Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En pysty kulkemaan oppilaitokseeni. Mistä apua?.

Vierailija
20.08.2019 |

Pääsin opiskelemaan, mutta opintojen alettua ilmeni, että osa luennoista on korkealla mäellä paikassa, jonne joutuu nousemaan erittäin ja jyrkät rappuset (noin 100 m).

Minun terveydentilassa en pysty nousemaan portaita. Katuja pitkin kiertämällä koulumatkaa tulisi lisää 1,5 km ylämäkeä, eikä kävely onnistu tai siihen pitäisi varata yli tunti aikaa, koska minun täytyy pysähtyä monta kertaa.

Taksilla pääsen luennoille, mutta siihen ei ole varaa. Voinko saada taksikuponkeja tms jostain, että pääsen luennolle? Kokemuksia?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuuko liikkumisvaikeus jostain vammasta tai sairaudesta, vai pelkästään huonosta yleiskunnosta? Jos ensimmäisestä, luulisin että Kelalta saa koulumatkoihin jotain tukea.

Mulla on ylipainoa aika lailla. Viimeksi olin vaakassa keväällä ja silloin paino oli jotain 130 kg. Olen 174 cm pitkä. Kun joudun kävelemään niin hengästyn ja väsyn nopeasti. En ole edes yrittänyt kävellä niitä portaita, kun pelkään, että jään sinne. Ja sieltä kiertotietä jos menisi, pitäisi varata tunti lisää koulumatkaan. Ja väsyisin siinäkin niin etten jaksaisi enää opiskella.

Olen jutellut lääkärille ja terveydenjoitajalle, mutta he vaan käski kävellä kouluun, kun mulla ei ole sydämessä tai keuhkoissa vikaa. Se olisi kuulemma hyvää liikuntaa mulle ja olisin virkeempi sitten koulussa.

Mutta kun en pysty. :((((

Ap

Olen painanut saman verran, pituutta 168cm.

Hyvin jaksoi koirat kävelyttää kolme kertaa päivässä, plus kauppaan ja töihin kuljin ajoittain kävellen.

Lääkäri on oikeassa, nyt vaan tossua toisen eteen, niin kunto nousee.

Vierailija
22/38 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä painot alas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on minua vain hiukan painavampi. Olemme saman pituisia. Hyvä yleiskunto auttaisi myös opiskelussa ja liikunnasta saat hyvänolonhormoneja.

Näin täältä kotisohvalla maaten kommentoiden ;)

Vierailija
24/38 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mitään todellista liikkumisen estettä ei olekaan. Sit vaan kävelet, kummasti se kunto kasvaa ja parin kk päästä ihmettelet, että mitä edes ruikutit. Parempi fyysinen kunto auttaa myös oppimisessa. Lisäksi se ero ei todellakaan ole Turussa noin suuri, mitä väität.

Vierailija
25/38 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on sulle aivan loistava mahdollisuus. Tosi rankkaa tulee olemaan ja joudut nöyrtymään haasteen edessä, mutta vuoden mittaan helpottuu ja keväällä tuntuu aivan erilaiselta. Tsemppiä, jostain täytyy aloittaa.

Vierailija
26/38 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko luennoilla läsnäolopakko? Yritä kuitenkin. Kyllä se siitä ajan kanssa helpottaa.

Vierailija
27/38 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reippaasti kiipeämään vaan. Yliopistothan alkaa vasta parin viikon päästä niin nyt vaan päivittäin pari pientä lenkkiä joihin mahdollisuuksien mukaan sisällytät portaitakin niin on paljon helpompaa kun opiskelu alkaa. Nollakunnosta lähteminen on tosi palkitsevaa koska edistystä tapahtuu lähes joka kerta ja huomaat jo parin viikon päästä että kuntosi on parempi.

Vierailija
28/38 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuuko liikkumisvaikeus jostain vammasta tai sairaudesta, vai pelkästään huonosta yleiskunnosta? Jos ensimmäisestä, luulisin että Kelalta saa koulumatkoihin jotain tukea.

Mulla on ylipainoa aika lailla. Viimeksi olin vaakassa keväällä ja silloin paino oli jotain 130 kg. Olen 174 cm pitkä. Kun joudun kävelemään niin hengästyn ja väsyn nopeasti. En ole edes yrittänyt kävellä niitä portaita, kun pelkään, että jään sinne. Ja sieltä kiertotietä jos menisi, pitäisi varata tunti lisää koulumatkaan. Ja väsyisin siinäkin niin etten jaksaisi enää opiskella.

Olen jutellut lääkärille ja terveydenjoitajalle, mutta he vaan käski kävellä kouluun, kun mulla ei ole sydämessä tai keuhkoissa vikaa. Se olisi kuulemma hyvää liikuntaa mulle ja olisin virkeempi sitten koulussa.

Ap

Tämä ei ole vastaus minkä haluat, mutta sanon sen kuitenkin. Kunto nouseaa ihan älyttömän nopeasti, olit ylipainoinen tai et. Ihminen on luotu kävelemään ja juoksemaan pitkiä matkoja. Todellakin pystyt siihen niinkuin oppilaitoksen kaikki muutkin opiskelijat, et ole heitä huonompi.

Vierailija
29/38 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai vielä yhteiskunnan tukea matkoihin, ettet vaan lahtuisi. Sekä porrastreeni että kävely kiertotietä tekee sinulle pelkästään hyvää.

Vierailija
30/38 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sähköpotkulauta, niin pääset mäen ylös kätevästi. Nykyään noita voi saada jo reilulla parilla sadalla eurolla ja kuulostaa siltä, että sinulla voisi olla tuollaiselle tarvetta muutenkin.

Vierailija
31/38 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä ei ole vastaus minkä haluat, mutta sanon sen kuitenkin. Kunto nouseaa ihan älyttömän nopeasti, olit ylipainoinen tai et. Ihminen on luotu kävelemään ja juoksemaan pitkiä matkoja. Todellakin pystyt siihen niinkuin oppilaitoksen kaikki muutkin opiskelijat, et ole heitä huonompi.

Juuri näin. Varaat vain enemmän aikaa sinne nousemiseen. Pysähdy vaikka kerran tai kahdesti matkalla. Ei mene puolta vuottakaan kun menee yhteen putkeen. Vaihtoehtoisesti ajat polkupyörällä kiertotietä ja siinäkin kunto nousee kohisten.

Vierailija
32/38 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelysauvat

Vierailija
33/38 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, jos on oikeasti liikuntarajoitteinen, niin ei tarvitse taksista normaalihintaa maksaa taatusti, kun ei kerran bussilla pysty kulkemaan. En tiedä mikä taho tässä tapauksessa sellaisia myöntäisi, mutta kun miettii että jotkut kulkevat töihinkin joka päivä invataksilla, niin pakkohan sellaisia on olla. Toinen kysymys on, että onko olemassa jotain apuvälinettä jolla voisi helpottaa ja nopeuttaa sen puolentoista kilometrin kulkemista. Apuvälineitähän saa lainaan ilmaiseksi, kun niihin on oikeutettu.

Tää avaus nyt oli provo mutta pakko silti vastata tähän että läheskään kaikki liikuntarajoitteiset ei saa vammaispalvelun kautta taksioikeutta, kaikesta säästetään ja niin myös tästä. Kriteerit on tiukat ja perheenjäseniä velvoitetaan kuljettamaan, jos ei vaadi oikeuksiaan tiukasti jää taksikyydit saamatta. 

Vierailija
34/38 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, mokasit tuon painon kanssa. Ei tuon pituisella ihmisellä tuo paino vielä millään lailla rajoita liikkumista. Jaksaminen on huonompaa mutta ei nyt tuolla tasolla sentään nuorella ihmisellä. 

Vierailija
35/38 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitten vaan voi-voi.

Vierailija
36/38 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta sähköpotkulauta, niin pääset mäen ylös kätevästi. Nykyään noita voi saada jo reilulla parilla sadalla eurolla ja kuulostaa siltä, että sinulla voisi olla tuollaiselle tarvetta muutenkin.

Painoraja 100kg.

Vierailija
37/38 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä selviät kun aloitat rauhallisesti. Lääkäri on oikeassa, siinä sun kunto kohenisi. Muutaman viikon päästä tuntuu jo ihan hyvälle.

Vierailija
38/38 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen painanut saman verran, pituutta 168cm.

Hyvin jaksoi koirat kävelyttää kolme kertaa päivässä, plus kauppaan ja töihin kuljin ajoittain kävellen.

Lääkäri on oikeassa, nyt vaan tossua toisen eteen, niin kunto nousee.

sama täällä, aloin laihtua kun muutin taloon jossa ei hissiä eikä mulla autoa niin jos liikkua halusi oli otettava jalat alle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi