin ihmisläheinen tyyppi niin kannattaa oikeasti harkita instrumentoivaa sairaanhoitajaa vaihtoehtona, sillä siinä ei puhuta kenenkään muun kuin kirurgin ja kollegoiden kanssa. Muutenkin tosi mekaanista hommaa, ei ollenkaan hoidollista. Erinomainen vaihtoehto hoitoalalla jos perinteinen hoivatyö ei kiinnosta.
Ei pidä paikkansa. Olen instrumentoiva sairaanhoitaja ja tänään olen puhunut kaikkien minun salissa leikattujen potilaiden kanssa. Olen käyttänyt tänään mm. yhden vanhemman rouvan pyörätuolilla pissalla wc:ssa ennen leikkausta. Käymme myöskin aina "tsekkilistan" läpi yhdessä potilaan kanssa ennen anestesiaa. Jos potilas nukkuu leikkauksen aikana, ei kukaan juttele hänen kanssaan silloin, ei edes anestesiahoitaja :)
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisia hoitajia siellä leikkurissakin on. Ei ole vain ns. yhtä ihmistyyppiä siellä. Leikkuri on työympäristönä aika stressaava ja omassa sairaalassani leikkausosastolla on eniten sairaspoissaoloja sairaanhoitajilla.
Johtuiskohan tuo sairaspoissaolojen enempi määrä myös siitä, että siellä leikkaussalissa on pakko olla täysin terve ja skarppi, ei voi mennä töihin pienessä kurkkukivussa tai päänsäryssä?
Vierailija kirjoitti:
Millaiset ihmiset psykiatrian puolelle hakeutuu?