Vuokra-asunnon etsiminen on vaikeaa!
Ei sinänsä se asunnon etsiminen vaan se, että tulee tehtyä turhia reissuja kun esittelykuvat ei vastaa ollenkaan todellisuutta.
Ja ilmoituksissakin on epätarkkuuksia esim. vaikkapa talon rakennusvuoden suhteen.
Rakennusvuosi on tärkeä ilmoittaa täsmällisesti sen takia, että siitä voi vähän arvioida, että minkä kuntoinen asunto on sisältä. Ja kuvat pitäisi ehdottomasti olla juuri siitä vuokralle tarjottavasta asunnosta ja ajantasaiset. Mitä hyötyä on katsoa kuvia naapurin asunnosta, joka ei vastaa pohjapiirrosta tai joka on stailattu esittelyä varten?
Petyin juuri äskettäin pahasti kun asunto oli jotakin aivan muuta kuin mitä teksti ja kuvat antoivat ymmärtää. Joskus esittelyssä sentään mainitaan, että kuvat ei ole tästä asunnosta mutta nyt sellaistakaan mainintaa ei ollut.
Tuli ihan hukkareissu.
Kommentit (38)
Kunpa olisikin noin helppoa miten tässä ketjussa muutama on kuvaillut.
Altistuin vuosien ajan homeelle ja sairastuin monikemikaaliyliherkkyyteen sen vuoksi. Homevapaan, "hajuttoman" asunnon löytäminen EI ole helppoa.
Juuri rakennettuihin tai muutaman vuoden vanhoihinkaan rakennuksiin ei ole mitään asiaa. Liikaa kemikaaleja ilmassa ( maalit, liimat, tasoitteet ym). Reagoin tosi helposti.
Tämä vaiva on todellinen rasite.
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen etsiminen on nykyään todella helppoa, kun olin nuori aikuinen luettiin hesarista ilmoituksia, siinä oli neliöt ja osoite :D, noh, ehkä joskus muutakin mainittu. Keväällä vaan netissä surffasin ja katselin erilaisia asuntoja, menin pariin hyvältä vaikuttavaan näyttöön ja nyt asun uudessa kivassa asunnossa.
Oli TODELLA vaikeaa ennen! Ja vuokralainen maksoi välityspalkkion, plus ne normaalit parin kkn takuut, plus ensimmäisen kkn vuokra. Ihan hirveä summa jo heti alkuun. Ja näytöissä oli kymmenittäin ihmisiä. Vuokrat jo silloin Helsingissä aivan tajuttoman kalliit.
Omituista että kaikenlaisten koulujenkin on pakko olla just Helsingissä kun olisi niin monta kaupunkia missä asuntotilanne on parempi.
Että edes jotenkin kohtuuhintaista asuntoa on niin vaikea löytää on tehnyt Helsingistä todella ahdistavan.
Hyvä vuokra-asunto löytyy helposti. Hyvä ja halpa onkin sitten eri juttu.
Vuokraan kämppää Meilahdessa. Ilmossa oli pinta-ala, pohjapiirros sekä useita kuvia. Silti näyttöön tuli tolloja, jotka halusivat ahtaa 30m2 yksiöön 180cm leveän sängyn yms. Ja kaikenlaiset luottotiedottomat yrittivät kertoa nyyhkytarinoita päästäkseen vuokralaiseksi. Ei ole helppoa vuokranantajallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vuokraan kämppää Meilahdessa. Ilmossa oli pinta-ala, pohjapiirros sekä useita kuvia. Silti näyttöön tuli tolloja, jotka halusivat ahtaa 30m2 yksiöön 180cm leveän sängyn yms. Ja kaikenlaiset luottotiedottomat yrittivät kertoa nyyhkytarinoita päästäkseen vuokralaiseksi. Ei ole helppoa vuokranantajallakaan.
Mulla oli 20m2 yksiössä 120 leveä sänky ja sohva ja tilaa jäi yllinkyllin.
180cm leveä sänky pitäisi mennä 30m2 heittämällä.
Olen hyvä hakija ja ei todellakaan ole helppoa löytää kämppää edes kaupungissa, jossa niitä kämppiä on aika paljon tarjolla, edullisestikin. En hae lainkaan kämppiä joihin en ole sopiva hakija. En tiedä mitä kristallipalloa nämä vuokranantajat oikein katsovat. Pitäisikö hakemuksessa olla jotenkin epätoivoinen ja pommittaa perään puhelimitse hulluna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko köyhällä varaa superkriittisyyteen?
On muitakin vuokrakämppiä kuin ne 650e sossuluukut.
Iso osa vuokra-asunnoista on Helsingissä yksityisellä hintatasoltaan sellaisia ettei niihin ole mitään asiaa ilman valtavia tuloja. Pitää siis olla 5-10% parhaimmistossa että niissä pystyy asumaan.
Mun asunnoissa on asunut lääkäreitä ja tohtoreita. T: vuokraemäntä
Vierailija kirjoitti:
Olen oppinut kahden aikuisen lapseni kautta, että vuokrafirmojen ilmoitukset ja esittelyt voi unohtaa. Ihan muuta reittejä saa asuntoja.
Eli miten?
Kahden "vanhan" teinin äiti
Eniten ärsytti itseäni se, että tarjotaan jostain hevonkuusesta. Hain opiskeluaikoina Jyväskylän keskustasta kämppää tai siitä läheltä, niin tarjottiin Gettomasan hoodeilta eli Kortepohjasta sekä sitten Huhtasuolta. Sama saakeli kun ettis kämppää Töölöstä ja joku tarjoaa Kontulasta
ei asunnon vuokraaminen ole ollenkaan hankalaa kun ei asu suuressa kaupingissa. Meillä Siilinjärvellä on vapaita hyväkuntoisia vuokra-asuntoja vapaana. Tänne vaan ja varmasti löytyy kiva asunto ihan kuopion vierestä
Tässä on nyt 10 vuoden kokemus kun on jälkeläisille yritetty saada vuokrakämppiä. Vuokravälitysfirmat ovat olleet toivottomia. Ihan joka kerta. Parhaiten on löytynyt vanhanaikaisella konstilla - ilmoitus viikonlopun lehteen. Viimeksi etsittiin pojalle Oulusta asuntoa, ilmoitus Kalevaan ja johan alkoi puhelin soimaan. Tarjolle tuli muutamassa tunnissa kymmenkunta asuntoa, joista viittä läksi poika ja isänsä katsomaan, ja niistä otettiin sopivin.
Toinen hyvä kanava on ollut tori. fi
Vuokravälitysfirmojen suuntaan ei enää edes sylkäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko köyhällä varaa superkriittisyyteen?
On muitakin vuokrakämppiä kuin ne 650e sossuluukut.
Iso osa vuokra-asunnoista on Helsingissä yksityisellä hintatasoltaan sellaisia ettei niihin ole mitään asiaa ilman valtavia tuloja. Pitää siis olla 5-10% parhaimmistossa että niissä pystyy asumaan.
Mun asunnoissa on asunut lääkäreitä ja tohtoreita. T: vuokraemäntä
Lääkäri on ammatti, tohtori ei. Se on oppiarvo. Tohtori voi olla hyväpalkkaisessakin ammatissa, mutta usein ei ole.
Mulla on kerrostaloyksiön vuokra 440 euroa noin 55 km päässä Helsingistä.
miten työtön köyhä voi saada kämpän??
Vierailija kirjoitti:
Olen aina löytänyt hyvän asunnon ja kohtuullisen nopeasti vuokravälitys firman kautta.
Suosittelen.
Yllä hyvä neuvo aloittajalle: välittäjälle toimeksiantona vuokra-asunnon etsiminen. Hutikäynnit vähenevät radikaalisti. Tietysti sinun pitää itse tietää minkälaista etsit, siinäkin välittäjä auttaa.
Menin katsomaan asuntoa, joka oli ilmoituksen mukaan kiitettävässä kunnossa.
Kylpyhuoneen katosta oli lohjennut maalia, joka riippui katosta suurina kappaleina. Kiitettävästi, oletan.
Asuntojen etsiminen on nykyään todella helppoa, kun olin nuori aikuinen luettiin hesarista ilmoituksia, siinä oli neliöt ja osoite :D, noh, ehkä joskus muutakin mainittu. Keväällä vaan netissä surffasin ja katselin erilaisia asuntoja, menin pariin hyvältä vaikuttavaan näyttöön ja nyt asun uudessa kivassa asunnossa.