On mennyt maku Euroopan kaupungeissa matkailusta, kun kiinalaiset turistit täyttävät kaikki kohteet
Kiinalaiset turistimassat pilaavat kaikki ihanat eurooppalaiset kohteet. Äsken olin Lontoossa niin jäi ikävä maku. Kiinalaisilla ei ole mitään tapoja ja jyräävät kaikki alleen. Mitenköhän näiden kanssa loppupeleissä käy?
Kommentit (289)
Pikku kaupunkimme Prismassakin nykyään kiinalaisia tungokseen asti! Seurasin sivusta erästäkin hedelmäosastolla, jokainen hedelmä puristeltiin ja valkattiin minuuttitolkulla. Ihan kuin jossain kiinassa saisivat kaupoissa näin tuoreita ja ensiluokkaisia hedelmiä ja vihanneksia. Naama kurtussa tutkiskeli ja huuteli jotain muille seurueessa. Ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun Barcelonassa, ja tää on jo ihan naurettavaa. Kaupungilla tuskin enää näkee paikallista väestöä ja 70% kahviloista ja kaupoista on joko kiinalaisten, marokkolaisten tai pakistanlaisten omistuksessa. Saatat astella sisään johonkin tosi perinteisen näköiseen tapas-paikkaan, jonka nimikin on katalaaniksi, mutta tiskillä nököttääkin kiinalainen. Tai johonkin isolle Spar-/Consum-/Condis-ketjulle kuuluvaan ruokakauppaan, mutta kassalla istuukin pakistanlainen ja kaikki hyllyjen välissä hyörivät työntekijätkin on pakistanlaisia, eli tietysti liikkeen omistajan perhettä. Mun oma naapuri on kiinalainen ja tässä yks päivä tämä leidi päätti soittaa parvekkeen ovi semmoisen maraton-puhelun, että varmaan koko kortteli kuuli sen kälätyksen.
Muuttaessa tänne olin varautunut espanjalaisten äänekkyyteen, mitä toki on myös ja paljon, mutten ollut osannut ennakoida myös kiinalaisten ja Lähi-Idästä tulevien kailotusta ja suoranaista invaasiota.
Olet siis itsekin m a a h a n m u u t t a j a mutta viestisi perusteella tunnut ajattelevan etta sinulla on suurempi oikeus asua Espanjassa, kuin viestissa mainitsemallasi kiinalaisella tai pakistanilaisella henkilolla? Aikamoista.
Selvästi muuttunut painotus. Aiemmin kaikki kaukoaasialaisen näköiset turistit oli japanilaisia, nykyään heittämällä suurin osa on kiinalaisia.
Kaipaan japanilaisia turisteja. Ovat rauhallisia, kohteliaita, siistejä ja luotettavia. Jos ulkomailla halusi (ennen älypuhelimien selfiekameroita) otattaa itsestään kuvan jonkin nähtävyyden äärellä, kannatti palvelusta aina pyytää japanilaiselta, koska he aina suostuivat kohteliaasti eivätkä satavarmasti karanneet kameran kanssa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ärsytä pelkästään kiinalaiset vaan ylipäätään ne hirveät turistilaumat. Viime lomalla Roomassa mietin tosissani jonottaessani toista tuntia Vatikaaniin kovassa helteessä, että mitähän halvatun järkeä tässäkin on. Joo, Vatikaani on kuuluisa ja upea nähtävyys jonka halusin nähdä. En vaan enää tiedä onko sen arvoista, että jonottaa tuntitolkulla ja sen jälkeen yrittää saada jotain irti nähtävyydestä kaiken sen väenpaljouden keskellä. Hyviä kuviakaan et saa, koska aina joku ottaa edessäsi selfietä.
Olin muutama vuosi Irlannissa ja lähdettiin käymään kansallispuistossa. Sekin oli täynnä turisteja.
Mikas itse olit siella Vatikaanissa ja kansallispuistossa? Ai niin TURISTI.
Nyt meni mun pointti ohi monelta. Viestissä sanoin ihmetteleväni mitä teen siellä Roomassa paahtavassa helteessä muiden turistien kanssa kun en edes nauti siitä ihmismassasta. Olen joo itsekin turisti, mutta saa kai sitä kritisoida sitä miten kansallispuistotkin ovat ihan täynnä meikäläisiä. Rakastan nähdä uusia paikkoja, mutta matkustelun suosion takia on vaikea löytää loma-aikaan kohdetta joka ei olisi täynnä muita turisteja.
Suurin osa näistä ketjussakin parjatuista Kiinalaisista ryhmämatkailijoista on näitä isojen kaupunkien (Peking, Shanghai, Guangzhou, Shenzhen + new tier 1 kaupungit, ehkä myös tier 2 kaupunkien) ulkopuolisia "maalaisia" jotka eivät ole tottuneet matkusteluun eivätkä ole välttämättä koskaan käyneet kotimaansa ulkopuolella. Kiinalaisille (varsinkaan isojen kaupunkien ulkopuolella asuville) ei opeteta samalla tavalla kulttuurituntemusta kuin Eurooppalaisille, josta johtuu heidän osaamattomuutensa ja ajattelemattomuutensa. Keskenään voi hyvinkin verrata näitä suomalaisia jotka isoon ääneen menevät Thaimaahan ja jo reissun toisena päivänä on käytävä Eskon baarissa juomassa suomalaista kossua ja syömässä makaronilaatikkoa vs kiinalaiset jotka lähtevät ulkomaille mutta syövät kuitenkin kiinalaista ruokaa. Nämä "kiinajuntit" tulevat melkein 100% todennäköisyydellä mannerkiinasta, mutta kaikki mannerkiinalaiset eivät ole edellämainittuja kiinajuntteja. Heille ei ole tärkeää nähdä ja kokea uutta kulttuuria, vaan näyttää että he ovat käyneet paikassa X. Heille ei välttämättä tule mieleenkään ettei Euroopassa ole yleisesti hyväksyttyä toimia kuten he toimivat, koska eivät he välttämättä ajattele Euroopassa ja kaikissa sen maissa olevan erilainen (ja kiinalaisesta eroava) kulttuuri. Kiinalaisten omasta maastaan käyttämä nimitys zhongguo (central state) viittaa jo itsessäänkin siihen, että Kiina on heidän silmissään maailman napa (tämä on tarkoitettu vitsinä mutta on siinä perääkin).
Länsimaalaisten on myös kovin vaikea ymmärtää tätä heidän haluaan kulkea laumassa, minkä ymmärrän täysin. Kyseessä on kuitenkin hyvin yksinkertainen asia ja se on hieman karrikoiden se, ettei Kiinalainen opetusjärjestelmä opeta heitä ajattelemaan itsenäisesti. Jos Shanghaissa avataan uusi "trendikäs" kahvila, voitte olla satavarmoja että kahvilan ulkopuolella on koko ajan vähintään tunnin mittainen jono, koska Kiinalaiset eivät halua jäädä mistään paitsi. Take-away kahvin kanssa sitten otetaan selfieitä ja jaetaan paikallisiin someihin, näytetään että ollaan trendikkäitä ja muodin aallonharjalla. Heidän oppimisensa perustuu toistamiseen ja ulkoa opetteluun, kun taas meidän itseohjautuvuuteen ja itsenäiseen oppimiseen. Meidän suomalaisten kulttuuri keskittyy hyvin pitkälle yksilöllisyyteen vs kiinalaisten kulttuuri jossa keskiössä on ryhmä eikä yksilö. Siksi nämä ryhmämatkalaiset eivät yleensä osaa englantia (osaavat ehkä tietyt keskustelut mitä on opittu koulussa, mutteivät osaa soveltaa oppimaansa luodakseen uutta), eivät poistu ryhmistä koska ei haluta jäädä mistään paitsi ja syövät kiinalaista ruokaa koska sitä on aina ennenkin syöty. Todennäköisesti myös näillä ryhmämatkalaisilla on todella matala koulutus, joka selittää monta asiaa.
Kyllä isoissa kaupungeissa asuvat Kiinalaiset ovat hyvinkäyttäytyviä ja yllättävänkin maailmankansalaisia, eivät töni tai ohittele jonossa eivätkä sikaile syödessään. Heidän hyväkäytöksisyytensä yleensä vain unohtuu kun jostakin vyöryy lauma huonokäytöksisiä "Kiinalaisjuntteja" jotka pilaavat kaikkean muiden maineen. Siksi Euroopassakin monissa maissa karsastetaan Brittejä koska osa on p_rseillyt niin huolella että heistä on jäänyt huono mielikuva paikallisille. Kyllä varmasti monessa maassa on suomalaisistakin huono kuva kun nämä meidän maailmanmatkaajat menevät ja örveltävät, luoden paikallisten silmissä "yleiskuvaa" kaikista suomalaisista.
t Kiinassa vaihdossa ollut
Vierailija kirjoitti:
Pikku kaupunkimme Prismassakin nykyään kiinalaisia tungokseen asti! Seurasin sivusta erästäkin hedelmäosastolla, jokainen hedelmä puristeltiin ja valkattiin minuuttitolkulla. Ihan kuin jossain kiinassa saisivat kaupoissa näin tuoreita ja ensiluokkaisia hedelmiä ja vihanneksia. Naama kurtussa tutkiskeli ja huuteli jotain muille seurueessa. Ärsyttävää.
Kiinassa viljelijät myy ne usein itse. Meinaat että Prismaan monen välikäden kautta rahdatut olisi tuoreempia :D Kaiken lisäksi ulkomailta tuodut on usein poimittu raakoina ja kypsytetty keinotekoisesti, mistä laatu ja maku kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Onpa ongelmat. Minua nauratti Tallinnassa kun siellä kävelevät kiinalaisryhmät menivät niin somasti oppaan perässä. Ei häirinnyt. Ehkä ongelma ei niin täysin olekaan kiinalaisissa?
Joo kumma juttu kun mä olen matkustanut yli viidessäkymmenessä maassa eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia kiinalaisten kanssa. Olen myös ollut viisi kertaa Kiinassa.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia muuten tilaan ruokaostokseni kotiinkuljetuksena. Asun ulkomailla, ja täällä ne ruuat kerätään suoraan varastolta eli niitä ei ole kopeloinut lukemattomat ihmiset likaisilla käsillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ongelmat. Minua nauratti Tallinnassa kun siellä kävelevät kiinalaisryhmät menivät niin somasti oppaan perässä. Ei häirinnyt. Ehkä ongelma ei niin täysin olekaan kiinalaisissa?
Joo kumma juttu kun mä olen matkustanut yli viidessäkymmenessä maassa eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia kiinalaisten kanssa. Olen myös ollut viisi kertaa Kiinassa.
No kyllä se junaan meneminen oli hieman haastavaa Kiinassa ruuhka-aikaan. HIrveällä rytinällä kaikki yhtäaikaa sisään.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen että ihmisoikeusyistä esim venäjää kohtaan on pakotteita. Mutta kiinaa tai turkkia kohtaan ei ole mitään pakotteita.
Ilmeisesti halvoilla tuotteilla(kaikki on nykyään made in china) voi ostaa länsimaisen moraalin puolelleen. Nytkin on tämä hong kong keissi niin ei edes ajatella etta laitettasiin säppiin kiinan tuontia jotta saatasiin ihmisoikeudet sinnenkkin.
Jos "laitat tunnin säppiin" laitat myös viennin säppiin. Et taida yhtään tajuta, mitä se tekisi kansantaloudellemme. Mutta ihmisoikeusasioista olet tietenkin oikeassa. Jotain tarttis tehdä.
Venäjän pakotteiden syy oli ja on se, että venäläiset miehittivät Krimin ja ampuivat alas matkustajalentokoneen täynnä siviilejä. En muista Kiinan tehneen samaa. Vankileirien saaristo ja toisinajattelijoiden vaino kuitenkin on totta sekä Venäjällä että Kiinassa.
Japanilainen turisti on maailmalla yleisestikin kaikkein toivotuin. Hyvä käytös, pitää kiinni aikatauluista, ei melua, eikä etuile, käyttää rahaa ostoksiin ja on yleisesti siisti.
Japanilaiset eivät niin kauheasti pidä kiinalaisista ja sen voi kyllä ymmärtää.
Toki toisinkin päin, lähinnä historiallisista syistä.
Pitää muistaa myös, etteivät ihan kaikki kiinalaiset ole barbaareja, on myös hyvin käyttäytyviä ja sivistyneitä porukassa.
juha kirjoitti:
Japanilainen turisti on maailmalla yleisestikin kaikkein toivotuin. Hyvä käytös, pitää kiinni aikatauluista, ei melua, eikä etuile, käyttää rahaa ostoksiin ja on yleisesti siisti.
Pitää muistaa myös, etteivät ihan kaikki kiinalaiset ole barbaareja, on myös hyvin käyttäytyviä ja sivistyneitä porukassa.
Myös suomalaisissa on hyvin käyttäytyviä ja sivistyneitä vaikka vähemmistöjä olisivatkin.
Se ei kylläkään ole järkevää että etsitään aina vain uusia "rauhallisia" kohteita. Olisi paljon järkevämpää että turismi sallittaisiin vain erityisiin matkailukohteisiin joissa olisi sitten kestävät rakenteet ylläpitää ihmismassoja. Mitään vanhaa sivistystä ja paikalliskulttuuria niissä ei tietenkään olisi mutta valtaosallehan riittääkin ilmasto ja kaupalliset palvelut.
Mun lemppari on aina pridekulkueen aikaan kun voi spotata kiinalaisia joilla ei ole mitään käsitystä edes mitä sateenkaari lippu tarkoittaa hurraamassa "juhlaparaatille". Osasta taas näkee että tietävät homman nimen ja ovat vain uteliaita. Olen nähnyt niin Madridissa kun täällä Helsingissä useasti tämän ilmiön.
juha kirjoitti:
Japanialaisethan myös kiittävät esim hotellin aamiaisbuffetissa nopeasti pikakumartamalla jos joudut edes hieman odottamaan jonkun ruuan ottoa tämän takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitysmaalaisia, jotka ovat äkkirikastuneet.
Ei mitään sivistystä tai toisten huomioonottamista. Niitä vihataan ihan kaikkialla.
Mutta sitä niiden tuomaa rahaa ei vihata. Siitähän on kyse. Mutta tilatkaa vain oikein porukalla ja urakalla tätä halpista Kiinasta, niin matkailevat ja saastuttavat ja törkeästi likaavat ihan joka kolkan.
Yksittäistapauksena näin, kun yksi nainen pissasi vessan yleiseen tilaan housut kintuissa ilman mitään häpeää. Ja ei ollut humalassa. Sitähän nämä eivät ole sen enempää kuin tarhaeläimetkään.
Ei se mikään kehistysmaa ole ollut, mitä sä höpäät?
Eivätkä ole äkkirikastuneet, teollisuutta ja muuta on ollut Kiinassa jo suht pitkään.
Ihan keskiluokkaa ovat, ei rikkaita.
Olet joko hyvin nuori tai vain hyvin tietämätön. Ei ole montaa vuosikymmentä, kun kommunistinen Kiina oli kehitysmaa, jossa mm. oli nälänhätä. Nälkään kuoli kymmeniä miljoonia ihmisiä.
Mulla oli kerran kiinalainen kollega, joka oli työskennellyt matkailualalla Helsingissä. Kun kyselin, miksi oli vaihtanut pois turistibisneksestä, vastaus oli ykskantaan "en jaksanut niitä kiinalaisia, aivan kamalaa porukkaa". :D
Kiina on edelleen virallisestikin kehitysmaa. Muutama äveriään oloinen kaupunki ei riitä kehittyneen maan tunnusmerkiksi, jos samaan aikaan sadat miljoonat asukkaat maaseudulla elävät köyhyydessä ja maassa viis veisataan ympäristöasioista.
Vierailija kirjoitti:
Joku pariisi on jo ihan absurdi. Kaikki paikalliset ovat afrikasta, turistit kiinasta, rapistuva rakennuskanta on sukupuuttoon kuolleiden alkuasukkaiden jälkeensä jättämä.
Ihan absurdia väittää että kaikki pariisilaiset on afrikkalaisia. Pariisista voi saada siivouskomeron 950€/kk. Mutta 2 h+keittokomero maksaa jo 3000€. Kun ottaa huomioon että minimipalkka on 1450€/kk:ssa niin ketähän siellä Pariisissa oikein asuu? Tuettuja vuokra-asuntoja on vain pari prosenttia kaikista asunnoista ja niihin on vuosien jonot.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kerran kiinalainen kollega, joka oli työskennellyt matkailualalla Helsingissä. Kun kyselin, miksi oli vaihtanut pois turistibisneksestä, vastaus oli ykskantaan "en jaksanut niitä kiinalaisia, aivan kamalaa porukkaa". :D
Itse taas olin juhlissa kiinassa kaupungissa missä ei ollut muita ulkomaalaisia ja siellä pidettiin kiinaksi kommunistisia puheita. Ystäväni jonka mukana olin huokaisi englanniksi "mennyt maku tähän sirkukseen". Lisäksi haukkui kiinalaisia huijareiksi jatkuvasti ja toi muutenkin esiin kuinka paljon vihasi maataan. Nykyäähän suurimmalla osalla keskiluokan nuorista on puhelimessaan
Vpn joten tietävätkin maailman menosta jotain.
https://yle.fi/uutiset/3-10425159 tää olikin aika iso juttu ja kokonaisuus. Ruotsi yritti jotain inistä ihmisoikeuksista ja näin kävi. Toisaalta paljasti ainakin minulle sen, että turisteja käytetään kiristysvälineenä ja voipi oikeastaan aika moni niistä "oppaista" olla jotain ihan muuta. Eli heitä ei ohjata maahan josta ei Kiina tykkää ja tietävät, että mikään maa ei halua sitä, koska niitä on satoja miljoonia jotka roudaa rahaa eestaas. Yksi ja aika hyväkin valloituspolitiikan väline. Ja ah, ne Suomen pandat. Pehmeää vaikuttamista nämä välineet ja Suomella pysyy turpa kiinni vaikka uiguureita ja muita kohdellaan aivan törkeällä tavalla.