Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jääkö teidän lukiolaisille vapaa-aikaa?

Vierailija
25.08.2019 |

Käykö teidän lukioikäiset lapsenne harrastamassa, ovatko kavereiden kanssa yms?

Oma lapseni aloitti pari viikkoa sitten lukion. Hän ei enää harrasta mitään ajanpuutteen vuoksi ja kavereitakaan ei ole. Tyttö lähtee aamulla seitsemältä bussilla ensin 6 km päähän, vaihtaa bussia jolla menee loput 8 km. Koulupäivä alkaa yleensä 8.15 ja loppuu 14.30. Sitten joutuu odottamaan bussia tunnin ja on kotona neljän jälkeen. Ehtii syödä päivällisen ja seuraavat 2-3 tuntia saattaa mennä läksyissä, koska varsinkin englanti on tytölle vaikeaa. Nukkumassa hän on jo 22 aikaan.

Lapseni on nyt jo todella väsynyt, mutta tykkää kuitenkin koulusta ja innolla sen on aloittanut. Mutta kun vapaa-aikaa ei jää kuin maksimissaan 3 tuntia. Hyvä että jaksaa edes tehdä nuo pakolliset kouluhommat kun väsyttää niin paljon. Toivottavasti vältyttäisiin kuitenkin koulu-uupumukselta...

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
22/23 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä onkin oikein mukava lueskella :D.

Mun tieni suuntaa Otaniemen lukioon. Itse ainakin lasken sen ns. huippu lukioksi, jos nyt sellaisia Suomessa edes on.

Tätä palstaa luettuani, on alkanu vähän pelottaa, että paljon sitä työtä pitää tehdä koulun eteen ja jääkö vapaa-aikaa yhtään.

Keskiarvo nyt peruskoulun jälkeen 9.42. Kokeisiin luin suurinpiirtein 8 päivänä 20-30 minuuttia. Eli keskimäärin vähän yli 3 tuntia.

Olen myös tehnyt jonkin sortin aikataulu suunnitelman, jossa mulle jäisi noin 4h vapaa-aikaa ekaan jaksoon. Kursseja jaksossa on 7. En tietenkään tiedä kuinka realistinen tämä sitten oikeasti on. Läksyihin arvioin kuluvan 2-3 tuntiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti lapsesi menee nyt toiselle luokalle, toivottavasti jaksaminen on lisääntynyt. Kun lukiolaislle tule ikää osaa hän jo soveltaa paremmin omaa ohjelmaa. Mun poika on ysin oppilas lukiossa ja sanoo että läksyt perustuu vapaa ehtoisuuteen, välillä jättää läksyjä tekemättä jos on liian tiukka aikataulu. Toki on tunnollinen ja hoitaa koulunsa loistavasti, mutta käy myös harrastuksissa. Oon todennut monesti että älä lue uupumiseen saakka, sillä jatko opinnoissakin pitää löytyä paukkuja. Tukea aikuinen voi monella tapaa, esim voi yhdessä laatia lukusuunnitelman , nuori kokee ettei ole yksin, että häntä kannustetaan. Täytyy kyllä myöntää etten yhtään ihmettele lukion raskautta ja että jotkut uupuvat taakan alle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi