Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketuttaa, kun tuttu nainen aina voivottelee "sotkuista" asuntoaan, vaikka kämppä on putipuhdas

Vierailija
25.08.2019 |

Siis aina kun menen vierailulle tämän naisen luokse, niin selittelee kaikkea esim. "voi anteeksi kun täällä on tällainen sotku, en ole ehtinyt kauheasti siivoamaan", "hävettää vähän pyytää vieraita tällaiseen kämppään" tai sitten esim. "anteeksi, kun on näin vähän tarjottavia". Ja oikeasti kämppä on putipuhdas, ei sotkun sotkua missään (vaikka naisella on kaksi alle kouluikäistä lasta), kaikki tavarat on järjestelty kauniisti jne. Lisäksi hän on AINA leiponut itse niin paljon erilaisia tarjottavia, että joo, riittävät kyllä täysin hyvin minun ja kahden lapseni ruokkimiseen.

Sitten taas omassa kotonani tuntuu siltä, että 5- ja 3-vuotiaiden lasten vuoksi on kokoajan sotkua. Pyykkivuori, tiskivuori, lelut sekaisin jne. Aina, kun tuo nainen tulee minun kotiini lastensa kanssa käymään, niin häpeän silmät päästäni omaa sotkuani, sillä jos hänen mielestään hänen putipuhdas kotinsa on sotkuinen, mitäköhän hän ajattelee minun kodistani...

Muuten on siis todella mukava nainen ja samanikäiset lapsemme ovat keskenään hyviä leikkikavereita, mutta alkaa ketuttamaan tuo "humblebrag". Kyseinen nainen on alkuperältään Etelä-Aasiasta, eli tietenkin kulttuurierokin saattaa olla kyseessä, mutta ei se poista sitä ketutusta ja häpeää.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun koti

Vierailija
2/18 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuuriero. Tunnen myös ulkomaalaisen naisen (hän on tosin afrikkalaisperäinen) joka tekee tuota samaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerjää kehuja. Todella lapsellista ja naurettavaa aikuiselta ihmiseltä.

Vierailija
4/18 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pahoittelen kotiani, mikä muista on kuin sisustuslehdestä. Täytyy myöntää, että se pölypalloja vilisevä kissanpissalta haiseva koti ei ole mielestäni siisti, mutta en minä ikinä sanoisi sitä ääneen eikä minua kiinnosta, kun en siellä itse joudu asumaan. Minua ärsyttää se, että pahoitellaan kuinka koti on likainen ja niinhän se on, mutta auta armias jos toteaisit sen itse niin millaiset herneet siitä vedettäisiin nokkaan vuosiksi.

Vierailija
5/18 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset näkevät asiat eri tavoin. Minulla oli siisti koti, kun asuin yksin eikä minulla ollut lemmikkejä.

Kahden kissan jälkeen kotini on omissa silmissäni sotkuinen, vaikka muiden silmissä siisti. 

Muiden sotkut eivät haittaa, jos sukkani eivät liimaudu lattiaan kiinni ja wc:ssä voi käydä.

Vierailija
6/18 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kodin myös näkee eri tavalla kuin muut.

Minä näen jokaisen sormenjäljen ja pölyhiukkasen kotona ja ne vaivaa minua itseäni, luulen ettei vieraani niitä ikinä huomaa. En myöskään kiinnitä huomiota toisten kotona sotkuun (ellei sotku ole luokkaa kaatopaikka).

Vierailija
7/18 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä siellä on normisti likasta ja pelkää ettei huomannut/ ehtinyt jotain paikkaa siivota ennen tuloasi.

Jäi täältä yhdestä mieleen kuinka huokaili onnesta, kun huomasi kaverillaan paskasen mikron, kun aina muuten on niin siistiä.

Voin kertoa, ettäi jokin olisi siisti, jos se olisi ainoa kohta joka pitää siivota talossa ennen vieraan tuloa.

Vierailija
8/18 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puunaan ja kiillotan ennen vieraita jollain ihme konstilla ne löytää nokkansa siihen kohtaan jota en siivonnut, kun luulin ettei kukaan mene -vaatekomeroon -kodinhoitohuoneeseen -saunaan - makuuhuoneeseen - kaapille - autotallin taakse -kurki kannelliseen koriin -sohvan alle -pöytäliinan alle - pannuhuoneeseen jne.

Nämä ainakin koplattu läpi, kun vietas tullut. Joku satunnainen lapsen kaverin hakija haluaakin koplata joka nurkan, aikuiset vieraat rynnii lasten huoneeseen penkomaan, joku lähtee tarkistaa miten nurmikko on leikattu tai kasvit kasvaa, joku repäisee komeron oven auki, että mitä täällä on, lasten annetaan tonkia kaikki nurkat jne.

Vierailija
9/18 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä siellä on normisti likasta ja pelkää ettei huomannut/ ehtinyt jotain paikkaa siivota ennen tuloasi.

Jäi täältä yhdestä mieleen kuinka huokaili onnesta, kun huomasi kaverillaan paskasen mikron, kun aina muuten on niin siistiä.

Voin kertoa, ettäi jokin olisi siisti, jos se olisi ainoa kohta joka pitää siivota talossa ennen vieraan tuloa.

Mikrokin olisi

Vierailija
10/18 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pahoittelen kotiani, mikä muista on kuin sisustuslehdestä. Täytyy myöntää, että se pölypalloja vilisevä kissanpissalta haiseva koti ei ole mielestäni siisti, mutta en minä ikinä sanoisi sitä ääneen eikä minua kiinnosta, kun en siellä itse joudu asumaan. Minua ärsyttää se, että pahoitellaan kuinka koti on likainen ja niinhän se on, mutta auta armias jos toteaisit sen itse niin millaiset herneet siitä vedettäisiin nokkaan vuosiksi.

Ihan aiheellisesti vedettäisiin herneet nokkaan, koska ihan päiväkodissa opetettaviin peruskäytöstapoihin kuuluu että ei arvostella esim toisen ulkonäköä, lapsia, jne vaikka arvosteltavaa löytyisikin.

Vierailija
11/18 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muija valittaa aina että sillä on sotkuista. Alkuun ihmettelin että mikä sotku? Nykyään tiedän että pari leivän murua pöydällä on esim. hirvee sotku. Mun asunto on samalla logiikalla jo kaaoksen vallassa. Meidän siivouskäsitykset on ihan eri planetoilta.

Vierailija
12/18 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain ihmisiä täytyy muiden kannatella ja pönkittää: ei ole sotkuista, et ole lihonut, ihan on hyvät tarjoilut, en ole ollenkaan sulle vihainen ja mitä milloinkin. Kai ne menee rikki ja murehtii itsensä uneen, jos ihan yksin joutuisivat pään sisäiset ongelmansa hoitelemaan.

Vierailija
13/18 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite näkee aina ne tahrat ja pölyiset nurkat, ja tavarat, jotka kuuluisi kaappiin. Yritän kyllä pidättäytyä vieraiden kuullen valittelemasta sotkuista kotia, vaikka mielestäni se sellainen onkin jos kaikki ei ole vimpan päälle tiptop.

Vierailija
14/18 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös ajatellut, että ei vaatehuoneen tarvi olla _vieraita varten_ ojennuksessa samoin kuin ei kodinhoitohuoneenkaan, kun ei niihin kukaan kuitenkaan mene.... Ja kas! Sinnehän ne suuntaa. Halutaan kurkistaa millainen pesukone meillä on, millainen se toissavuonna uusittu kiuas olikaan ja mitäs täällä olikaan - jaa, vaatehuone, onpa kätevät hyllyt. Voi perse. Oikeasti. Meillä on seitsemän lasta, teen itse vuorotyötä ja mieskin on paljon töissä. Siivoan viikottain, mutta epäjärjestystä tällä porukalla kyllä tulee ja on tosi epämiellyttävää, että pitäisi ikään kuin vieraita varten priorisoida hetkiä jonkun kodarin sisustukselle, kun sinne kuitenkin mennään vaikka oikeastaan mitään asiaa ei olisi ja saunaakin käytiin katsomassa silloin kuukausi sitten kun viimeksi kävitte.

Mutta niin. Mä en pahoittele, tosin tavarat pääosin on siististi paikoillaan ja puhdasta on. Kuitenkin just nämä tietyt "nurkat" on sellaisia, joihin vähemmän ehtii tällä hetkellä panostaa tai joihin se kaaos muuten vain kertyy helpommin. Tuo kodari, meillä esimerkiksi kuljetaan sen kautta ja toimii siis lasten ns. arkieteisenä. Ne sotkut pitäisin mielelläni omana tietonani.

Vierailija
15/18 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä testata menemällä mukaan ja todeta, että onpas tosiaan karmea sotku ja niukat tarjoomukset, mutta välttää se näin arkena vähän huonompikin.

Vierailija
16/18 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muija valittaa aina että sillä on sotkuista. Alkuun ihmettelin että mikä sotku? Nykyään tiedän että pari leivän murua pöydällä on esim. hirvee sotku. Mun asunto on samalla logiikalla jo kaaoksen vallassa. Meidän siivouskäsitykset on ihan eri planetoilta.

Ethän ole aikeissa lisääntyä hänen kanssaan? Nimittäin ero on melko todennäköinen noilla lähtökohdilla.

Voin toki olla väärässäkin.

Vierailija
17/18 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/18 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muuten melkoisen siistiä, mutta mulla on yksi "miljoonatarjotin".

Se on ihan tarkoituksella sohvan sivupöydällä, että siihen kertyy kaikki epämääräinen sälä yhteen läjään.

Siivotessa se on helppo nostaa pois tieltä ja olisi tarkoitus nostaa se näkymättömiin vieraan tullessa. Mutta arvatkaa vaan muistanko mä. Sitten silmäni osuu siihen läjätarjottimeen ja kiirehdin pyytelemään anteeksi sotkua. En tiedä kiinnittääkö se muiden huomiota niin kuin minun. Mut sori siitä, ei ole tarkoitus humblebraggailla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän