Yhdyvaltalaisten freezer meal ja meal prep -villitykset
Mistähän mahtaa juontaa juurensa? Pakasteessa pitää olla valmiina 20+ ateriaa perheelle, myös ne maapähkinävoihilloleivät. Jääkaapissa oltava viikon joka ateria omassa rasiassaan valmiina. Onko niin, että kun ostavat isoissa pakkauksissa tavaraa (Costco, Sam's club) että se innostaa tekemään valmiiksi ruuat raaka-aineista? Eikö sähkökatkot ja ruuan pilaantuminen pelota, ruoka voi pilaantua myös pakkasessa? Oletko itse kokeillut kyseisiä metodeja, mitä ruokia olet valmistanut?
Kommentit (31)
Itsellä ei arki sujuisi ilman kys. metodia. Sunnuntaina illalla seitsemän aikoihin aloitan ja ysiin mennessä valmis. Viikolla vähemmän tiskiä ja sotkua, enemmän aikaa lasten kanssa ja paljon stressittömämpää. Ihanaa kun saa viikollakin vain olla!
Haluasin kokeilla, mutten ole löytänyt mitään sellaisia vinkkejä tai reseptejä, jotks itseäni kiinnostaisi.
Yhdessäkin vinkkiartikkelissa valmistettiin jääkaappiin monen päivän ruuat etukäteen. Oli joku kanaruoka ainakin, jota syötiin vielä viidentenä päivänä. Mä en itse koskaan säilytä niin pitkään jääkaapissa ja syö, haluan vähän tuoreempaa tavaraa..
Mutta oikeasti kiinnostaisi kovasti! Vaatii vaan tutustumista ja suunnittelua.
Olisikohan kenelläkään mitään hyviä reseptejä?
Teen kans viikon aamupalat ja safkat töihin sunnuntaina valmiiksi.
Olen kyllä kiinnostunut, mutta mietityttää miten ruuat säilyvät jääkaapissa neljäkin päivää viidennestä puhumattakaan. Teen yleensä ruuat pariksi päiväksi ja se toimii kyllä.
Toisaalta ei olisi iso juttu tehdä meal prep-ateriat vaikka kahdesti viikossa, sunnuntaina ja keskiviikkona, jos epäilen säilyvyyttä 🤔 Pitääpä perehtyä asiaan paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei arki sujuisi ilman kys. metodia. Sunnuntaina illalla seitsemän aikoihin aloitan ja ysiin mennessä valmis. Viikolla vähemmän tiskiä ja sotkua, enemmän aikaa lasten kanssa ja paljon stressittömämpää. Ihanaa kun saa viikollakin vain olla!
Toivottavasti käyt edes terapiassa pakko-oireittesi takia?
Esim tubettajalla prepper princess on omat viritykset sähkökatkosten varalle, eli ei pilaannu.
Vierailija kirjoitti:
Esim tubettajalla prepper princess on omat viritykset sähkökatkosten varalle, eli ei pilaannu.
Mites sun ns ”elämä”?
Tossahan on takana usein se, että arkena sitä aikaa vaan ei oikein ole. Jos on töissä, työpäivät työmatkoineen ovat todella pitkiä, riippuen asuinpaikasta ihan normityömatka-aika voi olla 1,5h, yhteen suuntaan. Plus nine-to five niin sitä lähdetään seitsemän jälkeen kotoa ja tullaan seitsemän aikaan illalla takaisin.
Jos on lapsia, niin ne pitää kuskata joka paikkaan, kouluun, harrastuksiin - ja harrastuksia on, pilvin pimein. Ja kaikenmaailman vpaaehtoistyötä ja sukulaistapaamisia ja vaikka mitä (olen itse niin metsäläinen, että tuo rumba saa pään särkemään, vaikken edes itse siihen osallistu). Ja jos vanhemmat on töissä ja lapset kulkee itse kouluun ja harrastuksiin, niin kotona on hyvä olla ruokaa valmiina, ettei ne lapset sitten käy joka päivä jossain hampurilais/pitsa/muu pikaruokapaikassa. Säästyy rahaa, mutta on myös huomattavasti terveellisempää.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ei pysty ajattelemaan ja laittamaan ruokaa samaan aikaan😆
Oletko tänään jo ehtinyt itkeä palstan mies vihaa? Eikö ole näkynyt? Yritätkö järjestää sitä itse?
Meillä tuota pakastusta on tehty aina. Tosin siten että isosta ruoka-annoksesta syödään 2pv ja loppu pakastetaan kiirepäiville. 2 opiskelijaamme ovat myös hyödyntäneet tätä viikonloppulomilla kotona: sunnuntaina mukaan lähtee useamman päivän valmiit ruuat.
Meal prep tarkoittaa meillä sitä että saatan tehdä sunnuntaina 4 pvän ruuat valmiiksi, niitä syödään su/ti ja ma/ke
Ikinä ei tule paineita ruuanlaitosta vaikka kotona on ollut 4 lasta ja työpäivät on saattaneet venyä
Vierailija kirjoitti:
Turha tuota on alapeukuttaa. Jossain Arizonassa tuo nyt ei ole temppu eikä mikään. Hoituu parilla aurinkopanelilla.
Aloin kokeilemaan meal preppausta jokin aika sitten. Meillä kävi niin, että meidän kasvisten syönti lisääntyi huimasti mikä tarkoitti sitä, ettei ruoat riittänytkään niin monelle päivälle kuin olin suunnitellut. Esim. yhdellä aterialla syötiin melkein 2 kg porkkanoita, ja meidän perheeseen siis kuuluu vain 2 aikuista ja 2 päiväkoti ikäistä lasta. Positiivinen ongelma.
Melko paljon käytän aikaa meal prepattuihin aterioihin, koska haluan tehdä sellaisia aterioita mitä en ehtisi tehdä, jos kokkaisin joka ilta ja 2-3 krt viikossa tavoite. Preppaamisen ansiosta syödään nyt huomattavasti vähemmän ravintola ruokaa, joten vaikka se viekin aikaa paljon niin mielestäni se kannattaa.
Ostin lasisia uunin kestäviä kaiken kokoisia vuokia, ja kannet niihin, joten jotkut ruoat on helppo tehdä suoraan niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sun ns ”elämä”?
Niin mitä siitä? Olen seurannut paria säästöaiheista kanavaa youtubessa, koska aihe kiinnostaa. Eli minulla ei ilmeisesti ole mielestäsi ”elämää”. Jepjep.
Huvittavaa ja paljastavaa kun positiivisissa kommenteissa on peukutusratio tyyliin 2 yläpeukkua 17 alapeukkia 😃 "minä en tykkää tästä niin sinäkään et saa tykätä!" Vauvapalsta pähkinänkuoressa.
Toimii varmaankin jos tekee monta eri ruokaa. Mutta jenkkityyli jossa jääkaapissa on viisi identtistä ateriaa viidelle päivälle, en pystyis. Pestyykö joku? Jo pelkkä aterioiden suunnittelu etuteen on hankalaa koska mun ruokahalu toimii tosi fiilispohjalta. Voin suunnitella syöväni torstaina jotain ja torstain tullessa kyseinen ruoka tuntuu vastenmieliseltä. Parhaiten toimii se että ostan ainekset noin viiden päivän ruokiin ja sitten fiiliksen mukaan teen.
Vierailija kirjoitti:
Aloin kokeilemaan meal preppausta jokin aika sitten. Meillä kävi niin, että meidän kasvisten syönti lisääntyi huimasti mikä tarkoitti sitä, ettei ruoat riittänytkään niin monelle päivälle kuin olin suunnitellut. Esim. yhdellä aterialla syötiin melkein 2 kg porkkanoita, ja meidän perheeseen siis kuuluu vain 2 aikuista ja 2 päiväkoti ikäistä lasta. Positiivinen ongelma.
Ohi aiheen: 2 kg porkkanoita yhdellä aterialla? Olisko ollut kuitenkin se kilon pussi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sun ns ”elämä”?
Niin mitä siitä? Olen seurannut paria säästöaiheista kanavaa youtubessa, koska aihe kiinnostaa. Eli minulla ei ilmeisesti ole mielestäsi ”elämää”. Jepjep.
Ihan paria, ok. Ja ”säästö”, jep.
Olen katsonut ihaillen niitä kokkailuja. Itse tykkään laittaa ruokaa päivittäin ja minulla on siihen aikaa. Lapset eivät tykkää jälkilämmitetystä.
Itselleni teen kyllä pakasteruokia ja valmistelen usean päivän aamiaiset (tuorepuurot), lounaat ja kasvisannokset jääkaappiin.
Teen pakkaseen kerran vuodessa ison satsin kaalikääryleitä, koska niitä on tympeä tehdä, kun ovat niin suuritöisiä. Syksyisin teen puutarhan antimista, ylijäämästä, erilaisia sosekeittoja, kasviskeittoja/patoja, kasvispihvejä itselleni lounaiksi. Samaa teen talvellakin, jos meinaa jääkaapin vihanneslokeroon jäädä tavaraa nahistumaan. Mielestäni lihaa ja perunaa/pastaa sisältävät ruoat eivät oikein pärjää pakastettuna ja uudelleen lämmitettynä, niihin tulee tympeä maku. Siksi teen vain kasvisruokia pakkaseen.
Idea on vapauttaa arjessa aikaa muuhun kuin ruoanlaittoon. Kun tekee parissa tunnissa koko viikon ruoat valmiiksi viikonloppuna niin ei tarvitse käyttää päivittäin aikaa kuin pari minuuttia valmiiden ruokien lämmittämiseen mikrossa.
Kaiken lisäksi ruoka tulee tällä tavoin usein edullisemmaksi ja terveellisemmäksi.
Teoriassa tykkään ideasta. En tosin ole ikinä itse kokeillut.