Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on vauvan minimipainonnousu? Jossain sanotaan että 140g/viikko ja jossain et 500g/kk.

Vierailija
12.08.2019 |

Neuvolassa sanottu tuo 140g/viikko joka ei meillä tuu täyteen. Sen sijaan tuo 500g/kk minimi (joka on esim Imetyksen tuen sivuilla ja Oulun yliopistollisen sairaalan jossain ohjelappusessa) meillä edelleen täyttyy. Neuvolasta kehottivat lisämaitoihin mutta itse epäilen niiden tarpeellisuutta kun maitoa tulee hyvin ja vauva syö itsensä ilmeisesti ihan kylläiseksi kun lopettaa aina syömisen itse tyytyväisen näköisenä, alkaen sen jälkeen leikkimään (ja jos oon sen jälkeen koittanu tarjota vielä lisää niin ei halua vaan huudahtaa kiukkuisesti ja on heti uudestaan taas tyytyväinen kunhan vaan vie tissin pois naaman edestä).

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ketään asiasta enemmän tietäviä? Mihin nuo minimipainonnoususuositukset (kumpikin noista) perustuu ja miksi ohjeet paikoittain noin vaihtelee? 

ap

Vierailija
2/6 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

500g/kk ensimmäiset puoli vuotta. En tiedä, mihin tuo 140g/vko perustuu, mutta pidemmällä seurantajaksolla toi puolen kilon minimi on olennaisempi. Meillä ei täyttynyt kumpikaan tavoite missään vaiheessa ensimmäiset 4kk. Vasta maitoallergian löydyttyä alkoi paino nousta paremmin ja lapsi otti alkuajan vajeensa takaisin kiinni 8-10kk välissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähän jo kysyit asiaa, miksi taas kyselet uudestaan?

Vierailija
4/6 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

500g/kk ensimmäiset puoli vuotta. En tiedä, mihin tuo 140g/vko perustuu, mutta pidemmällä seurantajaksolla toi puolen kilon minimi on olennaisempi. Meillä ei täyttynyt kumpikaan tavoite missään vaiheessa ensimmäiset 4kk. Vasta maitoallergian löydyttyä alkoi paino nousta paremmin ja lapsi otti alkuajan vajeensa takaisin kiinni 8-10kk välissä.

Joo nimenomaan ekat puol vuotta. Neuvolassa sanottiin et minimi ekat puol vuotta on 20g/päivä eli 140g/viikko. Meillä nousee (tai viime kuussa nousi) vaan n. 530g/kk joka tarkoittaa jotain 17g/päivä ja tämä kuulema liian vähän. Ekat 2kk nousi paino  todella nopeasti, jopa yli kilon kuukaudessa. Vauva syntyi 3,7kg ja oli 2kk iässä jo 6kg. Tosta 2kk täytettyään alkoi nousta paino vain 530g/kk ja nyt on päälle 3kk ja tahti edelleen yhtä hidas mut pitäis kyllä tuo 500g/kk täyttyä silti. Mitään muutosta en oo huomannu paitsi et vauva vähentänyt itse rinnalla oloa ja syö paljon nopeemmin ja syömisajat vaan kulauttelee vauhdilla nopeesti n. 10-15min ja sit lopettaa kun ennen lutkutti yli puolikin tuntia kaikessa rauhassa. Toisaalta mun oma paino on mennyt vauvana jopa -2SD käyrällä, niin ei vauva mitään kovin painavia geenejäkään oo varmaan saanut.

ap

Vierailija
5/6 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä jo kysyit ja sait vastauksia aiemmin. Eikö ne riitä?

Vierailija
6/6 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä jo kysyit ja sait vastauksia aiemmin. Eikö ne riitä?

Oon kysyny siitä et miten kannattais toimia (antaa vai olla antamatta lisämaitoa), nyt kysyin siitä et mihin nää suositukset painonnoususta perustuu. Jotenkin stressaaettä mitä siellä neuvolassa sanon sitten kun alkaa taas tuputtaa lisämaitoja kun paino ei oo noussu 20g/pv.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi