Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Uusi opetusmalli herättää tunteita"

Kenraali
18.08.2019 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006207920.html

Mikään ei tosiaan ole niin mustavalkoista kuten nämä 1950-luvun koulujärjestelmän perään haikailijat saavat keskustelun näyttämään... kiinnostavaa nähdä kuinka ns. "vanhanajan kuri" mukamas auttaisi esimerkiksi ADHD lasta rauhoittumaan tai asperger lasta kiinnostumaan jostain tietystä aineesta.

Muutenkin isoin indikaatio siihen tuleeko lapsi kirjoittamaan ylioppilaaksi ja menemään yliopistoon on mihin tyyppiseen perheeseen hän syntyy, akateemisten vanhempien lapsista tulee myös usein itse akateemisia. On täysin absurdia alkaa valittamaan jostain PISA tuloksista ja ulkoistamaan ongelmaa itse koulujärjestelmään. Se syy miksi lapsesi ei ehkä menesty koulussa eikä myöskään kiinnostu lukiosta ylä-asteen jälkeen on ehkä sinussa.

Katsokaa peiliin, älkää syyttäkö koulujärjestelmää, pullamössösukupolvea, Juha Sipilää, Kepua, Kokoomusta, "Porvareita", Vihervasemmistoa taikka Demareita.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa se, kuinka paljon nämä mahdolliset ongelmat liittyvät siihen, miten eri koulut ovat tulkinneet uutta opetussuunnitelmaa. Jotenkin tuntuu, että osassa kouluista on tulkinta mennyt överiksi. Monilla valittajilla ei todennäköisesti ole mitään tuntumaa koko opetussuunnitelmaan ja nykykouluihin. Muistelevat vain omasta mielestään vanhoja hyviä aikoja.

Vierailija
2/8 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa se, kuinka paljon nämä mahdolliset ongelmat liittyvät siihen, miten eri koulut ovat tulkinneet uutta opetussuunnitelmaa. Jotenkin tuntuu, että osassa kouluista on tulkinta mennyt överiksi. Monilla valittajilla ei todennäköisesti ole mitään tuntumaa koko opetussuunnitelmaan ja nykykouluihin. Muistelevat vain omasta mielestään vanhoja hyviä aikoja.

Näinhän se on! nostalgiapärinöissään muistellaan kuinka kaikki oli paremmin ennen. Olen itse myös sitä mieltä että skidejä ylidiagnosoidaan nykyään esim. ADD:n suhteen, mutta aika säälittävää tämä mesoaminen kuinka "lapsena MINÄ kyllä hiihdin kouluun puusuksilla 15 kilometria -40 pakkasasteessa! remmistä sain joka viikko eikä syötävää ollut muuta kuin pettuleipää!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jaksa uskoa uuteen opetussuunnitelmaan. Todennäköisesti ne lapset tulevat pärjäämään, joiden kotoa tulee paljon tukea oppilaalle. Mielestäni väärälle tielle lähdettiin tosin jo aiemmin, eli silloin kun erityisopetus ajettiin alas ja kaikki saman ikäryhmän lapset, myös erityistä tukea tarvitsevat, istutettiin samoille luokille.

Vierailija
4/8 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohho, tuo vaatii ihmiseltä organisointikyvyn harjoittelua... se on mielestäni paljon tärkeämpää, kuin kiitettävät numerot. Eli ei haittaa, vaikka oppiminen näyttäisi kärsivän - se on näennäistä, lapsi oppii oikeasti jotain paljon tärkeämpää.

Pätee myös autistisiin: he saavat viimein olla rauhassa liialta kontrollilta.

Vierailija
5/8 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ilmiöoppiminen toimi, se on ihan sama asia kuin montessoripedagogiikka, ja toimiko se? Ei. Montessorikouluista tulee heikompaa ainesta kuin muista kouluista.

Vierailija
6/8 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ilmiöoppiminen toimi, se on ihan sama asia kuin montessoripedagogiikka, ja toimiko se? Ei. Montessorikouluista tulee heikompaa ainesta kuin muista kouluista.

Montessori / Steiner-opetus ei sovi kaikille, mutta niille joille se sopii niin on 100000 kertaa parempi vaihtoehto kuin lampaille tarkoitetut junttikoulut. Pahimmat kiusaajat ovat myös näissä normikouluissa.

Ja kuten sanoin, isoin indikaatio on silti perhe johon synnyt, ei itse koulujärjestelmä.

Vierailija
7/8 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kouluni ADHD diagnosoimattomana ja silti ihmettelen miksi pitää mennä näin ääripäihin. Paikallaan olo oli tuskaisaa joo, mutta kyllä luokkiin oli silloinkin varattu ylimääräisiä pulpetteja, ja ihan luvan kanssa sai vaihdella paikkaa, kunhan teki sen muita häiritsemättä. Opettajan läsnäoloa ei korvaa mikään, muuten ajatus olisi lähtenyt poukkoilemaan pahemmin, jos kukaan ei olisi ollut orkesterin johdossa, ja vaikeimmat tapaukset oli hyvä koota pienryhmäksi tarkkikselle, eikä yrittää diagnosoida ja lääkitä kaikkia yhdeksi lammaslaumaksi :D

Vierailija
8/8 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jyväskylässä tätä on nyt kokeiltu ja oppimisilmiötä odotelu 9 luokkaa.. Ensimmäinen vuosikerta pääsi keväällä ysiltä, nyt on sitten hakijoita kymppiluokalle ja ammattikouluun valmentavalle luokalle 4 kertaa enemmän kuin koskaan aiemmin. Hakijamäärä "yllätti" kaupungin. Mistähän johtunee.. Kyllä "hyvät" aina pärjää, vaikeuksissa olevat jää heitteille. Tosin "hyvilläkin" taso tippuu, pitäis huolestua. Miksi vaivata lasta koululla ylipäätään, jos opetusvastuu jää vanhemmille."

"Uusi OPS on kehitetty Jyväskylässä ja kaupunki on pyrkinyt olemaan "arvosanattoman peruskoulun" edelläkävijä. Täällä haluttiin, ettei numeroarviointia tehtäisi ennen 8. luokan kevättä, vaan paino olisi itsearvioinnissa. Kuitenkin toiselle asteelle pyritään niillä numeroilla. Onneksi, onneksi, Jyväskylän tätien ajatus ei mennyt läpi, täälläkin numerot on pakko antaa "jo" 7. luokalla. Jää sitten edes 2kaksi vuotta aikaa yhden sijaan miettiä, että missä aineissa saisi sitä oikeaa arvosanaa, joka jotain merkitsee, korotettua. Ei vaan pohtia että millainen oppija olen. 

Ei todellakaan yllätä tämä uutinen, Jyväskylä niittää nyt sitä mitä halusi kylvää koko maahan. Lukiokoulutus täällä jo tuhottiin, ainoat hyvätasoiset lukiot ovat Norssi ja IB, joihin päästäkseen pitää jotain osatakin. Lyseo oli ennen yksi Suomen parhaista lukioista. Nyt löytyy kyllä sohvaa ja kuntosalia ja avoimen oppimisen tilaa, sisään pääsee jos saa keskiarvoksi 6,0."

Tässä pari kommenttia Iltasanomien uutiseen. 

Oma nuorimmaiseni käy koulua nyt 6. luokalla ja ero siihen, mitä koulu oli kun vanhempi, nyt 19 v. oli koulussa, on valtava. Tuntuu, että koko koulu on yhtä haahuilua ja todellakin itsearvioidaan ja vanhempien osallisuus on ihan valtavasti kasvanut: ei saa mitään osviittaa vaikka lapsen matematiikan tasosta jos ei käy läpi jokaista lapsen koetta kädestä pitäen, koska todistuksessa lukee "tavoitteet saavutettu" tai "tavoitteita ei saavutettu". Vaikka kuinka sanotte nyt, että hyvään vanhemmuuteen kuuluu käydä lapsen kanssa jokainen koe läpi ja tehdä kotitehtävät yhdessä ja etsi opettajan klo 19 lähettämän viestin mukaan huomiseksi kouluun punainen paita, kolme vesapaperirullan hylsyä ja keltainen muovikassi tai hoksaamaan, että huomiseksi aiottu uinti onkin open toimesta klo 21 vaihdettu hiihtoon, että HOX! Kaikille sukset mukaan!", niin näin ei vaan ole koskaan aikaisemmin ollut ja on kasvanut ihan täysipäisiä ihmisiä. Ihan sillä, että jo 3. luokalla on saanut matikasta numeron, eikä taloudesta ole löytynyt seuraavaksi päiväksi keltaista muovikassia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme