Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On mennyt maku Euroopan kaupungeissa matkailusta, kun kiinalaiset turistit täyttävät kaikki kohteet

Vierailija
18.08.2019 |

Kiinalaiset turistimassat pilaavat kaikki ihanat eurooppalaiset kohteet. Äsken olin Lontoossa niin jäi ikävä maku. Kiinalaisilla ei ole mitään tapoja ja jyräävät kaikki alleen. Mitenköhän näiden kanssa loppupeleissä käy?

Kommentit (289)

Vierailija
261/289 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinalaiset on kohteliaita . Ylipäätään aasialaiset. Ei haittaa mua.

Et ilmeisesti osaa erottaa kiinalaisia ja japanilaisia toisistaan.

Vierailija
262/289 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hellanlettas. Mun kaveri on töissä turistikohteessa Suomessa ja oli tyytyväinen kun kiinalainen  turistiryhmä osti tavaraa enemmän kuin suomalaiset osti kahdessa viikossa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/289 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, eiko matkailu olekaan pelkastaan valkoisten lansimaalaisten etuoikeus 😱

Välillä tuntuu, että pitäisi olla.

Vierailija
264/289 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa näistä ketjussakin parjatuista Kiinalaisista ryhmämatkailijoista on näitä isojen kaupunkien (Peking, Shanghai, Guangzhou, Shenzhen + new tier 1 kaupungit, ehkä myös tier 2 kaupunkien) ulkopuolisia "maalaisia" jotka eivät ole tottuneet matkusteluun eivätkä ole välttämättä koskaan käyneet kotimaansa ulkopuolella. Kiinalaisille (varsinkaan isojen kaupunkien ulkopuolella asuville) ei opeteta samalla tavalla kulttuurituntemusta kuin Eurooppalaisille, josta johtuu heidän osaamattomuutensa ja ajattelemattomuutensa. Keskenään voi hyvinkin verrata näitä suomalaisia jotka isoon ääneen menevät Thaimaahan ja jo reissun toisena päivänä on käytävä Eskon baarissa juomassa suomalaista kossua ja syömässä makaronilaatikkoa vs kiinalaiset jotka lähtevät ulkomaille mutta syövät kuitenkin kiinalaista ruokaa. Nämä "kiinajuntit" tulevat melkein 100% todennäköisyydellä mannerkiinasta, mutta kaikki mannerkiinalaiset eivät ole edellämainittuja kiinajuntteja. Heille ei ole tärkeää nähdä ja kokea uutta kulttuuria, vaan näyttää että he ovat käyneet paikassa X. Heille ei välttämättä tule mieleenkään ettei Euroopassa ole yleisesti hyväksyttyä toimia kuten he toimivat, koska eivät he välttämättä ajattele Euroopassa ja kaikissa sen maissa olevan erilainen (ja kiinalaisesta eroava) kulttuuri. Kiinalaisten omasta maastaan käyttämä nimitys zhongguo (central state) viittaa jo itsessäänkin siihen, että Kiina on heidän silmissään maailman napa (tämä on tarkoitettu vitsinä mutta on siinä perääkin).

Länsimaalaisten on myös kovin vaikea ymmärtää tätä heidän haluaan kulkea laumassa, minkä ymmärrän täysin. Kyseessä on kuitenkin hyvin yksinkertainen asia ja se on hieman karrikoiden se, ettei Kiinalainen opetusjärjestelmä opeta heitä ajattelemaan itsenäisesti. Jos Shanghaissa avataan uusi "trendikäs" kahvila, voitte olla satavarmoja että kahvilan ulkopuolella on koko ajan vähintään  tunnin mittainen jono, koska Kiinalaiset eivät halua jäädä mistään paitsi. Take-away kahvin kanssa sitten otetaan selfieitä ja jaetaan paikallisiin someihin, näytetään että ollaan trendikkäitä ja muodin aallonharjalla. Heidän oppimisensa perustuu toistamiseen ja ulkoa opetteluun, kun taas meidän itseohjautuvuuteen ja itsenäiseen oppimiseen. Meidän suomalaisten kulttuuri keskittyy hyvin pitkälle yksilöllisyyteen vs kiinalaisten kulttuuri jossa keskiössä on ryhmä eikä yksilö. Siksi nämä ryhmämatkalaiset eivät yleensä osaa englantia (osaavat ehkä tietyt keskustelut mitä on opittu koulussa, mutteivät osaa soveltaa oppimaansa luodakseen uutta), eivät poistu ryhmistä koska ei haluta jäädä mistään paitsi ja syövät kiinalaista ruokaa koska sitä on aina ennenkin syöty. Todennäköisesti myös näillä ryhmämatkalaisilla on todella matala koulutus, joka selittää monta asiaa. 

Kyllä isoissa kaupungeissa asuvat Kiinalaiset ovat hyvinkäyttäytyviä ja yllättävänkin maailmankansalaisia, eivät töni tai ohittele jonossa eivätkä sikaile syödessään. Heidän hyväkäytöksisyytensä yleensä vain unohtuu kun jostakin vyöryy lauma huonokäytöksisiä "Kiinalaisjuntteja" jotka pilaavat kaikkean muiden maineen. Siksi Euroopassakin monissa maissa karsastetaan Brittejä koska osa on p_rseillyt niin huolella että heistä on jäänyt huono mielikuva paikallisille. Kyllä varmasti monessa maassa on suomalaisistakin huono kuva kun nämä meidän maailmanmatkaajat menevät ja örveltävät, luoden paikallisten silmissä "yleiskuvaa" kaikista suomalaisista. 

t Kiinassa vaihdossa ollut 

Suomalaisen mittapuun mukaan suurin osa kiinalaisista asuu suurkaupungeissa. Länsimaissa kaupunkilaisuuteen on liitetty jalostuneempi tapakulttuuri kuin maalaisuuteen. Nämä esimerkit kiinalaisista turisteista tuovat kuitenkin mieleen metsäläisjuntit.Missä on se kehuttu kulttuurikansa;D

Vierailija
265/289 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran junamatkalla Kiinassa. 27 Tunnin matkan aikana kiinalaiset tarjosivat minulle ruokaa, opettivat kiinaa ja tai chitä ja juttelivat mukavia.

Söitkö koiraa? Kuulemma elävänä nyljetty koira maistuu erityisen maukkaalle.

Vierailija
266/289 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ylläoleva oli varmaankin hyvä ja paikkansapitävä luonnehdinta kiinalaisista ja heidän systeemeistään.

Minulla oli Helsingissä pari vuotta sitten airbnb-asunto. En enää loppuaikoina halunnut ottaa sinne kiinalaisia, vaikka tiedusteluja tuli. Airbnb:ssä ei saa syrjiä kylläkään, mutta en vain kestänyt heitä enää.

Tein sitten niin, että varasin riskillä itselleni asunnon omaan käyttööni muka ja pahoittelin, että toinen varaus oli päässyt ohittamaan heidän varauksensa.

Kyllä kiinalaiset siistejä yleensä olivat asunnossa, mutta aiheuttivat kaikenlaista ylimääräistä päänvaivaa. Esimerkiksi yhdet tytöt eivät ymmärtäneet että pitää poistua klo 13, kuten olin sanonut. Kieroilun makua siinä että kysyivät kun majoitin heitä että näemmekö me vielä uudelleen. Sanoin että poistumisaika on klo 13 ja minä tulen siivoamaan sen jälkeen seuraavia vuokralaisia varten. Ottivat sitten riskin ja kun tulin paikalle n 13.30, siellä toinen oli pesemässä hampaitaan ja toinen kömpi ulos makkarista. Suutuin. He sitten tarjoutuvat siivoamaan ... nimittäin Pekingin kone lähti vasta joskus 18-19 ja tytö ajattelivat venyä kämpässä  sopimatta erikseen kanssani. Siksi siis kysyivät tuosta uudelleennäkemisestä.

Kaikenlaista tämän kaltaista sattui melko paljon. Eivät ole ihan ykkössuosiossa. Myin asunnon jo pari vuotta sitten.

Vierailija
267/289 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon jotenkin järkyttynyt että mun kanssaträvellerit puhuu näin rumasti ja suorastaan rasistisesti muista turisteista. Oon ennen aatellu et me trävellerit oltais avarakatseisia ja suvattaisiin keskivertoa paremmin vieraita kulttuureja mutta olin näköjään väärässä. Yhtä pahoja kun persut!

Vierailija
268/289 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on jokseenkin huvittavaa luettavaa suomalaisilta, jotka sikailevat aurinkorannikolla ja Thaimaassa laumoittain.

Sinänsä eli jokseenkin, mutta ei vähääkään huvittavaa kun vertaat sitä kiinalaisten harjoittamaan sikailuun ympäri maailman. 

En ole törmännyt yhteenkään kännissä mölisevään, paidattomaan kiinalaiseen, joka haastaa riitaa, yrittää vokotella ohikulkevia naisia, öykkäröi ravintolassa tai on sammunut kadulle. Sen sijaan olen törmännyt tällaisiin suomalaisiin, useasti.

Täällä on nyt ihan selkeästi meneillään ra sistien omaa propagandaa, mihin muut  ra sisti trollit yhtyvät. Tämä ketju on kuin kuvailu itsestään. Kukaan näistä tuskin edes käynyt ulkomailla.

Ihme ettei mode poista tällaista vihaketjua.

En tiedä kuka tämän ketjun aloitti ja miksi, mutta olen ulkomaalaisten nettikaverienikin joukossa havainnut, että (manner)kiinalaisten stereotypiointi on niitä harvoja "hyväksyttyjä" ennakkoluuloja. Siis monet sellaiset ihmiset, jotka ovat ensimmäisenä julistamassa ennakkoluuloja vastaan, sanovat ihan avoimen syrjiviä asioita kiinalaisista. Outo ilmiö.

Minulla ei ole negatiivisia kokemuksia ko. turisteista, mutta tiedän kyllä, että nyky-Kiinan tapakulttuuri on varsin tyly, ja esimerkiksi anteeksipyyntöä ei helpolla heru. En epäile etteikö suureen ihmismäärään mahtuisi paljon sikailijoita. Tunnen itse kyllä vain mukavia kiinalaisia, ja se mukavien ihmisten osuus usein unohtuu kun aletaan ajatella ihmisiä vain stereotyyppisinä ryhminä.

Vierailija
269/289 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ketju ihan täyttä trollausta ole. Kiinalaisturistien huonon käytöksen esim. Finnairin lennoilla voin allekirjoittaa. Järkyttävä meteli koko lennon ajan (taisin lentää Pariisista Helsinkiin) ja sitten kun kone oli myöhässä he pelkäsivät myöhästyvänsä omalta jatkolennoltaan ja vaikka koneessa ei saa nousta koneen rullatessa laskeutumisen jälkeen, niin nämä kiinalaiset ampaisivat kaikki ylös oppaansa käskystä, haalivat matkatavaransa hyllyiltä ja tukkivat sen jälkeen koko käytävän ennen kuin edes olimme portilla. Lentoemot kävi ihan kuumina, mutta ei niitä mitenkään saanut ymmärtämään, että samat säännöt kaikilla ja siellä penkissä pysytään kunnes merkkivalo sammuu.

Se ei tarkoita, että kaikki kiinalaiset käyttäityisivät noin, mutta kyllähän paljon tapakulttuurien törmäyksiä on tullut vastaan ihan fiksujenkin kiinalaisten kanssa, mutta kun sen sitten kertaa muutamalla kymmenellä ja sadalla niin voi apua. Aikoinaan saksalaisia turisteja haukuttiin, että tyhjentävät buffetit ja niin kyllä tekivätkin. Sitten tulivat venäläiset ja nyt sitten kiinalaiset ja kyllähän hotelliaamiaisella viime viikonloppuna Helsingissä huomasi, että kun ravintolan pakkaa täyteen kiinalaisia ja korealaisia, niin se on kuin koulun ruokalassa söisi.

Vierailija
270/289 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinalaisessa kulttuurissa kaikki perustuu sille, miten siitä itse hyötyy. Siksi esimerkiksi perheenjäsenille ja ystäville voidaan olla avokätisen ystävällisiä ja huomioivia, mutta sen sijaan kaikki muut ovat vain hyväksikäytettävää kuonaa.

Vähän samanlaista mutta paljon pienemmässä mitassa on venäläisyys. Sielläkin yksityisesti saattaa olla siistiä ja viihtyisää ja ylenpalttisen ystävällistä, mutta kaikki, mikä on julkisessa tilassa, on täysin arvotonta eikä sitä kunnioiteta.

Jo aikaisemmin venäläisiä turisteja on arvosteltu huonosta käytöksestä, mutta kiinalaisessa kulttuurissa tämä korostuu moninkertaiseksi.

Kuvitelkaa kulttuuri, jossa teille lapsesta saakka opetetaan, että mitään yhteistä ei tarvitse kunnioittaa. Että asioita saa rikkoa ja ihmisiä saa talloa, jos siitä itse hyötyy. Tällä asenteella kiinalaiset matkustavat. Se on heidän kulttuurinen erityispiirteensä.

Entä suomalaisuus? Venäläisyys ei ole läheskäään samanlaista kuin kiinalaisten turistien harjoittama etuilu. Venäjällä etuillaan mutta sitä ei tee monet vaan tietyntyyppiset ihmiset eikä sitä voi mitenkään verrata kiinalaisten systemaattiseen etuiluun venäläisissä on ihmisiä päättävät ottaa itselleen etuoieuden tehdä niinkuin huvittaa. Suomessa nykyään joutuu toteamaan monesti ihan suomalaiselle että jononpää on täällä jos olet jättänyt pientäkin väliä että henkilökunta muut pääsee liikkumaan ja liikenteessä ihan suvereenisti ohitellaan tarpeettomasti ja ajetaan päättyviä kaistoja ottaen oikeuden omiin nimiin kiilata risteysaluella eteen. 

Kiinalaisten etuilu eroaa todella paljon tällaisesta etuilusta jossa yksilö ottaa oikeuden itselleen, siinä mennään kuten on tässä käynyt ilmi joukolla jonottamatta suoraan muiden vuoroaan odottavien ohi ryysäten karkoittaen muita huonolla käytöksellä ja fyysisesti tekemällä tilanteesta tarkoituksella epämukavaa kaikille. Siksi kiinalaisia ei voi päästää yhtäaikaa muiden kanssa esim laivaan tai hotelliin vaan heille on varattava oma aika jolla tämä porukka otetaan sisään. Venäläisten kanssa näin ei tarvitse olla vaikka venäläiset ovatkin suomalaisa röyhkeämpiä eivät he kuitenkaan ole mitään verrattuna näihin kiinalaisiin.  

Olen itse asunut vuosia Venäjällä, enkä ole itse asiassa ikinä törmännyt jonossa etuiluun Venäjällä. Ainoastaan Suomessa ja parissa muussa länsimaassa. Luulisin ihan oikeasti sen liittyvän monissa tapauksissa siihen, että venäläinen ei välttämättä edes ymmärrä suomalaisen jonottavan, koska suomalainen on niin kaukana seuraavasta jonottajasta. Venäläisen silmään se saattaa näyttää siltä, että joku siinä nyt vain seisoskelee. Venäjällä ja monissa muissa maissa, joissa on isoja kaupunkeja jonotetaan niin tiivisti, että usein ollaan ihan kosketuksissa jonossa edessä ja takana olevien kanssa.

Vierailija
271/289 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinalaisessa kulttuurissa kaikki perustuu sille, miten siitä itse hyötyy. Siksi esimerkiksi perheenjäsenille ja ystäville voidaan olla avokätisen ystävällisiä ja huomioivia, mutta sen sijaan kaikki muut ovat vain hyväksikäytettävää kuonaa.

Vähän samanlaista mutta paljon pienemmässä mitassa on venäläisyys. Sielläkin yksityisesti saattaa olla siistiä ja viihtyisää ja ylenpalttisen ystävällistä, mutta kaikki, mikä on julkisessa tilassa, on täysin arvotonta eikä sitä kunnioiteta.

Jo aikaisemmin venäläisiä turisteja on arvosteltu huonosta käytöksestä, mutta kiinalaisessa kulttuurissa tämä korostuu moninkertaiseksi.

Kuvitelkaa kulttuuri, jossa teille lapsesta saakka opetetaan, että mitään yhteistä ei tarvitse kunnioittaa. Että asioita saa rikkoa ja ihmisiä saa talloa, jos siitä itse hyötyy. Tällä asenteella kiinalaiset matkustavat. Se on heidän kulttuurinen erityispiirteensä.

Entä suomalaisuus? Venäläisyys ei ole läheskäään samanlaista kuin kiinalaisten turistien harjoittama etuilu. Venäjällä etuillaan mutta sitä ei tee monet vaan tietyntyyppiset ihmiset eikä sitä voi mitenkään verrata kiinalaisten systemaattiseen etuiluun venäläisissä on ihmisiä päättävät ottaa itselleen etuoieuden tehdä niinkuin huvittaa. Suomessa nykyään joutuu toteamaan monesti ihan suomalaiselle että jononpää on täällä jos olet jättänyt pientäkin väliä että henkilökunta muut pääsee liikkumaan ja liikenteessä ihan suvereenisti ohitellaan tarpeettomasti ja ajetaan päättyviä kaistoja ottaen oikeuden omiin nimiin kiilata risteysaluella eteen. 

Kiinalaisten etuilu eroaa todella paljon tällaisesta etuilusta jossa yksilö ottaa oikeuden itselleen, siinä mennään kuten on tässä käynyt ilmi joukolla jonottamatta suoraan muiden vuoroaan odottavien ohi ryysäten karkoittaen muita huonolla käytöksellä ja fyysisesti tekemällä tilanteesta tarkoituksella epämukavaa kaikille. Siksi kiinalaisia ei voi päästää yhtäaikaa muiden kanssa esim laivaan tai hotelliin vaan heille on varattava oma aika jolla tämä porukka otetaan sisään. Venäläisten kanssa näin ei tarvitse olla vaikka venäläiset ovatkin suomalaisa röyhkeämpiä eivät he kuitenkaan ole mitään verrattuna näihin kiinalaisiin.  

Olen itse asunut vuosia Venäjällä, enkä ole itse asiassa ikinä törmännyt jonossa etuiluun Venäjällä. Ainoastaan Suomessa ja parissa muussa länsimaassa. Luulisin ihan oikeasti sen liittyvän monissa tapauksissa siihen, että venäläinen ei välttämättä edes ymmärrä suomalaisen jonottavan, koska suomalainen on niin kaukana seuraavasta jonottajasta. Venäläisen silmään se saattaa näyttää siltä, että joku siinä nyt vain seisoskelee. Venäjällä ja monissa muissa maissa, joissa on isoja kaupunkeja jonotetaan niin tiivisti, että usein ollaan ihan kosketuksissa jonossa edessä ja takana olevien kanssa.

Venäläiset osaavat jonottaa. Oppivat sen neuvostoaikana kun kaikkia tarvikkeita piti aina jonottaa.

Vierailija
272/289 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös venäläinen jono ole sellainen avopallo, jossa viimeisenä paikalle saapastellut kysyy aina kuka on jonossa viimeisenä? Näin kaikki tietää ilman matomaista jonomuodostelmaakin että kenen jälkeen on hänen vuoronsa. Erona toki suomalaisiin on tässä se, että se edellyttää kykyä avata suunsa ja kommunikoida tuntemattoman kanssa.

Vierailija
273/289 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ihmettelen että ihmisoikeusyistä esim venäjää kohtaan on pakotteita. Mutta kiinaa tai turkkia kohtaan ei ole mitään pakotteita. 

Ilmeisesti halvoilla tuotteilla(kaikki on nykyään made in china) voi ostaa länsimaisen moraalin puolelleen. Nytkin on tämä hong kong keissi niin ei edes ajatella etta laitettasiin säppiin kiinan tuontia jotta saatasiin ihmisoikeudet sinnenkkin.

Jep. Venäjällä on oikeasti monet monet asiat paljon paremmin kuin Kiinassa, mutta ei kukaan välitä, kun halutaan vaan ilmaista kamaa Kiinasta. Ainut vain, ettemme huomaa, että Kiina ostaa koko Euroopan.

Venäjällä Navalnyj pantiin 30 päiväksi vankilaan ja kärsi allergiaoireista. Melko karua, mutta Kiinassa, jos joku menee edes vihjaisemaan oppositiopuolueen perustamisesta haastamaan kommunistinen puolue niin katoaa lopullisesti.

Vierailija
274/289 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole kohdannut vielä tuollaista. Viime matkalta jäi kyllä töykeät venäjäläiset mieleen... tunkivat eteen ja olivat äärimmäisen äänekkäitä.

Harmillista kun pilaavat ilon muilta.

Vierailija
275/289 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalaiset ovat hauskoja ihmisiä, uteliaita ja juttelevat mielellään. Auttavaisia ovat myös vieraita kohtaan, olen matkaillut siellä paljon.

Siellä on niin paljon ja tiheästi ihmisiä, että eivät jaksa välittää ympärillä olijoista, koska se olisi loputon suo. Pahantahtoisia eivät ole, ne vaan menevät ja ovat kuin siellä ihmispaljoudessa mennään.

Muuten japanilaisten näkökulmasta länsimaiset ovat samalla tapaa häiritseviä ja ilman käytöstapoja kuin meidän mielestämme kiinalaiset.

Kokeilkaa joskus ottaa kontaktia kiinalaisiin, saatatte yllättyä positiivisesti.

Vierailija
276/289 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se kiinalaisten ryntäys on vasta alkamassa. Nyt nähdyt massat ovat vasta alkusoittoa. Ei kiinalainen jätä tulematta, kun matkustus alkaa sielläkin olla keskiluokalle mahdollista. Sama oikeus, kuin muillakin. Toki raha kelpaa.

Mutta, ihan oikeassa olet. He ovat harvinaisen töykeitä ja röyhkeitä. Se johtuu siitä, että he ovat oppineet taistelemaan tilastaan ja toisaalta moni heistä ei ole käynyt muualla, eikä omaa mitään hajua siitä, että miten pitäisi käyttäytyä. Lisäksi he eivät siitä välitä, koska siellä (Kiinassa)ei välitetä ihmisistä, joita ei joudu enää kohtaamaan.

Vierailija
277/289 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juha kirjoitti:

Japanilainen turisti on maailmalla yleisestikin kaikkein toivotuin. Hyvä käytös, pitää kiinni aikatauluista, ei melua, eikä etuile, käyttää rahaa ostoksiin ja on yleisesti siisti.

Japanilaiset eivät niin kauheasti pidä kiinalaisista ja sen voi kyllä ymmärtää.

Toki toisinkin päin, lähinnä historiallisista syistä.

Pitää muistaa myös, etteivät ihan kaikki kiinalaiset ole barbaareja, on myös hyvin käyttäytyviä ja sivistyneitä porukassa.

Japanialaisethan myös kiittävät esim hotellin aamiaisbuffetissa nopeasti pikakumartamalla jos joudut edes hieman odottamaan jonkun ruuan ottoa tämän takia.

Tarjosin kerran paikkani buffetjonossa japanilaiselle rouvalle kun odottelin kavereitani. Tämä kumarteli kiitokset niin syvään, että pelkäsin hänen pyörtyvän.

Olen myös tullut jonossa kiinalaisen naisturistin etuilemaksi ja tallomaksi (kulki varpaiden päältä). Herkkänä ja kohteliaana poikana en puuttunut asiaan, vaikka se harmittikin.

Tallinnan lautoilla jää usein kiinalaisten jalkoihin. Siinä auttaa kovalla äänellä asiaan puuttuminen. Kiinalaiset ovat niin tottuneita ihmismassoihin, että osaavat kyllä puolensa pitää, jos heille siihen mahdollisuuden antaa.

Vierailija
278/289 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvästi muuttunut painotus. Aiemmin kaikki kaukoaasialaisen näköiset turistit oli japanilaisia, nykyään heittämällä suurin osa on kiinalaisia.

Kaipaan japanilaisia turisteja. Ovat rauhallisia, kohteliaita, siistejä ja luotettavia. Jos ulkomailla halusi (ennen älypuhelimien selfiekameroita) otattaa itsestään kuvan jonkin nähtävyyden äärellä, kannatti palvelusta aina pyytää japanilaiselta, koska he aina suostuivat kohteliaasti eivätkä satavarmasti karanneet kameran kanssa :)

Miten te tunnistatte niin hyvin aasialaisten kansalaisuudet? Mulla on ainakin vaikeuksia sanoa onko vieressä seisova japanilainen, kiinalainen tai vaikkapa korealainen. Toki kiinalaiset laumat on helppo tunnistaa, mutta en mä osaa ainakaan ulkonäön perusteella sanoa mistä kukakin tulee.

Japanissa käyneenä kyllä olen samaa mieltä japanilaisista ihmisistä. Todella hyvää porukkaa ja käytöstavat ihan eri tasolla kuin vaikkapa suomalaisilla. 

Kyllä todellakin tunnistaa, jo pelkästään olemuksen ja vaatetuksen perusteella. Ulkonäöltäänkin japanilaiset ovat yleensä täysin erilaisia kiinalaisiin verrattuna, erilaiset kasvonmuodot, silmät ja ruumiinrakenne. Kielikin on täysin erilainen. 

Vierailija
279/289 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalaiset saastuttaneet oman maansa, eli nyt kun muu maailma suojelee jo maapalloa niin nämä kuluttaa ja roskaa minkä ehtivät!

Kävin Kiinassa Shanghain lähellä työmatkalla 3 vuotta sitten, olin siellä 4 päivää ja keuhkojani suorastaan kirveli tuon ajan ja vielä monta päivää palattuani Suomeen. Piti aloittaa astmalääkitys 6 vuoden tauon jälkeen. Paikalliset joet ja järvet olivat niin saastuneita että niistä oli kaikki kalatkin kuolleet vuosia sitten.

Ei ihme että ne haluaa pois omasta maastaan.....

Vierailija
280/289 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvästi muuttunut painotus. Aiemmin kaikki kaukoaasialaisen näköiset turistit oli japanilaisia, nykyään heittämällä suurin osa on kiinalaisia.

Kaipaan japanilaisia turisteja. Ovat rauhallisia, kohteliaita, siistejä ja luotettavia. Jos ulkomailla halusi (ennen älypuhelimien selfiekameroita) otattaa itsestään kuvan jonkin nähtävyyden äärellä, kannatti palvelusta aina pyytää japanilaiselta, koska he aina suostuivat kohteliaasti eivätkä satavarmasti karanneet kameran kanssa :)

Miten te tunnistatte niin hyvin aasialaisten kansalaisuudet? Mulla on ainakin vaikeuksia sanoa onko vieressä seisova japanilainen, kiinalainen tai vaikkapa korealainen.  

Kielestä on todella helppo tunnistaa, jos kuulee heidän puhuvan. Kiina ja japani ovat aivan erilaisia kieliä ja kiinalaiset ja japanilaiset puhuvat englantia ihan eri aksentilla. Myös tyylistä ja "habituksesta" on melko helppo erottaa nämä kansalaisuudet toisistaan, japanilaisilla on ympärillään jonkinlainen tyyni ja hiljainen "aura" jota kiinalaisilla ei ole. Mielestäni myös kasvoista on yleensä melko helppo kertoa, onko kyseessä kiinalainen vai japanilainen, mutta tämä on toki huomattavan epävarma metodi. Korealaiset ovat vähän kuin välimaastossa, saatan sekoittaa heidät sekä kiinalaisiin että japanilaisiin. 

Ja tosiaan, käytöksestä on myös helppo erottaa nämä kaksi porukkaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan