Migreenistä (ja työpaikasta ja työ"kaverin" reaktiosta)
Minulle puhkesi n. puolitoista vuotta sitten eli viime vuoden huhtikuussa migreeni.
On lääkitys, estolääkitys ym., mutta se ei kauhean paineen alla autakaan.
.
Olen hypännyt lääkärissä, pää on kuvattu, lääkkeitä vaihdettu jne.
Olen siis tehnyt kaikkeani voidakseni tehdä töitä, mutta lähinnä ollakseni ilman kipua.
.
Tänä aamuna tunsin, että migreeniä pukkaa, mutta otin lääkettä, lähdin töihin, jossa aloin oksentaa, kun kipu yltyi aikamoiseksi.
Kuten mainitsin migreenin on aiheuttanut hirveä työpaine, epänormaalit vaatimukset, kauhea kiire ja huono työilmapiiri.
Oksenneltuani kolme kertaa työ"kaveri" kysyi, onko minulla ollut tämä vaiva aina.
Sekin kertoo paljon, koska olen hänelle vaivastani kertonut, käynyt lääkärissä ym. eli ollut pois töistä.
Eilen viimeksi jouduin lähtemään kesken päivän.
.
Totesin, että "kiitän" kaikkia migreenin aiheuttajia, johon tämä täti kirkumaan:
-Hyvähän se on muita syyttää! Sun päässäs se vika on!!!!
Ah, kiitos myötätunnosta, hah.
Saattaapa hyvinkin olla, että mulla on migreeni vielä huomennakin!
.
Juuri tämä kyseinen henkilö on yksi stressini aiheuttajista.
Kiekuu, kun tietää olevansa syyllinen.
.
Onneksi pääsen sieltä pois alle kuukauden kuluttua.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm... eräälläkin ihmisellä migreeni loppui, kun työpaikka vaihtui. Eli saattaa niillä työolosuhteilla olla vaikutusta "sairauksiin". Mutta jos ihmiset tykkäävät (tämä ei siis ole aloittajalle tarkoitettu kommentti) vain aina syytellä itseään, eikä ympäristössä (työelämässä yleensäkään) ole koskaan mitään vikaa tai sairauksia aiheuttavaa kenellekään, niin ei sitten voi mitään. Kalliiksi se sairastelu kuitenkin yhteiskunnallekin tulee, niin luulisi, että kaikkia työntekijöitä voisi kohdella hyvin siellä työpaikoilla eikä vaadittaisi liikojakaan, mikä kuluttaa tarpeettomasti ihmisiä.
Minulla migreenikohtauksia laukaisevat kirkas valo päin silmiä ja voimakkaat hajusteet. Otan heti auran tullessa migreenilääkettä sekä pahoinvointilääkettä. Migreeni vielä terävöittää ainakin haju- ja kuuloaistia eli hajut tuntuvat entistä pahempina ja kaikki melu ja ovienpaiskominen suorastaan kakofonialta korvissa. Niille oireille ei kumpikaan lääke voi mitään.
Minulla on ollut migreeni pienestä lapsesta lähtien ja syön sitä vastaan neljää estolääkettä, pidän kiinni tarkasta ruokavaliosta ja riittävästä unesta. Tavallista päänsärkyä kokenut ihminen ei edes tiedä kuinka pahalta migreenikohtaus tuntuu. Minulla menee näkö toisesta silmästä puhekyvyn lisäksi.
Ainakaan toisten ihmisten negatiivinen suhtautuminen tai päänaukominen ei auta asiaa jos koko ajan joutuu olemaan sairautensa vuoksi puolustuskannalla. Migreeniä ei edes kai voi aiheuttaa itse vaan se on perinnöllistä. Niin se on meidän suvussa ainakin peritynyt puolelle kulloisenkin ikäluokan edustajista sukupuoleen katsomatta.
Miksi olet sitten puolustuskannalla, kun pelkästään puolustin oireilevia ihmisiä? Eli että itseään ja geenejään ei tarvitse aina syyttää, vaan että ympäristölläkin voi olla asian kanssa jotain tekemistä? (En toki tarkoittanut, että aina näin olisi, mutta kuitenkin.) Sisälukutaitoa, kiitos!
Ap kuulostaa siltä, että hänen lopettaessaan työt ko paikassa, aika monella muullakin työntekijällä alkaa migreeni helpottaa. Just saying.
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulostaa siltä, että hänen lopettaessaan työt ko paikassa, aika monella muullakin työntekijällä alkaa migreeni helpottaa. Just saying.
Kun ap lopettaa työpaikassa, sille yhdelle ainoalle, joka jää hoitamaan hänen töitään, puhkeaa hyvin äkkiä migreeni, vatsahaava ja paniikkihäiriö.
Just saying...
Vaihda oikeasti duunia. Ei se työkaverin vika ole ettei terveytesi kestä nykyistä duunia ja turha niille ainakaan on siitä vi**uilla kun ne joutuvat ilmeisesti muutenkin vähänväliä tekemään sinulta jääneet hommat kun ravaat lääkärissä tai sairaslomalla.
Missä kohtaa ap syytti työkaveriaan migreenistään? Hieman sisälukutaito, kiitos!