Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tehdäänkö ennakoiva lasu aina, jos äidillä on ollut mielenterveysongelmia ja lääkkeitten käyttöä ennen raskautta?

Vierailija
19.08.2019 |

Tilanne siis se, että raskauden alkaessa mt-ongelmat takanapäin (ei hoitokontaktia enää) ja lääkkeet lopetettu.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Tarjotaan keskusteluapua ja muuta vastaavaa jos on tarvetta. Näin oli mulla samassa tilanteessa

Vierailija
2/10 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma, mutta minusta ei tehty, vaikka olin käynyt psykologilla ja psykiatrilla vielä noin seitsemän vuotta ennen raskautta. Muistan kyllä, että silloin parikymppisenä siellä käydessäni pelkäsin sitä riskiä jo etukäteen, ts. joudunko vaikeuksiin, jos joskus tulisin raskaaksi.

Kävin pari kertaa juttelemassa psykologin kanssa reilu vuosi sitten ja siitä lähtien olen nyt taas pelännyt, putkahtaako jostain lasu (olen kahden lapsen äiti). Itse asiassa olen pelännyt sitäkin, uskallanko enää hakea vastuullisempia töitä, jos mahdollinen työpaikka evätään sen kanta-merkinnän vuoksi (käynnit liittyivät parisuhdeasioihin sinänsä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tehdä. 

Vierailija
4/10 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois varmaan puolella suomalaisista sitten lasut.

Vierailija
5/10 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sinne kantaan näkee terkkako neuvolassa? Yleensä eivät näe TK puolen merkintöjä, eikä niitä saa katsoa kun sen mitä tarvitsee esim rokote äidille neuvola saa. Lapsen käynnillä käytetään neuvolan järjestelmää jos ei lääkitä miksi terkkako katsoisi edes lapsen oma kantaa koska ei hoidollista toimenpidettä. Tuskin kannassa on kaikkia vanhoja juttuja siirretty.

Vierailija
6/10 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään.

Eikä sitä nyt kannata mitenkään korostaa siellä neuvolassa, ihan vaan kysyttäessä vastata rehellisesti.

Eihän menneet sairaudet mitenkään määritä sitä mitä me nyt ollaan.

Vierailija
7/10 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yleensä tehdä, vaikka olisi sillä hetkellä mielenterveysongelmia. Riippuu ihan tilanteesta ja siitä, keiden kanssa päätyy asioimaan. Ei kannata ottaa puheeksi mt-taustaasi, jos et halua sitä syynättävän.  Lastensuojelun käsikirjan mukaan ennakoivan lasun kynnys pitäisi olla korkea, esimerkkinä kerrotaan että pelkkä epäily päihteiden käytöstä ei riitä. Eli pitäisi olla korkeampi kuin varsinaisen lasun, koska ideana on että niissä tilanteissa on oikeasti tarpeen varautua toimenpiteisiin heti lapsen synnyttyä. Useimmat asiat arvioida sitten lapsen synnyttyä, jos jotain huolta herää. 

Toki niitä ennakoivia lasuja silti tehdään kevyemminkin perustein, valitettavasti. Kokemusta on. Siinä meni mahdollisuus loppuraskaudesta levätä ja rentoutua sosiaalitahojen kanssa asioidessa. Vaikka ehdittiin ennen lapsen syntymää todeta, ettei mitään apua tarvita, ei tieto siitä sitten taas näyttänyt menevän mihinkään vaan itse piti selitellä, että ei nyt kuule ole mitään lastensuojelun asiakkuutta enkä tiedä, mistä oli synnytyssairaalaan mennyt tieto, että pitää tavata sosiaalihoitaja ennen kuin päästään pois sairaalasta.

Vierailija
8/10 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, nehän joutuisivat tekemään ennakoivan lasun joka toisesta tai joka kolmannesta noilla kriteereillä.

Vierailija
9/10 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan jos puututaan. Mt-ongelmilla on tapana uusiutua, joten varmuuden vuoksi jonkun pitää huolehtia ettei lapsi joudu kärsimään.

Minä olen mt-potilaan kasvattama, ja ehdottomasti olen sitä mieltä että varhainen huostaanotto olisi ollut hyvä ratkaisu. Hän nimittäin jatkoi sekoiluaan vaikka oli virallisesti parantunut.

Vierailija
10/10 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammautuessani minä sain hetken aikaa mielenterveyslääkitä ja kovia huumeita. Oksikodonit on tuttujuttu. Pahin mielenterveysongelmani taitaa olla Vauva-palstalle kirjoittelu. Eikun LASUA liikeellE!