Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pariskunnat! Miten jaatte asumismenot?

Vierailija
23.08.2019 |

Maksatteko saman verran vuokraa, vaikka teillä olisi erilaiset tulot? Vai maksatteko tietyn prosenttiosuuden palkasta, jotta asumismenot olisivat samat suhteessa tuloihin? Miehelläni yli 1000e suurempi palkka kuin minulla ja tällä hetkellä asumiskulut maksetaan tasan puoliksi. Itse olen pitänyt sitä reiluna aiemmin, mutten ole enää niin varma.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa kaikki asumismenot: lainanlyhennykset, vakuutukset, sähkön, veden ja jätehuollon. Sekä paljon muutakin. Minä maksan kaiken ruuan, koko perheen lääkkeet, lasten vaatteet ja tarvikkeet. Molemmat käyttää tuloistaan suurimman osan perheen hyväksi, tavalla tai toisella. Ei me mitään eurosummia olla ikinä laskettu, jonkun verran laitetaan rahaa säästöön ja muuten kaikki menee tavalla tai toisella. Ja molemmat on tähän ihan tyytyväisiä.

Vierailija
22/28 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä mies on maksanut. Mutta ei mitään ongelmaa minunkaan maksaa. Meillä on yhteiset rahat, vaikka erilliset tilit onkin. Toiminut oikein hyvin noin 15v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisesta maksamme molemmat 50/50, ruokaostokset maksaa se joka käy kaupassa. Mies maksaa autosta ym laskut ja aina kaikki ravintolalaskut. Mies on varakkaampi mutta pärjäisin myös omillani.

Vierailija
24/28 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliksi yhteiset menot.

Vierailija
25/28 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset rahat. Ei tarvi jakaa menoja, vaan hoidetaan menot ja lopuilla kivaa harrastuksiin jos jotain jää.

Vierailija
26/28 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä puoliksi maksaminen on ongelmallista, jos on suuri tuloero ja asutaan sillä parempituloisen vaatimalla asumistasolla. Meillä on rahat yhteiset, mutta jos mies alkaisi vaatia että asumismenot maksetaan puoliksi, alkaisin kyllä samaan syssyyn vaatia pienempää ja halvempaa asuntoa. Meillä mies tienaa noin 4800€ nettona  ja minä 2200€. Ymmärrettävästi mies haluaa asua mukavasti kun varaa on, mutta ei olisi todellakaan reilua maksattaa puolta niistä kuluista minulta.

Nämä on ihan sopimusasioita ja jokainen pariskunta saa sopia miten haluaa. Itse olen kuitenkin sillä linjalla, että 50/50-kustannusjaossa se asumisen ja muun elämän taso pitää määrittää pienituloisemman mukaan.

Vierailija
27/28 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut yhteiselämän aikana vaihteleva tilanne eli välillä mies tienannut vähemmän kuin minä ja nyt taas toisinpäin eli miehen nettotulot huomattavasti minun tuloja suuremmat. Asuntolaina maksetaan puoliksi, mutta muista kuluista (puhelin, netti, vesi, sähkö, vakuutukset jne) maksan noin 15%. Laskut siis maksetaan yhteiseltä tililtä, jonne kummankin palkasta menee joka kuukausi tietty summa. Molemmat on aina pidetty reiluna systeeminä tätä, että se jolla enemmän, maksaa myös enemmän. Sekalaisia kuluja maksaa se, jolla lompakko lähempänä.

Vierailija
28/28 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen tili jonne kumpikin siirtää tietyn prosenttiosuuden palkastaan. Tililtä maksetaan asumisen kulut ja ruokaostokset. Lisäksi kummallakin oma tili jota voi käyttää itsenäisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi