Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Plussasin ja odotan esikoistamme. Pystynkö vielä pakenemaan neuvolaa?

Vierailija
19.08.2019 |

En ole ilmoittanut raskaudesta neuvolaan enkä aio, koska haluan pysyä kaukana sellaisesta holhouslaitoksesta. Mies sai töitä ulkomailta ja meillä on muutto kesken ja mietimme synnyttämistä ulkomailla. Aiomme rokottaa lapsen, joten sanon heti ettemme ole hippejä. En vain luota neuvolasysteemiin enkä halua joutua kokemaan sitä, että minut leimataan huonoksi äidiksi, koska mies on muualta. Haluan synnyttää sektiolla ja sitähän ei täällä saa ellei valehtele olevansa pelkopotilas tai muuten alakerrasta ahdas. En jaksa ravata pelkopolilla lätisemässä miksi haluan sektion. Haluan että raskausaika on mahdollisimman stressitön ja että voimme kaikki kolme hyvin. Raskaus on aivan varma, olen tehnyt 10 testiä ja plussannut kaikissa. Voinko olla menemättä neuvolaan täällä ja olla ilmoittamatta raskaudesta?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset Suomessa on totisesti liian tottuneita hyvään, kun neuvolaakin näin solvataan. Jos on sattunut kohdalle hoitaja, jolla on ollut joku ärsyttävä piirre tai ei muuten kemiat kohtaa, niin sitten on koko järjestelmä mätä. Tiesittekö, että teillä on lain suoma mahdollisuus valita? Näin mulle ainakin sanottiin heti äitiysneuvolassa. 

Ihan sama minun puolestani, vaikka aloittaja menisi Zimbabween sektioimaan itsensä, sähköttömään sairaalaan jossa ei ole edes sideharsoa, mutta kyllä Suomessa hoidetaan äidit ja vauvat erittäin ammattitaitoisesti, eikä tarvi edes olla rikas sitä varten. Olen pahoillani, jos joillakin on siitä huonoja kokemuksia. Uskon, että enemmistöllä kuitenkin hyviä.

Vierailija
62/76 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ymmärtää, miksi aloittaja olettaa, että neuvola suhtautuisi niin ennakkoluuloisesti. Vai onko ongelma se kohdemaa? Ajatteletko että neuvola toruu sinua maan valinnasta? Oletko lähdössä Venezuelaan? Tai Syyriaan? Kongoon ebola-alueelle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen kansalainen on oikeutettu sairaalahoitoon kaikissa EU-maissa. Ulkomailla valitun sektion suomalaiselle maksaa siis Suomen valtio.

Paitsi jos muuttaa ulkomaille niin voidakseen hakea sen maan sote järjestelmään, pitää viedä Suomesta todistus ettei kuulu täällä enää siihen. Ja myös jos ilmoittaa Suomessa että muuttaa pois täältä niin poistetaan automaattisesti suomalaisten oikeudet.

Ja jos taas menee lomalle sen EU sairaanhoitokortin kanssa niin se kattaa ainoastaan hätätapaukset eli tyyliin jos vauva yllättäen syntyy reissussa. Mitään suunniteltua se ei korvaa.

Ainoa tilanne missä Suomen valtio ihan oikeasti maksaa kulut ulkomailla suunnitellussa sektiossa on se että asuu ulkomailla alle 6 kk muistaakseni ja jos on lähetetty työntekijä eli tyyliin Suomen konsulaatin työntekijä.

Tai jos teillä on muuta tietoa niin olisi kiva kuulla perustelut.

https://www.hoitopaikanvalinta.fi/terveyspalvelut-ulkomailla/nain-kayta…

”Hoitoa annetaan paikallisen lainsäädännön mukaisesti. Sinulla tulee olla hoitoa varten lääkärin lähete, jos kohdemaassa edellytetään sellaista hoidon saamiseksi.”

Lähete yksityislääkäriltä Suomessa.

Joo mutta jos Kela korvaa murto-osan kustannuksista niin harvalla on siihen varaa. Nyt puhutaan kuitenkin sektiosta joka maksaa Suomessakin 10 000€ jos se pitää maksaa itse.

Pelko-diagnoosilähete suomalaiselta yksit.lääkäriltä. Ei tarvitse juosta missään pelkopoleilla avautumassa.

Niinkö tuo kelpuutetaan edes joka eu-maassa, puhumattakaan eu:n ulkopuolella? Tunnen esim NHS:n byrokratian ja en usko, että sinne mennään synnyttelemään jonkun suomalaisen gynekologin lähetteellä.

Et usko ja tietokin sinulta puuttuu.

Tieto ei puutu, koska olen työskennellyt NHS:n sairaalassa. Sairaalaan tarvitaan oman GP:n lähete ja jotta voit rekisteröityä GP:lle, olet joutunut käymään tarkassa haastattelussa, että saat oman National insurance numeron. Vasta tuon numeron saamisen jälkeen voit saada hoitoa suunnitellusti. Toki päivystysjutut hoitavat, mutta lasku lähtee kotimaahan. Mutta privaattipuolen sairaaloita ja lääkäreitä löytyy, mutta hinnat ovat hyvin korkeat. Tämä siis UK:ssa, ennen Brexitiä ja oman kokemuksen kautta muutama vuosi sitten.

Vierailija
64/76 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea ymmärtää, miksi aloittaja olettaa, että neuvola suhtautuisi niin ennakkoluuloisesti. Vai onko ongelma se kohdemaa? Ajatteletko että neuvola toruu sinua maan valinnasta? Oletko lähdössä Venezuelaan? Tai Syyriaan? Kongoon ebola-alueelle?

Vai oliko ap:n aloitus pelkkä trolli. Neuvola, rokotukset ja isovanhemmat on takuuvarma aloitus, vastakkaisia mielipiteitä löytyy varmasti!

Vierailija
65/76 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen kansalainen on oikeutettu sairaalahoitoon kaikissa EU-maissa. Ulkomailla valitun sektion suomalaiselle maksaa siis Suomen valtio.

Mutta eikö tuo tarkoita, että hoito tapahtuu julkisessa terveydenhoidossa? Pääseehän privaatisti hoitoon minne vain, jos on paksu kukkaro tai hyvä vakuutus.

”EU-maissa toimivia terveydenhuollon palveluntuottajia ei yleensä ole mahdollista erottaa julkiseen ja yksityiseen terveydenhuoltoon samalla tavalla kuin Suomessa. Muualla Euroopassa terveydenhuollon palveluntuottaja voi toimia samanaikaisesti sekä julkisena että yksityisenä palveluntuottajana. Selvitä ja vahvista hoidonantajan kanssa, saatko hoidon kohdemaan julkisen vai yksityisen järjestelmän potilaana.”

https://www.hoitopaikanvalinta.fi/terveyspalvelut-ulkomailla/nain-kayta…

Synnytin toisessa EU maassa sellaisessa yksityissairaalassa joka oli valtion tukema. Kun rekisteröidyin sinne minun piti osoittaa paperein että kuuluin sen maan järjestelmään. Lisäksi minun piti näyttää paikallisen Kelan kirjoittama lupa että voin synnyttää yksityissairaalassa heidän piikkiin. Jos olisin mennyt ilman kyseisiä papereita, olisin joutunut maksamaan kaiken itse.

Vierailija
66/76 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että sekä sektio että neuvolakammo johtuvat siitä, että olet aika vaikea ihminen, jonka täytyy tehdä kaikki juuri päinvastoin kuin yhteiskunta tms. haluaa ja ihan vain juuri siksi. Et kestä, että joku antaisi tutkimustietoon perustuvia ohjeita, koska sinuahan ei kukaan määräile. Mutta tee ihan miten haluat, kunhan sitten vaan maksattekin itse, kuten ilmeisesti aiotte tehdäkin.

Mitä sinä väärentelet minun puheita?!? En ole vaikea ihminen, mutta kieltämättä tuollaisen ylimielisen ihmisen verorahoja olisi syytäkin poltella. En ole sektiokammoinen ja minulla on oikeus vaatia parasta hoitoa raskausajalle ja synnytykseen. Harmi jos sinä vaikenit ja jäi huonoja kokemuksia. Maksan kaiken itse, samoin mies, joten voit hengittää rauhassa. En usko että pärjäisit ulkomailla, kun olet noin valtion avustuksista riippuvainen.

Vierailija
67/76 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että sekä sektio että neuvolakammo johtuvat siitä, että olet aika vaikea ihminen, jonka täytyy tehdä kaikki juuri päinvastoin kuin yhteiskunta tms. haluaa ja ihan vain juuri siksi. Et kestä, että joku antaisi tutkimustietoon perustuvia ohjeita, koska sinuahan ei kukaan määräile. Mutta tee ihan miten haluat, kunhan sitten vaan maksattekin itse, kuten ilmeisesti aiotte tehdäkin.

Mitä sinä väärentelet minun puheita?!? En ole vaikea ihminen, mutta kieltämättä tuollaisen ylimielisen ihmisen verorahoja olisi syytäkin poltella. En ole sektiokammoinen ja minulla on oikeus vaatia parasta hoitoa raskausajalle ja synnytykseen. Harmi jos sinä vaikenit ja jäi huonoja kokemuksia. Maksan kaiken itse, samoin mies, joten voit hengittää rauhassa. En usko että pärjäisit ulkomailla, kun olet noin valtion avustuksista riippuvainen.

Siis se, että ap ei edes ole vielä käynyt yhtään kertaa neuvolassa ja on jo sitä mieltä, että siellä saa niin huonoa palvelua. Mihin ap ennakkoluulosi perustuvat? Suomen neuvolajärjestelmä on todella korkeatasoista ja lapsikuolleisuus on saatu maailman alhaisimmaksi. Eikö tuo lapsikuolleisuusluku kerro juuri siitä hyvästä tasosta. En tiedä mitä tarkoitat "parhaalla hoidolla", itse toivon, että hoito on asiantuntevaa ja asiallista ja tiedän, että sellaista saan juuri Suomen julkisessa terveydenhoidossa. Tästä on hyvät kokemukset kolme lasta synnytettyäni.

Vierailija
68/76 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos loppuvaiheessa tulee vaikka raskausmyrkytys? Tai sulla verenpaine liian suuri? Kyllä oli itselle hyötyä neuvolasta.

Mitä kotimaan neuvola siihen auttaa jos asumme ulkomailla? Varasin jo ajan tarkastuksen klinikalle, joka on ulkomailla. Kaikki on hoidossa, joten raskaus, verenpaine, sikiö ym eivät jää hoitamatta.

Vierailija
69/76 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei äiti päätä sektiopäivää. Sen tekee aina lääkäri. Sektiopäätökseen vaikuttaa ensisijaisesti sikiön vointi.

Vierailija
70/76 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ketään jolla olisi hyviä kokemuksia kotimaan neuvolasta tai synnyttämisestä. Muutamme EU:n ulkopuolelle ja meillä on rahaa valita hoitopaikka ja kaikki muu tarvittava. En jää ilman hoitoa, tukea ja apua. Sama lääkäri hoitaa minua ulkomailla mitä miehen siskoa kun tämä oli raskaana.

Vierailija
71/76 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea valitsemallasi tiellä, sinulla on oikeus valita miten haluat.

Itsellä kaksi lasta ja ilman Suomen neuvolajärjestelmää ei heitä ja tuskin minuakaan olisi. Molempien odotus päättyi komplikaatioihin ja sektioon.

Toisen kohdalla neuvolalääkäri oli hereillä vaikkei mitään erityisen merkittävää näkynyt ja antoi poikkeavan kontrolliajan viikon päähän. Siltä käynniltä mentiinkin sitten sukkulana sairaalaan pikkukeskosta saamaan. Minulla itselläni vielä olo tuntui ihan kohtuulliselta, lähinnä luulin työstressiä olevan, en osannut kuvitellakaan että päädytään tuohon tilanteeseen. Kylmää ajatellakin jos tuo kontrolliaika olisi jäänyt antamatta ja seuraava normaalikäynti olisi ollut kuukauden päästä...

Vierailija
72/76 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ketään jolla olisi hyviä kokemuksia kotimaan neuvolasta tai synnyttämisestä. Muutamme EU:n ulkopuolelle ja meillä on rahaa valita hoitopaikka ja kaikki muu tarvittava. En jää ilman hoitoa, tukea ja apua. Sama lääkäri hoitaa minua ulkomailla mitä miehen siskoa kun tämä oli raskaana.

Jaa, minä tunnen monta, jotka ovat hyvin tyytyväisiä kotimaan neuvolapalveluihin ja itse tosiaan olen synnyttänyt kolme tervettä lasta.

Jos olet ap, kysyn miksi yleensä teit aiheesta aloituksen, kun et ole jäämässä Suomeen synnyttämään? Varmaan onkin noin, että rahalla saa hyvää hoitoa, mutta ajattelehan samalla, että minne ikinä menetkin, kaikki äidit eivät ko maassa ole samassa asemassa.

Vierailija
73/76 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tyytyväinen suomalaiseen neuvolaan. Ei mitään pahaa sanottavaa. Edes mitään lasuja yms ongelmia ei tullut vaikka itse mt-ongelmainen olinkin ja psyk. sh:lla ravisin juttelemassa koko raskausajan. Okei, sen verran että perhetyöntekijä soitti ja kysyi haluaisinko keskusteluapua, johon sanoin että ei kiitos, en tarvitse. Senhetkisen tilanteen huomioiden ymmärrän hyvin miksi soittivat ja varmistivat että olen ok. Mutta enempää minua tai lasta ei ole äitiys- eikä lastenneuvolassa kytätty tai holhottu.

Suunniteltuun sektioonkin sain ajan synnytystapa-arviossa rv:lla 36. Vaati se yhden pelkopolikäynnin rv25 jossa sanottiin että ketään ei pakoteta synnyttämään alateitse.

Itse suosittelen käymään neuvolassa avoimin mielin, eihän sinne ole pakko mennä uusiksi jos tuntuu ikävältä. Pääosin siellä nyt kuitenkin vain testataan pissasta ne tietyt arvot ettei ole raskausmyrkytystä, mitataan paino, sf-mitta verenpaine yms. kuunnellaan sydänäänet ja that's it. Kukaanhan niitä voimavaralomakkeita yms ei pakota täyttelemään.

Vierailija
74/76 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei äiti päätä sektiopäivää. Sen tekee aina lääkäri. Sektiopäätökseen vaikuttaa ensisijaisesti sikiön vointi.

Äiti ei saa päättää sektiopäivää Suomessa, koska lääkäri päättää senkin ja kaiken muun mutta muualla on toisin. Ulkomailla äitiä kuunnellaan ottaen huomioon vauvan ja äidin vointi. Ei tässä kenenkään hvyinvoinnilla leikitä.

Vierailija
75/76 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sua. 2 lasta syntyneet ulkomailla, eka luomusti ja toinen suunnitellulla sektiolla. Kun on kuullut mitä kaverit Suomessaon joutuneet neuvolassa kokemaan niin huh huh... Suomessa hyvin rajoittunut tapa kasvattaa lapsia "vain neuvolan tapa oikea". Vaikka kasvaahan kaikkialla maailmassa lapsia. Omia käytän lastenlääkärillä, kun tarvetta ilmenee. En saa Suomesta mitään tukia tms.

Niin mitä siellä neuvolassa oikein tapahtuu? Mä oon kahden raskauden aikana käyttänyt niitä palveluja ja ihan normisti siellä kysellään kuulumiset, täytetään alkoholin kulutustesti ja kuunnellaan sikiön sydänääniä ja toki raskauden aikaiset ultrat  sitten erikseen. Olipa järkyttävä kokemus, melkein pilasi elämäni. 

Vierailija
76/76 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman tietoni mukaan tietenkin voit. Et vain ilmoita raskaudesta. Sitten et myöskään ole oikeutettu tiettyihin tukiin, mutta jos ulkomaille muutatte, niin et ilmeisesti niitä ole muutenkaan hakemassa?

Tulen toimeen ilmankin ja emme tarvitse tukia, kun niitä ei ole saatavilla ulkomailla. Taloudellisesti tulevasuutemme on turvattu.

Millä tavalla turvattu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme