Apua? Lapsi käyttää viikkorahansa karkkiin
Voiko lasta estää ostamasta karkkia vai tuleeko siitä joku syömishäiriövaara? Tytär on vasta 12v ja saa 3,5€ viikossa. Se menee aina karkkiin. Paino ei ole ongelma mutta hampaat on koetuksella eikä säästäminen kiinnosta. Miten saan hänet lopettamaan?
Kommentit (38)
Silppu2 kirjoitti:
3.50 on pienisumma että eihän sillä juuri muuta saa kaupasta. Halvan shampoon ja hoitoaineen ehkä.
No mutta eikö lapsen olisi syytä oppia että ostaa sitä mitä tarvitsee tai mistä on pidemmän päälle iloa eikä mitä tahansa krääsää tai mättöä mihin taskussa olevat hilut riittää? Ei joka viikko olekaan pakko ostaa jotain ylimääräistä, esim. 1-2 kk välein tuolla saa jo jotain 15-30 euron arvoista.
Tuo on vähän sama kuin aikuinen menisi palkkapäivänä kauppaan pyörimään että mitähän kaikkea nyt ostaisi kun on tämän verran rahaa, pitäisi kaiken haisemaan eikä miettisi huomista. Tosin näitäkin aikuisia on.
Silppu2 kirjoitti:
3.50 on pienisumma että eihän sillä juuri muuta saa kaupasta. Halvan shampoon ja hoitoaineen ehkä.
Mitä syöppöjä täällä on? Irtokarkit joka viikonloppu jossain 4,90 tai 5,99 kilo niin laske siitä.
Aika järkkyä jos puoli kiloa tai kilo mässyä on "vähän".
Se on lapsen rahaa, sen jälkeen kun olette sen antaneet. Ja saa itse päättää mihin sen käyttää.
Ei ne buffat olleetkaan mikä tätä kansaa lihottaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on lapsen rahaa, sen jälkeen kun olette sen antaneet. Ja saa itse päättää mihin sen käyttää.
Lasta pitää ohjata oikeisiin valintoihin.
Eikö lapsella ole muuta tekemistä kuin mässyttää karkkia tai mitään unelmaa mihin säästää. Jos esim. harrastaa aktiivisesti jotain niin ihan sama vaikka söisi jotain karkkia välillä, kuluttaa kyllä sokerit pois siinä liikkuessa.
Itse varmaan pitäisin esim. lauantaisin karkkipäivän. Silloin voitaisiin yhdessä leipoa jotain herkkua esim. raakakakkua, omatekoista suklaata, rahkamarjapiirakkaa tms. minkä lapsi saisi itse päättää. Omia rahojaan ei tarvitsisi tuhlata näihin herkkuihin. Eli lapsen omat rahat eivät ole tarkoitettu ruuan tai herkkujen ostoon, niillä pitää olla jokin muu säästökohde. Lauantaisin voitaisiin myös käydä vaikka ravintolassa syömässä. Itse aion opettaa lapselle (on vauva vielä) mitä sokeri aiheuttaa kehossa ja samoten einesruuat ja mäkkärimätöt yms. Ja jos vien lapsen ravintolaan niin en tasan mene sellaiseen ravintolaan missä on lapsille tarjolla vaan jotain ranskalaisia, lihapullia ja nakkeja. Jos syö sokeria niin se pitäisi heti kuluttaa liikunnalla pois, jos mättää sokeria ja rasvaa illalla ennen nukkumaanmenoa niin varmasti alkaa lapsella paino nousta kun pituuskasvu loppuu.
Omalle lapselle toivon myös että löytyisi joku intohimoinen harrastus esim. ratsastus, uinti, jalkapallo tai mikä tahansa mistä hän nyt tykkää. Jos on vaikka koko päivän tallilla liikkeessä niin ihan hyvin voi syödä siinä lomassa vaikka yhden suklaapatukan. Ja huom, suklaapatukka maksaa 0,80e, tuolla 3,50e saa ostettua jo hirveän läjän karkkia. Itse pakkaan tallille kunnon eväät mukaan niin voi ennakoida sitä ettei tee kesken päivän alkaa mieli mättää herkkuja. Lapsen ruokailujakin pitäisi ennakoida; jos on maha täynnä oikeaa ruokaa niin harvemmin jaksaa syödä siihen päälle kilon karkkia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan noinkaan kun on alle 15-vuotiaasta eikä itse ansaitusta rahasta kyse. Kyllä siinä vanhemmillakin on sanomista. Ja vaikka siinä muodossa, että samalla summalla voidaan jatkaa jos osa laitetaan säästöön/muuhun tarkoitukseen, mutta jos ainoa rahankäyttökohde on karkki niin 2e/vko riittää.
Sano, että karkkia saa syödä vain yhtenä päivänä viikossa. Nopeasti lapsi oppii, että kerralla ei jaksa tai pysty syömään kuin pienen määrän.
Vierailija kirjoitti:
Sano, että karkkia saa syödä vain yhtenä päivänä viikossa. Nopeasti lapsi oppii, että kerralla ei jaksa tai pysty syömään kuin pienen määrän.
Varmaan joo oppii kun Youtube on täynnä syömisvammaisten 10K kaloria päivässä -mäsäytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Cheat Day nyt ainaki tuhoaa terveen suhtautumisen safkaan.
Oletteko olleet sokerivastaisia lapsen lapsuudessa? Nyt se näkyy karkin hotkimisena.
Sovitte että 3,5€ säästöön ja ostat teille yhteiseksi jonkin pikkumäärän karkkia.
Onneksi vanhempani eivät koskaan totuttanut minua karkkiin, en siis syö niitä vieläkään. Olisin ollut totaalisen hunningolla, sillä sain sen vajaa 100e/kk (lapsilisän) kokonaan käyttööni tuon ikäisenä. :D
Eikö se ole ihan yleinen juttu? Viikkorahalla nyt kun ei mitään sijoitusasuntoja ostella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla määrällä saa edes paljoa karkkia. Menee karkkipäivästä. Osta lapselle purkkaa, hillitsee hampaiden kulumista ja on terveellistä.
Herranjumala miten vääristynyt kuva ihmisillä on "paljosta" karkista. Juurihan tuolla ylempänä on ihmiset laskeneet että tuolla summalla saa vajaasta puolesta kilosta liki kiloon karkkia ja suklaata. Sekö ei ole paljon?
Mistä saa kilon karkkia tuohon hintaan? Tuskin monenkaan lähikaupasta joissa lapset varmaan enimmäkseen käy. 400g pussin taitaa saada. 2e olisi ehkä parempi raha jos karkkiin kaikki menee.
Vierailija kirjoitti:
Silppu2 kirjoitti:
Mitä syöppöjä täällä on? Irtokarkit joka viikonloppu jossain 4,90 tai 5,99 kilo niin laske siitä.
Lapset juoksee näiden tarjousten perässä? Ei meidän lähikaupoissa tuollaisia ole.
https://silputtusilpuksi.blogspot.com/