Työkokeilu ja syrjintä
Olen työskennellyt 4.5 kk palkkatuella, sopimuksen mukaan olisi vielä 1.5 kk jäljellä. Mutta esimies syrjii minua niin törkeästi, ettei jatkamisessa tunnu olevan mitään järkeä. Olen työssäni erinomainen. Luulin, ettei suurempaa ongelmaa enää ole... mutta olin väärässä: hänellä on paha kompleksi. Rajansa kaikella! Onko kellään vastaavaa kokemusta? Mitä olette tehneet? Aion jutella firman tj:n sekä TE-virkailijan kanssa, mutta vielä ei tavoita.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Jos olet palkkatuella, niin et ole työkokeilussa, joten tarkistapa nyt sopimuksesta, mikä se oikein on.
Kiitos korjauksesta. Olen palkkatuella, en työkokeilussa.
Mitä pomo tarkkaan ottaen sanoo tai tekee. Työnanatajalla (eli esimiehellä) on valta päättää töiden suunnittelusta eli hän jakaa mitä kukin tekee. Tämä on hänen työnsä. Työpaikoilla työt jaetaan osaamisen ja kokemuksen mukaan, toki hyvä esimies huomioi myös työntekijöiden kiinnostuksen kohteet ja kehittymishalun. Niiden huipputyötehtävien lisäksi jokaisen työnkuvaan kuuluu ihan varmasti myös "hanttihommia (eli yksinkertaisia perutehtäviä)" ja "paskanakkeja (eli ei ihn niin mieluisia töitä".
Paitsi, että esimies suunnittelee ja jakaa työt, hän myös valvoo töiden suorittamista ja antaa tarvittaessa palautetta tai ohjeita työn suorittamiseen.
9e/pv en tekisi juurikaan mitään töissä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pomo tarkkaan ottaen sanoo tai tekee. Työnanatajalla (eli esimiehellä) on valta päättää töiden suunnittelusta eli hän jakaa mitä kukin tekee. Tämä on hänen työnsä. Työpaikoilla työt jaetaan osaamisen ja kokemuksen mukaan, toki hyvä esimies huomioi myös työntekijöiden kiinnostuksen kohteet ja kehittymishalun. Niiden huipputyötehtävien lisäksi jokaisen työnkuvaan kuuluu ihan varmasti myös "hanttihommia (eli yksinkertaisia perutehtäviä)" ja "paskanakkeja (eli ei ihn niin mieluisia töitä".
Paitsi, että esimies suunnittelee ja jakaa työt, hän myös valvoo töiden suorittamista ja antaa tarvittaessa palautetta tai ohjeita työn suorittamiseen.
Hän ei anna minulle työtehtäviä. Jo alussa oli sovittu, että teen kahta hommaa 3 + 2 päivää, mutta toistaiseksi olen tehnyt vain sitä yhtä... lukuun ottamatta jotain yksipuolista poikkeusta. Tähän asti olen suunnitellut lähes kaiken työni yksin, mutta nyt alkaa mielikuvitus loppua. Aamulla kun hän jakaa muille työtehtävät, minä olen kuin ilmaa; aina kun kysyn olisiko minulle jokin tehtävä, ei ole.
olen tehnyt sitä hommaa, johon oli sovittu 2 päivää viikossa. Aluksi projektiin meni enemmän ja se oli hyvä, mutta nyt on ollut jo pidempään toisin
Palkkatuella yritys maksaa suurimman osan palkastasi, joten en oikein voi uskoa, että missään on varaa tuollaiseen. Entä jos kyse on vain omasta kokemuksestasi ja muut näkevät asian toisin?
Meillä oli 4 kk sitten riita esimiehen kanssa, kun häntä harmitti, etten muka arvostanut hänen työtään jolloin hän rupesi kiusaamaan minua (yli 40 v mies, kakara!) - lopulta hän käyttäytyi niin järjettömästi, että vaadin keskustelua. Ja kuvittelin, että kaikki on hyvin! Ehei, kompleksi mikä kompleksi...
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuella yritys maksaa suurimman osan palkastasi, joten en oikein voi uskoa, että missään on varaa tuollaiseen. Entä jos kyse on vain omasta kokemuksestasi ja muut näkevät asian toisin?
Näin olen halunnut uskoa jo monta viikkoa, keskittynyt nauttimaan työstäni. Mutta nyt alkoi paljastua ikävällä tavalla, ettei kaikki ole hyvin.
Edellispäivänä sanoin tj:lle, että minulle ei ole ollut työtehtäviä siinä toisessa hommassa moneen kuukauteen, vaikka 9:lle kollegalle on päivittäin. Hän olk kiireinen mutta lupasi ottaa puheeksi esimieheni kanssa. Tänään esimies sitten keskeytti työntekoni ja antoi aamuiksi tehtävän, joka vapautui toisilta kun osa porukasta on lähtenyt opiskelemaan. Tehtävä jota voisi pitää epämiellyttävimpinä - minulla ei ole asennevammaa mihinkään mutta hän antoi tehtävän todella ylimielisesti ja epäkunnioittavasti, menemättä yksityiskohtiin; ja kun kysyin, olisiko muita rutiineja eli saisinko (viimein) työtehtäviä myös kolmelle loppupäivälle, hän vastasi vain "älä sitä murehdi". Ai ei ole murheen aihe, ettei töissä ole työtä? Syyskuussa se tarkoittaisi lähes koko työviikkoa... mut ilmeisesti hänen kompleksinsa menee firman edun edelle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli 4 kk sitten riita esimiehen kanssa, kun häntä harmitti, etten muka arvostanut hänen työtään jolloin hän rupesi kiusaamaan minua (yli 40 v mies, kakara!) - lopulta hän käyttäytyi niin järjettömästi, että vaadin keskustelua. Ja kuvittelin, että kaikki on hyvin! Ehei, kompleksi mikä kompleksi...
Siis olit ollut 2 vko töissä, kun ryhdyit ällittelemään ja kiukkuamaan ja nyt oletat, että esimies piinaa? Oletko mielenterveyspotilas vai onko sinulla narsistinen luonnehäiriö?
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Haluatko pysyä ikuisesti 9e/pv hommissa?
Hän kohteli minua tänään niin iljettävästi, että tilanne täytyy tänään selvittää. Ei tämä systeemi palvele enää ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Haluatko pysyä ikuisesti 9e/pv hommissa?
Mun palkka on paljon parempi. Mut ihmisarvollakin on hintansa. Olen ollut hyvin kärsivällinen.
ap
1,5 kk jäljellä, en tekisi mitään. Mitä hyötyä riitelemisestä sulle on? Et kai halua jatkaa tuolla joten mitä väliä. 1,5 kk on sama miten päivät kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis olit ollut 2 vko töissä, kun ryhdyit ällittelemään ja kiukkuamaan ja nyt oletat, että esimies piinaa? Oletko mielenterveyspotilas vai onko sinulla narsistinen luonnehäiriö?
Olin ollut samalla firmalla jo kuukauden töissä itsenäisessä tehtävässä. Sitten projekti vaihtui; kahden viikon päästä oli jo ilmeistä, että kohtelj oli tahallista. Ja kun se huipentui esimiehen järjettömään käytökseen, minun oli puhuttava avoimesti ei vain yksittäisistä asioista joihin en ollut tyytyväinen, vaan koko tilanteesta.
Minusta esimies ei kohtele minua asiallisesti.
Ei ole mitään diagnosoitua koskaan ollut. Siis minulla, esimiehestä en tiedä. Mutta tunnistan kyllä, missä alkaa mennä hyvän maun raja, eikä voida puhua enää vain siitä, ettei satu olemaan johtaja-ainesta eikä voi sille mitään. Esimiesasemaa ei saisi hyväksikäyttää omiin kieroutumiin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri se tekeekin esimiehen harjoittamasta kiusaamisesta ja syrjinnästä niin vaikeaa puuttua. Hän kun periaatteessa saa laittaa sinut tekemään ne hanttihommat ja tiimiläisillesi antaa niitä vähän mukavampia hommia. Kaikissa hommissa on niitä kivoja ja ei-kivoja. Mutta reilua olisi jakaa ne tasan. Kiusaava esimies tekee juuri toisin päin. Hän kasaa ne ei-kivat vain yhdelle kiusatulle.
Vierailija kirjoitti:
1,5 kk jäljellä, en tekisi mitään. Mitä hyötyä riitelemisestä sulle on? Et kai halua jatkaa tuolla joten mitä väliä. 1,5 kk on sama miten päivät kuluu.
Niin kai. Joo riitelyä en todellakaan jaksa. Ei me oikeastaan viimeksikään riidelty, kieltäydyin vain tottelemasta hänen järjetöntä vaatimustaan/työn törkeää häiriköintiä (rahallisesti ja muutenkin), ja vaadin häneltä sitten vastauksia tai ainakin muutosta -
johon hän ei kyennytkään niin fiksusti, kuin luulin. Enhän minä nytkään ole mitään kohtuutonta vaatinut, vain avoimuutta; ellei siitä toisesta hommasta ole töitä kolmeksi päiväksi viikossa (tiedän että valehdrllut ainakin välillä), miksei sitä voi suoraan sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kato, esimies tuli palstalle😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri se tekeekin esimiehen harjoittamasta kiusaamisesta ja syrjinnästä niin vaikeaa puuttua. Hän kun periaatteessa saa laittaa sinut tekemään ne hanttihommat ja tiimiläisillesi antaa niitä vähän mukavampia hommia. Kaikissa hommissa on niitä kivoja ja ei-kivoja. Mutta reilua olisi jakaa ne tasan. Kiusaava esimies tekee juuri toisin päin. Hän kasaa ne ei-kivat vain yhdelle kiusatulle.
Sanoin, että menisin mielelläni edes jonkun apuriksi. Mutta ei. En ole saanut edes kokeilla muita tehtäviä.
Kun tein ainoana raskainta hommaa, ja sain noidannuolen, sanoin että seuraavaksi joku muu voisi tehdä sen työn koska olisi hyvä saada vähän vaihtelua.
Jos olet palkkatuella, niin et ole työkokeilussa, joten tarkistapa nyt sopimuksesta, mikä se oikein on.