Kuinka helposti saitte treenaamalla lihakset?
Olen nyt käynyt yli vuoden salilla niin, että pääsääntöisesti 4krt viikossa. Joskus käyn useammin, joskus harvemmin. Kaksi pidempää taukoa on tähän vuoden sisälle mahtunut, milloin en ole käynyt salilla. Tauot ovat kestäneet noin 3 viikkoa.
Tuntuu vain, että oikein mitään varsinaista lihaskasvua ei tapahtu. Hauis on toki kasvanut, mutta muut lihakset eivät tunnu kehittyvän. Treenaan mielestäni suhteellisen kovaa, vaihtelen toistomääriä sekä liikkeitä ja pyrin syömään paljon proteiinia. Yleensä treenaan kaksi kertaa viikossa jalat ja saman verran ylävartaloa ja selkää.
Kuinka nopeasti te muut naiset saitte selvästi muillekin erottuvat lihakset? Mietin vain, että teenkö jotain väärin.
Kommentit (72)
Tarttuu erittäin helposti, melkein liiankin. Jopa silloin kun olen treenannut enimmäkseen joogaa tai juoksua on ollut näkyvät lihakset ja kohtalaisia painoja noussut (enemmän kuin täällä raportoituja) jos on satunnaisesti kokeillut. Lienee geneettistä, isänpuoleisessa suvussa useita menestyviä voimailijoita, faijallakin arvokisamitaleita.
Liikuntatieteellisestä tutkimuksesta valitettavasti tiedetään että vähemmistöllä ihmisistä (joku 15 %) liikunta lisää suorituskykyä hyvin vähän. Tästä on ihan tutkimuksia:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/316693.php
Toki on mahdollista että olet vain tyyppiä, jolle lihas ei kasva mutta saattaisit kehittyä kestävyysurheilussa tai jossain muussa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä syöt. Laita esimerkki? Herkutteletko?
Peruspäivä on puuro + protsku, lounaalla joku salaatti + kanaa/linssejä/papuja, välipalalla usein banaania + pari kauraleipää + esim valkuaisia päällä, toinen välipala on esim. joku rahka ja pähkinöitä, iltapalana meillä on normaalia kotiruokaa illallisena. Näin arkipäivinä, mutta viikonloppuna esim en syö puuroa. Kerran viikossa syön jotain herkkua. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötkö riittävästi proteiinia?
mies51v
Yritän ainakin syödä. Kerran päivässä menee lisäprotsku, mutta ehkä voisin nostaa kahteen.
Jos haluat oikeasti kasvaa ja treenaat kovaa, niin 2g proteiinia painokiloa kohti, eli jos painat 60kg, niin 2x60kg=120g päivässä.
mies51v
Jep, täytyy lisätä toinen lisäproteiini. Vinkkejä helposti alas menevistä sekotuksista? Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruspäivä on puuro + protsku, lounaalla joku salaatti + kanaa/linssejä/papuja, välipalalla usein banaania + pari kauraleipää + esim valkuaisia päällä, toinen välipala on esim. joku rahka ja pähkinöitä, iltapalana meillä on normaalia kotiruokaa illallisena. Näin arkipäivinä, mutta viikonloppuna esim en syö puuroa. Kerran viikossa syön jotain herkkua. Ap.
Näyttää olevan olematon määrä hiilareita. Mä tein ennen saman virheen. Näytin pöhöttyneeltä alusvaatemallilta joka pelkäsi hiilareita, koska pelkäsin että lihon. Aloin syömään lisää hiilareita niin johan alko lihakset kasvaa ja ennen kaikkea lihakset oli täydet eli pulleat. Jos mä en syö tarpeeksi hiilareita niin keho näyttää laihaläskiltä, koska lihakset on tyhjät. Voimakin alkoi kasvamaan heti. Puuroa pitää syödä joka päivä sellanen pikku kattilallinen. Parsakaaalia, oliiviöljyä, voita, paistettuja pottuja, kananrintaa, banaaneita, omenoita, näkkäriä (leipä pöhöttää), kananmunia (jokapäivä 2-3). Vettä 3l päivä minimi. Ei herkkuja ikinä. Jos haluat herkutella niin harrasta seksiä. Ei tuhat vuotta sitten ollut herkkuja. Ei ollu bonbonia. Ihmiset söi hedelmiä ja hässi. Se oli karkki. Nuo herkut tekee mielen heikoksi. Valkoinen sokeri tekee mielen heikoksi. Se on kuin huumetta.
Teetkö lainkaan penkkipunnerrusta? Se on ylävartalon kehittymisen kannalta hyvin olennainen liike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mies51v
Yritän ainakin syödä. Kerran päivässä menee lisäprotsku, mutta ehkä voisin nostaa kahteen.
Jos haluat oikeasti kasvaa ja treenaat kovaa, niin 2g proteiinia painokiloa kohti, eli jos painat 60kg, niin 2x60kg=120g päivässä.
mies51v
Jep, täytyy lisätä toinen lisäproteiini. Vinkkejä helposti alas menevistä sekotuksista? Ap.
Öh, eikö nuo maistu kaikki hyvältä. Mulla on nyt suklaa? Eikö tytöt nimenomaan tykkää siitä?
mies51v
Vierailija kirjoitti:
Teetkö lainkaan penkkipunnerrusta? Se on ylävartalon kehittymisen kannalta hyvin olennainen liike.
Juuri näin. kertoo selvästi yläkropan voimasta. naisilla yleensä tuo alapää on yllättävän vahva:D
mies51v
Vierailija kirjoitti:
Aika harvoin. Taidan ottaa sen ohjelmaan mukaan, kiitos vinkistä. Ap.
Selvästi erottuvat lihakset? Helposti. Viikossa. Siis mallia vinttikoira eli rasvaprosenttini on jo valmiiksi alhainen. Olen kestävyysurheilija.
Akselilla (lihas) voima - kestävyys, jossa siinä välillä on sellainen +/+ voimaa ja kestävyyttä, olen teinistä saakka ollut vahvasti siellä kestävyyspuolella, jäntevä mutta lihasmassaton. Eli nopeita pitkulaisia lihassoluja on, muttei niitä pyöreitä. Ekstraprotskua voin popsia ja puntata joka ilta, eikä se hukkaan mene, muttei se myöskään oleellisesti muuta perusolemustani -- 35+ vuotta kokemuksella.
Sanon tämän ihan sillä, että jos satut olemaan siellä samalla "jäntevä" akselilla, niin isoa pyöreetä lihasta et saa kuin kepulikonsteilla hormonivalmisteille. Kannattaa katsoa peiliin ja funtsata tämä oma solutason ruumiinrakenne selväksi ja treenata sen mukaan sen sijaan että tavoittelisi jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mies51v
mies51v
Öh, eikö nuo maistu kaikki hyvältä. Mulla on nyt suklaa? Eikö tytöt nimenomaan tykkää siitä?
mies51v
Mulla on nyt suklaa ja sekoitan sen puuroon, kun en saa muuten menemään alas. Puuroakin joudun välillä nieleskelemään aika pitkään, ettei tule ylös. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Selvästi erottuvat lihakset? Helposti. Viikossa. Siis mallia vinttikoira eli rasvaprosenttini on jo valmiiksi alhainen. Olen kestävyysurheilija.
Akselilla (lihas) voima - kestävyys, jossa siinä välillä on sellainen +/+ voimaa ja kestävyyttä, olen teinistä saakka ollut vahvasti siellä kestävyyspuolella, jäntevä mutta lihasmassaton. Eli nopeita pitkulaisia lihassoluja on, muttei niitä pyöreitä. Ekstraprotskua voin popsia ja puntata joka ilta, eikä se hukkaan mene, muttei se myöskään oleellisesti muuta perusolemustani -- 35+ vuotta kokemuksella.
Sanon tämän ihan sillä, että jos satut olemaan siellä samalla "jäntevä" akselilla, niin isoa pyöreetä lihasta et saa kuin kepulikonsteilla hormonivalmisteille. Kannattaa katsoa peiliin ja funtsata tämä oma solutason ruumiinrakenne selväksi ja treenata sen mukaan sen sijaan että tavoittelisi jotain muuta.
En ole yhtään jäntevä. Olen itsekin miettinyt, että olen todella vahvasti tiimalasimallia ja luonnostaan vähän sellainen pyöreä, vaikka olisinkin alipainoinen, että jos ei vain jostain syystä tartu tähän vartalomalliin. Sinänsä kyllä tunnen, että pakaralihas ja esim ojentaja on kasvanut selvästi (mies sanoo samaa), mutta se ei vain näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää olevan olematon määrä hiilareita. Mä tein ennen saman virheen. Näytin pöhöttyneeltä alusvaatemallilta joka pelkäsi hiilareita, koska pelkäsin että lihon. Aloin syömään lisää hiilareita niin johan alko lihakset kasvaa ja ennen kaikkea lihakset oli täydet eli pulleat. Jos mä en syö tarpeeksi hiilareita niin keho näyttää laihaläskiltä, koska lihakset on tyhjät. Voimakin alkoi kasvamaan heti. Puuroa pitää syödä joka päivä sellanen pikku kattilallinen. Parsakaaalia, oliiviöljyä, voita, paistettuja pottuja, kananrintaa, banaaneita, omenoita, näkkäriä (leipä pöhöttää), kananmunia (jokapäivä 2-3). Vettä 3l päivä minimi. Ei herkkuja ikinä. Jos haluat herkutella niin harrasta seksiä. Ei tuhat vuotta sitten ollut herkkuja. Ei ollu bonbonia. Ihmiset söi hedelmiä ja hässi. Se oli karkki. Nuo herkut tekee mielen heikoksi. Valkoinen sokeri tekee mielen heikoksi. Se on kuin huumetta.
No jaa, en nyt kaikista herkuista halua luopua, eikä seksi kyllä korvaa niitä :) Ap.
Vierailija kirjoitti:
Monta kiloa olet laittanut painoa?
Tämä on hyvä kysymys. Jos haluat lihasta, sun pitää syödä vähän plusmerkkisesti. Painon pitää nousta koko ajan. Ei sen tarvitse nousta kilokaupalla, itse tavoittelen puolen kilon nousua kuukaudessa. Sillä tavalla saan hyvin pidettyä rasvaprosentin kurissa. Pidä rasvan ja proteiinin määrä vakiona ja hae hyvistä hiilareista sopiva määrä siten, että saat pienen painonnousun aikaiseksi. Mä en ymmärrä ollenkaan sun kysymystä "proteiinisekoituksista". Syö enemmän kanaa ;) Bodaritkin syö kanaa ja riisiä n. miljoona kertaa päivässä.
Monilla ihmisillä lihaskoko ei helposti kasva. Myös miehillä on tätä ”ongelmaa” vaikka testosteronia onkin luonnostaan enemmän. Ihnisten välillä on suuria poikkeuksia, joillakin naisillakin kasvaa helpommin lihakset kuin tietyillä miehillä. Kyse on solutasosta, lihasten solujakaumasta, mutta myös kehon mittasuhteista, lihasten mallista jne. Rasvaprosentti vaikuttaa omalta osaltaan miten hyvin lihakset näkyvät. Lisäksi jokaisella on omat heikot ja vahvat (helposti kehittyvät lihasryhmät).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pystypunnerrus 7kg? Käsipainoillako? Et taida erityisemmin haastaa itseäsi.
7 kg? 30 kg itsellä.
30kg tanko vai 30kg käsipainot eli yhteensä 60kg?
Mikä ihmeen yhteensä 60kg, se paino on se mitä yhdelle kädelle on. Et sinä nosta 60kg vaan 2x30kg eli 30kg. Ihme akkojen tapa määritellä nostamisiaan, että kuulostaisi sille että jaksaa muka jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mies51v
mies51v
Se on 2-3g rasvatonta painokiloa kohti, ei henkilön kokonaispainoa kohti. Naisilla menee ylimääräinen proteiini läskiksi eikä siitä todellakaan tule lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mies51v
mies51v
Se on 2-3g rasvatonta painokiloa kohti, ei henkilön kokonaispainoa kohti. Naisilla menee ylimääräinen proteiini läskiksi eikä siitä todellakaan tule lihasta.
Niin, lieneekö lisäproteiini kuitenkaan ratkaisu tähän ongelmaan. Näkyvämmiksi lihakset saanee rasvaprosenttia pudottamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mies51v
mies51v
Äh. Jos syö yli kulutuksen, niin proteiini, hiilarit kuin rasvakin aiheuttaa läskiä. Jos ei, ei se ylimääräinen proteiini "mene läskiksi". Älyttömiä uskomuksia ihmisillä.
Ei kellään naisella kasva lihakset ilman steroidikuureja. Tuolla saleilla näitä näkee, jotka kovalla treenillä saa sellaisen 11-vuotiaan pojan kropan ja rasvaprosenttia pudottamalla lihassäikeet näkyviin. Ilman testosteronin vaikutusta ei vaan tule voimaa eikä varsinkaan näkyviä lihaksia. Kerran näin rapakon takana salilla yhden naisen, jolla oli ihan oikeasti lihasta. Näytti todella pelottavalta.
Vahva yläkroppa saadaan punnertamalla, leuanvedoilla, souduilla, pystypunnerruksella, penkkipunnerruksella ja tekemällä hauiskääntöjä isoilla painoilla.