Onko palstalla maanviljelijöitä
Kertokaa itsestänne esim. ikä,sukupuoli, onko teillä karjaa ym. ym.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vain, että kuinka jaksatte jos autatte maatilan hommissa ja vielä lisäksi kokopäivätöissä. Mä en jaksais.
Jos koneet pysyy ehjinä ja karja ei ole erityisen ilkeällä päällä, niin maatilatyö on varsin terapeuttista.
Tämä voi mennä haihattelun piikkiin... Menköön. Olen tehnyt about 12 vuotta tietotyötä ja kuullut viikkopalaverissa joka -tun viikko tämän 12 vuoden aikana että pitäisi jotenkin pystyä parempaan. Ihan kuin olisin pidätellyt ja istunut peukku perseessä koko ajan. Kaikki työni on olevinaan kovin tärkeää firmalle mutta se ei näy missään konkreettisessa muodossa. Ihailen ja jopa vähän kadehdin näissä konkreettisemmissa työtehtävissä nimenomaan sitä konkretiaa! Sitä että työn jälki näkyy tai tuntuu jollain muulla tavalla kuin sivulauseessa mainitussa kvartaaliraportin kasvuprosentissa johon työlläni on ehkä voinut olla jokin rooli.
Vierailija kirjoitti:
8000e voi olla maanlaajuinen keskimääräinen tukimäärä per tila (MUTTA TÄHÄNKIN HALUAISIN LÄHTEEN KIITOS), jos kaikki höpöheinän viljelijät ja näennäisviljelijät otetaan huomioon, mutta jos on karjaa niin tukia saa kyllä enemmän.
Vaikea uskoa, että 8000 Euroa on keskimääräinen tuki per tila. Itse olen näennäisviljelijä, jolla noin 30 ja peltoa. Pientila siis ja Paljon niistä kesantona. Silti tuet olleet 13000- 14000 Euroa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vain, että kuinka jaksatte jos autatte maatilan hommissa ja vielä lisäksi kokopäivätöissä. Mä en jaksais.
Jos koneet pysyy ehjinä ja karja ei ole erityisen ilkeällä päällä, niin maatilatyö on varsin terapeuttista.
Tämä voi mennä haihattelun piikkiin... Menköön. Olen tehnyt about 12 vuotta tietotyötä ja kuullut viikkopalaverissa joka -tun viikko tämän 12 vuoden aikana että pitäisi jotenkin pystyä parempaan. Ihan kuin olisin pidätellyt ja istunut peukku perseessä koko ajan. Kaikki työni on olevinaan kovin tärkeää firmalle mutta se ei näy missään konkreettisessa muodossa. Ihailen ja jopa vähän kadehdin näissä konkreettisemmissa työtehtävissä nimenomaan sitä konkretiaa! Sitä että työn jälki näkyy tai tuntuu jollain muulla tavalla kuin sivulauseessa mainitussa kvartaaliraportin kasvuprosentissa johon työlläni on ehkä voinut olla jokin rooli.
Arjen pieniä iloja meillä jyväjemmareilla. Keväällä tukossa oleva oja v...ttaa ja raskasta saada se auki mutta ai että kun lopulta vesi lähtee virtaamaan.....
Vierailija kirjoitti:
8000e voi olla maanlaajuinen keskimääräinen tukimäärä per tila (MUTTA TÄHÄNKIN HALUAISIN LÄHTEEN KIITOS), jos kaikki höpöheinän viljelijät ja näennäisviljelijät otetaan huomioon, mutta jos on karjaa niin tukia saa kyllä enemmän.
https://yle.fi/uutiset/3-9526016
Tätä lainasin aikakaisemmassa viestissä kun sanoin 33t
Vierailija kirjoitti:
Täällä 40-vuotias DI, jolla viljatila. Maanviljely on harrastus ja väline verosuunnitteluun.
Ilman muuta.
Auto ja bensat maatalouden piikkiin.
Samoin meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä 40-vuotias DI, jolla viljatila. Maanviljely on harrastus ja väline verosuunnitteluun.
Ilman muuta.
Auto ja bensat maatalouden piikkiin.
Samoin meillä.
Oma motiivi oli huojennus lahjaverossa, kun tilalla tehtiin sukupolvenvaihdos. Säästetty summa oli niin merkittävä, että ”viljellään” nyt sitten se 5+1 vuotta. Sen jälkeen pellot lähtee vuokralle ja koneet myyntiin/romuksi.
N 38-v, ei enää eläimiä. Suvun viimeinen maajussi. Vaikka pitäis maksaa että saa viljellä niin jatketaan. Myös kokopäivätöissä tilan ulkopuolella sekä sivuelinkeinoja
Meillä on yhtymä, elukoita 240. Hyvin elättää 3 perhettä ja pystytään pitämään myös työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Lähde: Ruokavirasto.fi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen 42 v, on karjaa, palstailen tässä tyhjentäessäni viljakuormaa kuivurilla. Ai niin, olen akateeminen ja vuosilomalla omista töistä.
Käytkö muuallakin töissä? Eikö maatalouden tulot riitä?
Käyn muualla töissä kuten aika iso osa maanviljelijöiden puolisoista. Minulla ei ole maatalousalan koulutusta ja tila on liian pieni elättämään kahta päätoimista viljelijää, karjaa on vain kahden robotillisen verran. Oma palkkani on bruttona vähän yli 70 000 e/v, maatalouden tuet eivät ole lähelläkään tuota. Keskimääräisellä suomalaistilalla tukea saadaan 8000 e/v, joka on muuten vähemmän kuin keskimääräinen vuotuinen peruspäiväraha.
Voi luoja et oo tosissas. Kahden robotin navetta varmasti elättää kaksi.
Tuollainen tila saa myös tukea huomattavasti enemmän kuin 8000€/vuosi.
Toki jos vasta rakennettu niin onhan velkamäärä suuri, mutta kyllä niitä tulojakin tulee maidosta.Meillä elättää tää 30 lehmän (siis 50 eläintä yhteensä. Kahdella robolla on n. 120 lypsylehmää + 60 nuorkarjaa. Kaupunkilaisille tiedoksi) meidät kaksi.
Sen ymmärrän, että hyvin tehty robonavetan voi hoitaa yksi ihminen ja toinen voi käydä muualla töissä.
Lukutaito ei nähtävästi ole edellytys maataloustukien saamiselle.
En väittänyt, että meillä tuki olisi 8000 e/v, kunhan kerroin, että se on keskimääräinen tuki, josta syystä harvalla tilalla on kahta päätoimista tuottajaa.
Kahdella robolla on 120 lypsävää jne., mutta on huomattavasti edullisempaa palkata työntekijä navetalle, koska edes sivukuluineen siihen ei saa kulumaan 70 000 euroa. Lisäksi tällä systeemillä isäntä saa edes joskus vapaapäivän samaan aikaan kanssani, koska jos molemmat olisimme tilalla töissä, yhteisiä lomia tuskin pidettäisiin.
Jos siis yhtään kustannuslaskentaa ymmärrät, niin huomaat, että tämä on kokonaisuuden kannalta elinkaarimallilla ajateltuna ainoa järkevä systeemi.
Keskimääräinen tuki hakijaa kohti on. N. 33000 (2017).
Se että olette tehneet ratkaisun palkata työntekijän ja sinä käyt muualla töissä ei tarkoita etteikö se kaksi robottia teitä elättäisi. Elättäisi kyllä. Olette vain päättänyt hankkia enemmän tuloja, missä ei ole mitään väärää, kerran siihen on mahdollisuus.
Mekin eletään tällä 30 lehmän karjalla, mutta ainahan lisäraha olisi mukava.
Siis keskimääräinen mikä tuki? Otitko investointituet mukaan? Ja onko tuossa maanviljelijät vai tuensaajat, ne on kaksi eri asiaa. Valtio itse on suurin tukien saaja.