Koulukiusatulla oikeus kotikouluun vai kiusaajalla pakko kotikouluun
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut läheltä tilannetta jossa kiusaaja sanoo kotona ettei kiusaa ja että todellisuudessa siis häntä kiusataan kun väitetään hänen kiusaavan. Vanhemmat uskovat sokeasti lastaan ja kaikki koulun ja vanhempien väliset keskustelut ja ratkaisuyritykset menevät siihen että kiusaaja alkaa marttyyriksi, ja kääntää asian päälaelleen. Todellisuudessa tämä lapsi kiusaa todella rankasti yhtä samassa naapurustossa asuvaa lasta. Monet naapurustomme aikuiset ovat tämän todistaneet ja olemme yrittäneet saada kiusaajan vanhemmat ymmärtämään tilanteen mutta eivät usko. Kiusaajan vanhemmat syyttävät koulua ja opettajia oman lapsensa kiusaamisesta ja leimaamisesta kiusaajaksi. Tilanne ei muutu mihinkään suuntaan eikä mitää ratkaisua saada koulun puolella aikaan kun kiusaajan vanhemmat eivät suostu uskomaan että heidän lapsensa voisi sellaista tehdä. Valitettavan usein käy niin että se kiusattu joutuu vaihtamaan koulua tai kotiopetukseen vaikka eihän sen näin pitäisi mennä. Miten koulu pakottaa tämän kiusaajan kotiopetukseen jos seurauksena on kiusaajan vanhemmilta rikosilmoitus siitä kuinka opettajat kiusaavat lasta.
Minä olen nähnyt kuinka itse kiusatut vanhemmat ovat kääntäneet oman kiusaajapojan kiusatuksi. Poika osaa vetää siitä kortista. Pyytää aina leikkimään tönimisleinkejä ja sitten juoksee kantelemaan tönimisestä. Sekään ei onnistunut, että toiset yritti välttää poikaa. Sekin oli kiusaamista. Kiusasi sillä, että väitti toisten kiusaavan ja vanhemmat hyppi oman historiansa takia seinille.
Nämä asiat ovat monimutkaisia. Tai voivat olla monimutkaisia.
Jos kiusattu ei halua kotokouluun, niin kiusaaja pitää laittaa muualle. Tuskin kotikouluun.
Oman lapsen koulussa pahasti (tai vaativat vanhemmat) kiusattu sai opettajat kotiin. Kävi myös jonkun verran koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut läheltä tilannetta jossa kiusaaja sanoo kotona ettei kiusaa ja että todellisuudessa siis häntä kiusataan kun väitetään hänen kiusaavan. Vanhemmat uskovat sokeasti lastaan ja kaikki koulun ja vanhempien väliset keskustelut ja ratkaisuyritykset menevät siihen että kiusaaja alkaa marttyyriksi, ja kääntää asian päälaelleen. Todellisuudessa tämä lapsi kiusaa todella rankasti yhtä samassa naapurustossa asuvaa lasta. Monet naapurustomme aikuiset ovat tämän todistaneet ja olemme yrittäneet saada kiusaajan vanhemmat ymmärtämään tilanteen mutta eivät usko. Kiusaajan vanhemmat syyttävät koulua ja opettajia oman lapsensa kiusaamisesta ja leimaamisesta kiusaajaksi. Tilanne ei muutu mihinkään suuntaan eikä mitää ratkaisua saada koulun puolella aikaan kun kiusaajan vanhemmat eivät suostu uskomaan että heidän lapsensa voisi sellaista tehdä. Valitettavan usein käy niin että se kiusattu joutuu vaihtamaan koulua tai kotiopetukseen vaikka eihän sen näin pitäisi mennä. Miten koulu pakottaa tämän kiusaajan kotiopetukseen jos seurauksena on kiusaajan vanhemmilta rikosilmoitus siitä kuinka opettajat kiusaavat lasta.
Mä olisin voinut kirjoittaa tämän. Meillä päin ihan samanlainen tapaus. Tämän ”kiusatun” kiusaajan vanhemmat käskevät muita kyseenalaistamaan lastensa kertomuksia, vaikka itse uskovat omaa lastaan sokeasti. Ja kun oikeasti ei ole edes kyse vain lasten kertomasta, vaan useampi aikuinen on näitä tilanteita nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajan pitäisi joutua vaihtamaan koulua, eikä kiusatun. Sillä se ratkeaisi.
Kiusatuille ja heidän vanhemmilleen voi antaa sellaisen vinkin että kiusaajia vastaan voi myös hakea käräjäoikeudelta lähestymiskieltoa. Silloin kunta on pakotettu siirtämään kiusaajat pois samasta koulusta.
Miksi kiusattu joka ei ole syypää mihinkään pitäisi erottaa ja eristää luokastaan kotiopetukseen? Ihan kuin hän ei kiusattuna olisi muka sovelias normaaliin opetukseen ja tavalliseen luokkaan. Yhtä lailla tuollaisesta traumat tulee kun tietää että kiusaaja jatkaa normaaliin tapaan tutussa ryhmässään. Kiusatussa ei ole mitään vikaa vaan kiusaajassa. Häneen pitäisi toimenpiteet kohdistaa eikä ottaa kiusaamista luonnollisena asiana jonka vuoksi syytön joutuu epänormaaliin tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että kiusaajalla on pelkkiä oikeuksia, kiusatulla ei mitään. Tämä on todella häpeällistä!
No, laki on mikä on, eikä peruskoululain mukaan ole mahdollista poistaa ketään koulusta muutamaa päivää pidemmäksi aikaa. Joten tämä ei ole valintatilanne kouluille.
Kiusaajalle on iskee puukon keuhkoon niin se kiusaaminen loppuu siihen. Saa toki rankan maineen, mutt aei takuulla enää sen jälkeen kukaan tule kiusaamaan. Ja mitä pienemmällä paikkakunnalla se tapahtuu, niin sen parempi, koska sana leviää.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajan pitäisi joutua vaihtamaan koulua, eikä kiusatun. Sillä se ratkeaisi.
Teoriassa näin, mutta ei koulun vaihto ole kiusatulle automaattisesti huono vaihtoehto. Jos kiusaaminen on mennyt tosi pahaksi, uusi alku voi olla hyväkin ajatus.
Kiusaaja jätetään luokalleen ja laitetaan toiseen kouluun.
Jotenkin tuntuu, että tuollainen kiusaaja kokisi kotiopetuksen lomana koulusta. Voisi kiusaamisten määrä räjähtää, jos tuolle tielle lähdettäisiin.
Suomessa on oppivelvollisuus eikä koulupakko. Jokainen voi järjestää lastensa opetuksen ihan niin kuin haluaa ja tämä hoituu ihan ilmoituksella. Toki lapsi joutuu tenttimään ne oppisisällöt ja jos se ei suju , pakotetaan kouluun.
Kiusaaja pitäisi pieksää kunnes oppii