Mihin laittaa vaatteet jotka on liian likaisia vaatekaappiin ja liian puhtaita pesukoneeseen?
Alusvaatteet ja t-paidat menee aina pyykkikoppaan kerran käytön jälkeen. Farkkuja en juuri pese, kun vaatekaupassakin aina kielletään. Kuinka monta kertaa college-paitoja voi pitää? Kunnes tulee näkyviä tahroja? Minulla on noin 4-5 collegea eteisen tuolilla mytyssä, kaikkia käytän säännöllisesti, silitän vain rypyt pois. Mitä teen väärin?
Kommentit (49)
Riippuu vähän että kuinka paljon hikoilee, hikiset tietenkin pesuun mutta jos ei haise hiki niin voi käyttää parikin kertaa. Aika helposti kyllä laitan pesuun kuitenkin. Farkut pesuun kahden viikon käytön jälkeen enkä käytä silloin huuhteluainetta.
Laita henkariin ennemmin kuin tuolille niin ei mene ryppyyn :)
Farkut pestään kyllä kerran tai kaksi viikossa.
Puolipitoisia ei silitetä! Jos on nuhrusia niin pyykkiin.
Mielestäni kerran viikossa kaikki puolipitoiset pyykkiin.
Vierailija kirjoitti:
Farkut pestään kerran tai kaksi viikossa?!?!? Max kerran kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farkut pestään kerran tai kaksi viikossa?!?!? Max kerran kuussa.
Ei. Voi käyttää kaksi tai kolme päivää
Minä yleensä poltan takapihalla kaikki kerran pidetyt vaatteet.
Säästän näin pesuainekuluissa.
Mulla ihoa vasten olevat paidat ovat yleensä käytössä 2-3 päivänä, mutta koska vaihdan kotiin tultua vaatteet kotivaatteisiin, niin yhdelle paidalle tulee käyttöä suunnilleen yhtä paljon kuin jos sitä pitäisi yhden päivän aamusta iltaan. Colleget, neuleet ym. joiden alle tulee toinen paita, ovat yleensä 5-7 päivää. Mulla on makkarissa erillinen puolipitoisten vaatteiden tuoli, jolla sellaiset ovat siististi aseteltuna. Seuraavan päivän käyttöön tuleva asu istuimella (laitan siihen valmiiksi myös kaapista tulevat vaatteet edellisenä iltana) ja muut puolipitoiset selkänojalla. Kaikki pysyy siistinä ja järjestyksessä.
Lipaston päällä makkarissa. Paidat ja housut omissa pinoissaan.
Mulla on yksi kaappi, jossa henkaritanko ylhäällä ja alhaalla vetokoreja. Siinä säilytän käytössä olleet, mutta vielä ilman pesua päälle kelpaavat vaatteet.
Kummallista kiistelyä täällä siitä, kuinka usein vaatteet pitäisi pestä. Mehän teemme keskenämme erilaisia asioita työssämme ja päivän mittaan, toinen hikoilee ja toinen taas ei. Jotkut ovat kotona samissa vaatteissa kuin työssä, itse vaihdan aina välittömästi kotivaatteet päälle. Niitä voikin sitten pitää ainakin kolme päivää, joskus enemmänkin, riippuen siitä, mitä tulee kotona tehtyä vai tuleeko mitään. Tunnustan kyllä, että kuulun itse ryhmään, joka pesee esim. pitkiä housuja, farkut mukaanlukien turhankin usein. Ja vain siksi, että inhoan polvipusseja ja muita venymiä:)
Minä pesen kyllä kaikki vaatteeni käytön jälkeen ja päivittäin vaihdan vaatteet.
Puolipitoisille vaatteille varattuun kaappiin, laatikkoon tai rekille tai mikä nyt kenellekin on sopivin paikka.
Mulla on tämän tyyppinen vaatepuu:
https://www.nordicvintageshop.fi/product/823/vaatepuu
Näitä on erityyppisiä, myös sellaisia joissa on enemmän vaakapuita. Googlaa vaatepuu. Helppo laittaa tuohon vaatteet siististi. Se on mulla makkarissa ikkunan edessä, niin tuulettuvatkin kivasti samalla kun tuuletan huoneen.
Tuolia en enää makkariin huoli. Mulla se ainakin oli puolipistoisten vaatteiden syöppö, ne vaan jäi siihen liian helposti :D
Ne menee makuuhuoneen nurkassa tai vastaavassa paikassa olevalle tuolille, käyttäjän siisteydestä riippuen epämääräiseen myttyyn tai suunnilleen siististi taiteltuina. Jokaisella poikamiehellä on tällainen, ja sen tuolin ainoa käyttötarkoitus tosiaan on vaatteiden säilyttäminen. Korkeintaan siinä tapauksessa voidaan heittää siitä vaatteet pois ja raahata tuoli esim. pöydän ääreen, jos on vieraita ja kämpästä loppuu istumapaikat.
T: poikamies
Meillä on yläkerrassa Lundia-hyllyyn viritelty rekki, johon vaatteet saa ripustaa henkariin. Suosittelen tätä. Vaatteet pysyvät suorina ja ne tuulettuvat samalla. Ihmiset pesevät vaatteitaan aivan liikaa. Toki myös siinä on eroja, miten eri ihmisillä vaatteet likaantuu: esim. mun mies erittää tosi paljon talia, joten hänen on parasta panna t-paita joka päivä pyykkiin, tai paita rasvoittuu liikaa. Mä taas saatan käyttää samaa alustoppia useamman päivän. Hikoilen tosi vähän enkä eritä samalla tavalla talia kuin mieheni.
Vierailija kirjoitti:
Ne menee makuuhuoneen nurkassa tai vastaavassa paikassa olevalle tuolille, käyttäjän siisteydestä riippuen epämääräiseen myttyyn tai suunnilleen siististi taiteltuina. Jokaisella poikamiehellä on tällainen, ja sen tuolin ainoa käyttötarkoitus tosiaan on vaatteiden säilyttäminen. Korkeintaan siinä tapauksessa voidaan heittää siitä vaatteet pois ja raahata tuoli esim. pöydän ääreen, jos on vieraita ja kämpästä loppuu istumapaikat.
Ei se oo pelkästään poikamiesjuttu :) Eiköhän se oo aika yleisinhimillinen juttu.
Mulla on rekki, jossa puolipitoiset roikkuu erillään muista. Mutta koska vaihtelen asuja mieluusti, se ei riitä. Niinpä niitä henkareita roikkuu muuallakin makkarissa ja olkkarissa. Siitä on sitten helppo poimia ja yhdistellä. Välillä ne voi nostaa henkareineen tuulettumaan tai valkata liian pidetyt pesuun. Tosin kukaan muu meillä ei tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Armeija opettaa ainakin tekemään pinkan tuolille.
Ei se "lika" niihin puhtaisiin vaatteisiin tartu. Jos se on riittävän puhdas uudelleen päälle pantavaksi, se on riittävän puhdas kaappiin. Muuten pesuun.
Helpoin ratkaisu on käyttää yhtä vaatetta, niin kauan, että se kaipaa pesua. Siirry sitten vasta seuraavaan.
No laita ne omalle hylylleen sinne kaappiin. Tai heitä johonkin nurkkaan, mutta älä nyt tee noin mitättömästä asiasta mitään ongelmaa.