olen työtön, karenssi en ymmärrä
Olen ytk jäsen, joudunko laittamaan työtön työtön kun tuli 3kk karenssi enkä saa sieltä mitään rahaa vai mitä helkattia nyt pitää tehdä
Kommentit (11)
Kysy kassasta. Luullakseni sinun pitää kuitenkin täyttää työttömyyspäivärahahakemukset, et vain saa karenssin ajalta rahaa.
Ilmottaudut samantien työttömäksi niin karenssi lähtee pyörimään. Ja miksi sait karenssin? Irtisanouduit?
Ytk kassasta sanoi ole yhteydessä te toimistoon, sieltä sanottiin ole yhteydessä ytk... tosin te toimiston palvelija oli hoono soomi veneäläinen
Mutta teenko nyt ne ryöttömyys hakemukset kelan, vai ytk kautta. Kelassa en ole vielä käynyt.
Mene kelaan. Saat ainakin sieltä toimeentulotukea, sitä en tiedä miten jatkossa jos olet ytk kassan jäsen. Putoaako kela välistä pois niin en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Ytk kassasta sanoi ole yhteydessä te toimistoon, sieltä sanottiin ole yhteydessä ytk... tosin te toimiston palvelija oli hoono soomi veneäläinen
Ensin ilmottaudut työkkäriin työttömäksi. Työkkäri ilmoittaa sun ytk:lle että sulle saa maksaa ansiosidonnaista. Sitten täytät hakemukset, mukaan verokirja sosiaalietuutta varten niin ei mene liikaa veroja.
Jos työkkärin kanssa on mennyt sukset ristiin ja tullut karenssi, niin eipä voi mitään. Katsoa voi peiliin.
Laitat silti ansioisidonnaisesta hakemukset ytk:lle. Tosin sieltä tulee 3 kk ajan vastaus että "ei oikeutta työttömyysetuuteen " koska karenssi.
Toimeentulotukea voit hakea karenssin ajalta kelalta. Joten sinne vaan hakemusta laittamaan.
Minkä takia sait karenssin? Otitko itse loparit työpaikasta ilman että tiesit millä perusteilla sen voi tehdä ettei jää luu käteen?
Hei vaan onko kysymyksesi aito vaiko provo ? Mutta asiaan, ilmottaudu te-toimistoon työnhakijaksi, toimita ytk-kassaan palkkatodistus tarpeeksi pitkältä ajalta nykyään taitaa olla min. 26 viikon ajalta, toimita sinne YTK:lle myös työtodistus. Kelaan sun ei tarvitse olla ollenkaan yhteydessä. Te-toimisto antaa lausunnon YTK-kassaan ja sulle tulee tyly kirje jossa kerrotaan että " sinulla ei ole oikeutta ansiopäivärahaan ajalla x - x. Kun tuo 3 kk karenssi ja siihen lisänä tuleva 5 omavastuupäivän osuus on mennyt alkaa tulla YTK:sta ansiopäivärahaa se 400 päivän ajan jos kerran täytät työssäoloehdot. Muistaakseni homma menee niin, että teet 1. hakemuksen YTK-kassaan kun on kulunut kaksi viikkoa työn loppumisesta ja sen jälkeen normisti aina 20 päivän välein. Tsemppiä vaan tuo on tosi pitkä aika ilman mitään tuloja joten toivottavasti sulla on jotain säästössä tai auttavia ystäviä tai sukua. YTK-kassan kanssa asioidaan nykyisin aika helposti pankkitunnusten avulla ja voit laittaa kysymyksen sinne ja vastaus tulee parissa päivässä.
Ilmoittaudut te-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi, sieltä päätetään sitten, oletko oikeutettu korvaukseen ja milloin, ja kun päätös on olemassa, teet hakemuksen YTK:lle.
Katkaise työnhaku ja hae toimeentulotukea. Tai jos tämä on työstä irtisaoutumisen karenssi niin älä laita työnhakua voimaan ollenkaan. Karenssin ajalta et jokatapauksessa ole oikeutettu työttömyysetuuteen joten työkkärin asiakaskaan ei ole pakko olla. Hae Kelalta asumistukea jos olet siihen oikeutettu. Hae myös toimeentulotukea jos olet siihen oikeutettu. Pistä työnhaku uudelleen voimaan 3kk jälkeen jolloin alat saamaan taas työttömyysetuutta. Tuon 3kk ajan haet töitä niinkuin hakisit jos olisit työttömyystuella. Tämä voi tarkoittaa joka yhtä tai 100 työpaikkaa.
Jos taas rahatilanne on niin huono ettet karenssin aikana edes pääse haastatteluhin niin älä edes hae. Jos tilannne on näin huono niin työnhaun katkaisu auttaa siinäkin. Työkkäri ei voi laittaa työtarjouksia joten uutta karenssiakaan et voi saada.
Vai laitanko vasta joskus sinne ne työtön työtön, en edes enää tiedä mitä teen koko ytk jutuilla sieltä sanotaan ole yhteydessä te toimistoon vaikka olen ytk jäsen, ja oikeutettu ansiosidonnaiseen olen ollut 12 vuotta töissä