Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murrosikäisiä ei saisi jättää yksin yöksi kotiin, oletteko samaa mieltä?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Riippuu tietenkin siitä murkustakin mutta terve murrosikäinen kyllä selviää itsekseenkin kotona.

Vierailija
2/30 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuota ja mietin, että hupsista, tuon mukaan saan heittää koko elämäni roskiin, kun teen kolmivuorotyötä ja kaiken huipuksi parisuhteeni toimii etänä, joten olen joskus jopa viikonloppuja poissa kotoa. Murrosikäiset lapset toki saavat valita, lähtevätkö mukaan, menevätkö isälleen vai jäävätkö kotiin. Koti vaihtoehto on nykysellään ollut se suosituin vaihtoehto. En ymmärrä, miksi lähdetään tällaiseen syyllistämiseen, kun vaihtoehtoja ei välttämättä ole kenelläkään tarjota. En usko, että yhteiskunta on valmis tarjoamaan murkkuikäisille hoitopalveluita yön ajaksi, kun käyn töissä ja sillä rahalla maksan veroni ja meidän elämisen. Vai pitääkö tässä nyt oikeasti laittaa asiat tärkeysjärjestykseen, jättää työ ja parisuhde, sen takia, että olen varmasti 24/7 murrosikäisten lasten lähellä ja käytettävissä.  Otetaankohan nuo huostaan nyt sitten jos en ole valmis tähän muutokseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu minäkin säikähdin tuota ja olen jopa itse alalla ;) 

ap

Vierailija
4/30 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh, teen kolmivuorotyötä. Esikoinen muutti asuntolaan 15-vuotiaana. Hui yksin heitteillä.

Kyllä saa jättää yksin, jos lapsi on valmis. Meillä nuo aina kyselee koska viikonloppuna yövuorot, kun valvovat. Nuorin nyt 14v.

Ennen lapset oli hyvinkin omillaan. Silti perusturvallisuus ns normaali perheissä oli. Nyt paapotaan liikaa. Hammaslääkäriin ei saisi mennä yksin 12 - vuotiaana. Koulunkäynninohjaajat saattelee koulutaksiin.

Vierailija
5/30 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olihan taas oikea nollauutinen. Tottakai on mukavaa, jos saa olla teini-ikäisenkin kanssa kotona yöt, mutta kaikilla ei ole sellaiseen luksukseen varaa. Riippuu myös hyvin paljon lapsesta. Kokonaisuus ratkaisee tässäkin asiassa, niin lapsen oma persoona, muuten yhdessä käytetty vapaa-aika ja se, onko lapsi 13- vai 16-vuotias.

Typerää syyllistämistä ja turhaa pelottelua.

Vierailija
6/30 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäisiä lapsia ei pitäisi jättää kotiin yksin, ainakaan yöksi.

Koskaan ei voi tietää, mitä saattaa tapahtua, sairauksista, onnettomuuksista, tulipaloista ja muista.

Reipaskaan teini, joka vielä on alaikäinen ja kokematon, tuskin osaa hätätilanteessa toimia täysin järkevästi.  Kenen vastuu näissä tilanteissa?

Vierailija
7/30 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä jättäisi murrosikäistä yksin kotiin, siis jos noiden omien lasten murrosikä on yhtä aikainen kuin omani (alkoi noin 8-vuotiaana, normaalin rajoissa nippa nappa). Mutta ylipäätänsä murrosikäisestä puhuminen ikäryhmänä tällaisessa yhteydessä on mielestäni typerää, koska se on niin laaja ikäskaala. Parempi puhua ihan suoraan vaikka 10-vuotiaista tai 12-vuotiaista. Joita minä en siis jättäisi yksin kotiin yöksi, jos ei olisi pakko. 

Vierailija
8/30 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä palkata lapsilleen hoitajan yövuoroon.

Rahaa kyllä kevyesti käytellään esim. ulkomaanmatkoihin, mutta jos kysymys jostain muusta

rahanmenosta, ollaankin jo niin köyhää kuin olla voi.

Kun on tehnyt kersoja, on vastuussa niistä täysi-ikäisyyteen asti.

Vierailija
9/30 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaikäisiä lapsia ei pitäisi jättää kotiin yksin, ainakaan yöksi.

Koskaan ei voi tietää, mitä saattaa tapahtua, sairauksista, onnettomuuksista, tulipaloista ja muista.

Reipaskaan teini, joka vielä on alaikäinen ja kokematon, tuskin osaa hätätilanteessa toimia täysin järkevästi.  Kenen vastuu näissä tilanteissa?

"Kenen vastuu näissä tilanteissa?" Vastuu alaikäisen kohdalla on tietysti aina huoltajalla. Mutta se ei tarkoita että huoltajan pitäisi olla aina paikalla. Huoltaja tietysti arvioi onko se oma alaikäinen riittävän kypsä ja luotettava että sen voi jättää yksin yöksi. Yleensä esim 15v on kypsä, monet nuoremmatkin. Kannattaa muistaa että että vielä muutama vuosikymmen sitten tuon ikäiset olivat jo kodin ulkopuolella töissä Suomessakin.

Vierailija
10/30 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo olis varmaan lasun paikka, jos vanhempi jättää lapsia keskenään kotiin yöksi, kun itse on yövuorossa.

Vierailija
11/30 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kovin tilanteesta. Minusta yötöiden ajaksi voi ihan hyvin jättää. Sen sijaan oma yksinhuoltajavanhempani kävi useasti monen päivän työmatkoilla kun olimme pikkuveljen kanssa teinejä, ja se oli kyllä jälkikäteen katsottuna liikaa. Itselleni jäi kova huolehtimissyndrooma ja veljelle vasta tulikin ahdistusta, kun lukion hoiti loppuun niin että vanhempi oli usein matkoilla ja hän yksin kotona tai kavereiden nurkissa.

Vierailija
12/30 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosikymmen sitten, maailma oli aivan erilainen kuin nyt.

Ennenkaikkea turvallisempi.

Vierailija
13/30 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siitä yöstä tekee niin erikoisen, että juuri se on aika, jolloin lapsi ei saa olla yksin? Tuleeko mörkö sängyn alta?

Vierailija
14/30 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaiken huipuksi parisuhteeni toimii etänä, joten olen joskus jopa viikonloppuja poissa kotoa. Murrosikäiset lapset toki saavat valita, lähtevätkö mukaan, menevätkö isälleen vai jäävätkö kotiin. Koti vaihtoehto on nykysellään ollut se suosituin vaihtoehto. En ymmärrä, miksi lähdetään tällaiseen syyllistämiseen, kun vaihtoehtoja ei välttämättä ole kenelläkään tarjota.

No sinulla olisi vaihtoehto olla priorisoimatta etäsuhdettasi lapsiisi nähden. Ei tulisi mieleenkään, jos olisin muutenkin paljon poissa kotoa töiden vuoksi, jättää lapsia vielä jonkun miehen takia viikonlopuiksi yksin kotiin! Koska sinä heidän kanssaan sitten vietät aikaa? Varsinainen vuoden äiti...

Vierailija
15/30 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa mörkö sängyn alta tulee.

Muualta voi kyllä tulla.

Vierailija
16/30 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa mörkö sängyn alta tulee.

Muualta voi kyllä tulla.

Tuleekohan kaapista?

Vierailija
17/30 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kolmivuorotyötä ja pari kertaa teinit on jääneet yksin yöksi kotiin viikolla yövuorossa ollessani. Silloin on ollut soiton päässä isovanhemmat, jos tarve tulisi. Onneksi ei ole tullut ja kaikki on mennyt hyvin.olen siis yh.

Yleensä yövuorojen aikana lapset ovat isällään. On itselläkin huoli pois. Itse ajattelen, että täysi-ikäiseksi saakka olen lapsistani täysin vastuussa ja en ”turhaan” yksin yöksi jätä. Yövuoro on ollut se pakollinen juttu, minkä takia ovat olleet. Ehtivät kyllä sitten täysi-ikäisenä ottamaan vastuunsa ja huolehtimaan itsestään fiksusti. Siihen mennessä toivon mukaan olen tarjonnut ja saanut toiminnallani varmistettua turvallisen pohjan aikuisuuteen.

Vierailija
18/30 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siitä yöstä tekee niin erikoisen, että juuri se on aika, jolloin lapsi ei saa olla yksin? Tuleeko mörkö sängyn alta?

Samaa mietin. Kun lapsi on nukahtanut, se nukkuu kyllä aamuun asti, joten hyvin voi jo 5v olla yön yksin.

Vierailija
19/30 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaiken huipuksi parisuhteeni toimii etänä, joten olen joskus jopa viikonloppuja poissa kotoa. Murrosikäiset lapset toki saavat valita, lähtevätkö mukaan, menevätkö isälleen vai jäävätkö kotiin. Koti vaihtoehto on nykysellään ollut se suosituin vaihtoehto. En ymmärrä, miksi lähdetään tällaiseen syyllistämiseen, kun vaihtoehtoja ei välttämättä ole kenelläkään tarjota.

No sinulla olisi vaihtoehto olla priorisoimatta etäsuhdettasi lapsiisi nähden. Ei tulisi mieleenkään, jos olisin muutenkin paljon poissa kotoa töiden vuoksi, jättää lapsia vielä jonkun miehen takia viikonlopuiksi yksin kotiin! Koska sinä heidän kanssaan sitten vietät aikaa? Varsinainen vuoden äiti...

Olen tismalleen saman tuntimäärän poissa kotoa työni takia kuin muutkin, en tee ylitöitä, enkä jää kuntosalille töiden jälkeen, vaan tulen suoraan kotiin. Silloin, kun olen poissa kotoa, lapset saavat minut aina puhelimella kiinni, niin töissä kuin vapaallakin ja sekä aikuiset sisarukset asuvat kohtuullisen lähellä, aivan eivät huutamalla toisiaan tavoita, mutta melkein. Toisaalta tässä ehdoteltiin sitäkin, että pitää valita työ niin, että pystyy olemaan kotona lasten kanssa yöt. Toki, mutta sitten olisin käytännössä töissä kokonaan sen valveillaolo ajan, koska ammattini kuuluu myös näihin työajattomiin töihin.

Asia on toki kimurantti, mutta suoraan en jakaisi näitä vuoden äiti -pyttyjä, kun en kaikkea olosuhteisiin vaikuttavia tekijöitä tiedä. Eikä meillä tosiaankaan lähdetä ulkomaillekaan niillä yötyöstä tulevilla rahoilla, vaan kustannetaan tätä kohtuullisen hyvällä ja rauhallisella paikalla asumista. Kuitenkin tässäkin elämässä on pantava asioita tärkeysjärjestykseen ja meillä se on tämä asuinpaikka. Missään rähinäslummissa tämä elämä ei tulisi varmasti kysymykseenkään.

Vierailija
20/30 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm, meillä suunnittelee ysiluokkalainen hakevansa urheilulukioon 250 km päähän (omassa kaupungissakin olisi urlu, mutta ei riittävästi oman lajin harrastajia). Pitääköhän sitä sitten muuttaa muka mukana vuoden päästä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme