Mistä saan apua, kun en saa nukuttua tarpeeksi?
Työpäivä alkaa klo 8, joten minun on noustava joka aamu ihan viimeistään 6.40, jotta ehdin töihin.
Unentarpeeni on mitattu ja se on 9,5 tuntia. En todellakaan ole väsynyt noin klo 21 illalla, kun minun pitäisi mennä nukkumaan. Nukahdan useimmiten vasta klo 23, joten univelkaa kertyy 1-2 tuntia joka ikinen yö. En saa nukahdettua, vaikken harrasta rasittavaa liikuntaa illalla, en syö isoja aterioita illalla, en räplää puhelinta tai katso telkkaria. Syön JOKA ILTA 6x1,9g melatoniinia klo 20, mutta uni tulee siltikin vasta 23, jopa puoliltaöin. Tuo melatoniini ei siis väsytä tarpeeksi tuollakaan määrällä.
Väsymys kertaantuu ja viikonloppua kohden olen jo aivan puhki. Viikonloppuisin nukun kumpanakin yönä kellon ympäri, jopa enemmän (12-13 tuntia).
Mitä teen? En oikeasti jaksa kohta enää käydä töissä, kun olen aamuisin kuolemanväsynyt. Meillä on kolme teini-ikäistä lasta, joten ilta ei todellakaan ole klo 21 siinä vaiheessa, että minä menisin nukkumaan, vaikka väsyttäisi. Lapset tarvitsevat minua ihan keskusteluunkin, eikä niitä syvimpiä tuntoja vuodateta heti koulusta tullessa. Haluaisin olla läsnä, mutta sitten kun en saa nukuttua tarpeeksi, niin olen näin väsynyt.
Kommentit (27)
Mulla samaa. Auttaisi varmaan aika paljon jos saisi sovittua neljän päivän työviikosta, jolloin yli- ja alinukuttujen öiden suhde olisi tasaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Itse olen 48v. ja rupesin käyttämään estrogeenisuihketta koska viimein suostuin myöntämään että väsymys ja univaikeudet johtuu vaihdevuosista. Nyt neljän kuukauden käytön jälkeen tuntuu että elämä on täysin muuttunut. Sitten vielä yksinkertaisesti sinä sanot kotona teineille että äiti menee klo.21.00 sänkyyn, kyllä he pärjäävät siellä keskenään. Teinien olisi myös hyvä ruveta rauhoittumaan jo tuohon aikaan.
:D
Kenen teinit on ysiltä himassa, etenkään jos käyvät koulun jälkeen töissä tai treenaavat. Monen yläasteiäisenki treenit loppuu 21-22 välillä. Koska nuoremmille annetaan aikaisemmat vuorot.
ohis
Miten unentarve mitataan? Minusta kyllä kuulostaa siltä, että menet ihan liian aikaisin nukkumaan, ja siksi et saa unta. Hermostut vaan ja pyörit valveilla sen takia, että luulottelet itsellesi tarvitsevasi muka sen 9,5 tuntia unta. Oikeasti et tarvitse. Mene nukkumaan klo 11, nukahdat nopeammin ja nukut paremmin kuin jos väkisin yrität nukahtaa pikkulasten aikoihin.
Todella suuri unen tarve. Onko se ammattilaisen toimesta uniklinikalla mitattu?
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Auttanut kaikkia samassa vaivassa, Amphetamine
Magnesiumtauraattikuurilla voi saada aikaistettua nukahtamista
Oletko kokeillut ottaa melatoniinin aikaisemmin? Itse otan 3mg klo 19, ja klo 21 olen unessa. Ja oletko koskaan miettinyt, että väsymys voi johtua myös suuresta melatoniiniannoksesta? Tiedän kyllä, että on raportoitu hyödyn lisääntyvän aina sinne 10 mg:aan saakka, mutta itse kerran otin vahingossa melatoniinin kahdesti illalla, enkä meinannut millään virkistyä seuraavana päivänä, vasta lounasaikaan olin kunnolla hereillä😂