Onko totta, että lapsille ei muka enää lueta kirjoja? Luetko sinä?
Olen kummastellut, kun mediassa väitetään, että vanhemmat eivät lue lapsilleen. Oma 4v lapseni rakastaa kirjoja. Hän hihkui iloisena, kun tuomme kirjastosta uuden kassin kirjoja kotiin. Hykertelee tyytyväisenä, kun luemme kirjoja ja pyytää, että lue lisää.
Säännöllisesti näemme hänen päiväkotikavereitaan kirjastossa, joten eiköhän heillekin lueta.
Että missä muka ovat lapset, joille ei luettaisi?
Olen ohjeiden mukaan lukenut lapselle ääneen jo odotusaikana. Meillä on yli 80 omaa lastenkirjaa (tutkimusten mukaan määrä, joka lisää lukuinnostusta ja oppimishalukkuutta myös kouluiässä). Luen myös itse paljon.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Nyt on muotia syyllistää, ettei ihmiset lue tai lue lapsille, vaikka lukemisessa Suomi on kärkimaita, mutta siitä ei haluta jostakin syystä puhua, vaan on kivempi syyllistää. Ja koskaan aikaisemmin Suomen historiassa ei ole luettu lapsille niin paljon kuin nykyään, johtuen helposta kirjojen saatavuudesta ja edullisuudesta.
Nordic statistical year bookista (2009) löytyy kaksi pohjoismaisiin kirjastoihin liittyvää tilastoa, kokoelmien koko ja lainaus.
Yleisten kirjastojen kokoelmat vuonna 2008:
Suomi 40 508 000
Ruotsi 39 520 000
Norja 21 788 000
Tanska 25 993 000ja lainausluvut:
Suomi 99 777 000
Ruotsi 58 263 000
Norja 23 977 000
Tanska 71 640 000Islannin tilastot puuttuvat. Nuo kaksi tilastoa lienevät yksiselitteisimpiä.
Ja tähän tilastoon vielä: 2008 yleisten kirjastojen lainausluku saattoi olla tuon 99 777 000, mutta vuonna 2018 se oli muistaakseni 84 530 000. Eli melkoinen muutos 10 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Joo olen lukenut aktiivisesti lähes joka ilta miinus iltavuoroni, silloin kun lapset olivat n. 2-10 v. Nykyisin vaikea saada heitä tarpeeksi ajoissa iltatoimille että ehtisi lukea, vaikka sinänsä tykkäävät kyllä.
Olen myös miettinyt, mitä vanhemman tytön kaverit mahtavat sanoa, jos tyttö kertoo, että äiti lukee iltasatua. On 12. 🙈
Luen usein sellaisia tarinoita, joita haluan heidän kuulevan, ja joita eivät ehkä itse lukisi. Lasten klassikoita, omia lapsuuden lemppareita jne.
Luin tytölleni ainakin 14-vuotiaaksi.
Kuunteli mieluummin kuin luki itse, vaikka oppi omin päin lukemaan 5 v. Sormet kyllä näpersivät milloin mitäkin (kutoi, virkkasi jne) tai piirsi. Tuli sitten luova ammattikin, jossa sekä visuaalisuus että kirjoitustaito on tärkeää.
Mulla ei ole omia lapsia, mutta sisaruksen lapsia hoidan paljon ja heille luen/luetaan aina iltasatuja ja he myös itse lukevat.
Mutta olen itse kirjastossa töissä lasten ja nuorten kirjastonhoitajana ja kyllä siellä huomaa, että lukeminen on vähentynyt. Toki on perheitä, jotka käyttävät paljon kirjastoa ja lapset rakastavat kirjoja ja lukemista, mutta on myös lapsia, joille ei lueta ja jotka eivät lue.
Teen todella paljon yhteistyötä koulujen kanssa ja siellä huomaa opettajien suuren merkityksen: osa opettajista kannustaa lukemaan ja on pulpettikirjat ja käydään kirjastoissa. Ja osa opettajista ei välitä yhtään, koulussa käytetään aika johonkin ihan muuhun.
Toisaalta kirjastotkin voivat vaikuttaa lukemiseen omalla toiminnallaan! Tein kirjastoomme eskareille kesälukukampanjan, jossa tulevien ekaluokkalaisten piti kesän aikana lukea 6 kirjaa ja saavat siitä nyt syksyn lopulla palkinnon. Se osoittautui supersuosituksi ja olen itse ollut tekemässä kahdelle vanhemmalle korttia tämän kampanjan vuoksi, että lapset saavat lainaan tarvittavan määrän kirjoja! :)