Ohjeita epätietoisille
Vierasta koiraa ei saa silittää
Emilia Rainetoja ja Pertti Vilander muistuttavat, että vieraita koiria ei saa koskaan koskea ilman omistajan lupaa. Toisaalta aina omistajakaan ei tiedä, koska lupa kannattaisi jättää antamatta.
Koiranomistajat eivät osaa lukea edes omaa koiraansa. Paljon on sellaisia tilanteita, että koiran omistaja on antanut luvan silittää koiraansa, koira nuuskii hetken ja yhtäkkiä puraisee, Vilander sanoo.
Hänen mukaansa yhtäkkinen puraisu johtuu yleensä siitä, että ihmisen adrenaliinitaso nousee esimerkiksi rakkaudesta tai jännityksestä. Koira haistaa reaktion.
Rainetoja lisää, että koira saattaa tuntea olonsa uhatuksi, kun vieras ihminen lähestyy ylhäältäpäin ja esimerkiksi hymyillessään näyttää hampaitaan.
– Vieraalle koiralle ei myöskään pitäisi koskaan osoittaa dominoivaa elettä, esimerkiksi taputtamista pään päälle.
Muita dominoivia eleitä ovat hänen mukaansa kumartuminen koiran ylle, suora tuijotus, lähestyminen suoraan kohti sekä käden laittaminen koiran pään päälle.
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/535774-koirakouluttajat-sanov…
Tällä palstalla on keskimääräistä enemmän epätietoisia joten tässäpä lootusti ojeita. Nämä on hyvä opetella itse ja opettaa myös lapsille. Nämä ovat kouluttajien antamia ohjeita.
Toki monet hyvin sosialistetut ja pöhinään tottuneet koirat saattavat jopa vierastaa ihmistä, joka lähestyy hieman pois päin kääntyen, mutta yleensä tuo toimii etenkin arkojen ja varautuneiden koirien kohdalla, että lähestytään hieman sivusuunnassa eikä tuijoteta jne.
Olen itse todistanut tuota adrenaliinitason muutosta niin, että koira reagoi "rakkauteen" aggressiivisesti :D Harvinaista se kyllä niin päin on. Liika ihastumisen tunne ja etenkin halaushalut voivat säikäyttää koiran ja saada sen ahdistuneeksi.