Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotirouva ja kotiäiti on eri asioita

Vierailija
14.08.2019 |

kotirouva on pelkkä... no en sano, ettei kukaan loukkaannu.
Kotiäiti taas on kotona lapsia hoitamassa.

Kotirouvia ei tässä maassa onneksi pahemmin olekaan.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran täällä määriteltiin, että kotiäiti muuttuu kotirouvaksi, kun kotihoidon tuelta siirtyy työttömyysrahoille.

Mutta entäs mä, kun en ole koskaan nostanut työkkäreitä? Olen kotona lasten kanssa ja lapset kolme ja viisi vuotiaat. Enkä järjestele kynttiläillallisia, mies on aika tavan duunari. Meillä on kuitenkin varaa tähän.

Vierailija
22/37 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette hyväksy kotirouvaa? Jos mies on esimerkiksi sellaisessa asemassa, että joutuu edustamaan paljon, niin siinä on rouvalla enempi puuhaa kuin parissa lapsessa. On pidettävä miehen ulkonäkö, vaatetus, oma ulkonäkö ja vaatetus ja tiedollinen puoli sekä koti edustavassa kunnossa. On tiedettävä, miten järjestää tilaisuudet ja tarjoilut yms. Helpommalla pääsee palkkatöissä.

Häh? Miehen ulkonäkö ja vaatetus? :D

Peseekö kotirouva miehen nassun ja hampaat ennen töihin lähtöä ja laittaa valmiiksi vaatteet, vai pitääkö mies peräti pukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kotiäiti vai kotirouva jos pienin koulussa mutta vasta ekalla ja äiti tekee kotona olon ohella satunnaisia keikkatöitä sekä aikoo vielä jossain vaiheesssa palata enemmänkin työelämään?

Vierailija
24/37 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette hyväksy kotirouvaa? Jos mies on esimerkiksi sellaisessa asemassa, että joutuu edustamaan paljon, niin siinä on rouvalla enempi puuhaa kuin parissa lapsessa. On pidettävä miehen ulkonäkö, vaatetus, oma ulkonäkö ja vaatetus ja tiedollinen puoli sekä koti edustavassa kunnossa. On tiedettävä, miten järjestää tilaisuudet ja tarjoilut yms. Helpommalla pääsee palkkatöissä.

Kerro tällaisia ammatteja, joissa vaimo joutuu edustamaan niin paljon, että aikaa menee 40 tuntia viikossa. Ei kai ne kiireisimmätkään liikemiehet montaa kertaa viikossa pidä illallisia ja ulkonäön ja vaatetuksen hoitamiseen ei mene kyllä monta tuntia päivässä. Parin paidan shoppaaminen ja silittäminenkään ei kauan vie. Jos taas oikeasti pitää istua palavereissa ja järjestellä tapaamisia ja käyttää jonkinlaista osaamista, sehän ei ole enää kotirouva, vaan pitäisi maksaa palkkaa sihteerin tai promoottorin työstä. 

Vierailija
25/37 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin kotirouva on olemassa miestä varten kotona, ei lasten vuoksi.

Sellanen miehen koriste, tai käyttöesine, vaikka mies itse kotona olis harvoin.

Vierailija
26/37 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei kotirouvalla välttämättä edes oo lapsia.

Tai jos on, ei se niitä päivät hoida, ovat koulussa, hoidossa tai lentäneet pesästä..

Vierailija
27/37 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat ovat ok, kun ihminen itse haluaa sellainen olla.

Taidatte vaan olla ksteellisia kotirouville. Äitini on sellainen omasta tahdostaan. Ei edes siivoa itse, vaan heillä käy siivooja. Ei ole lainkaan alistettu, vaan pikemminkin isäni on, jos joku. Äiti on aika dominoiva ja isä on ihan täysin tossun alla. Isä myös passasi lapsia ja leipoi jne nuorena.

Eli jos jomoi kumpi on siinä liitossa alakynnessä, se on se kovatuloinen mies, eikä suinkaan se kotirouva.

Noissa silti vaan on se riski, että joku päivä rahahat sulkeutuu ja ero tulee.

Siinä onkin sitten vaikeaa päästä jaloilleen. Itse en uskaltaisi jättäytyä kotiin.

Vierailija
28/37 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat ovat ok, kun ihminen itse haluaa sellainen olla.

Taidatte vaan olla ksteellisia kotirouville. Äitini on sellainen omasta tahdostaan. Ei edes siivoa itse, vaan heillä käy siivooja. Ei ole lainkaan alistettu, vaan pikemminkin isäni on, jos joku. Äiti on aika dominoiva ja isä on ihan täysin tossun alla. Isä myös passasi lapsia ja leipoi jne nuorena.

Eli jos jomoi kumpi on siinä liitossa alakynnessä, se on se kovatuloinen mies, eikä suinkaan se kotirouva.

Noissa silti vaan on se riski, että joku päivä rahahat sulkeutuu ja ero tulee.

Siinä onkin sitten vaikeaa päästä jaloilleen. Itse en uskaltaisi jättäytyä kotiin.

Niinpä. Saati sitten jos olet vielä vuosikausia toiminut aviomiehen ilmaisena sihteerinä ja markkinoijana ja palkkana on ollut vain nättejä kenkiä, kampaajakäyntejä ja lupa ajaa hienolla autolla. Sitten kun tulee ero, ei jää yhtään mitään ja työkokemustakaan ei noteerata yhtään missään. 

Vierailija
29/37 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Suomessa ei koskaan ole ollut kotirouvakulttuuria, eihän tätä maata edes olis olemassa jos pohjanperukoilla ois naiset heittäytyneet miesten varaan, vaan yhdeet hiilee on kaikki puhaltaneet.

Ihmettelen aina kun joku huomauttaa äitinsä olleen kotirouva 70äluvulla tms, kyllä mun on jo mummot aikoinaan (syntyivät 1910 ja 1918) aina tehneet töitä vaikka lapsia oli liuta toisella 11 ja evakkokin kutsui, toisella 5. Toinen teki sekalaisia hommia kodin lisäksi ja toinen oli ammattikokki eliitin keittiöissä.

Vierailija
30/37 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei ne sama asia ole.

Vierailija
31/37 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran täällä määriteltiin, että kotiäiti muuttuu kotirouvaksi, kun kotihoidon tuelta siirtyy työttömyysrahoille.

Mutta entäs mä, kun en ole koskaan nostanut työkkäreitä? Olen kotona lasten kanssa ja lapset kolme ja viisi vuotiaat. Enkä järjestele kynttiläillallisia, mies on aika tavan duunari. Meillä on kuitenkin varaa tähän.

Kyllä sä kotiäiti olet kun kotona hoidat pieniä lapsia.

Vierailija
32/37 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tähän on pakko todeta, että riippuu missä selvästi asuu. En nyt halua sanoa aluetta nimeltä, ettei tässä joku vielä tunnista. Mutta täällä on iso kylänraitti täynnä niitä kotirouvia. Miehet tekee hyvää tiliä ja rouvat on kotona. Lapset jo kouluikäisiä suurimmalla osalla.

Vierailija
33/37 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tähän on pakko todeta, että riippuu missä selvästi asuu. En nyt halua sanoa aluetta nimeltä, ettei tässä joku vielä tunnista. Mutta täällä on iso kylänraitti täynnä niitä kotirouvia. Miehet tekee hyvää tiliä ja rouvat on kotona. Lapset jo kouluikäisiä suurimmalla osalla.

Espoo tulee mieleen tämmösistä naisista ja kokoomus. 

PK-seudusta vaikken mitään tiedä. 

Vierailija
34/37 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi Suomessa ei koskaan ole ollut kotirouvakulttuuria, eihän tätä maata edes olis olemassa jos pohjanperukoilla ois naiset heittäytyneet miesten varaan, vaan yhdeet hiilee on kaikki puhaltaneet.

Ihmettelen aina kun joku huomauttaa äitinsä olleen kotirouva 70äluvulla tms, kyllä mun on jo mummot aikoinaan (syntyivät 1910 ja 1918) aina tehneet töitä vaikka lapsia oli liuta toisella 11 ja evakkokin kutsui, toisella 5. Toinen teki sekalaisia hommia kodin lisäksi ja toinen oli ammattikokki eliitin keittiöissä.

Kyllä täällä nyt jonkinlainen kotirouva kulttuuri on ollut vaikka on ollut myös naisia jotka ovat tehneet omaa työtänsä. Suomenkielessä on ollut sanoja jotka määrittää naisen miehen asema kautta, johtajatar, ruustinna, tohtorinna. Tämä päivänä noilla ei oikein ole käyttöä toimitusjohtajan, lääkärin ja rovastin puolisolla on useinkin ihan oma työ.

Vierailija
35/37 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa sillon on työtön työnhakija, ei kotirouva. Siis jos nostaa työttömyyskorvausta.

Vierailija
36/37 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotirouva voi olla samaan aikaan myös kotiäiti mutta jotkut kotiäidit eivät ole kotirouvia. 

Mietin että miten kotirouvan tehtäväkuvan voisi selittää ja tajusin että varmaankin moni muistaa että entisaikaan naimattomilla kartanonisännillä oli taloudenhoitaja joka hoisi karatnonisännän kotitalouden juoksevia asioita sekä myös leskimiesten lasten kasvatusta. Hänellä oli vastuu henkilökunnan palkkaamisesta sekä siitä että kaikki sujuu. Hän myös oli vastuussa rahallisesta puolesta kotitalouden suhteen eli teki kaikki hankinnat ruuasta alkaen ja teki myös kirjanpidon. Hän myös järjesti isännän juhlat ja muut ja oli usein itse myös läsnä. Jokaisessa taloudessa taloudenhoitaja ei tehnyt itse ollenkaan fyysistä työtä, piti vain huolen siitä että muut tekivät ja talon isäntä oli tyytyväinen Hän sai palkkaa tästä työstä. Usein taloudenhoitaja joutui lähtemään kun kartanonisäntä meni naimisiin ja nämä taloudenhoitajan velvollisuudet siirtyivät rouvalle. Joskus taloudenhoitajan virkaa saattoi hoitaa myös kartanonisännän äiti tai sisar kun vaimoa ei ollut. Monesti kävi niin että taloudenhoitaja meni naimisiin isännän kanssa tai olivat avoimesti " avopari". 

Kotirouva tekee siis työtä. Hoitaa perheen kotitaloutta ja sosiaalisia suhteita. Kotiäiti voi olla vaikkapa laiska lortti joka juuri ja juuri hoitaa lapsensa. Kotirouva ei voi olla missään tilanteessa jossa saa minkäänlaista tukea. Silloin on työtön, kotiäiti tai opiskelija. Kotirouva voi olla köyhän miehen vaimo taikka rikkaan ja hänen työkuvansa riippuu siitä. Mun miehen äiti halusin olla kotirouva. Se on asia joka sovitaan yhdessä miehen kanssa. Heidän elintasonsa ei ollut kovin korkea tästä syystä vaikka mies tienasi enemmän kuin keskivertomies. Yhden henkilön palkka jaetaan silloin kahden ihmisen kesken. Toisinsanoen jos mies saa palkkatyöstä 4000 kuukaudessa niin jos hänen vaimonsa on kotirouva hänen palkkansa on todellisuudessa 2000 ja vaimon 2000. Tämä on pariskunnan ja talouden kokonaistulo. Mies siis luopuu korkeammasta asemasta yhteiskunnassa vaimon takia. Joskus mies taasen on niin rikas ettei sillä ole mitään väliä aseman suhteen vaikka vaimo olisi kotirouva. Joskus kotirouva voi itsekin olla rikas. Kotirouva-taloudessa rahat jaetaan puolisoiden kesken. 

Vierailija
37/37 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainenkin ero on että kotiäiti voi olla naimaton kotiROUVA on naimisissa. Kotiäidillä on lapsia hoidettavana, kotirouvalla ei välttämättä ole lapsia.