Oletko tiennyt? Kofeiinia ei kannata juodaa enään illalla
Koska kofeiinin puoliintumis aika elimistössä on 5,7 tuntia, kannattaa sen juonti lopettaa 2,85 tuntia ennen nukkumaan menoa jotta se ei enään vaikuta elimistössä
Kommentit (28)
Onko joku, joka ei ole tiennyt?
Oletko kuullut, että juustosta saa kalsiumia?
Mitä sitten? Juon kahvini silloin, kun lystään.
Vierailija kirjoitti:
Se kuka sanoo enään ansaitsisi tirvaisun nenään
Tätä tuntuu tapahtuvan kokoajan...
Ei kiinnosta yhtään, ei vaikuta minulla nukkumiseen millään tavalla.
Aamukahvi vaikuttaa merkittävästi yöuniin 16h päästä:
Oletko kuullut, että happi aiheuttaa syöpää.
Oletko kuullut että liika juuston syöminen aiheuttaa emättimen juustoumaa.
Mä tulin katsomaan monentena oli ensimmäinen kommentti siitä, että otsikossa luki "enään". En pettynyt.
Vierailija kirjoitti:
Eikä toi "oletko tiennyt" taida mennä läpi äikänopel.
Illalla ei myöskään kannata vetää piriäkään.
Mikä hiton "enään"? Se on "enää".
Ai on sitä nykyään kofeiini juomia. Aivan evvk mä hörppään kahvin enkä mitään kofeiinia. Ainakaan enään.
Vanhaa tietoa ap! Alla uusin tutkimus.
-------
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/02b51592-5f4e-427c-9f35-3998dd411fe2
"Illansuussa juodulla kahvilla on luultua vähemmän vaikutusta uneen, väittää tuore tutkimus. Sen sijaan tupakoinnilla ja alkoholilla voi pilata unensa tehokkaasti."
"Tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan viimeisen kofeiiniannoksen ajankohdalla ei ehkä olekaan niin suurta merkitystä. Tutkimus, jonka tekijöihin kuului muun muassa Florida Atlantic yliopiston ja Harvardin yliopiston tutkijoita, ei löytänyt kahvista merkittävää yhteyttä uniongelmiin."
Kyl iltakaffet täytyy juoda, muuten ei tuu uni.
En jo kahvia illalla, mutta aivan eri syystä kuin mistä AP kirjoittaa aloituksessaan. Toki tiesin kyllä tämäkin. Oikea syy on sukuvika joka oikeastaan alkoi jo isomummostani, nimittäin jos meillä juo kahvia illadta tai yöstä nukahtaa saman tien. Itse tutkitutin tämän sillä sama vaiva oli äitilläni ja selvisi että minulla kofeiini aistiärsykkeenä voimistaa vilkastaen kehon luontaista melatoniinin tuotantoa minkä takia illasta hormoni ryöppy aiheuttaa äkkinukahtamisen.
Vierailija kirjoitti:
En jo kahvia illalla, mutta aivan eri syystä kuin mistä AP kirjoittaa aloituksessaan. Toki tiesin kyllä tämäkin. Oikea syy on sukuvika joka oikeastaan alkoi jo isomummostani, nimittäin jos meillä juo kahvia illadta tai yöstä nukahtaa saman tien. Itse tutkitutin tämän sillä sama vaiva oli äitilläni ja selvisi että minulla kofeiini aistiärsykkeenä voimistaa vilkastaen kehon luontaista melatoniinin tuotantoa minkä takia illasta hormoni ryöppy aiheuttaa äkkinukahtamisen.
Ei voi ottaa tosissaan ketään, joka kirjoittaa "hormoni ryöppy".