Tunnustuksellinen uskonnonopetus pois kouluista!
Vaatikaa saada koululta elämänkatsomusopetusta. Lastemme aivopesu ja lapsiin kohdistuva väkivalta pitää lopettaa Suomen kouluissa. Sellainen väkivaltaisuus lapsia kohtaan ei kuulu laisinkaan Suomen kaltaiseen demokraattiseen sivistyneeseen länsimaahan. Tälle brutaalille vääryydelle tulee laittaa stoppi!
Kommentit (51)
Entä onko kouluissa vielä nykyisin uskonnollisia päivänavauksia? 80-luvulla niitä oli paljon, sisälsivät usein rukouksia ja virsien laulamista. Joka päivä lausuttiin yhdessä myös ruokarukous ennen syömään menoa, näihin piti osallistua myös meidän kirkkoon kuulumattomien.
En ajatellut oikeastaan koko asiaa lapsena, mutta onhan tuo näin jälkikäteen ajateltuna vähän arveluttavaa toimintaa. Ei kai enää ole samanlaista?
Ei keltään ole tivattu mitään tunnustusta koskaan koulussa. Uskontojen yleissivistävää opetusta oli, ja uskontoa sisältävät hartaudet palveli lähinnä kasvatusta, hiljentymistä ja rauhoittumista kuunteluun.
Onneksi vanhemmat oli ateisteja niin sain ET-opetusta, olisi ollut hirveää joutua kiishkousjovaisen opettajan uskonnontunnille. Harmi ettei elämänkatsomus ole kaikille pakollista vaan liian moni joutuu menemään vielä 2029 kiihkouskovaisten tunneille aivopestäväksi eivätkä edes saa valita toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa uskonnonopetus ei ole tunnustuksellista, vaikka sä kuinka niin väittäisit. Mene kävelylle tai tee jotain muuta rauhoittavaa näiden keskustelujen luomisen sijasta, se lisää niin sinun kuin meidän muidenkin hyvinvointia.
Uskontoa ei pitäisi opettaa ollenkaan Suomen kouluissa, eikä sellaista kuin tunnustuksetonta uskonnonopetusya ole olemassakaan vaan se on aina tunnustuksellista toisin kuin katsomusneutraali ja tunnustukseton ET-opiskelut. Voit vaikka väittää mitä vain ja kiemurrella mutta totuus voittaa aina ja tulee lopulta julki.
Miksi ei pitäisi? Mille luulet nykyisen hyvä-länsimaisuuden rakentuvan?
Antiikin Kreikan ja Rooman demokratialle, filosofialle ja oikeuskäytännöille. Onneksi, vaikka kirkko yrittikin syöstä Euroopan pimeyteen keskiajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänkatsomusopetus se vasta aivopesua onkin. Ei klassisen kristinuskon opetus ole pahasta vaan siinä nimenomaan annetaan sitä moraalikasvatusta mitä tämä kansa tänä päivänä kipeästi kaipaa kaiken pintakuohutuksen sijaan. Mikä on kansa joka hylkää Kolmiyhteisen Jumalan. Käy vielä kun Sodomalle, Gomoralle ja Baabelille. Sama meno nyt kaikkine moraalittomuuksineen.
Sodoman julkea synti oli itsekkyys ja epävieraanvaraisuus, kaupunki ei ottanut turvaa hakevia muukalaisia vastaan vaan uhkasivat häpäistä mitä ikävimmillä keinoilla tur-va-paik-kaa hakevat muukalaiset. Koska kaupunki ei avannut sydäntään ja oviaan apua tarvitseville päätti Raamatun mukaan Jumala pyyhkiä koko kaupungin pois kartalta tuli ja kivisateella. Joten seuraavan kerran kun vieras muukalainen koputtaa ovea ja pyyttää apua tai yöpaikkaa älä lainkaan epäröi auttaa jokaista apua tarvitsevaa.
Sellaista rakkautta sillä jumalalla sitten. Olit vähän epäkohtelias, joten poltan koko vítun kaupunkisi.
Ja jotkut vielä palvovat tuollaista mulkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänkatsomusopetus se vasta aivopesua onkin. Ei klassisen kristinuskon opetus ole pahasta vaan siinä nimenomaan annetaan sitä moraalikasvatusta mitä tämä kansa tänä päivänä kipeästi kaipaa kaiken pintakuohutuksen sijaan. Mikä on kansa joka hylkää Kolmiyhteisen Jumalan. Käy vielä kun Sodomalle, Gomoralle ja Baabelille. Sama meno nyt kaikkine moraalittomuuksineen.
Sodoman julkea synti oli itsekkyys ja epävieraanvaraisuus, kaupunki ei ottanut turvaa hakevia muukalaisia vastaan vaan uhkasivat häpäistä mitä ikävimmillä keinoilla tur-va-paik-kaa hakevat muukalaiset. Koska kaupunki ei avannut sydäntään ja oviaan apua tarvitseville päätti Raamatun mukaan Jumala pyyhkiä koko kaupungin pois kartalta tuli ja kivisateella. Joten seuraavan kerran kun vieras muukalainen koputtaa ovea ja pyyttää apua tai yöpaikkaa älä lainkaan epäröi auttaa jokaista apua tarvitsevaa.
Sellaista rakkautta sillä jumalalla sitten. Olit vähän epäkohtelias, joten poltan koko vítun kaupunkisi.
Ja jotkut vielä palvovat tuollaista mulkkua.
Taitaa olla kaiknlisäksi vieläpä kuuro. Olen jo 20 vuotta rukoillut tältä mulkulta luksusautoa, taloa, lomasaarta ja seksikästä miestä jolla on hyvä menestyksekäs työ, muskeleita ja paksu lompakko mutta mitään näistä ei ole näkynyt vaikka on luvattu että saat sen mitä ikinä pyydätkään rukouksessa.
Mun lapsella oli yläasteella maailmanuskonto ja niillä tunneilla istuivat kaikki, uskonnosta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan kaikille yhteistä katsomusainetta tai vähintään KAIKILLE vapautta valita uskontokuntaan sitoutumaton et. Nythän kaikilla muilla on varaa valita, mutta ev.lutin on pakko opiskella ev.luttia. Mikä on uskomatonta.
Miksi kuulut kirkkoon jos et ole kristitty?
Aika moni lapsi kuuluu kirkkoon, koska heidät on liitetty siihen kysymättä. He eivät myöskään voi erota ilman huoltajiensa lupaa. Ei kovin reilua.
Minua ihmetyttää nyky-yhteiskunnassa se, miten ihmisillä on omituinen käsitys, että kaikkien pitäisi saada kaikkea. Sitten, kun todellisuus on, että asiat eivät aina mene niin kuin halutaan, niin muututaan katkeriksi jankuttajiksi eikä osata hyväksyä sitä, ettei elämä on välillä väärin ja epäreilua itselle. Siihen vielä lisäksi yhden asian ihmiset, kuten esim. suomi24:lla "lestahullu", "raisionsossuthullu" tai "etopetushullu" , niin kyllä ihmettelee, että tuohonhan se elämä menee.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella oli yläasteella maailmanuskonto ja niillä tunneilla istuivat kaikki, uskonnosta riippumatta.
Yläaste = yläkoulu
-sama
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleissivistykseen kuuluu uskonnon (suomessa Kristinuskon opetus pääsääntöisin). Kun mä olin koulussa tutustuttiin kyl ihan eri uskontoihin yleisellä taholla ja kristinuskoon sit enemmän. Mä en ymmärrä ateisteja ja muita jotka saa hirveen ahdistuskohtauksen jos joutuu oleen ussan tunnilla. Ei siellä ketään pakoteta tulemaan uskoon tai liittymään kirkkoon. Ja jos ei halua olla ussan tunneilla voi valita elämänkatsomustiedon.
Et:n tunneillakin tutustutaan uskontoihin ja kulttuureihin, ja toki niissäkin se ympäröivä kulttuuri painottuu. Siksi en ymmärräkään miksei kaikille voisi olla sitä yhteistä oppiainetta joka ei olisi "ev.lut.uskonto" vaan joku kaikenkattava ja kaikille sopiva katsomusaine, uskontoja, filosofiaa, etiikkaa. Jos ev.lut. opetus ei kerran ole tunnustuksellista tai sitouttavaa, niin miksei ev.luteille kelpaa se sama yleissivistävä aine kuin muille vaan pitää saada kaivautua omaan poteroon ja katsoa kaikkea oman uskonnon kautta?
Ihan yleissivistykseen kuuluu uskonnon (suomessa Kristinuskon opetus pääsääntöisin). Kun mä olin koulussa tutustuttiin kyl ihan eri uskontoihin yleisellä taholla ja kristinuskoon sit enemmän. Mä en ymmärrä ateisteja ja muita jotka saa hirveen ahdistuskohtauksen jos joutuu oleen ussan tunnilla. Ei siellä ketään pakoteta tulemaan uskoon tai liittymään kirkkoon. Ja jos ei halua olla ussan tunneilla voi valita elämänkatsomustiedon.