Plussasin ja odotan esikoistamme. Pystynkö vielä pakenemaan neuvolaa?
En ole ilmoittanut raskaudesta neuvolaan enkä aio, koska haluan pysyä kaukana sellaisesta holhouslaitoksesta. Mies sai töitä ulkomailta ja meillä on muutto kesken ja mietimme synnyttämistä ulkomailla. Aiomme rokottaa lapsen, joten sanon heti ettemme ole hippejä. En vain luota neuvolasysteemiin enkä halua joutua kokemaan sitä, että minut leimataan huonoksi äidiksi, koska mies on muualta. Haluan synnyttää sektiolla ja sitähän ei täällä saa ellei valehtele olevansa pelkopotilas tai muuten alakerrasta ahdas. En jaksa ravata pelkopolilla lätisemässä miksi haluan sektion. Haluan että raskausaika on mahdollisimman stressitön ja että voimme kaikki kolme hyvin. Raskaus on aivan varma, olen tehnyt 10 testiä ja plussannut kaikissa. Voinko olla menemättä neuvolaan täällä ja olla ilmoittamatta raskaudesta?
Kommentit (76)
Onpa harmi, että koet suomalaisen neuvolasysteemin mörkönä.
Minä olen siitä ikuisesti kiitollinen, vaikka suurimman osan heiltä saamastani tiedosta löysinkin itsenäisesti kirjoista ja netistä. Ilmaiset tutkimukset ja tuki oli tervetullutta. Sain sektion ilman ongelmia, eikä kukaan kyseenalaistanut mietteitäni tai päätöstäni, vaikka niin oletin, sillä olen nuori (aikuinen).
Nyt, lapsen synnyttyä, ilmaiset rokotteet ja tsekkaamiset ovat kultaakin arvokkaampaa. Kiitos siis hoitajille ja koko systeemille.
Älä mene neuvolaan, yksityisellä gynellä voi myös käydä jos tulee kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei neuvola ole millään lailla pakollinen. Et vain saa tukia. Neuvolassa kuitenkin kohdataan asiakkaat sellaisina kuin he ovat, tuskinpa ulkomaalainen mies on mikään ongelma. Ekalla kerralla kysellään kaikki tupakat ja sairaudet jne., sitten lähinnä punnitaan, mitataan verenpaine, otetaan virtsanäytettä. Nämä ovat asioita, joilla selvitetään, onko sikiöllä ja äidillä kaikki hyvin. Kai haluat tietää, jos ei ole? Samoin vauvaa punnitaan ja mitataan, jotta mahdolliset sairaudet jne. havaittaisiin mahdollisimman pian ja niitä voitaisiin hoitaa. Mieti nyt vielä; kyse on ennenkaikkea vauvan hyvinvoinnista. Mitään pakkoa ei ole ja voithan vaikka sanoa neuvolassa että et halua saarnoja vaan pelkät kokeet.
Nuo saa kaikki hoidettua muuallakin kuin neuvolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressitöntä raskautta toivot ja sitten stressaat ihan sikana jostakin niin hyvästä asiasta kuin suomalainen neuvola.
En halua joutua silmätikuksi sen vähän aikaa kun olemme vielä täällä ennen lopullista muuttoa. En myöskään halua että raskaus menee kesken, kun tätä on yritetty todella pitkään. Omaa kokemusta ei ole, mutta lähipiirissä ja tätä palstaa lukeneena kotimaan neuvolassa joutuu helposti silmätikuksi. En halua, että minua ja raskauttani hoitaa henkilö, joka epäilee kykyäni huolehtia lapsesta tai olla hyvä äiti, kun en ole mikään hulttio. Kotimaan neuvola aiheuttaisi minulle ja vauvalle vain pahoinvointia, puhumattakaan tahdostani synnyttää sektiolla.
Valoja päälle. Neuvolassa on asiakkaana koko yhteiskunnan kirjo, kaikki jotka saavat lapsia käyvät neuvolassa. Sielä on pirinistit ja ylimmät yliopiston professorit samassa odotusaulassa. Ei neuvolalla ole mitään resursseja ottaa tavallisia hyvin pärjääviä ihmisiä huvikseen "silmätikuiksi", kun tavoite ylipäätään on tukea sitä itsenäistä pärjäämistä, ja tehdä rutiini terveystarkastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teillä siellä neuvolassa oikein tapahtuu? Minulla joka toinen kuukausi mitattiin paino, verenpaine ja hemoflobiini sekä kuunneltiin sydänäänet. Koko homma 10 minuutissa ohi.
Sama kokemus, minulla oli miellyttävä ja lämmin th. Joka kerta oli mukava mennä hänen luokseen, koin olevani kokeneen asiantuntijan käsissä.
Minä ainakin vihasin neuvolaa ja sitä ylimielistä kaikentietävää pikkuasioista luennoivaa terkkaria, joka oli ihan oikeasti todella raivostuttava jankkaaja ja minulla meni aina koko päivä pilalle kun ahdistuin hänestä niin. Mutta silti olen tyytyväinen että kävin neuvolakäynnit, koska se terkkari havaitsi raskausmyrkytykseni ajoissa, joten sekä minä että vauva selvittiin siitä myrkytyksestä hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei neuvola ole millään lailla pakollinen. Et vain saa tukia. Neuvolassa kuitenkin kohdataan asiakkaat sellaisina kuin he ovat, tuskinpa ulkomaalainen mies on mikään ongelma. Ekalla kerralla kysellään kaikki tupakat ja sairaudet jne., sitten lähinnä punnitaan, mitataan verenpaine, otetaan virtsanäytettä. Nämä ovat asioita, joilla selvitetään, onko sikiöllä ja äidillä kaikki hyvin. Kai haluat tietää, jos ei ole? Samoin vauvaa punnitaan ja mitataan, jotta mahdolliset sairaudet jne. havaittaisiin mahdollisimman pian ja niitä voitaisiin hoitaa. Mieti nyt vielä; kyse on ennenkaikkea vauvan hyvinvoinnista. Mitään pakkoa ei ole ja voithan vaikka sanoa neuvolassa että et halua saarnoja vaan pelkät kokeet.
Nuo saa kaikki hoidettua muuallakin kuin neuvolassa.
Tottakai saa, jos on varaa ja halua maksaa privaatisti.
Neuvolapalvelu taas on maksutonta.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin vihasin neuvolaa ja sitä ylimielistä kaikentietävää pikkuasioista luennoivaa terkkaria, joka oli ihan oikeasti todella raivostuttava jankkaaja ja minulla meni aina koko päivä pilalle kun ahdistuin hänestä niin. Mutta silti olen tyytyväinen että kävin neuvolakäynnit, koska se terkkari havaitsi raskausmyrkytykseni ajoissa, joten sekä minä että vauva selvittiin siitä myrkytyksestä hengissä.
Oli sitten asiansa osaava henkilö. Miettisin sinuna enemmän sitä, miksi ahdistut tuollaisesta käynnistä? Ahdistutko samalla tavalla lapsesi pk-henkilökunnasta, sielläkin on moneen lähtöön monenlaisia jankkaajia.? Samoin koulussa.......?
Vierailija kirjoitti:
Voithan mennä yksityiselle sairaanhoitajalle, jos haluat. Mulle oli ainakin tärkeää että raskautta seurattiin. Mä olin riskisynnyttäjä (perussairaus) hassun loistavaa palvelua julkisen terveydenhuollon puolelta. Paitsi etten saanut mahdollisuutta sektioon mutta se onkin jo toinen tarina...
Mikä perussairaus sinulla on? Miksi sinulle ei tarjottu sektiota? Ärsyttää kotimaan tapa säästää väärissä asioissa, kun pitäisi ajatella äidin hyvinvointia ja lapsen parasta. Miksi edelleen naiset joutuvat kärsimään tässä pahoinvointivaltiossa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat sektion ap?
Monestakin syystä, mutta mainitsin muutaman. Ensimmäisenä haluan päättää itse synnytystapani ja sen milloin vauva tulee tähän maailmaan suunnitellulla sektiolla. Toisena haluan, että lapseni syntyy sektiolla eikä alakautta ja on ammattilaisten käsissä raskausaikana että synnytyksessä. Tiedän kyllä mikä ero on sektio- ja alatiesynnytyksissä, kipu on erilaista ja jokainen synnytys on yksilöllinen. En halua, että minut pakotetaan synnyttämään tavalla, jota en ole itse halunnut. Haluan tavata kätilön jo raskausaikana enkä vasta salissa. Mielestäni tuo on ihan kauhea tapa, mikä on käytössä kotimaassa, et tiedä kuka kätilö on vastassa ja kohtaavatko kemianne ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan mennä yksityiselle sairaanhoitajalle, jos haluat. Mulle oli ainakin tärkeää että raskautta seurattiin. Mä olin riskisynnyttäjä (perussairaus) hassun loistavaa palvelua julkisen terveydenhuollon puolelta. Paitsi etten saanut mahdollisuutta sektioon mutta se onkin jo toinen tarina...
Mikä perussairaus sinulla on? Miksi sinulle ei tarjottu sektiota? Ärsyttää kotimaan tapa säästää väärissä asioissa, kun pitäisi ajatella äidin hyvinvointia ja lapsen parasta. Miksi edelleen naiset joutuvat kärsimään tässä pahoinvointivaltiossa?
Suomalaiset naisetko kärsii kaikista enimmin maailmassa? Olen kyllä eri mieltä. Hyvää yötä!
Kuulostaa siltä, että sekä sektio että neuvolakammo johtuvat siitä, että olet aika vaikea ihminen, jonka täytyy tehdä kaikki juuri päinvastoin kuin yhteiskunta tms. haluaa ja ihan vain juuri siksi. Et kestä, että joku antaisi tutkimustietoon perustuvia ohjeita, koska sinuahan ei kukaan määräile. Mutta tee ihan miten haluat, kunhan sitten vaan maksattekin itse, kuten ilmeisesti aiotte tehdäkin.
Voi lapsi raukka..äiti on jo nyt tuollanen itsekekskeinen minä minä minä.. Huh hu.
Vaikka tympäsi käydä neuvolassa niin olen äärettömän onnellinen että kävin, sen ansiosta olen hengissä samoin kuin lapseni. Täytyy olla itsetunnossa pahasti ongelmia jos perus neuvolakäynnit kokee noin stressaavina..
Neuvola on todellakin täysin vapaaehtoinen palvelu, mikä perheille tarjotaan. Mikäli et neuvolassa kuitenkaan käy, seuraa itse omaa verenpainettasi raskausaikana, sekä käy ultrassa vaikka yksityisesti. Onko suunnitelmissa käyttää yksityisiä palveluja? Vai ei lainkaan raskaudenseurantaa?
T. Th
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomenna rv 18 enkä ole käynyt neuvolassa. Varhaisultrassa kävin ja ajattelin kyllä käydä ennen rv 22 jotta saan äitiysrahat. Kuudes lapsi tulossa, viimeksi jäi kammo neuvolasta.
Äitiysavustukseen on oikeus jos raskaus on kestänyt vähintään 154 päivää ja odottaja on käynyt lääkärillä/neuvolassa ennen 5. raskauskuukautta (eli ekan 16 viikon aikana) -> tästä on mahdollista harkinnanvaraisesti poiketa jos raskaus ei ole ollut tiedossa.
Äitiyspäivärahaan on oikeus, jos raskaus on kestänyt vähintään 154 päivää
Vanhempainpäiväraha edellyttää sen lapsen lisäksi sitä että äiti on käynyt jälkitarkastuksessa 5-12 viikkoa synnytyksestä. Tästäkin lieneen tehtävissä poikkeuksia jos esim. huoltajuus on isällä joka haluaa pitää vanhempainvapaata eikä voi vaikuttaa siihen käykö äiti jälkitarkastuksessa.
Eli sinulla ei ole tukien puolesta mitään syytä asioida enää terveydenhuollossa ennen jälkitarkastusta, jos raskautesi on jo ultralla todettu. Muuten se voi kyllä ollakin varsin fiksua.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Rekisteröi lapsesi jonkun muun maan kansalaiseksi.
Mistä lähtien lapsensa voi rekisteröidä jonkun muun maan kansalaiseksi?
Terv. utelias
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat sektion ap?
Monestakin syystä, mutta mainitsin muutaman. Ensimmäisenä haluan päättää itse synnytystapani ja sen milloin vauva tulee tähän maailmaan suunnitellulla sektiolla. Toisena haluan, että lapseni syntyy sektiolla eikä alakautta ja on ammattilaisten käsissä raskausaikana että synnytyksessä. Tiedän kyllä mikä ero on sektio- ja alatiesynnytyksissä, kipu on erilaista ja jokainen synnytys on yksilöllinen. En halua, että minut pakotetaan synnyttämään tavalla, jota en ole itse halunnut. Haluan tavata kätilön jo raskausaikana enkä vasta salissa. Mielestäni tuo on ihan kauhea tapa, mikä on käytössä kotimaassa, et tiedä kuka kätilö on vastassa ja kohtaavatko kemianne ym.
Niin, mitäpä väliä vauvalla, kun äiti haluaa. No, ehkä vanhemmuss opettaa sullekin vähän joustavuutta ja sitä, että kaikki ei elämässä mene niinkuin itse tahtoo. Vauvakaan ei ole sun jatke eikä toimi niinkuin sinä määräät. Lapsen kasvu omaksi persoonakseen ensin uhmaikineen ja sitten kaikkine muine vaiheineen voi olla sunlaisille ihmisille haastava. Mutta onnea ja tsemppiä.
Mutta ei ole pakko käydä neuvolassa jos ette aio edes Suomeen jäädä ettekä halua äitiysavustusta, -rahaa tai lapsilisää.
Raskaustodistuksen voi hakea yksityiselläkin, joten minkään rahan takia ei neuvolassa tarvitse käydä.
Pientä tietysti on se, että Suomessa on lapsikuolleisuus alhaisin koko maailmassa ( Luxenburgin ja Islannin kanssa), joten mitä lie "joutuneet neuvolassa kokemaan". Ainakin tuo lapsikuolleisuustilasto osoittaa neuvolan osaamisen hyvän tason.