Kolme parasta kirjaa, jotka olet lukenut?
Jos sinun pitäisi valita kolme parasta kirjaa, jotka olet ikinä lukenut, mitkä ne olisivat? (Ei tarvitse olla paremmuusjärjestyksessä)
Oma top 3:
1. Mika Waltari - Sinuhe Egyptiläinen
2. F. Scott Fitzgerald - Great Gatsby
3. William Styron - Sofien valinta
Kommentit (57)
Assburger kirjoitti:
Pointsit Sinuhelle täältäkin, se Layrintin hirviö
vähän laskee kokonaisuuden pisteitä(olen kuulemma tosikko).Päätalon Iijoki-Sarja oli minulle joskus hyvin tärkeä.
Vernen seikkailukirjat olivat lapsuuden lukukokemuksista tärkeimpiä, "Salaperäinen saari" ehkä vaikuttavin.
labyrintin, nakkisormi....
Stanley Milgram: Obedience to Authority
Etty Hillesum: Päiväkirja 1941-1943
Eric Knight: Lassie palaa kotiin
Vierailija kirjoitti:
Stanley Milgram: Obedience to Authority
Etty Hillesum: Päiväkirja 1941-1943
Eric Knight: Lassie palaa kotiin
Mun pitäis lukea tuo Etty Hillesumin päiväkirja uudelleen. Joku Anja Kaurasen/Snellmannin kirja lainaa siitä, olisko Side? Nuorena tykkäsin hirveästi Kaurasen kirjoista ja luin siksi tuon Hillesumin päiväkirjan, mutta ei se silloin kolahtanut. Jos toisella kerralla uudelleen? Mua puhuttelevat kohtalot, jotka jäävät kesken. Elämää eletään sellaisena kuin se on, kunnes se syystä tai toisesta pyyhkäistään pois. Niin kuin Singerin Moskatin suku, sehän jää hyvin kesken, ja kaikki tietävät, mitä siitä seuraa. (Luin muuten jostain, että Moskatin suku on alkukielellä pitempi, nimenomaan lopusta. Haaveenani on lukea se alkukielellä. Osaan jiddišiä jonkin verran, mutta sen verran hitaasti sitä luen, että en usko, että ikinä pystyisin lukea sillä kielellä romaania.)
Kauhean vaikea nimetä vain kolme, mutta ainakin nämä on parhaimmistoa:
Victor Hugo: Kurjat
Väinö Linna: Täällä pohjantähden alla
Mika Waltari: Sinuhe egyptiläinen
1. Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla
2. Leo Tolstoin Sota ja Rauha
3. Mika Waltarin Sinuhe (tästä on tosin niin kauan, etten tiedä, olisinko vielä samaa mieltä)
Bonuksena nykykirjallisuudesta: Donna Tarttin Tikli
Vierailija kirjoitti:
~ Susanna Clarke: Jonathan Strange & herra Norrell
~ George Orwell: Vuonna 1984
~ Kazuo Ishiguro: Ole luonani aina
Ole luonani aina menee mulla huonoimpien listalle. En vaan ollenkaan kestänyt sitä.
Roope Ankan Elämä ja teot osa 1
Roope Ankan Elämä ja teot osa 2
Pekka Tuomela: Hifin perusteet
Vierailija kirjoitti:
Luen paljon, on vaikea valita kolme parasta. Tässä viimeisen vuoden aikana luetuista mieliinpainuvimmat:
1. Henning Mankell: Italialaiset kengät ja jatko-osa ruotsalaiset saappaat
2. Ulla-Leena Lungberg: Jää sekä Kuninkaan Anna
3. Pajtim Statovci: Kissani Jugoslavia
Jää oli upea. Kissani Jugoslavia menee mulla melkeinpä loppuun asti kärvisteltyjen huonoimpien joukossa huonoimmaksi.
Magnus Mills Aidantekijät
Ian McEwan Sovitus
Roy Joutavuuksien Jumala
Vaikea mainita vain kolme, yllä joitakin. Myös jo mainitut Sota ja Rauha sekä Ystäväni Owen Meany ovat mahtavia. Vielä tulee mieleen Teurastamo 5 ja Tuntematon sotilas.
Donna Tartt: Jumalat juhlivat öisin( en tykkää tuosta nimen suomennoksesta)
Daphne du Maurier: Rebecca
D. H Lawrence: Poikia ja rakastajia
Hyviä kirjailijoita muuten : Sarah Waters, Maggie o' Farrell, Joyce Carole Oates, Alice Munro, Zadie Smith. Kevyempiä: Kate Morton, Joel Dicker.
Väinö Linna: Täällä pohjantähden alla
Ilmari Kianto: Punainen viiva
Väinö Linna: Tuntematon sotilas
Vaikea! Just tämän hetken valinta, huomenna voisi olla toisin :)
Orwell: Animal farm
Le Guin: Pimeyden vasen käsi
Honeyman: Eleanor Oliphant is completely fine
Ian McEwan: Sovitus
Jane Austen: Ylpeys ja ennakkoluulo
Kaari Utrio: Vendela
Vierailija kirjoitti:
Donna Tartt: Jumalat juhlivat öisin( en tykkää tuosta nimen suomennoksesta)
Daphne du Maurier: Rebecca
D. H Lawrence: Poikia ja rakastajia
Hyviä kirjailijoita muuten : Sarah Waters, Maggie o' Farrell, Joyce Carole Oates, Alice Munro, Zadie Smith. Kevyempiä: Kate Morton, Joel Dicker.
Jumalat juhlivat öisin oli aina listallani suosikkikirjoista. Sitten luin sen uudestaan enkä enää ymmärtänyt, mikä siinä niin nuorena iski. Nyt en uskalla lukea muita suosikkeja.
Keittokirja, pankkikirja ja perukirja eheh.
Vähän viihdyttävämmistä en tiedä osaanko mainita kolmea, ja muutenkin nuo maailmankirjallisuuden "pakko" klassikot menettää vähän teräänsä sen myötä että koulussa noita likimain pakotettiin lukemaan.
A. C. Clarke - Collected Stories - novellikokoelma jossa taitaa olla liki kaikki novellit. Clarkella on kohtalaisen hyviä ja viihdyttäviä kirjojakin mutta mielestäni tuo on novelleissa parhaimmillaan.
Ursula Le Guin - Maameren tarinat
Ja koska kolmannelle sijalle on ainakin kymmenen kandidaattia niin mainitaan kolme:
Frederick Forsyth: Shakaali
Tolkien - Taru sormusten herrasta
Stanislav Lem - Cyberiad (muistaakseni suomeksi kyberias, ja ei, se ei kerro nettiseksistä)
Bohumil Hrabal: Tarjoilin Englannin kuninkaalle
Bryce Courtenay : Yksin kaikkia vastaan
E.L Doctorow: Maailmannäyttely
- Edgar Allan Poe: Kootut kertomukset (sisältää kaikki Poen novellit)
- Franz Kafka: joku vastaava laaja novellikokoelma, niitä on monia
- Leena Krohn: Pereat Mundus tai Ettei etäisyys ikävöisi
Siinä kolme hyvää tällä hetkellä mieleen muistuvaa kirjaa fiktion puolelta.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Jumalat juhlivat öisin oli aina listallani suosikkikirjoista. Sitten luin sen uudestaan enkä enää ymmärtänyt, mikä siinä niin nuorena iski. Nyt en uskalla lukea muita suosikkeja.
Sama juttu, muutaman nuoruuden suosikin (ihan "kunnon kirjoja") luin uusiksi aikuisena, ja meinasin tikahtua pariinkin otteeseen miten pateettinen ja romanttinen nuori mieli onkin ollut. Muista säilytän mieluummin hyvän muiston!
Hirmu vaikea kysymys, kun olen lapsesta asti lukenut noin kirjan/viikko eli valinnan varaa olisi. Äkkiseltään mieleen tulevia on seuraavat:
- Hanya Yanagihara Pieni Elämä
- Donna Tartt Tikli
-Stephen King 22.11.63
ja bonuksena vielä ikisuosikkini Käärme paratiisissa/Hemingway.
Äänikirjoina olen kuunnellut klassikoita ja esim. Saatana saapuu Moskovaan ja Sinuhe olivat kuunneltuina loistavia, mutta en koskaan saanut kirjoina luettua, kun tuntuivat niin puuduttavilta. Rikos ja Rangaistus sen sijaan oli myös kuunneltuna mielestäni epäkiinnostava.
Tsingiz Aitmatovilta kolme teosta. En pysty enää niin surullisia lukemaan.