Naurattaa siivoojille nyrpistelevät merkonomimammat :D
Toimistosiivouksia tehdessä olen havainnut ilmiön. Hassuinta tässä on, että olemme työparini kanssa näitä nyrpistelijöitä korkeammin koulutettuja, mutta teemme sivutyönä siivouskeikkoja.
Kommentit (50)
Tämmöinen nyrpistely on alemman keskiluokan keskinäistä mittailua juurikin: merkonomimimmi mutristeleen siivoojalle ja lähäri sihteerikölle ja myyjä tarjoilijalle ja assari hotellivirkailijalle jne. En ole koskaan oikein ymmärtänyt, mikä siinä viehättää.
Joskus aikoinaan alempi keskiluokka kilpaili naapurinsa kanssa tyyliin naapuri osti saabin niin sitten piti ostaa volvo, naapuri vaihtoi eukkonsa kolmikymppiseen nuorikkoon, niin itse piti vaihtaa se parikymppiseen, naapurin lapset meni yliopistoon opiskelemaan lääkäriksi, niin omat pennut piti pistää vähintään oikikseen yrittämään jne. Se o sellaista loputonta oman elämän ja itsetunnon buustausta materialla ja statuksella. Kyllä kai silläkin voi elämänsä täyttää ja merkityksellistää.
Pahiten kyllä nyrpistelette itse te, jotka alleviivaatte korkeaa koulutustanne siivoojan työtä tehdessänne.
Teistäkö siivooja laitoshuollon tutkinnolla/ ilman koulutusta olisi jotenkin "huono", vai?
Vai miksi on niin tärkeää alleviivata, että "minulla on kyllä korkea koulutus vaikka siivoojan työtä teenkin"?
Siivoojille voisi kyllä maksaa parempaa palkkaa, niin alan arvostuskin voisi nousta. 1600 euron kuukausipalkka on täysin ala-arvoinen, eikä sitä tosiaan kukaan tee päätyökseen, jos ei ole pakko. Siivoojien pitäisi järjestäytyä paremmin ja vaatia parempia palkkoja. Kyllä siisteydestä maksetaan, kun pistetään maksamaan. Siivoustyö on sentään sellaista rehtiä perusduunia, joka on välttämätöntä yhteiskunnan toiminnan kannalta.
Ovatko nyrpistelijät edes ylioppilas merkonomeja😂
Yhtälailla sinä tässä jutussa kuvittelet olevasi merkonomia parempi koulutuksesi vuoksi. Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojille voisi kyllä maksaa parempaa palkkaa, niin alan arvostuskin voisi nousta. 1600 euron kuukausipalkka on täysin ala-arvoinen, eikä sitä tosiaan kukaan tee päätyökseen, jos ei ole pakko. Siivoojien pitäisi järjestäytyä paremmin ja vaatia parempia palkkoja. Kyllä siisteydestä maksetaan, kun pistetään maksamaan. Siivoustyö on sentään sellaista rehtiä perusduunia, joka on välttämätöntä yhteiskunnan toiminnan kannalta.
Oonko jotenkin outo mutta itelle kyllä riittäis toi 1600 euroakin. En oo ees ikinä saanut nii paljoa rahaa käteen (pelkkiä osa-aikatöitä ja nollasoppareita ollut). Ei oo tosin lapsia eikä autoa.
Mietin just eilen tätä. Kävin Prismassa ja siellä on eräs tietty kassatyöntekijä joka nyrpistelee minulle. Päätin mennä just siihen kassalle. Voihan minussa ollakin nyrpistelemistä mutta on tavallaan turvallista mennä sellaisen nyrpisteltäväksi jonka tietää sellaiseksi. Paljon pahemmalta tuntuisi, jos "sydämeltään viisaaksi" mieltäväni ihminen nyrpistäisi minulle :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tuttua! Siivosin löytötavaratalossa, ja voi miten alhainen mato mä olin siellä myyjien keskellä... Vietin välivuotta lukion jälkeen. Olin varmaan pelkällä yo-todistuksella koulutetumpi kuin monet siellä.
Toimistosiivouksia tehdessä toimistotyöntekijät olivat aina todella ystävällisiä ja tunsin, että työtäni arvostettiin. Samaten kotisiivouksia tehdessä.
Ei, yo-todistuksesi ei ole "korkeampi koulutus", kuin merkonomin koulutus. Ovat samantasoisia toisen asteen koulutuksia.
Turha alapeukuttaa, ellei järkevää vastaperustelua ole. Osa lukion suorittaneista tosiaan luulee omaavansa korkeamman koulutuksen kuin ammattitutkinnon suorittanut, mutta näinhän se ei ole. Ovat molemmat samantasoisia toisen asteen koulutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Koska on niin suuret kulut, ettei rahat riitä muuten. En jaksaisi tehdä kahta toimistotyötä, sillä istumatyö uuvuttaa enemmän.
Onko vielä toimistoja, jossa istutaan?
Ehkä te vain kuvittelette. Ainahan naise ovat siivoilleet. Jos siivojia ei olis niin kylläpä virastot ja koulut ois kauheita paikkoja. Persläpimaissahan ei pahemmin siivoilla.
Vierailija kirjoitti:
Yhtälailla sinä tässä jutussa kuvittelet olevasi merkonomia parempi koulutuksesi vuoksi. Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.
Akateeminen ei voi olla wt kuin ironisessa mielessä. Merkonomi taas on vain hiuksenhienosti parempi kuin elämänkoululainen.
Minua taas huvittaa sairaanhoitajat jotka itkevät siitä ettei heitä arvosteta yhtä paljon kuin lääkäreitä, mutta nyrpistelevät kyllä kunnolla lähihoitajille.
Olen huomannut, että mitä isompi pomo on kyseessä, sitä rennommin ja kunnioittavammin hän suhtautuu alaisiin ja ”alempiin”. Tämä ei tietenkään ole poikkeukseton sääntö, mutta yleensä pahimpia ovat väliportaan pikkupomot.
Vierailija kirjoitti:
Ap miksi joudut tekemään kahta työtä? Vai eikö koulutuksesi ole työllistänyt sinua?
Vastasin jo aiemmin, että on tällä hetkellä liian suuret kulut, eikä yksi palkka riitä. En jaksa tehdä kahta istumatyötä. Olen suorittanut YAMK-tutkinnon. En mainosta koulutustani ikinä, mutta ehkä pitäisi, koska tosiaan myös myyjät ja kaljakuppiloiden tarjoilijat saattavat katsoa nenänvartta pitkin. Yleensä naiset, miehet eivät juurikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska on niin suuret kulut, ettei rahat riitä muuten. En jaksaisi tehdä kahta toimistotyötä, sillä istumatyö uuvuttaa enemmän.
Onko vielä toimistoja, jossa istutaan?
Kyllä. Outo kysymys...
Vierailija kirjoitti:
Ehkä te vain kuvittelette. Ainahan naise ovat siivoilleet. Jos siivojia ei olis niin kylläpä virastot ja koulut ois kauheita paikkoja. Persläpimaissahan ei pahemmin siivoilla.
Samoin sairaalat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap miksi joudut tekemään kahta työtä? Vai eikö koulutuksesi ole työllistänyt sinua?
Vastasin jo aiemmin, että on tällä hetkellä liian suuret kulut, eikä yksi palkka riitä. En jaksa tehdä kahta istumatyötä. Olen suorittanut YAMK-tutkinnon. En mainosta koulutustani ikinä, mutta ehkä pitäisi, koska tosiaan myös myyjät ja kaljakuppiloiden tarjoilijat saattavat katsoa nenänvartta pitkin. Yleensä naiset, miehet eivät juurikaan.
Ai sä et ollutkaan akateeminen, mikä pettymys. Mutta niiden merkonomien palkka riittää, mieti sitä siivotessasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sä et ollutkaan akateeminen, mikä pettymys. Mutta niiden merkonomien palkka riittää, mieti sitä siivotessasi.
Ehkä heille ei ole sattunut kohdalle epäonnea esimerkiksi huonojen talokauppojen muodossa. Menneeseen emme voi vaikuttaa, mutta tulevaisuuteemme voimme jossakin määrin, kuten maksamalla velkoja pois.
Ystävällisimmin minua on kohdelleet korkeassa asemassa olevat ulkomaiset pamput. En tiedä mistä johtuu.
Ei, yo-todistuksesi ei ole "korkeampi koulutus", kuin merkonomin koulutus. Ovat samantasoisia toisen asteen koulutuksia.