Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis voiko osa-aikatyöllä+sovitellulla työttömyystuella tienata enemmän kuin kokopäivätyöllä?

Vierailija
13.08.2019 |

Koska siinä tapauksessa irtisanoudun ja alan tehdä osittaista :D

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Kaiken lisäksi soviteltua päivärahaa ei saa, jos omasta aloitteesta jää osa-aikaiselle.

Vierailija
2/35 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi, ellei sääntöihin ole tullut muutoksia. Tein aikanaan töitä ja sain soviteltua päivärahaa. Silloin palkka + päiväraha saivat olla yhteensä max 90 % päivärahan perusteena olevasta palkasta. Jos hakeutuu omasta halustaan kokopäivätyöstä osa-aikatyöhön ei soviteltua päivärahaa makseta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mutta lähelle voi päästä siinä tapauksessa että saa vielä asumistukea. Saattaisi päästä jopa samaan kuin matalapalkka-aloilla aloittava.

Vierailija
4/35 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten pyydä työnantajaa irtisanomaan, ja hakeudun työttömäksi. Osa-aikaisen tiedän saavani tutulta ja tekisin vain 4h työpäivää ja tienaisin about saman kuin nyt!

Vierailija
5/35 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko se työkkäri sitten on

Vierailija
6/35 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa voisi saada osa-aikatyö + päiväraha enemmän kuin kokoaikatyöstä - siis kyseisen työn kokoaikatyöstä. Jos olisi aiemmin ollut tosi kovapalkkaisissa hommissa, ja päiväraha laskettaisiin sen mukaan, ja siirtyisi osa-aikaiseksi matalapalkkaiseen työhön, voisi saada yhteensä enemmän kuin samaisessa matalapalkkaduunissa kokoaikatyönä - jos siis ei ole kehitetty jotain erityislaskukaavaa, jolla torjutaan spesifisti tällainen tapaus. Sen sijaan jos tuntipalkka pysyy samana ja siirtyy kokoaikaisesta osa-aikaiseen, niin sovitellun päivärahan kanssakaan tulot eivät nouse.

Vierailija
7/35 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haen nykyisin vain osa-aikatöitä koska pääsen tarpeeksi hyville tuloille silloinkin yhdessä tukien kanssa. Lisäksi arvostan vapaa-aikaani, työttömänä on oppinut että tekemistä on muutakin kuin palkkatyö.

Vierailija
8/35 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin. Moni tienaa osa-aikaisella ilman mitään tukia enemmän kuin jotkut kokopäivätyöllä. Tosin ammatit on silloin eri.

Vierailija
9/35 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan mä olin 4h päivässä töissä ja päälle soviteltu. Kaveri oli 6h töissä. Aika sama matala tuntipalkka molemmilla. Minä "tienasin" noin 1300€ ja hän 1500€. Olin töissä aina 9-13 näppäilemässä tietokonetta ja kaveri ihan miten sattuu nuo kuusi tuntia kaupassa rehkimässä. Välillä tein pitempää päivää mutta maks neljään, oli ihan mukava työpaikka ja järjestely ja sopi elämäntilanteeseen. Kyllä kaveri vähän ihmetteli, mutta sellaistahan se kaupan alalla vissiin on,  todella törkeät työajat ja tuntimäärät tyyliin tuo 6h pvä, heikko palkkaus ja silti "koko päivätyö" . Vaan eihän tommosilla summilla voi oikeasti perhettä elättää, nyt oon töissä 7,5h pvä ja kolminkertainen liksa. 

Vierailija
10/35 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain nettona 800e palkkaa ja 500e ansiosidonnaista. 25h/vko.

Vierailija
11/35 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten pyydä työnantajaa irtisanomaan, ja hakeudun työttömäksi. Osa-aikaisen tiedän saavani tutulta ja tekisin vain 4h työpäivää ja tienaisin about saman kuin nyt!

Teepä se ja jo tänään.

Vierailija
12/35 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse haen nykyisin vain osa-aikatöitä koska pääsen tarpeeksi hyville tuloille silloinkin yhdessä tukien kanssa. Lisäksi arvostan vapaa-aikaani, työttömänä on oppinut että tekemistä on muutakin kuin palkkatyö.

Kaveri teki samanlaisen virheen ja ilmoitti työkkäriin että kiitos vaan, mä haen ainoastaan osa-aikapommia.

Paluupostissa tuli työkkäriltä kirje että korvausten maksaminen lopetettu. Ei voi nostaa kokopäiväkorvausta jos hakee vaan osa-aika töitä.

Ja osa-päivä korvaustahan ei ole olemassa.

Vierailija
13/35 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko se työkkäri sitten on

No sehän nyt riippuu siitä kuulutko kassaan vai et.

Ansiosidonnainen pienestä palkasta tulee jo ihan hyvällä prosentilla, heti jos palkka menee yli 3000 € niin prosentti pienenee- 3200 € palkasta saa bruttona jotain 2000 €, eikä se palkan kasvaessa kovasti suurene. Mutta pienellä palkalla voi saada ansiosidonnaista ihan kivasti käteen.

Jos puhutaan sitten peruspäivärahasta tai työmarkkinatuesta, niin ne ovat n. 600-700 € bruttona, riipuu vähän onko lapsia jne.  Työmarkkinatuki sillä perus 20 % verolla taitaa olla 525 € käteen jos ei ole korottavia tekijöitä.

Ja kannattaa muistaa, että mihinkään asumistukiin saati toimeentulotukiin ei ole mitään asiaa jos on omistusasunto ja edes pientä palkkaa saava puoliso. Että se on sitten se 525 €

300 € kuukaudessa saa tienata niin, ettei se pienennä työmarkkinatuke, mutta sitten palkkatodistusten ja muun kanssa voi olla sellaista kikkailua, että saat rahaa vaikka kolme viikkoa myöhemmin kun odottelet palkkatodistuksia jne.

Vierailija
14/35 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että sovitellussa päivärahassa työttömyyspäivät kuluvat, kuten työttömänäkin. Eli soviteltu onnistuu sen 500 päivää. Sen jälkeen ei tukia.

Vierailija
15/35 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkakuittien kanssa pitää olla tarkkana. Et voi hakea soviteltua ansiosidonnaista tukea ennenkuin olet saanut rahat ja kuitit työnantajalta. Tämä joskus itseasiassa maksoi minulle rahaa kun tein freelancer hommia. Mutta parempi olla osa-aikaisessa työssä kuin täysin työttömänä vaikka se vähän maksaisikin.

Vierailija
16/35 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista, että sovitellussa päivärahassa työttömyyspäivät kuluvat, kuten työttömänäkin. Eli soviteltu onnistuu sen 500 päivää. Sen jälkeen ei tukia.

Soviteltu päiväraha ei lakkaa, mutta se lasketaan uusiksi, kun riittävä määrä 18 työtuntia viikossa tulee täyteen. Sitten palkan lisäksi maksettava päiväraha on todella pieni.

Vierailija
17/35 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Mutta lähelle voi päästä siinä tapauksessa että saa vielä asumistukea. Saattaisi päästä jopa samaan kuin matalapalkka-aloilla aloittava.

Itse olin kesällä osa-aikatyössä sovitetulla työttömyysetuudella, palkka oli noin 650e/kk (työpäiviä oli yhteensä 6 päivää 1kk aikana) Palkan päälle sain Kelalta 340e Eli yhteensä 990e tuossa kuussa + täysi asumituki kun se ei siihen vaikuta ollenkaan. Ei paha ollut mun mielestä, voisin enemmäkin tehdä pätkätyötä.

Vierailija
18/35 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin kesällä osa-aikatyössä sovitetulla työttömyysetuudella, palkka oli noin 650e/kk (työpäiviä oli yhteensä 6 päivää 1kk aikana) Palkan päälle sain Kelalta 340e Eli yhteensä 990e tuossa kuussa + täysi asumituki kun se ei siihen vaikuta ollenkaan. Ei paha ollut mun mielestä, voisin enemmäkin tehdä pätkätyötä.

Jatkan---> Ja mikä parasta tämän vuoden huhtikuussa tuli muutos, että jos oot ollut töissä vaikka toukokuussa ja saat palkan vasta kesäkuussa se oetaan huomioon kesäkuun työttömyysetuudessa kun ennen se otettiin huomioon jo edellisen kuun aikana vaikka palkka maksettiin seuraavassa kuussa. Ei joudu enää odottamaan rahan tuloa kelalta.

Vierailija
19/35 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Vierailija
20/35 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mies aikoinaan sai. Edellinen työpaikka irtisanoi koska meni konkkaan. Mies sai uuden työn jossa oli ns.puolikas työaika, haki ansiosidonnaista. Lopputulemana sai tuosta puolikkaasta työajasta + ansiosidonnaisesta enemmän käteen, kuin vuotta myöhemmin saatuaan tästä uudesta työpaikasta kokoaikaisen työn.

Edellisessä työssä oli siis ollut parempi palkka. Käsittääkseni tuo ainoa esimerkki jossa noin voi käydä - ei omasta halustaan irtisanottu ja ei omasta halustaan vajaa työaika. Eikä tiennyt tuota etukäteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi