Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistiongelmat. Normaalia vai ei?

ShadeAway
24.08.2019 |

Olen alle 30v nainen ja nyt turhauttaa,ahdistaa ja masentaa tällainen asia. Olen kärsinyt erilaisista muistiongelmista jo neljä vuotta. Pääasiallisesti unohdan päivittäin kesken lauseen mitä olin sanomassa,kesken matkan yläkertaan miksi sinne olin menossa eikä takaisin lähtöpisteeseen paluu auta koska sen jälkeen pääni on hetken "sumuinen" ja kaikki ajatukset vain menevät sekaisin keskenään ja asia menee unohduksiin entistä pahemmin joskus tuntikausiksi.
Viimeaikoina olen unohtanut monta Ns selkärangasta tulevaa asiaa esim keittiön kaappien järjestyksen,auton pyyhkijöiden ja vilkun järjestyksen(auto 10v) Eksyn hyvin helposti tuttuun metsään ja suuntavaistoni on alkanut olemaan huono.. Saatan myös havahtua auton ratista tietämättä missä olen ja olen muutaman kerran ajanut kotiin kääntyvän risteyksen ohi tajuamatta asiaa.
Fysiikka on myös oudosti muuttunut. Kädet tärisee joskus kun tartun tavaraan ja tasapaino heikkenee äkisti. Puhe puuroutuu kesken lauseen,sanat saattaa vaihtua ja vaikka näen esineen,en saa sanottua sen nimeä. Pää on magneettikuvattu 3v sitten ja aivosähkökäyrä otettu--Ei vikaa ja nyt kun menin taas lääkäriin kertomaan tämän tilanteen,ei minua oteta vakavasti.
Olen huolissani tulevaisuudesta. Pitkän tähtäimen suunnitelmat ahdistaa koska pelkään että tämä ongelma pahenee.
Alan myös olla talousvaikeuksissa koska laskujen maksu unohtuu jossen muista kirjoittaa itselleni muistilappua :-(

Mitä tehdä,mihin mennä seuraavaksi?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kilpirauhasarvot tutkittu? Jos vajaatoiminta, vaikuttaa muistiin.

Vierailija
2/19 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut neurologin juttusilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikokeissa olen ollut ja neurologin kautta päässyt 3v sitten kuvauksiin. Nyt en saa aikaa neurolle enkä uusia tutkimuksia vaan lääkäri epäili minun liioittelevan. Tuli niin pettynyt ja surullinen olo kun en tiedä mitä tehdä jos jään tällaiseksi pysyvästi. Ap 984

Vierailija
4/19 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle

Vierailija
5/19 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle heti!

Vierailija
6/19 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netin kautta saat ajan ensi viikolla neurologille. Ota kaikki entiset tulokset mukaan ,mitä ei ole omakannassa( siis vanhat).

Vierailija
7/19 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita semmoiseen ,kuin SYNLAB, toimii ainakin kymmenessä kaupungissa. Katso netistä sivut ja hinnastoa ym.

Vierailija
8/19 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että tätä tungetaan vähän joka ongelmaan selitykseksi mutta kuitenkin; ferritiini- ja kilpirauhasarvot otattamaan, hophop.

Mulla nimittäin oli ihan identtistä oireilua pari vuotta ja lopulta todettiin raudanpuute ja kilpirauhasen vajaatoimintakin oli siinä rajalla. Voi jestas miten oli mahtavaa kun muutaman kuukauden rautakuurilla tilanne lähti jo paranemaan ja aloin olla "normaali"! Menin vaan uskomaan lääkäriä jonka mielestä rautaa ei tarvinnut enää syödä kun ferritiini oli yli 20 ja nyt alan olla taas siinä kunnossa ettei autolla osaa ajaa... Koirakin ihmettelee kun en muista millä käskyllä sen saa istumaan pannan laittoa varten vaan sanon ihan väärän sanan ja pähkäilen miten valjaat saa sille päälle... Mikään normaali, arkinen asia ei meinaa onnistua. Sitä päivää taas odottaessa että tilanne korjautuu...

Vierailija
9/19 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

B 12 vitamiini puutos. Arvot kannattaa ottaa ensin, eli aktiivinen b12 koska sen jälkeen kun aloitat lääkityksen labrat vääristyy.Käy sisatautilääkärillä tai ihan terveyskeskuslääkärikin voi otattaa labrat.

Vierailija
10/19 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea

Vierailija
11/19 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työuupumus, masennus tai MS-tauti voi aiheuttaa tämänkaltaisia oireita. Koita saada aikaa toiselle lääkärille, jos ensimmäinen ei uskonut.

Vierailija
12/19 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyda päästä Cerat-testiin. Jos saat pisteet alle viiterajan, sut on pakko ottaa vakavasti

Vierailija
13/19 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työuupumus, masennus tai MS-tauti voi aiheuttaa tämänkaltaisia oireita. Koita saada aikaa toiselle lääkärille, jos ensimmäinen ei uskonut.

5%ms-taudista ei näy pään MRI:ssä, vaan taytyy tehda lumbsslipunktio. Videoi lääkärille tärinää ja muita oiteita

Vierailija
14/19 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku juttu, joka kuormittaa ajatuksesi. Voisi olla siihen liittyvää hajamielisyyttäkin. Oletko yrittänyt keskittyä vain yhteen asiaan kerralla.

Vierailija
15/19 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

B12 ja rauta.

16/19 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme vuotta, joka noista tutkimuksista on kulunut, on melko pitkä aika. Jos fyysinen terveys huolestuttaa, pyytäisin pääsyä uusiin tutkimuksiin, ja kun sinne todennäköisesti ei saa julkiselta puolelta lähetettä, menisin yksityiselle neurologille, jonka kanssa voi pohtia, mitä tutkimuksia kannattaisi tehdä. Säästäisin / lainaisin vaikka sukulaiselta rahaa, että pääsisin sinne.

Oireilun voivat kai selittää psykologisetkin tekijät (koska ei ole esim. näköhäiriöitä, halvaantumisia, tuntopuutoksia). Voimakas stressi tai uupumus? Masennus? Tai jonkinlainen ptsd-tyyppinen häiriö, joka myös voi aiheuttaa muistiongelmia?

Vierailija
17/19 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Altistutko tietämättäsi myrkyille, huonolle sisäilmalle tai vaarallisille kemikaaleille? Jos jossakin altistuu homeelle, lattiamattoliimalle tai mille tahansa, mitä ei pidä hengittää?

Käytätkö testaamattomia luontaistuotteita?

Käytä kännykän muistuttajaa, piippaa aina, kun pitää tehdä jotakin tärkeää.

Vierailija
18/19 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö e-pillereitä?

Vierailija
19/19 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että tätä tungetaan vähän joka ongelmaan selitykseksi mutta kuitenkin; ferritiini- ja kilpirauhasarvot otattamaan, hophop.

Mulla nimittäin oli ihan identtistä oireilua pari vuotta ja lopulta todettiin raudanpuute ja kilpirauhasen vajaatoimintakin oli siinä rajalla. Voi jestas miten oli mahtavaa kun muutaman kuukauden rautakuurilla tilanne lähti jo paranemaan ja aloin olla "normaali"! Menin vaan uskomaan lääkäriä jonka mielestä rautaa ei tarvinnut enää syödä kun ferritiini oli yli 20 ja nyt alan olla taas siinä kunnossa ettei autolla osaa ajaa... Koirakin ihmettelee kun en muista millä käskyllä sen saa istumaan pannan laittoa varten vaan sanon ihan väärän sanan ja pähkäilen miten valjaat saa sille päälle... Mikään normaali, arkinen asia ei meinaa onnistua. Sitä päivää taas odottaessa että tilanne korjautuu...

Viime viikolla hemoglobiini oli 151 eli ei ole rautapuutosta. Ferritiinistä en tiedä,täytyy varmaan selvittää. Maanantaina menen uudelleen verikokeisiin kilpparin ja näköjään myös maksan toiminnan osalta. Lääkäri ilmeisesti epäili minun valehtelevan alkoholinkäytöstä kysyessä kun neljä verikoetta oli pelkkään maksaan viittaavia (katsoin kannasta) En tiedä liittyykö kilpirauhaseen uni mitenkään? Olen alkanut nukkua huomattavasti vähemmän. Oireet eivät kuitenkaan muutu,olin väsynyt vai pirteä.. Myrkkyihin huoneilmassa en usko,asun vanhassa mutta todella terveessä talossa maalla. Vaikeaa miettiä mikä on syynä,kai sinne yksityiselle on mentävä kun tulee veronpalautukset ensikuussa. Ehkä tämä vielä ratkeaa,täytyy vain pistää kaikki asiat heti puhelimeen/lapulle. Nytkään en muista verikokeen kellonaikaa. Hermot tässä meinaa mennä kun pää on ihan läpihuuto tuulitunneli. AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi