Miksi ruotsin kieltä ei tehdä PAKOLLISEKSI sairaanhoitajille?
Törkeää, että potilas ei saa hoitoa OMALLA äidinkielellään. Ja se kieli EI ole ole suomi.
Kommentit (20)
Se on ollut aina pakollinen, kuten poliiseillekin. Oletko koskaan virkamiesruotsista kuullut?
Sori ettei virkamiesruotsi kelpaa. Mutta hei, opetelkaa svedupellet Suomen pääkieli, joka on suomi. Sillä vältätte ikävät tilanteet, paitsi Savossa ja Raumalla, joiden murteesta ei ota eerikkikään selvää.
Eikös sitä ruotsia opiskella ihan ala-asteelta lähtien. Kaikki eivät sitten kuitenkaan sitä opi kunnolla kun ei tarvitse käyttää missään. Olen itse opiskellut ruotsia jo kansakoulussa ihan ensimmäisinä ikäluokkina. Myöhemmin kirjoitin sen kun silloin se oli pakollinen. Olen asunutkin Ruotsissa joten on siitä ollut hyötyäkin. Tärkeämpää olisi että terveydenhuollosta poistettaisiin kaikki ne ulkomaalaiset lääkärit ja muu hoitialan väki jotka eivät osaa kunnolla suomea. Itsekin aloin käymään yksityislääkärillä kun terkkarissa ei saanut suomalaista lekuria.
??? Sullahan on jo oikeus saada palvelu ruotsinkielellä. Jos et saa, tee valitus! Ehkä ihan jokainen hoitaja ei riittävän sujuvaa ruotsia puhu, mutta pyydä että saat sellaisen hoitajan joka puhuu.
Kyllä ruotsi on pakollisena sairaanhoitajan koulutuksessa. Monikaan ei sitä vaan osaa, kun ei koskaan työssään tarvitse. Potilaalla on oikeus tulkkauspalveluun, jos hän ei ymmärrä suomea.
Ihan oikein, että et saa, 5% vähemmistökielen takia tarvitse saadakaan.
Miksi saamea ei tehdä pakolliseksi sairaanhoitajille?
Jos kaikilta sairaanhoitajilta vaadittaisiin sujuvaa ruotsinkielen taitoa (myös Itä-Suomessa, jossa ei ruotsinkielistä väestöä ole juuri lainkaan), olisi Suomessa vielä vähemmän sairaanhoitajia.
Suurin osa sairaanhoitajista ei puhu ruotsia edes autettavasti. Virkamiesruotsi AMK:ssa oli ihan vitsi eikä vastannut edes yläasteen ruotsin opetusta.
Toisaalta ruotsia tarvitsee tosi vähän. En oppinut ruotsia, koska kukaan lähipiirissä ei sitä puhu ja töissä potilaat mieluummin puhuvat suomea kuin kukntelevat kömpelöä sönkötystäni.
T. Sh
Koska heillä on tärkeämpiä asioita opeteltavanaan. Ruotsia tarvitsee hyvin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän koulultusjärjestelmää uudistaa niin, että jokainen suomalainen joutuisi opiskelemaan toista kotimaista kieltä, vaikkapa peruskoulun kuudennelta luokalta alkaen jokaisella kouluasteella? Näin vältetään tällaiset ikävät tilanteet, että omankielinen palvelu jää saamatta.
Arabia toiseksi kotimaiseksi
Eipä täällä saa sairaanhoitoa monilla muillakaan kielillä, vaikka se olisi potilaan äidinkieli. Jos on suomenruotsalaiselle ylitsepääsemättömän vaikeaa, niin pyytää sairaanhoitajaa soittamaan tulkkipalveluun. Mutta sanon jo etukäteen, että ei se hoitaja sinun lapselle hopeavettä anna, vaikka kuinka vannot sen nimeen.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän koulultusjärjestelmää uudistaa niin, että jokainen suomalainen joutuisi opiskelemaan toista kotimaista kieltä, vaikkapa peruskoulun kuudennelta luokalta alkaen jokaisella kouluasteella? Näin vältetään tällaiset ikävät tilanteet, että omankielinen palvelu jää saamatta.
Eikö ruotsi muka ole enää pakollinen peruskoulussa? Itsellä ainakin 90-luvun lopulla vielä oli. 7. luokalta aloitettiin. Enää en kyllä osaa kuin sanan sieltä toisen täältä, vaikka asiakaspalvelutyössä työskentelenkin. Ikinä ei ole ollut töissä tarvetta ruotsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arabia toiseksi kotimaiseksi
Vitsihän toi oli, mutta siinä on kieli, josta olisi oikeasti hyötyäkin. Potilaita, jotka eivät puhu suomea mutta puhuvat ruotsia tulee noin kerran kuussa. Potilaita, jotka eivät puhu suomea, ruotsia eikä englantia tulee useampi päivässä. Tämä pääkaupunkiseudulla, jossa ruotsinkielisiä on kuitenkin ihan kiitettävästi.
Itse puhun sitä kieltä, mitä potilas haluaa (suomi, ruotsi, englanti). Potilas itse tietää, miten kommunikointi sujuu parhaiten. Silloin kun tulee suomea puhumaton ruotsinkielinen, sönkkään kehnoa ruotsia omien kykyjeni mukaan.
AP, potilaalla on oikeus pyytää hoitoa omalla kielellään. Et voi kuitenkaan odottaa, että kaikki Suomen hoitajat osaisivat ruotsia. Eipä olisi työnantajilla ketään, jota palkata töihin silloin.
Jos ruotsi on se yksi ja ainut äidinkieli, sitten kannattaa muuttaa ruotsiin. Tai opetella hitusen suomea.
Itse sain kuulla, että mitään kielilisiä ei ole tiedossa, niin onneksi en ole kertonut työnantajalle osaavani viitata.
Asun suomessa, olen suomalainen, puhun suomea. Piste.
Sairaanhoitajilta ei mitenkään automaattisesti suju edes englanti, vaikka sitä kuulee varmasti joka päivä. Ei kaikki vaan opi kieliä vaikka miten vuodesta toiseen jankattaisiin samoja asioita.
Olen toiminut sairaalassa sairaanhoitajana 2 vuotta eri osastoilla ja perusterveydenhuollon vastaanotolla toiset 2 vuotta. Yhtä ainoaa kertaa en ole tarvinnut tai kaivannut ruotsin kielen taitoa, sen sijaan käyttöä olisi ollut venäjälle, arabialle, eestille, kiinalle ja italialle, ja englantia olen käyttänyt paljonkin.
Terkut Kuopiosta. Aion kyllä vahvistaa kielitaitoani mutta ruotsi ei pääse listalle.
Kun suomessa asuu niin voi puhua suomea, kuitenkin sitä osaatte.