Voiko olla ei-älykäs ihminen, jolla kuitenkin on kielipäätä?
Itse kun olin lukiossa, niin hämmennyin kuinka pieni osa ihmisistä oli hyvä kielissä. kahden-kahdenkymmenen viiden oppilaan luokassa vain muutama puhui ja ymmärsi englantia sujuvasti, muissakin kielissä lahjakkaita oli yleensä vähän.
Onko kokemuksenne mukaan niin, että älykkäimmät oppivat parhaiten kieliä? Oletteko tunteneet jonkun, kenen älynlahjoissa ei todella ole kehumista, mutta kielet sujuvat luonnostaan? Tietenkin jotkut voivat olla pienestä asti kaksikielisiä perheolosuhteiden takia, mutta muuten.
Toinen seikka mitä olen miettinyt, on että liittyykö kielitaito musikaalisuuteen. Onko niillä,joiden on helppo ymmärtää musiikkia (kaikki eivät soita, mutta taitavia oppimaan tunnistamaan erilaisia vivahteita ja vaihteluja musiikissa) helpoin myös oppia kieliä?
Kommentit (5)
Itse olen ollut aina hyvä kielissä ja niiden oppiminen on ollut minulle helppoa. Matematiikasta, kemiasta ja fysiikasta en sitten ymmärräkään juuri mitään. Olen ylioppilas koulutukseltani ja mielestäni ihan normaaliälyinen.
Minulle kaikki aineet olivat helppoja. Kirjoitin kaikista kielistä ällät ja pitkän matikankin ok. Olen tyhmä kuin saapas enkä tajua ollenkaan miten tämä maailma toimii, tai siis ei toimi.
kyllähän sosiaaliset ihmiset oppii kieliä nopeammin kun on pakko jutella. Kouluopetus kielissä on uskomattoman tehotonta. Olen oppinut Italiaa viikon lomalla enemmän kuin ruotsia koko kouluaikana vaikka vähän yritinkin.
Vierailija kirjoitti:
Itselle ollut helppoa kielet, matematiikka, fysiikka ja kemia koska nämä ovat jotenkin loogisia. Kun osaat yhdet asian voit soveltaa sitä sitten muuhun. Vaikeampaa olis sitten esim. joku historia.
Minulle on helppoa kielet, mutta matematiikasta, fysiikasta ja kemiasta en ole koskaan perustanut. En tiedä, onko kyse kiinnostuksen ja panostuksen puutteesta kouluaikana vai onko vain ymmärryksessä puutetta. Kielissäkään en ole kovin hyvä kieliopissa, vaan osaan muistamalla ja oppimalla kuulemaan, miten kielen kuuluu käyttäytyä. Myöskin olen hyvä musiikissa, mutta musiikin teoriaa osaan vain vähän, koska se on niin puisevaa opetella. Rytmitaju, sävelkorva jne. kuitenkin tekevät ilmaisusta ihan hyvää, kun vaan opin vähän soittimen tekniikkaa ilman sitä teoriaa. Ap
Itselle ollut helppoa kielet, matematiikka, fysiikka ja kemia koska nämä ovat jotenkin loogisia. Kun osaat yhdet asian voit soveltaa sitä sitten muuhun. Vaikeampaa olis sitten esim. joku historia.