Tytär kiukuttelee, kun en suostunut ottamaan lastenlapsia viikonlopuksi yökylään
ytär kysyi viikolla, että voisinko ottaa lapset viikonlopuksi yökylään? Sanoin; että emme jaksa, koska olemme olleet koko viikon raskaassa työssä. Olemme vaimoni kanssa molemmat noin viisikymppisiä, joten ei tässä niitä lapsia enää oikein jaksa koko viikonloppua hoitaa, varsinkin kun ollut koko viikon töissä.
Nyt on vaimollani ja tyttärelläni kunnon riita.
Muutenkin meitä pyydetään jatkuvasti lastenhoitoon, arki-iltaisin. Alamme molemmat olemaan väsyneitä tähän jatkuvaan hoitamiseen.
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata sitten vanhana apua odottaa ja vanhainkotiin odotella lapsenlapsia vieraaksi. Tuollaiset itsekkään ET-lehden kannattajajoukot ajattelee vain itseään ja omaa elämää. Suhde lapsenlapsiin luodaan vierailulla mummolassa ja jos ei halua suhdetta luoda, on turha itkeä, kun vanhana on yksin.
Niin, nykyään lähtökohtaisesti jokainen hoitaa oman tonttinsa. Sitä varten niitä töitä tehdään, että on eläkkeellä elintaso ja hoitorahat turvattu.
Miksi sitten ruikutetaan lapsilta hoitoapua vanhuksina? Eläke kuitenkin on pieni ja hoidoista ei tietoakaan. Eikö työ lyönytkään leiville vai menikö aika sittenkin ryypätessä ja lorvaillessa?
Hassua, olen kuullut enemmän sitä, että autetaan korkeintaan hankkimaan palvelua kotiin. Mielellään dumpataan kokonaan omaan kotiin, jossa sitten vuorotellaan sairaalan ja kodin välillä, kun ei huolita edes vanhainkotiin. Voit muuten mennä katsomaan, kuinka paljon niitä yksinäisiä, sairaita vanhuksia on hoitokodeissa. Siihen päälle ne, jotka sinnittelee kotona ehkä kerran viikossa käyvän kotihoitajan turvin. Että turhaapa siellä marmatat jostain vanhusten auttamisesta, kun ei heitä suurinta osaa kukaan auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata sitten vanhana apua odottaa ja vanhainkotiin odotella lapsenlapsia vieraaksi. Tuollaiset itsekkään ET-lehden kannattajajoukot ajattelee vain itseään ja omaa elämää. Suhde lapsenlapsiin luodaan vierailulla mummolassa ja jos ei halua suhdetta luoda, on turha itkeä, kun vanhana on yksin.
Odota vain, kun tähän ikään tulet ja saat lapsia, niin saattaa mielipide muuttua.
- ap
”Noin viisikymppiset” eivät ole mitään vanhuksia, hyvänen aika. Olen saanut kolme lasta ja kaikki yli 40-vuotiaana. Nyt lähempänä viittäkymppiä juoksentelen metsässä lasteni kanssa, kaksi on alle kouluikäistä, leikin, kiipeilen ja retkeilen. Työtkin hoituu eikä väsytä. Aion hoitaa vielä lapsenlpsiakin sitten siinä 65+ iässä kovastikin.
En ymmärrä miten viisikymppinen voi olla jo kaliiperia ”kuolemaa odotellessa”...
Olen aina inhonnut ihmisiä, jotka sanovat "hyvänen aika". He elävät omahyväisinä kapeaa elämäänsä ja ovat ylimielisiä muita ihmisiä kohtaan. Kuvittelevat itsestään liikaa kunnes elämän iso takaisku pudottaa heidät polvilleen ja on liian myöhäistä pyytää muilta empatiaa.
Lasten vanhemmat ei jaksa/halua hoitaa lapsiaan, mutta isovanhempien pitää jaksaa?
Lastenhoito sovitaan. Se ei ole ilmoitusluontoinen asia ja itsestäänselvyys, jonka vuoksi mieltä osoitetaan.
Jaa-a! Ehkä niiden aikuisten lasten pitäisi ennen lisääntymistä varmistaa HALUAVATKO tulevat isovanhemmat osallistua lasten hoitoon, ja jos haluavat niin minkä verran! Ei pidä vaan olettaa että kun itse haluaa lapsen sen voi sitten tuosta vaan aina dumpata mummolaan kun huvittaa! Voihan olla niinkin että tulevat isovanhemmat ovat jo pitkään suunnitelleet että kun ne OMAT lapset muuttavat omilleen, saavat he viimeinkin vapauden nauttia elämästään ja toisistaan kun ovat ne OMAT lapsensa kunnialla maailmalle saattaneet. Aika kylmä suihku niskaan jos siinä vaiheessa alkaa tupsahdella lapsenlapsia joita oletetaan heidän ottavan jatkuvasti hoitoon että ne lasten omat vanhemmat saavat levätä! Koska ne isovanhemmat sitten saavat levätä?! Haudassa?
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin taas näkee, että Suomessa tarvittaisiin vieläkin feminismiä ja paljon.
Aloittajalta oli ovela veto vaihtaa sukupuoli mieheksi. Täällä on aikaisemmin ollut väsyneiden isoäitien viestejä, joissa kertovat etteivät jaksa hoitaa lastenlapsia jatkuvasti. Nämä isoäidit on jokaikinen kerta haukuttu palstalla maan rakoon. Eihän isoÄITI saa kieltäytyä lastenlasten hoidosta!
Mutta nyt kun isoISÄ kertoo samasta jaksamattomuudesta, ylivoimainen enemmistö ymmärtää isoISÄÄ.
Hyvä arvaus, mutta olet väärässä. Ihan miehenä olen syntynyt ja isäksi ja isoisäksi olen tullut.
ap
Ohi otsikon, mutta minä en tulevaisuudessa aio hoitaa mahdollisia lapsenlapsia. En jaksa. Oman lapseni olen hoitanut hyvin, mutta kiitos, se riittää. Onneksi hän on poika, joten tuskin vauvakuumeilee koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä miehen tytär suuttui kun sanoin ettei hänen kaksi poikaa voi tulla hoitoon. Syyt: olivat viime vklp ja nyt menemme mökille. Tyttö soitti isälleen ja isä sanoi samat syyt.
Hienoa, että tekin mummona ja pappana pidätte puolianne! Ettekä jatkuvasti alistu
-ap
Musta vanhemmat hoitavat lapsensa ja lapset sitten auttavat vanhempiaan, kun sen aika on. Näin jokainen sukupolvi on vuorollaan saamapuolella...eikä niin, että vanhukset hoitavat vielä lapsenlapsensakin. Kuulostaa kamalan itsekkäältä, ja vielä kiristystä perään. En ole syntynyt Suomessa, ehkä tämä on jokin kulttuurijuttu.
Vierailija kirjoitti:
Ohi otsikon, mutta minä en tulevaisuudessa aio hoitaa mahdollisia lapsenlapsia. En jaksa. Oman lapseni olen hoitanut hyvin, mutta kiitos, se riittää. Onneksi hän on poika, joten tuskin vauvakuumeilee koskaan.
Mulla on lapsirakas tytär. Isänsä kanssa ei olla terveitä, joten töissä on meillekin tarpeeksi. Asiat on tehty selviksi jo etukäteen, jotta tytär ei laske ensisijaista hoitopaikkaa tämän mummulan varaan, jos meille joskus tulee lapsenlapsia. Näin vältytään molemminpuolisilta pettymyksiltä. Asia on ollut ok, ja kyllähän tuo meidän kanssa asuneena tietääkin voimien rajat.
Vierailija kirjoitti:
Musta vanhemmat hoitavat lapsensa ja lapset sitten auttavat vanhempiaan, kun sen aika on. Näin jokainen sukupolvi on vuorollaan saamapuolella...eikä niin, että vanhukset hoitavat vielä lapsenlapsensakin. Kuulostaa kamalan itsekkäältä, ja vielä kiristystä perään. En ole syntynyt Suomessa, ehkä tämä on jokin kulttuurijuttu.
Meillä tuo ainakin menee noin. Minullakin on vielä molemmat vanhemmat elossa, mutta ovat jo lähemmäs 90-vuotiaita ja asuvat omassa kodissa, eivätkä vanhainkodissa. Itse joudun myös heitä käyttämään kaupassa, auttamaan päivittäisissä askareissa,
-ap
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostaa kummalliselta, koska molemmat mummot ovat aina halunneet lapsen hoitoon. Sitten oltu mustasukkaisia jos toinen saanut hiukan enempi aikaa kuin toinen. Lapsi nyt jo 19v ja saa itse hoitaa mummokuvionsa. (Ja työssäkäyviä olivat lapsen ollessa pieni.)
Jatkan. Lasta on siunattu kahdella ihanalla mummolla. Koskaan en ole joutunut pyytämään apua, päinvastoin sitä on soiteltu jo liiaksikin saisiko lapsen hoitoon. Siinä vaiheessa kun tuntui etten saa viettää itse yhtäkään viikonloppua lapsen kanssa piti laittaa stoppi, edes jokakolmas viikonloppu minun. Lapsen isä ei ole ollut kiinnostunut lapsestaan, mummot senkin edestä. Kiitollinen olen liiankin hyvästä tukiverkosta! Ja nykyään 19v rakastaa vilpittömästi molempia mummukoita. ❤️
Jotkut aikuiset lapset eivät tunnu käsittävän että heidän vanhempansa ovat ihmisiä siinä missä muutkin, omine toiveineen ja tarpeineen. He ovat jollain tasolla jämähtäneet siihen lapsen rooliin. Heillehän ne ihmiset ovat aina olleet yksinkertaisesti äiti ja isä. Aina voi odottaa ja olettaa että ”äiti ja isi kyllä auttaa, hoitaa ja selviää tilanteesta kuin tilanteesta”. Eivät siis osaa nähdä vanhempiaan muussa roolissa kuin hoivaavina vanhempina. Nämä aikuislapset eivät ole sisäistäneet että ovatkin nyt itse ne äiti ja isä joiden kuuluu venyä, paukkua ja hoitaa tilanteet kuin tilanteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin taas näkee, että Suomessa tarvittaisiin vieläkin feminismiä ja paljon.
Aloittajalta oli ovela veto vaihtaa sukupuoli mieheksi. Täällä on aikaisemmin ollut väsyneiden isoäitien viestejä, joissa kertovat etteivät jaksa hoitaa lastenlapsia jatkuvasti. Nämä isoäidit on jokaikinen kerta haukuttu palstalla maan rakoon. Eihän isoÄITI saa kieltäytyä lastenlasten hoidosta!
Mutta nyt kun isoISÄ kertoo samasta jaksamattomuudesta, ylivoimainen enemmistö ymmärtää isoISÄÄ.
Hyvä arvaus, mutta olet väärässä. Ihan miehenä olen syntynyt ja isäksi ja isoisäksi olen tullut.
ap
Oikealla sukupuolellasi ei ole mitään merkitystä. Pointti on se, että miehet saavat itse päättää, haluavatko/jaksavatko hoitaa lastenlapsia. Naisilla ei tällaista päätösvaltaa ole. Naisten on aina hoidettava lastenlapsia, olivatpa he kuinka väsyneitä tahansa.
Ladtenhoitopalveluja, ja ihan hyviä, tarjoaa mm Väestöliitto, Mannerheimin järjestö, kotipalveluyritykset esim Stella jne. Osaavia hoitajia. Yksinkertaista puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kolahti. Äitini on juuri tuollainen itsekäs ET-lehden mielipiteiden provosoima otus. Ei ota lapsiani joita 2 kpl samaan aikaan kylään, vaan vain yhden. Hän kuulemma voi valita itse. Olen totaaliyksinhuoltaja. Sisarusten ei tarvitse edes kysyä kävisikö lastenhoitoapu. Senkun heittävät tenavansa äidille kysymättä etukäteen. Esimerkiksi sen takia että pitää käydä kaupassa ja menee pari tuntia. Käytännössä tarkoittaa vähintään 6 tuntia, jonka äitikin jo tietää. Että tuli mutkia matkaan ... eivät vain jaksa kahden huoltajan perheessä katsoa penskojensa perään. Minulle sanoo että älä vaan tuo niitä yllätyksenä. Muut tuovat, minä en ole niin tehny kertaakaan.
Kyllä se mummo on kelvannut hoitamaan kun tytär on ollut lapsi. Nyt tyttären lapsien ollessa pieniä ei apua heru. Mummoista on tullut itsekkäitä, heille on apua ollut, omille lapsilleen ei.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että pidätte puolenne. Isovanhemmilla ei ole pienintäkään velvollisuutta hoitaa lapsenlapsiaan jos eivät halua. Hätätilanteet tietysti erikseen. Tämä pitäisi jokaisen sisäistää jo ENNEN lasten hankkimista.
Kyllä kuulostat hirveällä ja itsekkäälle. Oikeen hävettää saman ikäisenä ihmisenä tämä itsekkyys.
Ei kai velvollisuutta ole hoitaa, mutta luulisi HALUA olevan.
Hyi hel*etti millaisia ihmisiä täältä löytyy.
Ette taida niitä kovin lapsirakkaimmasta päästä olla muutenkaan. Lapsenne kokeneet omassa lapsuudessa teidät varmaan yhtä kylminä. Onneksi ovat kasvaneet ja päässeet eroon teistä! En voi kuin halveksua.
Tällainen itsekkyys lopettaa sujuvasti ketjun lukemisen tähän viestiin. Heippa 🤗
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se mummo on kelvannut hoitamaan kun tytär on ollut lapsi. Nyt tyttären lapsien ollessa pieniä ei apua heru. Mummoista on tullut itsekkäitä, heille on apua ollut, omille lapsilleen ei.
No sinullahan on nuo yhteiskunnan avut käytettävissä. Mitä siinä valitat.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut aikuiset lapset eivät tunnu käsittävän että heidän vanhempansa ovat ihmisiä siinä missä muutkin, omine toiveineen ja tarpeineen. He ovat jollain tasolla jämähtäneet siihen lapsen rooliin. Heillehän ne ihmiset ovat aina olleet yksinkertaisesti äiti ja isä. Aina voi odottaa ja olettaa että ”äiti ja isi kyllä auttaa, hoitaa ja selviää tilanteesta kuin tilanteesta”. Eivät siis osaa nähdä vanhempiaan muussa roolissa kuin hoivaavina vanhempina. Nämä aikuislapset eivät ole sisäistäneet että ovatkin nyt itse ne äiti ja isä joiden kuuluu venyä, paukkua ja hoitaa tilanteet kuin tilanteet.
Olisko tuo kasvatuksen tulos? Omenat ei kovin kauas yleensä puusta putoa.
Meillä miehen tytär suuttui kun sanoin ettei hänen kaksi poikaa voi tulla hoitoon. Syyt: olivat viime vklp ja nyt menemme mökille. Tyttö soitti isälleen ja isä sanoi samat syyt.