Lue keskustelun säännöt.
Onko reissussa pakko antaa tippiä ravintoloissa..
25.08.2019 |
Palvelu välillä aivan pas**a, mutta silti pakottavat varsinkin korttimaksun yhteydessä antamaan vähintään 10 % tipin.. tippaatteko aina ravintoloissa?
Kommentit (2)
Mielestäni ei ole pakko maksaa, jos ei ole annettu aihetta siihen. Jos se on kirjattu laskuun, siitä voi valittaa, jos asiasta ei ole ilmoitettu etukäteen, että laskuun lisätään tippi. Ihminen saa itse päättää, mihin käyttää omia rahojaan.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Yleensä annan pienen tipin jos ruoka oli hyvää. Palvelusta saman verran päälle. Toisaalta olen aina matkustellut isommalla porukalla ja yleensä laitetaan porukalla siihen yhteiset tipit. Se ei paljoa ole, 2-3€ per nuppi, mitä nyt sattuu löytymään. Joissakin maissa se menee (kuvien perusteella, mitä olen nähnyt) niin, että laskuun kirjoitetaan tipin määrä ja sitten kustannukset ja tippi veloitetaan kortilla.
Ikinä en ole esim. Yhdysvalloissa käynyt, mutta siellä on tapana antaa palvelusta tippiä. Mieluusti näin tekisinkin, mutta silloin odotan aidosti hyvää palvelua - mutta en sentään niissä mittapuissa, kun joskus sanotaan "asiakkaita kohdellaan kuin kuninkaita". Se on jo mielestäni liioittelua.
Toisaalta - en ole koskaan käynyt sellaisessa oikein fiinissä paikassa, jossa kenties odotetaan isompia tippejä.
Suorempi vastaus kysymykseesi - ulkomailla 100% tipit jos ollaan isolla kaveriporukalla ja kerätään aina "kolehti" pöydälle erinäisistä käteisistä. Laskut aina kortilla, enkä kirjoita niihin mitään tippejä.