Siis voiko osa-aikatyöllä+sovitellulla työttömyystuella tienata enemmän kuin kokopäivätyöllä?
Koska siinä tapauksessa irtisanoudun ja alan tehdä osittaista :D
Kommentit (35)
Se on 300 ja 400 päivää nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Muista, että sovitellussa päivärahassa työttömyyspäivät kuluvat, kuten työttömänäkin. Eli soviteltu onnistuu sen 500 päivää. Sen jälkeen ei tukia.
Juu, varmaan saa enemmän kuin matalapalkka-alalta.
Työttömyyskorvaus 540e
Palkka 300e
Muut tulot: 300e
Asumistukea en saa koska asun mieheni velattomassa omistusasunnossa. Jos asuisin yksin vuokralla niin tietysti saisin.
Teen kuukaudessa n. 2 päivää töitä.
Jos tekee osa-aikaista työtä säännöllisellä työajalla jatkuvasti, niim viimeistään vuoden päästä sovitellun ansiosidonnaisen määrä romahtaa. Sen jälkeen lasketaan uusi etuuden määrä edellisen vuoden työtulon perusteella ja koska edellisen vuoden on ollut osa-aikaisella niin palkka josta etuus laskeyätaan on pienempi ja siten etuuskin on pienempi.
Mutta ainakin vuoden toimii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse haen nykyisin vain osa-aikatöitä koska pääsen tarpeeksi hyville tuloille silloinkin yhdessä tukien kanssa. Lisäksi arvostan vapaa-aikaani, työttömänä on oppinut että tekemistä on muutakin kuin palkkatyö.
Kaveri teki samanlaisen virheen ja ilmoitti työkkäriin että kiitos vaan, mä haen ainoastaan osa-aikapommia.
Paluupostissa tuli työkkäriltä kirje että korvausten maksaminen lopetettu. Ei voi nostaa kokopäiväkorvausta jos hakee vaan osa-aika töitä.
Ja osa-päivä korvaustahan ei ole olemassa.
Niin typerä en ole että sitä työkkäriin kertoisin eli emme tehneet samanlaista virhettä. Lisäksi työttömänä ollessani olen velvoitettu hakemaan ja ottamaan vastaan myös osa-aikatöitä eli siinä ei ole ongelmaa. Toki haen kokoaikaisiakin jos tulee osoitus mutta en muuten. Vapaaehtoisesti olen hakenut vain muutamia kausiluonteisia kokoaikatöitä eli pääsen sieltä sitten muutamien kuukausien päästä pois ilman ongelmia työttömyysetuuden kanssa. Sinänsä ei ongelmaa hakea kaikenlaisia töitä kun vain todella harvoin pääsen edes haastatteluun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista, että sovitellussa päivärahassa työttömyyspäivät kuluvat, kuten työttömänäkin. Eli soviteltu onnistuu sen 500 päivää. Sen jälkeen ei tukia.
Soviteltu päiväraha ei lakkaa, mutta se lasketaan uusiksi, kun riittävä määrä 18 työtuntia viikossa tulee täyteen. Sitten palkan lisäksi maksettava päiväraha on todella pieni.
Ja työmarkkinatuelle ei ole mitään rajaa sen kestossa, ei sovitellussa työmarkkinatuessakaan.
Mietin samaa kun mulla loppui TOSI huonosti palkattu määräaikainen työ ja sain sitten melkein heti paremmin palkatun osa-aikaisen työn. Nyt olen saanut niin paljon tunteja että en ole jaksanut hakea soviteltua, mutta haen jos tunnit vähenee. Jostain olen lukenut että ensimmäiset 300e ei vähennä ja loput vähentää puolet tiettyyn rajaan saakka eli jos tienaat 500e, päivärhasta lähtee pois 100e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Mutta lähelle voi päästä siinä tapauksessa että saa vielä asumistukea. Saattaisi päästä jopa samaan kuin matalapalkka-aloilla aloittava.
Itse olin kesällä osa-aikatyössä sovitetulla työttömyysetuudella, palkka oli noin 650e/kk (työpäiviä oli yhteensä 6 päivää 1kk aikana) Palkan päälle sain Kelalta 340e Eli yhteensä 990e tuossa kuussa + täysi asumituki kun se ei siihen vaikuta ollenkaan. Ei paha ollut mun mielestä, voisin enemmäkin tehdä pätkätyötä.
Jatkan---> Ja mikä parasta tämän vuoden huhtikuussa tuli muutos, että jos oot ollut töissä vaikka toukokuussa ja saat palkan vasta kesäkuussa se oetaan huomioon kesäkuun työttömyysetuudessa kun ennen se otettiin huomioon jo edellisen kuun aikana vaikka palkka maksettiin seuraavassa kuussa. Ei joudu enää odottamaan rahan tuloa kelalta.
Voiko tällä systeemillä jopa hieman tienata? Eli olla huhtikuussa osa-aikatyössä ja toukokuussa kokoaikaisessa jolloin toukokuussa maksetaan edellisen kuun palkka mutta toukokuussa et saa työttöyysetuutta eli edellisen kuukauden palkka jää kokonaan huomioon ottamatta?
Vierailija kirjoitti:
Mietin samaa kun mulla loppui TOSI huonosti palkattu määräaikainen työ ja sain sitten melkein heti paremmin palkatun osa-aikaisen työn. Nyt olen saanut niin paljon tunteja että en ole jaksanut hakea soviteltua, mutta haen jos tunnit vähenee. Jostain olen lukenut että ensimmäiset 300e ei vähennä ja loput vähentää puolet tiettyyn rajaan saakka eli jos tienaat 500e, päivärhasta lähtee pois 100e.
Kyllä sinun kannattaa laittaa työttömyyskassaan palkkaerittelyt ja tiedot tunneista, koska yli 18 tunnin työviikot kerryttävät työssäoloehtoa. Kassa kyllä kysyy noita, jos jossain vaiheessa työt vähenee, jos vaikka työssäoloehto on tullut täyteen.
AP kirjoitti:
Siis voiko osa-aikatyöllä+sovitellulla työttömyystuella tienata enemmän kuin kokopäivätyöllä?
Tietysti voi. Myös pelkälllä työttömyyskorvauksella, asumistuella ja toimeentulotuella voi tienata enemmän ja asua paremmassa asunnossa kuin kokopäivätyöllä.
Vierailija kirjoitti:
AP kirjoitti:
Tietysti voi. Myös pelkälllä työttömyyskorvauksella, asumistuella ja toimeentulotuella voi tienata enemmän ja asua paremmassa asunnossa kuin kokopäivätyöllä.
Ei voi vaan toimeentulotuessa jätetään aina ottamatta huomioon 150e eli vähintään sen verran jää enemmän käteen. Parempi asunto on mielipideasia joten siihen en ota kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soviteltu päiväraha ei lakkaa, mutta se lasketaan uusiksi, kun riittävä määrä 18 työtuntia viikossa tulee täyteen. Sitten palkan lisäksi maksettava päiväraha on todella pieni.
Ei välttämättä. Mä teen niin, että kerrytän liiton rahaa keräämällä työtunteja 30-40, josta täyttyy työssäoloehto. Sitten teen niitä viikkoja, joissa ei täyty ollenkaan eli keskiarvo pysyy aika hyvänä ja päiväraha pysyy ihan hyvänä 😁
Nykyään ei tarvitse enää palkkakuitteja ootella. Päiväraha maksetaan reaaliajassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee osa-aikaista työtä säännöllisellä työajalla jatkuvasti, niim viimeistään vuoden päästä sovitellun ansiosidonnaisen määrä romahtaa. Sen jälkeen lasketaan uusi etuuden määrä edellisen vuoden työtulon perusteella ja koska edellisen vuoden on ollut osa-aikaisella niin palkka josta etuus laskeyätaan on pienempi ja siten etuuskin on pienempi.
Mutta ainakin vuoden toimii hyvin.
Mä kikkailen niin, että välillä teen alle 18 tuntia viikossa, joskus en ollenkaan ja sitten taas tietyille viikoille kerään paljon tunteja plus viikonloput. Ja vain nämä otetaan huomioon, kun lasketaan päiväraha uusiksi.
Kokopäivätyössä saisin n. 1600-1700 käteen, lisineen. Nyt saan 1200-1300, vaikka tekisin vaan 40 tuntia kuussa. Olen tehnyt näin 8 vuotta.
Noinhan se toimii niinkuin kaksi ylempää kirjoittaa. Tuollaiseen järjestelyyn pyrin itsekkin.
Onko joku pystynyt elättämään itsensä osa-aikaisella työllä ilman tukia?
Jep, kaveri on lähihoitaja. Ei jatkanut kokoaikaista työsuhdetta määräaikaisen yyön loputtua vaikka tarjottiin töitä, ja jäi keikkailemaan kotihoitoon. Nostaa soviteltua päivärahaa ja tekee 1-2 vuoroa viikossa töitä, saa asumistuet ja tienaa saman verran kuin minä, kokopäivätyössä sh. Sai ison lopputilin kun se ensimmäinen sopimus loppui, ja saa isoa korvausta. Ihmettelen että onnistuu kun lähihoitajille olisi pilvin pimein töitä, mutta toista vuotta jo mennyt noin. Välillä on kaksi viikkoa tekemättä mitään, mutta ei siihen kukaan puutu.