Työ vai opiskelu
Olen opiskellut yhden amk tutkinnon ja tällä hetkellä huonon työllisyystilanteen vuoksi opiskelen paremmin työllistävää alaa. Koulua on jäljellä reilu vuosi, mutta nyt sain vakityöpaikan vanhalla alallani. Tuntuu hölmöltä jättää koulu kesken näin loppusuoralla, koska tarpeen vaatiessa uusi ala työllistää 100%. Toisaalta tuntuu tyhmältä olla ottamatta hyvää vakityöpaikkaa vastaan.
Kumman itse valitsisit? Opinnot loppuun vai työpaikka riskillä, jos työ ei olekaan mieluista/paikka ei ole kiva/tulee yt:t/firma menee konkkaan niin olen taas työttömänä ja opinnotkin vanhenee.
Kommentit (16)
Voisiko sen toisen tutkinnon tehdä loppuun työ ohessa, vaikka opintoja pitkittäen?
Hmm. kai tuo hieman riippuisi siitä mitä opiskelisin. - Aika monen alan opiskelu onnistuu töiden ohessa. - Ei yhtä tehokkaasti, mutta kuitenkin. Ei ole tavatonta olla opintojen loppumetreillä tai ylipäätään niiden aikana enemmän tai vähemmän töissä.
Eihän sinulla ole melkein muuta jäljellä kuin oppari. Tee se työn ohessa, ja muista kursseista sovi opettajien kanssa mahdollisuudesta suorittaa etänä.
Meillä paljon läsnäolopakollisia kursseja, voisihan sitä koittaa selvittää, mutta työkin lähes täysin sellaista, että pitää olla paikan päällä eikä niitä voi tehdä etänä (jos on koulussa ehdottoman pakollinen läsnäolo).
Vierailija kirjoitti:
Meillä paljon läsnäolopakollisia kursseja, voisihan sitä koittaa selvittää, mutta työkin lähes täysin sellaista, että pitää olla paikan päällä eikä niitä voi tehdä etänä (jos on koulussa ehdottoman pakollinen läsnäolo).
T. Ap
Ja kyllä siellä aika paljo on, 5 kurssia ja yksi 10 vkoa pitkä harjottelu. + lopputyö.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ap
Saako olla utelias ja kysyä, että mikä on tällainen ala/ opiskelupiakka, suunniilleen viimeisenä opinto vuonna?
Jotenki tuntuu, että ihan sama kummin valitsee, pieleen menee kuitenkin.
Ap
Olen harkinnut sitäkin, että laitan koulun tauolle vuodeksi ja katson miltä työ tuntuu, onko sellainen mitä haluan tehdä loppu ikäni vai ei.
Ap
Työ, mutta opinnot loppuun vaikka väkisin siinä ohessa.
Tosiaan tarvin ihan vähintään sen 10 vkoa vapaata töistä että saan vikan harjotteluni suoritettua. Tai sitten pitää tehdä 19h päiviä että tekee eka työpäivän ja sitte menee tunnin matkan päässä olevaan harjotteluun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen harkinnut sitäkin, että laitan koulun tauolle vuodeksi ja katson miltä työ tuntuu, onko sellainen mitä haluan tehdä loppu ikäni vai ei.
Ap
Jotain tällaista tuli täälläkin mieleen. Vakituisen työpaikan hylkääminen voi olla sellainen asia, jota kadut lopun ikääsi, kun taas opiskelupaikkaa ei ole pakko heti hylätä kokonaan, vaan voit jättää sen tauolle ja jatkaa tarvittaessa myöhemmin. Voinet myös keskustella oppilaitoksessasi jonkun vastuuopettajan tms kanssa siitä, miten tilanteessasi kannattaisi tehdä. Onko esimerkiksi niissä viidessä kurssissa yhtään sellaista, jota voisit suorittaa itsenäisesti - siis vaikka ei normaalisti voisikaan, niin tällaiseen tilaisuuteen voi olla mahdollista kehittää jokin erikoisratkaisu. Työpaikkaa sen sijaan et voi jättää odottamaan vuodeksi, joten sen takia priorisoisin sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jotain tällaista tuli täälläkin mieleen. Vakituisen työpaikan hylkääminen voi olla sellainen asia, jota kadut lopun ikääsi, kun taas opiskelupaikkaa ei ole pakko heti hylätä kokonaan, vaan voit jättää sen tauolle ja jatkaa tarvittaessa myöhemmin. Voinet myös keskustella oppilaitoksessasi jonkun vastuuopettajan tms kanssa siitä, miten tilanteessasi kannattaisi tehdä. Onko esimerkiksi niissä viidessä kurssissa yhtään sellaista, jota voisit suorittaa itsenäisesti - siis vaikka ei normaalisti voisikaan, niin tällaiseen tilaisuuteen voi olla mahdollista kehittää jokin erikoisratkaisu. Työpaikkaa sen sijaan et voi jättää odottamaan vuodeksi, joten sen takia priorisoisin sitä.
Joo, luulen vaan että ei saa erikoisoikeuksia, varsinkin kun työpaikka ei ole samalta alalta kuin mitä opiskelen. Varmasti olen yhteydessä opettajaan huomenna jos olisi saatavilla. Toisaalta joutuisin muuttamaan työpaikkakunnalle, koska kulkeminen muuten mahdotonta. Joten kamala ruljanssi ja jos tulisi potkut koeajalla tai päätyisin jatkamaan opintoja nii taas muutto ees taas koko perheen voimin. Asun siis tällä hetkellä opiskelija-asunnossa niin ei voi vaan mies jäädä sinne asumaan ja lapsille rankkaa joko seilata kotien välillä tai olla koko viikot erossa minusta.
Ap
Up