Alaikäinen muuttamassa riidan jälkeen omilleen
Loppuvuodesta 18 täyttävä tyttäreni muuttamassa ensi kuussa omilleen. Otimme pari kuukautta sitteen aika rankasti yhteen nuoren valintoihin liittyvistä asioista ja sen jälkeen välit ovat olleet aika jäiset. Pari viikkoa sitten tyttö ilmoitti muuttavansa ensi kuussa (vielä 17 vuotiaana) omaan asuntoon. On omin päin etsinyt yksityiseltä vuokraajalta yksiön ja tehnyt vuokrasopimuksen edes näyttämättä sitä meille. En edes tiedä miten alaikäinen saa tehdä tälläisiä sopimuksia omin päin. Kuulemma ilmoitti nyt vain siksi että tarvitsee meidät hankkimaan hänelle kotivakuutuksen koska sitä ei kuulemma alaikäisenä itselleen saa ostettua, sanoi siis kyllä sen itse maksavansa. Olen jotenkin todella epäuskoinen koko tilanteesta. Tyttö on käynyt koulun ohella töissä aika kauan ja lienee niillä + kelan rahoilla elelevän. Olenko oikeasti näin kamala vanhempi että lapseni pitää "salaa" muuttaa pois kotoa?? Tyttö on kovasti kuuluttanut että ei halua meiltä mitään apuja, kaverit auttavat muutossa jonkun pakettiautolla tms... :( Pelkään että tässä menee välit kokonaan. Ei ole edes kertonut meille vielä asuntonsa osoitetta, vain että sijaitsee pääkaupungissa.
Kommentit (23)
Onko tämä se raskaaksi hankkiutunut tyttö? Menikö välit poikaystävän kanssa poikki?
Se osoite kai sitten selviää jos jompi kumpi (minä tai isä) sen hankkii. Ja kai hän syntymäpäivälahjaksi saamansa parisängyn + vaateet nyt ainakin meinasi ottaa mukaansa. Nykyiset vaatteensa taitavat pitkälti olla omilla rahoilla ostetut.
Ja ennen kuin joku kysyy niin riita siis johtui lyhyesti sanottuna kotiintuloajoista, päihteiden käytöstä yms. Meillä on iltatähti 6v kotona eli ei oikein sovi että puolen öin aikoihin ovi käy ja kolistellaan. En myöskään omilta moraaleiltani hyväksy alaikäisen alkoholinkäyttöä vaikka olisi miten koulun päättäjäiset yms., eli teinille aivan ylitsepääsemätön asia.
Aika huonoita teidän välit kuulostaa "koulun ohella töissä aika kauan ja lienee niillä + kelan rahoilla elelevän".
Ihan helppo niitä välejä ei tuossa vaiheessa ole korjata, mutta yrittäisin vielä keskustella miksi hän tuntee että ei voi asua enää meidän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä se raskaaksi hankkiutunut tyttö? Menikö välit poikaystävän kanssa poikki?
Ei ainakaan toivottavasti ole raskaana
Tee lasu ilmoitus. Edesvastuutonta vuokrata alaikäiselle. Kuka vuokran maksaa.? Velkaantuu vain tai sinä siis.
Vierailija kirjoitti:
Tee lasu ilmoitus. Edesvastuutonta vuokrata alaikäiselle. Kuka vuokran maksaa.? Velkaantuu vain tai sinä siis.
Saa tilitietojen mukaan hieman alle tonnin kuukaudessa pikaruokaladuunista ja jos olen oikein ymmärtänyt niin saa kelalta noin 400 asumistukea. En tiedä vuokran hintaa mutta kai tuolla jotenkin elää jos on 600-800 vuokra... En sinänsä ole huolissani siitä että tyttö velkaantuisi koska on ainakin aikaisemmin ollut aika kiinnostunut politiikasta yms. valtion asioista, yhdessä vaiheessa unelma-ammatti oli sossu. Lähinnä välit ja hänen yleinen vointinsa mietityttää
Minä en yhtään ihmettele, että muuttaa. Toisen valintoja ei kuulu kritisoida.
Minulla on kaksi poikaa, jotka eivät halua olla isänsä kanssa tekemisissä. Suuttuvat joka kerta kun näkevät. Isällä kun on tapan saarnata, pitää monologeja, ”opettaa” ja pakottaa.
Isä ei tajua itse ollenkaan... ei sitten yhtään...”miksi poika ei halua kuulla mitään negatiivista?” Ja ”ihan käsittämätöntä tunteiden heittelehtimistä, mistä ihmeestä se kumpuaa?”.
Kai siinä jokin palikka puuttuu?
Vierailija kirjoitti:
Se osoite kai sitten selviää jos jompi kumpi (minä tai isä) sen hankkii. Ja kai hän syntymäpäivälahjaksi saamansa parisängyn + vaateet nyt ainakin meinasi ottaa mukaansa. Nykyiset vaatteensa taitavat pitkälti olla omilla rahoilla ostetut.
Ja ennen kuin joku kysyy niin riita siis johtui lyhyesti sanottuna kotiintuloajoista, päihteiden käytöstä yms. Meillä on iltatähti 6v kotona eli ei oikein sovi että puolen öin aikoihin ovi käy ja kolistellaan. En myöskään omilta moraaleiltani hyväksy alaikäisen alkoholinkäyttöä vaikka olisi miten koulun päättäjäiset yms., eli teinille aivan ylitsepääsemätön asia.
Ehkä tässä asiassa meni sitten metsään, jos olet noin jyrkkä?
Mitä jos juttelisit vielä jonkun ulkopuolisen kanssa omista kasvatusnäkemyksistäsi ja nimenomaan noista kiistakysymyksistä.
Mitä tulee alaikäisen alkoholinkäyttöön niin moni alaikäinen kuitenkin kokeilee alkoholia ja silloin viisain kanta ei ole se, että ei pisaraakaan vaan ennemmin miettisin, miten kokeilut voisi hoitaa järkevästi. Omasta mielestäni on huono lähtökohta, että alkoholi on kokonaan kielletty asia, josta ei voi keskustella, silloin ne, jotka sitä haluavat kokeilla, eivät voi asettaa itselleen mitään rajoja. Rajoja kuitenkin tarvitaan siihen, mikä on sosiaalisesti hyväksyttävää (=ei saa häiritä muita, vaikka tulisi myöhään kotiin) ja mikä itselle hyvä (=ei vaikkapa juo liikaa ja sammu).
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko teillä koko perhe elää tuon 6 vuotiaan aikataulujen ja pillin mukaan? Meillä on kotona 17v myös, täyttää alkuvuodesta 18v, ja 10v pikkusisarus. Tämä 17v ikäinen omaa elämäänsä ja toki yhteistä perhe-elää, on ollut jonkun kerran kavereita meillä iltaa viettämässä, pleikkaa ovat pelanneet ja muutaman lonkeron juoneet, pikkuveli siinä ollut pelaamassa mukana oman muumilimunsa kanssa. Pienempi meni nukkumaan normiaikaan, isommat jäivät pelaamaan reilusti yli puolenyön, veikkaan aamutuneille. Itse menin nukkumaan puolen yön maissa. Kukaan ei saanut traumoja, eivät edes nämä kaverit:) Ja on sekin kerta nähty, kun pahoinvoiva isoveli on talutettu ulko-ovesta sisään, pikkusisarus totesi vaan, että "laittakaa sen mun sänkyyn nukkumaan, kun siitä on lyhin matka vessaan, mä tuun teidän sänkyyn ensi yöksi". Seuraavana aamuna kuittaili veljelleen rankasti tämän päänsärystä. Nythän tämä on teille jo liian myöhäistä, mutta nutturan höllääminen ja sen tajuaminen, että teillä ei asu kahta 6 vuotiasta vaan yksi käytännössä aikuinen, joka myös siis kutsuu tuota asuntoa kodikseen ja jonka pitäisi voida siellä myös elää ,olisi voinut johtaa parempaan lopputulokseen. Ja meillä nuo kaatokännit on vedetty sen yhden kerran, se riitti. Poika oppi kerrasta ja parasta oli se, että kun kunto meni huonoksi hän pyysi kavereitaan soitamaan meille ja hakemaan hänet kotiin, joka tietenkin tehtiin. Moraalisaarna pidettiin sitten seuraavana aamuna, ja sekin keskustellen ei huutaen ja vauhkoten. Mutta ota nyt tästä opiksi, kun se sun iltatähtesi konttaa 10 vuoden päästä ovesta sisään, että et toista samaa kaavaa.
Mitä väliä kun muutenkin kohta täysi-ikäinen. Kannattaisi ennemmin auttaa ja kannustaa nyt kun et asialle enää mitään voi.
Minun mieheni muutti "salaa" pois äidiltään samana päivänä, kun täytti 18. Äitinsä oli kohdellut häntä koko ikänsä kuin kasaa p*skaa, haukkui minua jne.
Sanoi ohimennen, että on löytänyt asunnon, josta teki vuokrasopimuksen ja äitinsä vaati mietäni purkamaan sopimuksen. Oletti, että mies purki sen, mutta seuraavana päivänä kun äitinsä oli töissä, mieheni keräsi kaikki tavaransa ja tyhjensi huoneensa ja muutti siihen asuntoon. Oli aika järkytys äidilleen, mutta sen siitä saa kun kohtelee lapsiaan huonosti.
Tyttö muuttaa siis Porvoosta pääkaupunkiin? Melkoinen muutos.
alaikäinen ei voi tehdä vuokrasopimusta. hän on tehnyt jonkun muun asumissopparin, ilmeisesti.
ja kuulostaa, että aika huonot "oltavat" ollut tai todella äkkijyrkkä teini kun on heti kotoa pois muuttamassa yhden riidan jälkeen. epäilen, että on pitemmän aikaa kokenut olevansa ylimääräinen perheessä.
Ei ihme että muuttaa, jos kohta 18-vuotiaalle säännöt on nämä:
"ei oikein sovi että puolen öin aikoihin ovi käy ja kolistellaan".
Reipas tyttö, kun hoitaa noin hyvin itse asiansa, ja raha-asiansakin tuntuu hoitavan!
Anna muuttaa, mutta yritä saada välit hyviksi. Yritä jutella, rauhallisesti, huutamatta, niinkuin aikuinen toiselle. Sano olevasi tukena, aina, tuli mitä tuli. Voit myös kertoa olleesi väärässä ja liian tiukka, mutta sen johtuneen syistä x ja y.
Mutta anna mennä. Usein käy niin, että kun nuori itsenäistyy, välit ovat etäisemmän muutaman vuoden, mutta sitten kun hän on oikeasti aikuistunut ja itsenäistynyt, on helpompi taas olla vanhempansa lähellä. Vanhempi-lapsi-suhde muuttuu tällöin, toki aina ollaan vanhempi ja lapsi, mutta opitaan kunnioittamaan toisen uutta asemaa.
Tee sinäkin tämä mahdolliseksi, kunnioita lapsesi aikuistumista ja omia valintoja.
Tyttö lähtee joka tapauksessa. Viimeistään sitten kun täyttää 18.
Kannattaa nyt vaan avoimesti jutella ilman mitään mäkättämistä ja syyllistämistä. Kohtele häntä kuin aikuista. Ehkä hän sitten kertookin sinulle jotain.
Johan se täyttää 18 ens kuussa! Ihan perusikä muuttaa omilleen. Joo ootte nyt sattumalta riidoissa samalla, mutta ei se tarkoita ettei yksin asuminen onnistu.
Mä muutin Helsingissä omilleni 2003 ollessani 18v. Kävin vielä lukiota ja samalla töissä. Sitten suoraan opiskelemaan ja kesätyörahat säästöön. Tarpeen mukaan heitin työkeikkaa viikonloput. Ja nostin opintolainan kokonaan.
Parin vuoden päästä tilanne helpottui, kun muutin yhteen poikakaverin kanssa. Tultiin erittäin hyvin toimeen kun vuokra oli vaan puoliksi molemmilla.
Mä en ollut riidoissa vanhempieni kanssa, mutta ne ei maksaneet käytännnössä mitään. Sain ehkä yhteensä 200-300e vuodessa rahaa tai hyödykkeitä täysin pyytämättä. Mikä oli ihanaa, kiitos heille tuhannesti, mutta mun toimeentulo ei ollut siitä kiinni.
Mun kavereista about kaikki muutti 18 vuotiaana omilleen. Paras kaveri oli 17.
Millaista tuo päihteiden käyttö on ollut? Onko ollut humalahakuista? Minäkään en teoriassa hyväksy alaikäisten alkoholin käyttöä. Voi olla, etten ihan vielä ymmärrä todellisuutta, kun omani on vielä vasta 13v. Itse en ole koskaan esim. kokenut pussikaljavaihetta tai kokenut, että on pakko kokeilla alkoholia.
Oliko kotiintulo jokapäiväistä tuohon aikaan vai vain viikonloppuisin, lomilla yms?
Kotiintuloajat riippuu varmaan siitä, että mitä tekee, missä tekee ja kenen kanssa tekee. Jos on tuttujen, hyvien, kunnollisten kavereiden kanssa, vanhempi tietää pääosin, missä nuori on, niin t minun mielestäni tuo , että tulee puoliltaöin ( eli siis klo 00), kuulostaa aikaiselta kotiintulolta tuossa iässä. Eri asia on tietenkin koulupäivisin. Toisaalta koulunsa hyvin hoitava tuskin tulee joka arkipäivä kotiin noin myöhään.
Kolistella ei pidä. Kengät voi ottaa pois ennen kuin avaa oven. Oven avaamista hiljaa voi harjoitella jo päivällä. Jos ovi narisee yms, niin saranat rasvataan jne. Kun on kotona, niin voi lähettää vaikka tekstiviestin vanhemmalle, että täällä ollaan, jos muunlainen ilmoittaminen aiheuttaa meteliä. Jos vessassa käyminen tai suihku herättää pikkusisaruksen, niin sitten suihkuun aamulla, ja vessaa ei vedetä hädän jälkeen ennen kuin aamulla. Omaan huoneeseen varataan esim. banaani ja välipalakeksiä iltapalaksi, samoin vesipullo.
Anna mennä vaan. Otat sitten takaisin kotiin jos tulee ikävä.
Kyllä nuoret pärjää. Ihania ihmisiä. Osaavat olla omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa tilitietojen mukaan hieman alle tonnin kuukaudessa pikaruokaladuunista ja jos olen oikein ymmärtänyt niin saa kelalta noin 400 asumistukea. En tiedä vuokran hintaa mutta kai tuolla jotenkin elää jos on 600-800 vuokra... En sinänsä ole huolissani siitä että tyttö velkaantuisi koska on ainakin aikaisemmin ollut aika kiinnostunut politiikasta yms. valtion asioista, yhdessä vaiheessa unelma-ammatti oli sossu. Lähinnä välit ja hänen yleinen vointinsa mietityttää
Miten se saa asumistukea jos asuu kotona.
Tulee siis saamaan as.tukea???
Saa palkkaa 1000e ja saa asumistukea eli
Saa palkkaa ja tulee saamaan as.tukea.
Ethän sinä voi kotivakuutusta ostaa, jos et tiedä osoitetta.
Mitä tavaroita lapsi muuttaisi, että pakettiauto tarvittaisiin? Ovatko huonekalut hänen?