Pitääkö valurautapannu tosiaankin rasvapolttaa ihan joka ikisen käytön jäljiltä?
Kuulostaa aika työläältä! Haluan eroon pinnoitetuista pannuista, enkä osaa paistaa teräksellä. Hiiliteräs on kaiketi samanlainen kuin valurauta, joten onko ainoa vaihtoehto alkaa paistamaan kaikki paistettavat uunissa...?
Kommentit (43)
Ei tietenkään tarvitse.
Mulla on ollut jo 15 vuotta pelkkiä valurautapannuja, enkä ole huoltanut niitä mitenkään sinä aikana. Samat pannut käytössä koko ajan.
Olen elänyt 12 vuotta taloudessa, jossa on valurautapannuja, enkä ole kertaakaan rasvapolttanut pannuja. Toinen pannu on peräisin mieheni poikamiestaloudesta, ja se oli hänellä 10 vuotta, eikä hänkään koskaan rasvapolttanut sitä. Pannu on 50-60 vuotta vanha.
En edes tiedä, miten rasvapolttaminen tapahtuu, ja luulen, että rasvapolttamisesta puhuvat lähinnä ne, jotka eivät sellaista omista. Mä käänsin vähän aikaa sitten valurautapannun käyttöohjeen (jossa sivumennen sanoen ei mainittu rasvapolttamista ollenkaan), ja siinä neuvottiin, että pannun voi pesun jälkeen lämmittää (ei kuumentaa) hellalla, laittaa siihen teelusikallisen ruokaöljyä, levittää se pannun pinnalle ja antaa sen imeytyä. Ylimääräisen öljyn voi pyyhkiä pois.
Se vielä, että valurautapannua ei koskaan pestä tiskiaineella.
Ei tarvitse kumpaakaan rasvapolttaa, hiiliteräskin paranee käytössä. Aluksi ruoka voi tarttua mutta lopulta siitä tulee suosikki pannusi. Enneminkin vain tietyt ruoat muutenkin tarttuvat. Tärkkelystä sisältävät ja liha. Ne ruoat jotka tarttuvat irtoavat myös kun annat sen hetken jäähtyä pannulla ennen lautaselle ottamista. Pinnoitetut eivät mielestäni ole kuin lämmitykseen tarkoitettuja.
Ei tarvitse. Yleensä pesen kuumalla vedellä ja tiskiharjalla ilman tiskiainetta, laitan takaisin levylle jotta pannu kuivuu ja sipaisen useimmiten hyvin kevyesti öljyä pintaan.
Eka vastaaja nyt vastasi vähän töksähtäen, mutta pari tusinaa erilaista ohjevideota töllöttäneenä ymmärrän hyvin että aiheesta voi saada väärän kuvan. Ihmisillä on todella monenlaisia tapoja, jotkut aika päättömiäkin.
Pieni esimerkki matskun vaihtelevasta tasosta: yhdessä ohjevideossa kokiksi puettu esiintyjä esitteli mukamas miten ruostumattomasta teräksestä tehtyyn pannuun saa tarttumattoman rasvapolton avulla. Rosterihan ei siis pysty imemään rasvaa lainkaan toisin kuin valurauta, mutta niinpä siinä iloisesti väitettiin toista. Hän demonstroi laittamalla rasvapoltetulle pannulle tolkuttoman määrän öljyä ja voita ja paistamalla munan. "As you can see, the pan is now non-stick". Jjjep. Ja niille jotka epäilevät: kyseessä oli nimenomaan rosteri- eikä hiiliteräspannu.
Mä en ainakaan halua siihen poltettua, eltaantunutta öljyä...! Teen näin: pestyäni pannun, kuivatan sen nopeasti hellan jälkilämmössä. Silloin ei jää kosteutta ruostuttamaan.
Mulla on 2 valurautapannua ja kumpaakaan en ole rasvapolttanut. Laitan aina öljyä pannulle ennen paistamista ja pesen pannun tiskiharjalla ja vedellä ja laitan kuivumaan jälkilämmöille hellan levylle.
Pannu ajetaan kunnolla sisään parin kuukauden aikana. Pestään pelkällä vedellä heti käytön jälkeen. Kun se on ajettu kunnolla sisään niin sitä voi jopa pestä ihan pienellä tipalla fairyä, koska pannuun on syntynyt pinta mikä on ja pysyy. Sisäänajon aikana pannu pestään heti vedellä käytön jälkeen ja pannun pintaan hierotaan rasvaa esim oliiviöljyä ja pannu laitetaan jälkikuumalle liedelle.
Monet sanoo että ei saisi koskaan pestä saippualla pannua, koska menee aroma pilalle. Mä en tykkää kuitenkaan siitä aromasta mikä jää pannuun eri ruuista. Mulle riittää että on hyvä pinta pannussa.
Valurauta pannu on rasittava, painava, taruttaa, polttaa liian helposti kun on liikaa lämpöä.
Vierailija kirjoitti:
Valurauta pannu on rasittava, painava, taruttaa, polttaa liian helposti kun on liikaa lämpöä.
Painava se toki on, mutta ei tartuta tai polta, jos sitä osaa käyttää. Tai siis itse asiassa mulla on kaksi valurautapannua, joista toinen on ohuempi, eikä sitä kyllä painavaksi voi sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan halua siihen poltettua, eltaantunutta öljyä...! Teen näin: pestyäni pannun, kuivatan sen nopeasti hellan jälkilämmössä. Silloin ei jää kosteutta ruostuttamaan.
Pannu mikä on ajettu hyvin sisään ei ruostu vaikka siihen ei hierota käytön jälkeen rasvaa, koska siellä pannun sisässä on rasvaa. Se pannu ''elää''. Kun pannu elää niin sitä voi jopa pestä ihan pikku tipalla saippuaa.
Vierailija kirjoitti:
Valurautaista pannua pitää osata käyttää. Se ei ole huolimattoman tumpelon pannu.
Yhden ruostuneen pannun olen öljypolttanut. Siitä tuli kuin uusi.
Jos joku menee pesemään tiskiaineella, silloin se on rasvapoltettava. Ei muutoin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Valurautapannu on miehen ja itsevarman vahvan naisen kokkausväline. Jos miehellä ei riitä ruis ranteessa pitämään valurauta pannua kädessä kannattaa ostaa hame ja purkki soijaa. Mulla ei ole koskaan yksikään ruoka palanut valurautapannulla, päinvastoin tunnen että minä olen ohjaksissa kun paistan raudalla, minä määrän juuri minkälaista ruuasta tulee. Valurautapannu sopii ihmiselle joka haluaa tehdä hyvän makuista ruokaa ja on valmis pistämään hieman rakkautta paistettuun lihaan. Jos ruuanlaitto aiheuttaa vihaa tai ahdistusta niin kannattaa pysyä uunissa ja mikrossa.
Itse paistan kuumalla valurautapannulla ilman suojakäsinettä. Vain nössöt pelkää pientä kuumuutta.
Vierailija kirjoitti:
Yhden ruostuneen pannun olen öljypolttanut. Siitä tuli kuin uusi.
Joo tuohon se yleensä liittyy, kun löytää tai saa jostain vanhan pannun joka on edellisen käyttäjän mielestä "pilalla/huono"
Ruosteessa tai ollut jossain epämääräisessä käytössä olleelle siis yleensä tehdään se.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Valurautapannu on miehen ja itsevarman vahvan naisen kokkausväline. Jos miehellä ei riitä ruis ranteessa pitämään valurauta pannua kädessä kannattaa ostaa hame ja purkki soijaa. Mulla ei ole koskaan yksikään ruoka palanut valurautapannulla, päinvastoin tunnen että minä olen ohjaksissa kun paistan raudalla, minä määrän juuri minkälaista ruuasta tulee. Valurautapannu sopii ihmiselle joka haluaa tehdä hyvän makuista ruokaa ja on valmis pistämään hieman rakkautta paistettuun lihaan. Jos ruuanlaitto aiheuttaa vihaa tai ahdistusta niin kannattaa pysyä uunissa ja mikrossa.
Laitahan sinä vaan rakkautta sinne flesh-lightiisi kun pamautan kämmenellä sun nenäluun aivoihisi. :D
Kovaa puhetta vähän tekoja ;) Tiiät mun osoitteen, tuu joku kerta käymään. Ota kaveri mukaan jos haluut. Pusuja.
Ei tietenkään tarvitse. :D