Jos #metoo olis keksitty jo vaikka 40-luvulla, niin keiden ura olis päätynyt pirstaleiksi?
Itse veikkaan et ainakin Errol Flynn ja John Wayne.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vaan mitenhän Suomi-filmit? Mitenhän noiden kulisseissa käyttäydyttiin?
Jos "tuoreempaa" aikakautta niin 80-luvulla varmaan Jouko Turkan nimi olisi hyvin saattanut metoo-asioissa nousta esille.
Vaikea sanoa, ehkä Tauno Palo, mutta hän on iso kysymysmerkki, eiköhän kyse ollut useimmiten ihan molemminpuolisesta suostumuksesta. Turkka olis kyl ollut tulilinjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mannerheim. Useammasta eri lähteestä olen ymmärtänyt että oli kovin kiinnostunut oopperatähdistä. Tosin hänen asemallaan ja karismallaan ne oopperatähdet olivat varmaan ihan vapaaehtoisia #metoo osallistumaan.
No entä jos olisit ollut nuorena poikana Marskin sotilaspalvelija ja Marski olisikin jossain tilanteessa kahden kanssasi ollessaan vaikka tullut pyllyysi miehekkuäästi takaapäin, niin uskaltaisitko tehdä asiasta mitään 'metoota' (tai muutakaan mekkalaa) ja jos jutusta jotain tuomiota olisi luettu, niin kummankohan luulisit sen saaneen ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos "tuoreempaa" aikakautta niin 80-luvulla varmaan Jouko Turkan nimi olisi hyvin saattanut metoo-asioissa nousta esille.
Vaikea sanoa, ehkä Tauno Palo, mutta hän on iso kysymysmerkki, eiköhän kyse ollut useimmiten ihan molemminpuolisesta suostumuksesta. Turkka olis kyl ollut tulilinjoilla.
Mulla Jussi Jurkka ollut suosikkeja Suomi-filmityypeistä. Kunnon taiteilijasielulta vaikutti, mutta enpä tiedä käytöksestään kulisseissa. Tauno Palosta sain helposti diivan ja kunnon taiteiljan kuvan, mutta kuuleman mukaan oli todella vaatimaton siviilissä. Ei pahastunut vaikka tuntematon tyyppi pysäytti kadulla ja halusi jutella. Taunolla vastavuoroisesti tuli tarinaa takaisin. Itse syntynyt vasta kuolemansa jälkeen niin ei tullut tilaisuutta tavata.
Tuli mieleen Spede. Kun jälkeenpäin kuullut paljonkin miten naisiin suhtautui. Elokuviin pääsi yleensä vain niitä ns. missin mitat täyttäviä naisia. Jos oli vähänkin pyöreä niin ei ollut asiaa tuotantoihinsa ja naistenhan piti luonteeltaankin olla totisia eli hauska ei saanut olla. Naisen Logiikka-sketsitkin sitä luokkaa ettei pääsisi nykytelkkariin. Ajat vaan olleet niin eri tuolloin.
Spede vaan itselle ollut hyvin ristiriitainen persoona. Arvostan kyllä häntä viihdyttäjänä ja pystynyt sketsejä katsomaan, mutta siviili-Spede oli kaikkea muuta kuin hauska ja kannati vältellä. En tosin itse tavannut koskaan.
Jos metoo olisi keksitty 40-luvulla, maailmassa puhuttaisiin saksaa.
Jonkun vanhan jo uransa huipun ohittaneen. Vai montako nuorta ja (naisten parissa) suosittua on menettänyt uransa tässä rytäkässä?
Onko kukaan nähnyt Marlon Brandon leffaa Last Tango in Paris? Kuulemma p-rs- r-a-i-s-k-a-a siinä naisen.
En ymmärrä miksi on suostunut tuollaiseen häiriintyneeseen rooliin.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen Spede. Kun jälkeenpäin kuullut paljonkin miten naisiin suhtautui. Elokuviin pääsi yleensä vain niitä ns. missin mitat täyttäviä naisia. Jos oli vähänkin pyöreä niin ei ollut asiaa tuotantoihinsa ja naistenhan piti luonteeltaankin olla totisia eli hauska ei saanut olla. Naisen Logiikka-sketsitkin sitä luokkaa ettei pääsisi nykytelkkariin. Ajat vaan olleet niin eri tuolloin.
Spede vaan itselle ollut hyvin ristiriitainen persoona. Arvostan kyllä häntä viihdyttäjänä ja pystynyt sketsejä katsomaan, mutta siviili-Spede oli kaikkea muuta kuin hauska ja kannati vältellä. En tosin itse tavannut koskaan.
Spede maksoi kuulemma hyvää palkkaa, ja ymmärtääkseni omasta pussistaan kun ei kai paljon tukia saanut. Sillä saanee paljon anteeksi.
Niin monien rokkareiden että olisi helpompi varmaan luetella kuivin jaloin selvinneitä kuten mccartney, charlie watts...
Olisi se vanhoina aikoina vaikuttanut "me too" vaikuttanut myös tuleviin julkisuuden naisiinkin.
Esim. kauhujuontajattaria Vampiraa (Suomalaissyntyinen Maila Nurmi) sekä hänen jalanjäljissään käynyttä Elviraa ei olisi kenties ollut lainkaan.
Sitäkin sopii miettiä, että olisiko ollut edes Marilyniä silloiselle massakansalle?