Vauva 4kk, pari kysymystä!!
Meillä pieni poika tällä hetkellä 4kk ja melkein 1vkon ikäinen.
Noin viikon verran hän on saanut kauheita rintaraivareita, varsinkin iltaisin. Yösyötöt ja päivä menee yleensä ihan ok mutta yleensä siinä 18 jälkeen ei suostu enää millään tissille vaan alkaa huutaa jo kun nostan häntä rinnalle. Annan tavallisesti lisämaitoa pullosta 2krt päivässä, ennen pitkiä päiväunia sekä illalla ennen yötä. Nyt olen sitte antanut pääasissa pullosta iltaisin klo 18 jälkeen koska raivarit on niin kovia eikä auta vaikka koitan monta kertaa tarjota tissiä..huolii vaan pullon. Onko rintaraivarit joku ohimenevä vaihe vai loppuuko imetys tähän? Miten nopeasti maidon tulo vähenee kun imetyksiä jää väliin?Olen yrittänyt pumppailla rintoja tyhjemmäksi jos on tukala olo ja vauva ei huoli tissiä mutta aina en sitä ole tehnyt..
Välillä meinaa usko loppua kun toinen vaan huutaa ja tissit on täynnä maitoa mutta pullosta täytyy antaa....
Toinen kysymys. Miten pitkiä yöunia teidän muiden 4kk ikäiset nukkuu? Meidän poika ei nuku kun noin 7-8h yössä ja on joskus jo klo 4 nousemassa ylös. Nyt kun on niin valoisaa jo, on todella hankala saada häntä enää jatkamaan uniaan. Meillä ei kyllä ole pimennysverhoja vaan huone on aika valoisa... ei vaan huvittaisi neljältä tai viideltä vielä ylös nousta..Olen antanut illalla lisämaidon senkin takia että nukkuisi pidemmän yöunen mutta ei siitä ole apua..
vinkkejä vauvan unien pidentämiseen?
kiitos jos joku osaa neuvoa..
Kommentit (11)
Poika 3 1/2 kk. Nyt kahtena kuukautena saanut tosi ilkeitä rintaraivareita muutamana päivänän / kk. Mietin kovasti mistä nämä johtuu ja löysinkin mielestäni järkeenkäypän selityksen - minun ovulaatio ja kuukautiset. Kun kuukautiseni alkoivat, alkoivat myös raivarit. Kumpanakin kiertona poika hylkii tissiä ovulaation aikaan pari päivää ja sitten ennen vuodon alkamista. Onkohan muita, joilla olisi käynyt samoin? Jatkuukohan tämä niin kauan kuin imetän? Sanotaan, että maidon maku silloin muuttuu ja näin varmasti minulla sitten käy. Noina päivinä vain sitkeästi tarjoan tissiä huutavalle kakaralle moneen otteeseen. Pulloon en ole vielä tarvinnut tarttua. Huijaamista olen kyllä kokeillut välillä menestykselläkin eli laitan pumppaamaani maitoa hieman pulloon ja käytän vauvan suulla ja vaihdan sitten nopeasti tissiin. Välillä onnistuu välillä ei. Olen kuullut sanonnan, että terve lapsi kyllä sitten huolii tissin, kun todella nälkä tulee, eikä hän ole niin tyhmä, että nälkäänsä kuolisi ja meillä tuo ainakin on pitänyt paikkansa. Onhan se tietenkin rasittavaa noina päivinä kuunnella sitä kiukuttelua, mutta kun aikansa yrittää, niin kelpaa.
Unista sen verran, että on " mukavaa" kuulla, että muillakin samoissa iissä olevilla on päiväunet jääneet vähemmille. Meillä nimittäin juuri tuossa 3 kk hujakoilla poika alkoi nukkua vain useat puolentunnin - tunnin päikkärit. Sitten kuunnellaan sitä vikinää, kun on väsynyt, muttei saa unen päästä kiinni. Siihen asti veteli täysillä päivälläkin 3 jopa 4 tuntia unta. Yöt ovat vielä ihan kohtuullisen hyvät, kahdella syötöllä, lukuunottamatta muutamaa touhuyötä.
terveisin
mine + poju 3 1/2 kk
Emme siis ole ainoita.. Meillä pojalla vähän ennen 3kk alkoi huonot päikkäreitten nukkumiset, nyt nukkuu vain puolen tunnin-tunnin tirsoja, myös illat ovat välillä yhtä huutamista (taitaa olla yliväsynyt). Rintaraivareita on ollut jo pidempään ja nimenomaan iltaisin. Iltaisin olen antanut jo pitkään kylläkin lisämaitoa, reilun desin verran. Illalla saattaa aloittaa rinnalla, mutta ei jaksa /viitsi syödä kauaa vaan huuto alkaa. En ole jaksanut väkisin taistella, koska muulloin kuitenkin imee. Erityisiä ohjeita ei valitettavasti mullakaan ole, vain omia kokemuksia :) Jaksamista, tuskin se imetys sullakaan noihin iltapulloihin loppuu.
Meilläraivarit alkoivat jo kuuden viikon iässä. Joskus poikani otti rinnan suuhunsa, imaisi pari kertaa,alkoi huutaa ja vetäisi selän kaarelle. Joskus " kohtaus" alkoi jo syöttöasennosta. Usein sain huijattua hänet tutin avulla syömään; otin imetysasentoon ja laitoin tutin suuhun,hetken päästä vaihdoin tutin rintaan ja poika alkoi imeä.
Kyselin neuvolasta apua silloin raivareihin ja täti siellä sanoi, ettei suosittele pullon antamista, koska nälkäinen lapsi syö kyllä rinnasta! Pullosta tulee helposti kierre ja imetys loppuu. Toimi meillä; koskaan ei jättänyt syömästä, pisimmällään sinnitteli neljä tuntia syömättä(neljä tuntia edellisestä syötöstä,kun yleensä syö 2-3 tunnin välein).
Rintaraivarit palasivat tuossa kolme viikkoa sitten, mutta sinnikkäänä naisena laskin vain kymmeneen ja tarjosin rintaa, kun poika vaikutti nälkäiseltä. Ohitse menivät raivarit ja nyt meillä syödään ihan nätisti.
Poikani on nyt kolme kuukautta ja viikon. Halusin kirjoituksellani antaa tukea ja lähettää voimia! Rintaraivarit ovat kyllä kamalia...
Onpa " ihana" kuulla, että muilla on samoja ongelmia kuin meilläkin. Eli poika on 3,5 kk ja nukkuu vain noita puolen tunnin pätkiä. Sen jälkeen ei kärry kiinnostakaan, joten liikkuminen on jäänyt aika lailla pois.
Lisäksi viikonloppuna alkoi nuo rintaraivarit. On se kyllä kamala tunne, kun toinen vain huutaa, kun näkeekään tissin. Olen yrittänyt nostaa tissille päikkäreiltä jo ennen kuin on aivan hereillä, sillä yösyötöt onnistuu hyvin. Välillä tämä onnistuu ja välillä ei, eli taistelua käydään täälläkin. Voimia kaikille!
Annatteko jo kiinteitä ja jos annatte niin mitä ja millä " rytmillä" ? Meillä poika opettelee pottuporkkanaan päivisin ja iltapäivisin. Lisäksi vähän luumusosetta tuon päälle.
Meidän eka rintaraivarivauva on jo 3v. Hänellä raivarit alkoivat noin 5viikon iässä ja loppuivat kokonaan 6kk iässä. Hänellä oli tutti käytössä ja joskus sain huijattua hänet imemään rintaa ensin aikansa tuttia lutkutettua ja sitten nopsasti vaihdoin rintaan. Syötin hänet yleensä aina juuri heränneenä (öisin ei ollut raivareita) lähes puoliunisena. Väsyneenä ei suostunut edes tissiinpäin katsomaan. Iltaisin karjunta oli ajoittain kovaa. Oli pakko saada jollain konstilla vauva uneen ja sitten vasta syömään, tuo nukutusvaihe sitten venyi tietysti pariin tuntiinkin. Hänelle auttoi myös pimeä hiljainen huone imetyssessioita varten toisinaan. Vieraassa paikassa syöminen oli lähes mahdotonta. Uskoakseni raivarit johtuvat meillä osittain suihkutisseistä.
Toinen raivaritapauksemme on nyt 4kk ja aloitti karjumiset 4-5 viikon iässä, Nyt on hieman rauhallisempi vaihe menossa. Ei huoli tuttia, joten sillä huijaaminen ei auta. Joskus auttaa imetysasennon vaihto, rinnan vaihto, huoneen vaihto, imettämisen yritys kävellessä ja joskus häntekin pitää saada ensin pienille torkuille ja sitten vasta syömään. Hänen olen antanut myös imeä alkuun omaa sormeani ja sitten vaihtanut rintaan, toisinaan olen suihkauttanut rinnasta maitoa karjuvaan kitaan. Nämä konstit eivät toimi läheskään aina.
Pullosta en ole antanut raivarien vuoksi, koska haluan jatkaa imetystä vaikkei se niin hauskaa olekaan.
Ensimmäinen muuten lopetti raivarit kuin seinään, kun oli 1vrk isän hoivissa 6kk iässä ja sai maitonsa pullosta. Kumma juttu sinänsä.
Tsemppiä teille, kyllä ne raivarit loppuvat joskus.
Ja iltakiukut tissillä ovat olleet ohjelmassa koko pienen iän! Nyt parina iltana mennyt paremmin, mutta koputan puuta.. ja kovaa! :)
Meillä siis iltamaitopullosta-systeemi ollut koko ajan ja muuten imetän. Maitoo on hyvin riittänyt ja rinnat on tottunu tähän rytmiin, ei oo alkuhankaluuksien jälkeen tarvinnu pumppailla. Sen kummempia neuvoja en osaa antaa, mut näin meillä. Jos sulla on kauheesti maitoo, niin auttaisko rintakumi, jos rinnat on kovin täydet ja vaavin vaikea saada kiinni? Meillä ollut myös käytössä, nyt taitaa vauva olla vierottumassa itse siitä pois. Neuvolassa sanottiin muuten tähän meidän iltapulloasiaan, että maitoa multa tulee varmaan kuitenkin hyvin, kun muuten suostuu imemään, vaikka tietää " helpommankin" konstin syödä. Ei imetys tuohon siis lopu!
Meillä päiväunet on jo pitemmän aikaan ollu pannassa, siis sellaset pitkät. Useammat lyhyet, n. 0,5-1 h ottaa, yleensä. Makkariin ikkunaan laitoin tummansinisen huovan, kun ei pimentävää verhoa sattunu olemaan jemmassa, se auttaa ettei vaavi nouse yhdessä auringon kanssa. :) Meillä auttaa myös aamuähinään tutti ja unirätti, jonka laitan " silmille" . Siitä tykkää kovasti.
Rintaraivareista kun ei ole kokemusta, meillä 4kk on pulloruokinnalla, ja nykyään jo soseitakin.
Mutta yöunet meillä on yleensä 20-6(7) ja se menee yleensä kahdella syötöllä. Iltaisin olen siis syöttänyt pojan aina 20 aikaan, jolloin juo 2dl korviketta. Ekan kerran on herännyt puolen yön jälkeen ja sitten neljän aikaan, mutta molemmilla kerroilla kun olen antanut korviketta n. 120ml, niin unet ovat jatkuneet.
Eilen sitten kokeilin ensimmäistä kertaa antaa velliä pojalle. Poika hotkaisi 2dl peruna-porkkanavelliä tosi nopeasti. Unet kesti sitten putkeen 20-4.30, sit sai maitoa 120ml, ja nukkui vielä klo 7 asti. Mutta sen olen huomannut, että tosiaan tarvitsee ainakin tuon 2dl maitoa illalla ennen nukkumaan menoa, muuten herää useammin syömään ja unet on katkonaisempaa.
poika just 4 kk ja mahtaa olla jokin mielenkiintoinen kehitysvaihe päällänsä. Öistä on yllättäen tullut aika hirveitä....poika heräilee koko ajan ja hermostuu / virkistyy. Haluaisi kai rinnalle, mutta en anna tissiä kuin klo 24, 04 ja sit kun herää 07. Kapina on ihan hirveä, viime yönäkin valvottiin huutavaa vauvaa hyssyttäessä....
Iltaisin olen kanssa huomannut, ettei tissi maistu muuten kuin siten, että makaan itsekin...mikähän siinäkin on =)
tyttö oli syntyessään niin pieni ettei jaksanut imeä, joten pumppasin rintapumpulla rinnat tyhjiksi, ja vaavi oli tyytyväinen. Nyt hiukan isompana on oppinut rinnalle, mut myös meillä kiukuteltiin kovasti pullosta vierotuksen aikaan, pullosta kun tuli vissiin helpommin.