Koirani ei näykkäise syyttä, joka kerta on ollut syy IHMISESSÄ!
1. Tultu juosten vastaan.
2. Kävelty epämääräisesti.
3. Osoitettu pelkoa koiraa kohtaan.
4. Alettu silittää.
Näihin ovat näykkäisyt liittyneet eli kaikki syystä, joka ei ollut koirassa.
Olavi (ei oikea nimeni)
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan viimeinen on väärin tehty. Muut kohdat normaalia elämää.
Kyllä sinun ap, pitää se koirasi kouluttaa vaikka tekisin kärrynpyöriä kun kohtaamme.
Riippuu ihan koirasta. Mikäli tavoitteena on koiran reagoimattomuus niin silloin sitä totutetaan kohtaamaan erilaisia hulluja. Sinä et myöskään voi määritellä mikä on normaalia. Kun kännikala lähestyy hoiperrellen niin on oikein hyvä, että koira valpastuu ja katsoo onko syytä puolustaa omistajaa kännikalan lähentelyiltä.
No huh huh. Eli koirasi on purrut ihmisiä vaikka kuinka monta kertaa eikä sinulla käy mielessä tehdä asialle jotain? Tuossa vaiheessa jos ei lopetus ole vielä käynyt mielessä (!!!) niin kuonokoppa ja koiran eristäminen vieraista voisi olla ihan asiallista.
Minulla on koira ja ollut koiria koko elämäni. Yksikään ei ole koskaan purrut KETÄÄN. Ei missään tilanteessa.
Mua puri oma koira. Tosi vttumaista. Taidan hankkia seuraavaksi schäferin.
Kävelin kerran eläinkaupan kassan ohi ja kassalla seisseen henkilön doberman puri minua käsivarteen. En ollut huomannut koiraa enkä mennyt heitä kohti vaan sivusta ohi. Järkytykseni aikana omistaja pakeni paikalta kun kuuli minun sanovan "se puri". En muista tilanteesta muuta. Tein kai ostokseni loppuun shokissa. Kotona huomasin hampaiden menneen läpi ranteesta. Puremajäljet oli minulla kuukausia ellei vuoden päivät. Mitä tein väärin?
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa olet siinä, ettei se ole koiran vika. Isännän on. Vaikka kuinka juostaisiin vastaan, on Olavin vaan pidettävä koira hallinnassa niin, ettei se pääse näykkäämään. "Kävelty epämääräisesti" :D :D :D salli mun nauraa! "Osoitettu pelkoa", no mitä ilmeisimmin aiheesta!
Monet villieläimetkin haistavat pelon. Myös ihmiset haistavat pelon (bongaavat kenestä tulee kiusattu). Suomessa on pimeää ja naisetkin saattavat haluta lenkkeillä iltaisin työpäivän jälkeen. Lenkkireittiä voi harvoin valita saati sitä keitä tulee vastaan. Usein riittää kun koira haukahtaa tai murisee varoitukseksi ja epämääräinen tyyppi pysyy loitolla. Se on koiran TYÖ.
Vierailija kirjoitti:
No huh huh. Eli koirasi on purrut ihmisiä vaikka kuinka monta kertaa eikä sinulla käy mielessä tehdä asialle jotain? Tuossa vaiheessa jos ei lopetus ole vielä käynyt mielessä (!!!) niin kuonokoppa ja koiran eristäminen vieraista voisi olla ihan asiallista.
Minulla on koira ja ollut koiria koko elämäni. Yksikään ei ole koskaan purrut KETÄÄN. Ei missään tilanteessa.
Minun koirani puri juuri sellaisessa tilanteessa, jota varten sen otin. Eräs kännikala yritti lähestyä likistelemään kielloista huolimatta ja koirani puri häntä. Ukko poistui ja olin tyytyväinen 1000 euron sijoitukseeni.
Vierailija kirjoitti:
Kävelin kerran eläinkaupan kassan ohi ja kassalla seisseen henkilön doberman puri minua käsivarteen. En ollut huomannut koiraa enkä mennyt heitä kohti vaan sivusta ohi. Järkytykseni aikana omistaja pakeni paikalta kun kuuli minun sanovan "se puri". En muista tilanteesta muuta. Tein kai ostokseni loppuun shokissa. Kotona huomasin hampaiden menneen läpi ranteesta. Puremajäljet oli minulla kuukausia ellei vuoden päivät. Mitä tein väärin?
No eipä tuota voi tietää koiran historiaa tuntematta ja tapausta näkemättä. Omistaja toki toimi väärin kun ei ottanut vastuuta tilanteessa. Hatusta heitettynä esimerkiksi osaamaton omistaja joka on harrastanut hihan purettamista koirallaan huvin vuoksi jäljitellen suojeluharrastusta ja kätesi ovat viuhtoneet kävellessä. =ärsyke--> reaktio. Mutta voi myös olla ettei sinne päinkään.
Jos koira puree minua, niin se on ihan varma että puren takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Koira vaistosi pelon ja siksi näykkäsi.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on koira ja ollut koiria koko elämäni. Yksikään ei ole koskaan purrut KETÄÄN. Ei missään tilanteessa.Minun koirani puri juuri sellaisessa tilanteessa, jota varten sen otin. Eräs kännikala yritti lähestyä likistelemään kielloista huolimatta ja koirani puri häntä. Ukko poistui ja olin tyytyväinen 1000 euron sijoitukseeni.
No tämä, mutta täytyy sanoa etten laske tuota samanlaiseksi puremaksi kuin muita, vaan ennen kaikkea koiran oikein hoidetuksi työksi. Täytyyhän poliisikoirankin purra ja viedä kohde maihin. Tuo oli hätävarjelua, eikä putatiivista hätävarjelua kuten ap:n esimerkeissä joissa on käyty kuviteltua uhkaa vastaan.
Olin kerran lenkkipolulla lenkillä. Tuli koira ja sen isäntä vastaan. Isäntä pyysi minua kävelemään koiran ohi, jotta koira ei provosoituisi. Just, lenkkipolulla ei saa juosta, kun Fifi ei tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Vaikka koirat vaistoaisivat pelon, niin miksi vain osa puree? Ajattelepa lasta joka on yksin eksyneenä metsässä ja hänet löytää etsijäkoira. Takuulla “haisee” pelko. Pureeko koira? Tai kysytäänkö että MIKSI tuota kirjoittajaa olisi pelottanut kun hän on kävelemässä kauppaan eikä edes huomannut koiraa... Tuo koira itse todennäköisesti hätkähti läheltä äkisti ohittavaa ihmistä, mikä taas kertoo ettei sen paikka ole ulkona ilman kuonokoppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa olet siinä, ettei se ole koiran vika. Isännän on. Vaikka kuinka juostaisiin vastaan, on Olavin vaan pidettävä koira hallinnassa niin, ettei se pääse näykkäämään. "Kävelty epämääräisesti" :D :D :D salli mun nauraa! "Osoitettu pelkoa", no mitä ilmeisimmin aiheesta!
Eli jos 10-vuotias lapsi avaa sarajatulen ostoskekuksessa ja sata ihmistä kuolee, niin se ei ole sen lapsen vika vaan vanhempien vika, jotka ovat sillä hetkellä töissä?
No aivan varmasti, koska ampuja on alaikäinen (ei edes lain mukaan vastuussa rikoksistaan), lapsi on jätetty valvomatta, annettu pääsy aseeseen/ei ainakaan estetty, ei puututtu mt-ongelmiin ajoissa jne...
Ap on niin sanottu "turha ihminen".
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran lenkkipolulla lenkillä. Tuli koira ja sen isäntä vastaan. Isäntä pyysi minua kävelemään koiran ohi, jotta koira ei provosoituisi. Just, lenkkipolulla ei saa juosta, kun Fifi ei tykkää.
Koiran ehdoilla ON mentävä. Laki on laki.
Olavi
Taas tämä sama "sääfferinomistaja", joka ei ole koiraa nähnytkään 😄
Vierasta koiraa ei saa silittää
Emilia Rainetoja ja Pertti Vilander muistuttavat, että vieraita koiria ei saa koskaan koskea ilman omistajan lupaa. Toisaalta aina omistajakaan ei tiedä, koska lupa kannattaisi jättää antamatta.
Koiranomistajat eivät osaa lukea edes omaa koiraansa. Paljon on sellaisia tilanteita, että koiran omistaja on antanut luvan silittää koiraansa, koira nuuskii hetken ja yhtäkkiä puraisee, Vilander sanoo.
Hänen mukaansa yhtäkkinen puraisu johtuu yleensä siitä, että ihmisen adrenaliinitaso nousee esimerkiksi rakkaudesta tai jännityksestä. Koira haistaa reaktion.
Rainetoja lisää, että koira saattaa tuntea olonsa uhatuksi, kun vieras ihminen lähestyy ylhäältäpäin ja esimerkiksi hymyillessään näyttää hampaitaan.
– Vieraalle koiralle ei myöskään pitäisi koskaan osoittaa dominoivaa elettä, esimerkiksi taputtamista pään päälle.
Muita dominoivia eleitä ovat hänen mukaansa kumartuminen koiran ylle, suora tuijotus, lähestyminen suoraan kohti sekä käden laittaminen koiran pään päälle.
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/535774-koirakouluttajat-sanov…
No kai sinua on ihmisenä pidettävä. K usipää ehkä kuvaa parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APVaikka koirat vaistoaisivat pelon, niin miksi vain osa puree? Ajattelepa lasta joka on yksin eksyneenä metsässä ja hänet löytää etsijäkoira. Takuulla “haisee” pelko. Pureeko koira? Tai kysytäänkö että MIKSI tuota kirjoittajaa olisi pelottanut kun hän on kävelemässä kauppaan eikä edes huomannut koiraa... Tuo koira itse todennäköisesti hätkähti läheltä äkisti ohittavaa ihmistä, mikä taas kertoo ettei sen paikka ole ulkona ilman kuonokoppaa.
Kyllä etsijäkoira voi purra. Mutulla poliisikoira on herkempi puremaan kuin vapepan koira.
Poliisikoira puri tajuttomana löytynyttä naista Varkaudessa – ”Tämä on harvinainen ja valitettava tapaus”
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006175861.html
Tajuton nainen ei provosoinut koiraa.
Poliisikoira puri kadonnutta naista – naiselle vakavat vammat, hoidossa Oulussa
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/poliisikoira-puri-kadonnutta-nais…
Edelleen mutuni on, että poliisikoira puree herkemmin, koska se ottaa kiinni rikollisia, jolloin se ottaa ne kiinni puremalla. Koiraa on siis ihan oikein opetettu puremaan, mutta sitten se puree myös "väärässä tilanteessa". Sellainen koira taas, jota ei opeteta hihaan edes huvin vuoksi ja sillä harrastetaan jäljestystä ja etsintää ei pure niin herkästi löytynyttä, koska harjoituksissa ei koskaan edistetä puremiskäyttäytymistä ja purijat poistetaan harjoituksista.
Olavin omat sensorit ei pysty käsittelemään yhtään mitään, onneksi Olavilla ei ole oikeasti koiraa vai onko sittenkin porvoonpystykorva?!?!