Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten eroon yövaipasta?

29.05.2006 |

Meidän pikkumies täytti toukokuun alussa 3 vuotta ja ajattelin, että kesälomalla olisi sitten hyvä päästä viimeistään eroon yövaipasta.

Ensimmäisenä ongelmana oli perhepedissä nukuminen, mutta ihme kyllä - pari viime yötä kaveri on nukkunut kiltisti omassa sängyssään, kun hänet on sinne viety ja peitelty. Ajattelin, että vaipasta ei voi hankkituta eroon ennen kuin poju koisii omassa sängyssään. Muuten pissassa on koko parisänky.

Mutta miten siitä vaipasta hankkiudutaan eroon? Ja kannattaako vielä edes yrittää, kun vaippa on aamulla aivan läpimärkä? Oletteko herättäneet lapsenne yöllä vessaan vai ovatko oppineet heti pidättämään koko yön tai pyytämään yöllä pissalle?

Plaah, monta kysymystä, mutta ei ketään keneltä kysyä neuvoa.... Onneksi ensi viikolla on 3-vuotisneuvola, jossa voi kysäistä apuja, mutta kiva olisi myös kuulla omia kokemuksianne!

Ja niin, poika on päiväkuiva ja nukkuu päikkärinsäkin ilman vaippaa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika täyttää heinäkuun alussa 3-v. Hän on myös päiväkuiva eikä käytä päikkäreilläkään vaippaa. Yövaippa on sitten todella märkä. Poika nukkuu omassa sängyssään. Olen päivisin seuraillut kuinka monta tuntia poika jaksaa pidättää ja maksimi taitaa olla 4-6 tuntia. Kokeilin parina yönä yöpissattamista silloin kun kävin itse nukkumaan eli puolilta öin, mutta se ei toiminut. Lapsi oli ihan sekaisin herätyksestä eikä hänellä ollut hätä. Olen ajatellut ottaa heinä-elokuussa vaipan pois ja välttää pojan iltajuomista. Katsotaan miten se alkaa mennä, herääkö lapsi itse vai pidättääkö koko yön. Varmaan parina ensimmäisenä yönä tulee vahinkoja. Olen nimittäin huomannut, että vaipan ollessa jalassa pojallamme ei ole mitään motivaatiota mennä vessaan, hän saattaa tehdä kakatkin vaippaan ennen nukahtamista.

Vierailija
2/6 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

(tai itse asiassa ekana yönä tyttö oli ottanut sen itse pois, kun olin valmisttelut tulevaa ;-) vaikka ei ollut vaippa koskaan ollut kuivana aamulla, päinvastoin.

Ostin muofroteeta, koko patjan peittäviä paloja kangaskaupasta useamman ja varasin illalla pöydälle valmiiksi vaihtolakanoita ja varapeitteen. Alkuun tuli pissa sänkyyn 1-3x/yö. Kun oltiin toisella viikolla viikko yhdessä mökillä ja nukuttiin samassa huoneessa, kyselin tytöltä aina kun liikkui sängyssä, tuletko pissalle. Yleensä ainakin tuossa 5-6aikaan tuli potalle. Jos ei halunnut, en ottanut väkisin. Näin kuitenkin oppi pissalle vähitellen heräämään itsekin.

Kokonaisuudessaan kesti noin kuukauden kun tyttö oli kokonaan yökuiva - eli oppi itse heräämään pissahätäänsä. Potta oli sängyn vieressä valmiina, niin ei tarvinnut kauas mennä. Ja huuteli sit meidät sitä tyhjentämään. Parissa viikossa mentiin siihen, että vahinkoja sattui ensin n.joka kolmas yö ja sit siitä harvnivat. Päiväkuiva oi tuolloin oltu noin vuoden verran. Yökuivaksi opeteltiin 2v8-9kk ja päiväkuivaksi oli oppinut siis 1v9kk. Molemmat tehtiin tarkoituksella kesäloma-aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oli yökuiva (ja miksei päiväkin) ennekuin äiti edes ymmärsi. Jossain vaiheessa vain tajusin ettei vaippa ole pitkään aikaan ollut aamulla märkä, se oli sellainen totuttu juttu joka tapahtui automaattisesti(siis vaipan laitto illalla) Meillä oli tapana mennä heti kun noustiin vessaan potalle ja aamupissalle, äiti ja poika. Haittana oli etten saanut nukkua poikaa pitempään, kun piti mennä auttamaan. Enkä oikeastaan sitten tohtinutkaan koska hän oli aamuisin kuiva ja pissa tuli heti pottaan. Poika oli jotain 2,5 kun itse oppi kuivaksi, meillä ei niin tehokasta opetusta ollut, oli kesä ja sopiva aika olla ilman vaippaa päivisin. Yö kuivuus tuli samoihin aikoihin, jos ei jo ennen.

Iloisia opetteluja!!

4/6 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oppi kerralla päiväkuivaksi 2.5v ikäisenä. Yritettiin ilman yövaippaa moneen otteeseen muttei tullu mitn. Nyt tossa kuukausi sitten ihan yhtäkkiä poika oppi yökuivaksi. Siihen ei voi opettaa koska se vaatii hormonin. Pitkään meni mutta oppi kumminkin :)

-Anu jonka isoin poika on nyt yökuiva ja ikää 4v7kk

5/6 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei heränny yöllä vessaan enkä olis lähteny kyllä ite siihen että olisin lähteny herättää sen pissille eikä se olis kyllä herännykkään.

Tsemppiä ja ei vielä kiirettä :)

Vierailija
6/6 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä montakaan kertaa ole yöllä hätään heräilty eli poika kyllä koisaa aamuun asti ihan hyvin.

Meilläkin tosiaan aamuisin alkoi olla kuiva vaippa, mutta sitten piti päästä äkkiä potalle, koska muuten tietysti ehti tulla vaippaan.

Mutta tosiaan iltavellit ja sellaiset kannattaa lopettaa ja antaa puuron kanssa vain vähän maitoa. Jos pyytää vettä, niin vain pieniä tippoja. Muuten ei kyllä ole mahiksiakaan, vaan tulee sänkyyn.

Pitkään oli hankalaa saunailtoina, kun tietysti piti juottaa saunan päälle ja aina yöllä sänky sitten märkä.

Aluksi taisi mennä n. kuukausi, että tuli 1-2 kertaa viikossa pissa sänkyyn, mutta sitten helpotti.

(Nyt tulee jo niin sekavaa tekstiä, että pitää mennä nukkumaan...)