Voisiko joku Mensan testissä hyvin pärjännyt kertoa miten tämä älykkyys näyy maailman hahmottamisessa ja sosiaalisissa tilanteissa?
Nämä ovat jääneet mysteeriksi. Kiitos avustanne.
Kommentit (24)
En osaa sanoa, mikä on älykkyyttä ja mikä luonnetta, joten en osaa auttaa. En kuitenkaan viihdy hirveästi muiden seurassa, koska puheenaiheet ovat niin tylsiä. Musiikkia, työtä, exiä, vaatteita, bileitä, mitä se-ja-se sanoi tai teki...
Logiikan puolelta ymmärrän hyvin ohjeita ja toimintaperiaatteita. En aina noudata niitä vaan kokeilen omiani, mutta ymmärrän tarkoitusperiä toimintamallien takana - tai niiden puutetta. Olen nopea löytämään tehokkaita toimintatapoja. Minulla on supermuisti ja puhuin viittä kieltä jo lukiolaisena sekä luin pitkät matemaattiset aineet. Toisaalta sekoitan jatkuvasti oikean ja vasemman (joskus teininä työssä kaupassa panin neljänneksen hälyttimistä väärän puoleiseen kenkään, vaikka selvästi ajattelin että vasempaan pitää laittaa, ja varmaan he siellä pitivät aivan idioottina). Mensan testeissä peilikuvatehtävien kanssa ei ole mitään ongelmaa, eli kyse ei ole ainakaan mistään isosta hahmotusvaikeudesta, mutta kuitenkin.
Arjessa en kyllä vaikuta yhtään fiksulta. Tarvitsen paljon ns. "aivot narikkaan" -aikaa ja menen usein "autopilotilla" keskittymättä arkisiin asioihin, nauran omille pieruilleni ja miehen pieruille ja niin edespäin. En ole mikään nokkela sanailija 24/7, vaan istun aika tuppisuuna, jos keskustelu ei kiinnosta. Pari päivää sitten etsin vessasta valokatkaisijaa sisäpuolelta, vaikka meillä se on aina ollut ulkopuolella, enkä edes ollut hiljan ollut paikassa, jossa olisi toisin.
Yksikään tyhymä ei ole matemaatikko, mutta kaikki älykkäät eivät ole matemaatikkoja.
Minä en ole tehnyt virallista testiä ja on mahdollista että olen tyhymäkin. Yritin opiskella yliopistossa matemaattista alaa, lopetin. Tajuan useimmat asiat ja teoriat kun alan vaan opiskella mutta niin taitaa moni muukin. Viihdyn omassa kodissa pohdiskellen asioita.
Minä olen kyllä sosiaalisesti siinä mielessä hyvä, että huomaan nopeasti, millaiset tiedot ja taidot keskustelukumppanilla on ja osaan helposti keskustella ns. samalla tasolla. Olen introvertti ja empaattinen, joten nämä ominaisuudet auttavat ehkä enemmän kuin älykkyys, mutta kyllä se varmasti silti on näiden kolmen yhdistelmä.
Minusta on hassua, kun yleistetään, että älykkäät eivät ole sosiaalisesti taitavia, vaikka omien kokemusteni perusteella useimmat ovat erittäin taitavia. Useimmat ehkä viettävät aikaansa mieluiten muuten kuin jatkuvasti muiden ympäröimänä, mutta älykkäimmät tuntemani ihmiset ovat kyllä seurassa nokkelia, hauskoja, pidettyjä ja ystävällisiä.