Syksyisin ahdistus pahenee. Mistä johtuu?
Tuntuu että kaikki kaatuu päälle ja kaikki ahdistaa ja pelottaa. Tätä kestää koko talven kunnes keväällä alkaa hiljalleen helpottaa. Kesällä suht normi olo.
Mistäköhän johtuu?
Kommentit (18)
Ota päivittäin d vitamiinia niin lopettaa ahdistamasta
Onnistuisiko linkittäminen nyt:
https://www.menaiset.fi/artikkeli/hyva-olo/mieli/alkusyksyn-melankolia-…;
Seasonal affective disorder eli kaamosmasennus. Valolamput ja D-vitamiini käyttöön, masennuslääkkeet myös, jos muu ei auta. Käy puhumassa lääkärille.
D-vitamiinia syön ympäri vuoden 150mikrogrammaa/pv. B-12 vitamiinia menee kans 1mg/pv.
Tää pahenee vaan vuosi vuodelta.
Ap
Mulla on ihan toistepäin. Syksyllä olen virkeämpi ja paremmalla tuulella kuin kevät/kesällä. Valoisuus aiheuttaa jostain ihmeen kumman syystä minulla ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan toistepäin. Syksyllä olen virkeämpi ja paremmalla tuulella kuin kevät/kesällä. Valoisuus aiheuttaa jostain ihmeen kumman syystä minulla ahdistusta.
Sama. Keväällä puskee ihan väkisin masennusta, vaikka muulloin olen ihan ok. Vähän vanhemmiten helpottunut, kun osaan tunnistaa tämän. Tiedän että jossain kohtaa helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
D-vitamiinia syön ympäri vuoden 150mikrogrammaa/pv. B-12 vitamiinia menee kans 1mg/pv.
Ap
Voisi olla minun kynästä. Tää hetki, kun illat alkavat pimetä. Sydäntalvella jotenkin tasaantuu, mutta juuri tämä, kun valon määrä alkaa vähetä.
Olo tuntuu ihan joltain riepunukelta, jossa ei ole enää mitään puristettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Keväällä puskee ihan väkisin masennusta, vaikka muulloin olen ihan ok. Vähän vanhemmiten helpottunut, kun osaan tunnistaa tämän. Tiedän että jossain kohtaa helpottaa.
o/
Itsellä kans sama!
-Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApVoisi olla minun kynästä. Tää hetki, kun illat alkavat pimetä. Sydäntalvella jotenkin tasaantuu, mutta juuri tämä, kun valon määrä alkaa vähetä.
Olo tuntuu ihan joltain riepunukelta, jossa ei ole enää mitään puristettavaa.
Valon väheneminen joo, mutta kuten tuossa linkissäkin oli niin elän ”lomasta lomaan” vaikka pitäisi välttää. Elämä ja arki ei ole sitä mitä haluan. Työssä (vihaan työtäni) käytävä haluan tai en. Työ vie kaiken henkisen voiman ja mikään ei huvita. Sen jotenkin jaksaa paremmin keväisin ja kesäisin. Syksystä kevääseen on kammottavaa olla töissä. Pitäis olla hyväntuulinen ja tehokas vaikka tekis mieli haistattaa pitkät p****t jokaiselle.
Jotenkin hankala selittää tätä olotilaa; väsyttää mut silti ei väsytä. Jotenkin puolitehoinen surullinen ja ahdistunut olo.
Ap
Valo vähenee. Luonto kuolee ja sen mukana värit ja tuoksut vähenevät. Kaikki tuo ikävä voi vaikuttaa aivoihin ja ajatuksiin.
Jos on ollut koulukiusattu tai on muuten vain kokenut kouluun tai opiskeluun liittyvää ahdistusta, niin alkusyksy, koulujen alkamisen aika, saattaa palauttaa mieleen niitä tunnemuistoja ja laukaista ahdistusta.
Minulla oli lapsena kouluun liittyvää pelkoa. Koulumatkan varrella oli omakotitaloja, joiden pihoilla kasvoi omenapuita. Omenien tuoksu tekee vieläkin minulle vähän epämukavan olon. Samoin koulukirjojen ja kontaktimuovin tuoksu ja monet muutkin tuoksut, jotka liittyvät muistoissani kouluun.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
D-vitamiinia kannattaa ottaa reilusti, 50 mikrogrammaa. Viralliset suositukset voi huoletta ylittää.
Vierailija kirjoitti:
D-vitamiinia kannattaa ottaa reilusti, 50 mikrogrammaa. Viralliset suositukset voi huoletta ylittää.
Otan 150 mikrogrammaa/pv eli reilusti ja tämä ympäri vuoden.
Ap
Tätä miettinyt. Jotenkin selviytymis juttu tulee, selviääkö talven yli. Kesällä pääsee ulos helposti, on valoisaa ja lämmintä. Talvella ei tätä mahdollisuutta ole.
Miettii jo ensi kevättä kun päivä pitenee ja valoa tulvii. Tosin silloin tulee taas masennusta, meni taas yksi talvi ja nyt pitäisi jaksaa tehdä paljon kesäisiä asioita.
Onneksi kesä loppuu ja illat pimenee 🙂. Syksy on lempivuodenaika. Kynttilät, pimeys, sade. Ihanaa!
Kaamosoireilu. Se voi alkaa jo elokuussa. Meinasin kirkasvalolampun ostaa, maksaisi n. 50 eukkaa. Haluaisin sellaisen jonka voi ajastaa automaattisresti syttyväksi vaikka 7 aamulla.
Pari viikkoa ollut jo epätavallinen olo ja kääntynyt vuorokausirytmi eli herään liian myöhään. Selvästi liittyy siihen että yöt pimeät. Toivottavasti olo normalisoituu pian.
Up