Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Help, erityisherkkyydestä tietävää?

Vierailija
26.08.2019 |

Tutustuin pari kuukautta sitten mieheen. Tosi ihana tyyppi eikä mua sinällään haittaa hänen erityisherkkyytensä (kertoi sen jo ekoilla treffeillä).

Yks nega juttu on, en tiedä johtuuko erityisherkkyydestä vai muusta, mutta mies on aika kaavamainen. Erityisherkkyyden piirre vai jotain muuta?

Eli syö joka aamu tismalleen saman aamupalan. Käy joka lomilla tismalleen samoissa kohteissa (esim syyslomalla aina paikkaan a, kesälomalla aina paikkaan b, joululomalla aina paikka c, hiihtoma aina paikka d jne). Kauppaan mentäessä hänellä on aina sama parkkiruutu käytössä. Lenkillä käydään aina se sama tuttu reittu. Ravintolassa aina sama annos.

Itse olen taas hyvin kokeilunhaluinen ja rutiineista poikkeava.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kommentit autistisuudesta on peukutettu alas? Juurikin kaavamaisuus ja rutiinit ovat monesti autismispektrin piirteitä. Ei se ole mitenkään itsessään negatiivinen asia, jos joku ihminen on autistinen, hänellä vaan sitten on eri tavat suhtautua ja toimia maailmassa.

Kaikki eivät leimaa muita sairaiksi. Pitäisi ensiksi miettiä ,kuinka terve itse on. Pitäisi miettiä todella tarkkaan ennen kuin heittelee mitään diagnooseja.

Ei autistisuus ole sairaus. Se on rakenteellinen poikkeama aivoissa ja tavallaan yksi persoonallisuuden piirre muiden joukossa. Tässä tapauksessa voi antaa ymmärrystä siihen, miksi aloituksen mies käyttäytyy tällä tavalla kaavamaisesti.

Mielestäni myös erityisherkkyydessä on monia samoja piirteitä kuin autistisuudessa ja olenkin miettinyt, onko erityisherkkyys vain muotisana spektrillä oleville. Minua itseäni juuri on kuvailtu erityisherkäksi mm. aistiherkkyyksien takia, mutta kaavamaisen käytöksen ja hassujen sosiaalisten piirteiden vuoksi olen alkanut epäillä olevani mahdollisesti myös autistinen. Oman tilanteeni takia huomioni kiinnittyi juuri tuohon erityisherkkyyteen.

Olen muuten huomannut että ne, jotka mainostavat itseään herkäksi, ovat kaikkein vähiten herkkiä.

Entä jos miehellä ei olekaan mitään rakenteellista poikkeamaa aivoissa, mitä sitten?

Hän ei olekaan autisti, vaan kaavamainen ihminen. Miten aiot sitten selittää sen itsellesi?

Miksi olet noin riidanhaluinen? Autistisuus on _mahdollinen_ selitys miehen käyttäytymiselle, joka voisi auttaa aloittajaa ymmärtämään miestä.

Vierailija
22/22 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen erityisherkkä, mutta kaipaan kyllä jatkuvaa vaihtelevuutta elämässäni. Tärkeintä on se turvallisuuden tunne.

Mun erityisherkkyys nyt on pitkälti sitä, että jatkuva meteli ja ihmismassat helposti ahdistaa, sekä sellainen pakonomainen muiden ihmisten kanssa seurustelu. Kun saa tehdä asioita omalla painollaan ja olla rauhassa kun haluaa, niin kaikki sujuu oikein mukavasti. Sitten jos on liikaa menoa ja melskettä muutun stressaantuneeksi ja itkuisaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä