En mä ainakaan saanut aikanaan mitään leskeneläkettä
Kun mieheni kuoli. Kävin kelassa asiaa kysymyssä ja vastaus oli ei.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Et sitten täyttänyt eläkkeen ehtoja.
Niin, en sitten varmaan.
no sulla ei täyttynyt edellytykset.
Leskeneläkettä voi saada jos:
Olitte neimississa tai rekisteröidyssä parisuhteessa vähintään 5 vuotta, olit alle 50-vuotias ja puolisosi alle 65-vuotias, kun avioiduitte tai rekisteröitte parisuhteenne ja olit vähintään 50-vuotias, kun puolisosi kuoli.
lisäksi jatkoeläkkeen osalta omat tulot vaikuttavat asiaan.
Jos miehesi oli elinaikanaan töissä, sinun olisi pitänyt anoa leskeneläkettä hänen eläkevakuutusyhtiöltään, ei Kelasta.
Teit tyhmästi.
Vierailija kirjoitti:
Olitte neimississa tai rekisteröidyssä parisuhteessa vähintään 5 vuotta, olit alle 50-vuotias ja puolisosi alle 65-vuotias, kun avioiduitte tai rekisteröitte parisuhteenne ja olit vähintään 50-vuotias, kun puolisosi kuoli.
Kyllä nuo ehdot täyttyivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, en sitten varmaan.
:D :D
Vierailija kirjoitti:
En ole muuten mäkään tiennyt noita ehtoja, esim tuota että pitää olla väh 50-vuotias. Vähän tyhmä kriteeru
Vierailija kirjoitti:
Jos miehesi oli elinaikanaan töissä, sinun olisi pitänyt anoa leskeneläkettä hänen eläkevakuutusyhtiöltään, ei Kelasta.
Teit tyhmästi.
Kyllä minä sinnekin hakemuksen tein mutta hän oli koko yhdessäolo aikamme työkyvyttömyyseläkkeellä.
Kelan ja eläkevakuutusyhtiön leskeneläkkeet ovat kaksi hyvin eri asiaa ja niillä on eri ehdot. Kelalla paljon tiukemmat.
Miten sä olit puolisosi kuollessa 50-vuotias? Sähän oot saanut vielä yhden lapsen sen jälkeen!
Vierailija kirjoitti:
Teit tyhmästi.
Leskeneläkkeen alkueläkettä (ekaa 6 kuukautta) haetaan nimenomaan kelasta. Vasta tämän jälkeen tulee työeläkeperustainen leskeneläke, jota haetaan vainajan työeläkevakuutusyhtiöltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo ehdot täyttyivät.
Eikä täyttyneet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teit tyhmästi.
Kyllä minä sinnekin hakemuksen tein mutta hän oli koko yhdessäolo aikamme työkyvyttömyyseläkkeellä.
No selvähän se sitten on, ettei paljon päässyt työtuloja kertymään. Työtulojen perusteella se leskeneläke eläkevakuutusyhtiössä lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo toiseksi viimeinen kohta, että lesken pitää olla vähintään 50-vuotias puolison kuollessa, muuttunut jossakin vaiheessa? Anoppini oli reilu 3-kymppinen lastensa isän kuollessa ja saa edelleen leskeneläkettä, vaikka on mennyt jopa uudestaan naimisiin. Muistelen, että uudelleen avioituessaan tuli olla yli tietyn iän ( 50 vuotta?), ettei menettänyt leskeneläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo toiseksi viimeinen kohta, että lesken pitää olla vähintään 50-vuotias puolison kuollessa, muuttunut jossakin vaiheessa? Anoppini oli reilu 3-kymppinen lastensa isän kuollessa ja saa edelleen leskeneläkettä, vaikka on mennyt jopa uudestaan naimisiin. Muistelen, että uudelleen avioituessaan tuli olla yli tietyn iän ( 50 vuotta?), ettei menettänyt leskeneläkettä.
Voi olla muuttunut, minä en tiedä vanhemmista käytännöistä, Varhaisimmat tietoni ovat äitini leskeytymisen yhteydestä muutama vuosi sitten. Toisaalta anopppisi todennäköisesti ei enää saakaan kelan eläkettä, vaan on sen ekan puolen vuoden jälkeen siirtynyt saamaan työeläkeperustaista leskeneläkettä, johon ei liity ikärajoja, mutta joka on riippuvainen siitä, millaista työeläkettä vainaja oli ehtinyt keräämään.
Leski voi olla alle 50v vieläkin jos heillä on ollut kuolleen kanssa yhteinen lapsi. Ikäraja jossa lesken pitää olla yli 50v puolison kuollessa koskee vain lapsettomia pariskuntia.
Vierailija kirjoitti:
Leski voi olla alle 50v vieläkin jos heillä on ollut kuolleen kanssa yhteinen lapsi. Ikäraja jossa lesken pitää olla yli 50v puolison kuollessa koskee vain lapsettomia pariskuntia.
Ja heillähän oli yhteinen lapsi, mutta se oli annettu adoptioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teit tyhmästi.
Leskeneläkkeen alkueläkettä (ekaa 6 kuukautta) haetaan nimenomaan kelasta. Vasta tämän jälkeen tulee työeläkeperustainen leskeneläke, jota haetaan vainajan työeläkevakuutusyhtiöltä.
Minulle kyllä aikanaan tämän hakemuksen Ilmariselle teki Kela. Ei minun tarvinnut kuin yhden kerran käydä Kelassa, sieltä hoidettiin kaikki. Ja vielä tiedoksi: ainakin minä sain sitä Kelan puolen vuoden pituista eläkettä SEKÄ Ilmarisen maksamaa työeläkeperusteista leskeneläkettä yhtä aikaa, eli alusta lähtien molempia eläkkeitä. Vain toinen kesti sen puoli vuotta, toista saan edelleen.
Ja muistakaa te, kenellä on se puoliso ollut töissä, että tarkastatte myös sen, onko hänen työnantajansa maksanut työntekijöistään ryhmähenkivakuutusta. Suurin osa ainakin isoista työpaikoista on maksanut. Esim. kunnat, seurakunnat pankit jne. Minun mies oli töissä YPP:llä joka nyt on UPM. Tarvitaan miehen työpaikan puolesta ns. T-lomake, mulla tosin senkin huolehti Kela. Se ryhmähenkivakuutus summa voi olla yllättävän iso ja se maksetaan sekä leskelle että lapselle, tai pelkästään lapselle silloin, jos vanhemmat ei olleet naimisissa. Minä en olisi tästä tiennytkään mitään, jos ei virkailija Kelassa olisi siitä kertonut. Ja sitä pitää hakea ajoissa, aikamääriä en kyllä muista, mutta samallahan se hoituu kun käy siellä Kelassa muutenkin. Ylipäänsä Kela on joka tapauksessa se ensimmäinen paikka, mihin on mentävä selvittämään näitä asioita, kun puoliso kuolee.
Toivottavasti poistuu kokonaan, muinaisjäänne.